Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har nå hatt Nikon D40 i ca et år, som mitt første speilrefelkskamera.

Har bestemt meg for å oppgradere til et nytt kamera, da jeg nå begynner å se begrensningene i D40`n.

Lurer derfor på noe småtteri.

-Hvilke erfaringer har dere med D80?

-Hvor er D80 kit billigst?

-Har denne innebygd AF-motor?

På forhånd takk for hjelpa ;)

Skrevet
Kjempe!

Har du en nettbutikk eller? Fant ikke noe sjø :confused:

Nei, jobber i Elite Foto i Stavanger. :) Men D80en er på vei ut, og det er nok ikke så alt for mange steder du finner den igjen lengre. Vet at Elite Foto er nå helt utsolgt for den fra sine lagere og får den ikke inn igjen.

Mathias

Skrevet
Ha vil dere annbefale istedet da' date=' i samme prisklasse? [/quote']

I samme prisklasse er det veldig lite utvalg hvis du ønsker å fortsette med Nikon. I den prisklassen er det kun D60en som er en oppgradert D40 - altså uten fokusmotor bl.a.

Hvis du er ute etter ett kamera med fokusmotor (og ønsker å fortsette med Nikon) kan du få D90en som forøvrig er ett kanon kamera - til ca 9000-10 000 med en 18-105mm linse. Kan vel få tak i den body only for 7-8000 tror jeg.

Ellers har du jo alltids Sonys A300 eller A350 som ofte ligger rundt en 4500 for A300 eller 5500 for A350. Fordelen med Sony er at du har 1. Fokusmotor 2. Du har bildestabilisator I kamera huset, noe du ikke har på noen andre produsenter. Fungerer knall bra! A350 er ett kamera du ikke vil få tak i hvor som helst. Sony selger det kun gjennom autoriserte foto sjapper som utvalgte Elite foto butikker. :)

Mathias

Skrevet

Har i grunnen ikke lagt så mye merke til det nei. Har hatt det i et og et halvt år nå, og som du sier, så går de jo ikke akkurat ut på dato. Ikke med det første.

Min far har D70, og det er vel så bra som mitt D80, det samme tror jeg gjelder D90 også. Så lenge du har et skikkelig objektiv, så skal det ikke spille så veldig mye rolle hvilket kamera man har.

I bunn og grunn!

Du får mye kamera for pengene om du går for D80! ;)

Skrevet

Tror ikke jeg ville kjøpt D80 nå. Den begynner å bli såpass gammel, kameraet kom i 2006. Ville heller lagt pengne i en D90, kanskje tilogmed D300 da det er bedre kjøp og et kamera du etter all sannsynlighet vil ha mye lengre.

Skrevet

Hvis du i 2009 skal kjøpe et kamera som i og for seg har samme teknologien som det kameraet du hadde, så vil jeg si du gjør et bomkjøp.

Nikon har utbedret tekonoligen MYE siden D80, spesielt på ISO. D80 har vel ikke CMOS heller, men CCD.

Skrevet

Synes du skal forsette å spise kjøttkaker jeg Thomas, tror du klarer det best.. Sa jeg var veldig fornøyd med D70S og mener man får det under 5000 kroner.

PS.. D300 kostet forøvrig 9300 med Check and Clean i 3år..

Skrevet

D70s kostet 9000 i et kit med 18-70...

Det er jo også like gammelt som D80 da ;)

Men jeg synes egentlig D80 ser veldig bra ut, og vet ikke helt hva enkelte mener er dårlig. Forklar er dere snill :confused:

Så lenge at kameraet er digitalt, så er det forsåvidt nytt :grin:

Skrevet

Vet ikke hvor du fant D70en, men den er jo et par-tre år eldre enn D80. Om jeg ikke husker helt riv ruskende feil? :crazy:

Med ditt budsjett og du vil ha Nikon, mener jeg at du burde gå for D80en. Og så kan du spare til et skikkelig objektiv etterhvert også, så tror jeg det skal gjøre deg mer enn fornøyd en stund fremover. Det er uansett en god oppgradering fra D40 ;)

D90 vil selfølgelig "leve lenger" med tanke på at det er litt mer videreutviklet og en nyere modell enn D80. Men forskere har enda ikke funnet ut hvordan man får penger til å vokse på trær. :whistle:

Skrevet

Kan kjøpe mitt D70S med 18-70mm DX f/3,5-5,6 med HOYA UV filter og polarisering filter, 2GB minnekort CF i original embalasje for 2500,- eks frakt.

Da har du 2500 pluss minus igjen til f.eks en 70-300 linse fra Sigma om du ønsker eller stativ, blitz, veske osv.

Forsatt garanti gjennom Elkjøp kjøpt i Nov 2007, ingen riper og ca 1500 exponeringer.

Bilder tatt med kamera er her

http://tknudsen.photosight.org

Skrevet

Gidder du, Tom? Unødvendig å kapre den tråden fordi du har et kamera du ikke trenger.

Sindre: Ville ærlig talt venta litt da, altså. Det er en grunn tl at vi på JP har fjernet D80 fra butikkhyllene:)

Hvis du ikke har mulighet til å spare mer eller ikke vil vente ville jeg kanskje sett etter en brukt D200.

Skrevet

Gidder? Ærlig talt Olaf, nå synes jeg du strekker denne gamle irritasjonen din til meg litt langt, hold den for deg selv er du grei, den er ikke særlig innoativ og dessuten fungerer den ikke lenger..

Trådstarter var på jakt etter et D80 og etter min mening kan D70S være et godt alternativ rent praktisk og økonomisk en så lenge. Foruten D70S så er nok D60 et bedre alternativ hvor man f.eks på Expert kan få en kit pakke til røflig fra 3-4700 ca med 1 eller 2 objektiver, 1stk 18-55mm VR eller 1styk 18-55mm og 1stk 55-200 med VR av typen NIKON.

Man kaprer ikke en tråd ved å tilby en løsning som et alternativ til et ønske eller forespørsel. Jeg har verken en trang eller behov for å selge mitt kamera, men tilba dette kamera kun som et alternativ og kun det. Det skal være sagt at jeg hverken har bestem eller seriøst vurdert å selge det og kan helt klart dra nytten av begge mine kamera i mange år til.

Hadde jeg bestemt valgt å sette det ut for salg ville det nok helt sikkert havnet i kjøp og salg tråden ikke sant. Kanskje misforstod du det:)

Trådstarter ville ha tips om erfaringer, jeg har hatt D80 og solgte det da jeg fikk tak i D70S for en billigere penge altså som et økonomisk alternativ. D80 har riktig nok bedre view finder og større LCD og tar litt varmere bilder. Den har også høyere oppløsning en D70S men det er således best merkbart om du skal printe ut bilder i større skala.

Jeg er strålende fornøyd med det å spare penger frem til jeg kunne kjøpe et bedre kamera en D80 og det var mitt formål her.

Kjøp av bedre kamera kan være smart, han har i dag slik jeg leste et D40 og da mener jeg han bør spare penger enten ved å kjøpe et billigere kamera eller vente til dagens kamera som f.eks D90 faller i pris. D90 slår jo som kjent D80, D70S, D60, D50 og D40X så det holder, det mener nå i alle fall jeg.

Konkluderer den forklaringen med og ønsker han lykke til med kjøp av kamera, D80 er bra, men for de 5000 kronene du har til rådighet så anbefaler jeg D60 KIT pakken med to stykk VR linser.

Skrevet

Hjertlig takk for et flott og informativt innlegg TK ;)

Det tas til etterrettning.

menene, jeg har snakket med en jeg kjenner som har D70, og han ville annbefale meg å gå for D80 istedet.

Iogmed at jeg har de nødvendige objektivene, så tror jeg egentlig selv at D80 er et godt valg. Utifra tester, brukererfaringer osv. på Akam.no og foto.no så vireker det som at alle er veldig fornøyde.

Akam: 4,7/5 poeng fra brukerne :)

Skrevet

Sier meg enig det, rent teknisk er D80 et klart bedre alternativ ja, missforstod helt sikkert din opprinnelige mening om at teknikken satt i fremsetet og ikke økonomi. D80 er helt klart et langt bedre alternativ en D40 og du vil få mange gode gleder med ditt evt. Nye kamera!

Lykke til med kjøpet og gleden med å ta mange flott bilder i tiden som kommer :)

Vi får vel se et par kanskje he he..

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...