Andrew Thomsen Skrevet 29. januar 2009 Skrevet 29. januar 2009 For å sette tingene litt i perspektiv: Jeg tror ikke helt på den der statistikken. Man har nok langt flere målinger i dag kontra 1960, og derfor mener jeg at statistikken lyver en smule. Ja kanskje ikke bare en smule, men et helt brød :grin: Hva nasking angår, så var jeg selv god til slikt en periode. Jeg nasket ikke fordi jeg kom fra vanskelige forhold. Ikke for å være cool...slikt syntes jeg allerede i tidlig alder var dustete, og hadde aldri som mål å ligne noen andre. OK, bortsett fra Elvis da :smile: Nope, jeg nasket rett og slett fordi jeg hadde lyst på et og annet jeg ikke hadde råd til, og da jeg begynte å røyke ble det litt nasking av tobakk. Er jo bare praktisk anlagt jeg :whistle: Og jeg mener dette er forholdsvis uskyldige ting, som ofte foregår i en viss, ung alder der man ikke vet bedre hva konsekvensene kan bli, man lever bare i nåtiden. Jeg kom aldri borti "feil" folk som sådan, naskingen var helt og holdent min egen ide. Synes ikke man skal rakke så hardt ned på dette som enkelte gjør, som regel tar man selv til vett og innser at om man fortsetter med dette og passerer 18 og blir tatt...ja da begynner det å bli virkelig ubehagelig. Skal vedde for at dyr nasker hemningsløst av hverandre. Og vi er ikke så forbasket videreutviklet fra det stadiet at det gjør noe. Nasking ligger nok naturlig latent i de fleste mennesker, og man kjenner aldri noen hele veien inn...uansett hva man selv tror om det. Siter
Ilan Sharoni Skrevet 29. januar 2009 Skrevet 29. januar 2009 Jeg kom aldri borti "feil" folk som sådan, naskingen var helt og holdent min egen ide. La meg spørre deg noe Andrew, har du noen gang vært påvirket av reklame? Jeg tror dessverre at det har vært en dramatisk økning i kriminalitet blant unge Det kan godt være sant, men det er ikke det som statistikken viser. Tabellene du viser til representer ”produksjonen” i rettsvesenet, verken mer eller mindre. Og som Gunnar skriver ovenfor, det er bare kammeratene som finner på noe dumt, aldri meg. Det var da faktisk heller ikke poenget! Mei, men det var jammen mitt poeng. Du har kanskje aldri gjort noe galt i ditt liv Gunnar, men det har i hvert fall jeg gjort. I noen tilfeller har det tatt år for meg å innse det, jeg regner med at noe kommer jeg aldri til å forstå. Poenget er at man er langet mer ettergivende når det gjelder egne ugjerninger. Det strekker seg fra en god unnskylding til en total benektelse. Jeg ser ikke problemet med å få ungdom engasjert i politikk, så hvorfor det plutselig nevnes i samme åndedrag som røyking, alkohol og religiøse sekter er litt vanskelig å forstå... Jeg skrev jo ikke at det er galt, bare at man er særlig disponert i denne alderen. For så vidt gjelder det også for et idrettslag ol. Men siden du spør... jo jeg synes så absolutt at man bør engasjere seg i noe positiv, eller i det minste nøytral når alternativet er hærverk av én eller annen form. Med det med politisk organisasjon, tja. I idretten får du en fiende å slås imot, en fiende som er helt frivillig, og en dommer til å passe på. I en politisk organisasjon bruker man noe som er særdeles vag som ideologi, og dyrker gjerne hat mot en felles fiende (innvandrere, USA, pelsnæringen osv.). Selvsagt ikke nødvendigvis. Kanskje der du er medlem dyrker dere bare Mor Teresa. Her i Stavanger har jeg hatt den tvilsom æren til å møte Odd Kristian Reme sin APUere deler ondartet propaganda i byen, med glød i øyene og uten anelse om hva de holder på med. . Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 29. januar 2009 Skrevet 29. januar 2009 Ja, jeg er uskyldig som et lam, jeg... :whistle: Siter
Andrew Thomsen Skrevet 30. januar 2009 Skrevet 30. januar 2009 La meg spørre deg noe Andrew' date=' har du noen gang vært påvirket av reklame? [/quote']Jeg er litt forskjellig fra mange andre der. Jeg har aldri kunnet fordra reklame. Ble muligens litt påvirket i ung alder, men reklame har ingen ting med naskingen å gjøre når jeg tenker over det. Siter
Mathias Ganss Skrevet 30. januar 2009 Skrevet 30. januar 2009 idretten får du en fiende å slås imot, en fiende som er helt frivillig, og en dommer til å passe på. I en politisk organisasjon bruker man noe som er særdeles vag som ideologi, og dyrker gjerne hat mot en felles fiende (innvandrere, USA, pelsnæringen osv.) Jeg er medlem av to politiske organisasjoner og vi dyrker hverken vag ideologi eller hater en felles fiende. Vi har felles tanker om hva som skal til for å utvikle landet på en ansvarlig og god måte, og vi lærer hva vårt parti gjør, kan gjøre og har tenkt å gjøre for å oppfylle dette. De færreste er med i politiske partier fordi de er helt og holdent enig med absolutt alt partiet står for. Selv om man er politisk aktiv betyr det ikke at man er politisk blind. Her i Stavanger har jeg hatt den tvilsom æren til å møte Odd Kristian Reme sin APUere deler ondartet propaganda i byen, med glød i øyene og uten anelse om hva de holder på med. Hvis det er AUF du mener så kjenner jeg den organisasjonen ganske godt. AUF har gode sider, og mindre gode sider. Jeg har vanskelig for å gå god for "ondartet propaganda". Dette tror jeg heller er din personlige overbevisning, som du har all rett til å ha. Jeg har også den oppfatningen av at aktive AUF'ere vet meget godt hva de holder på med. Mathias Siter
Ilan Sharoni Skrevet 30. januar 2009 Skrevet 30. januar 2009 Vi har felles tanker om hva som skal til for å utvikle landet på en ansvarlig og god måte, Ja ja, denne filmen har jeg sett før. Jeg tror jeg har fremdeles en lapp fra noen år tilbake da Reme var på offensiv (lokalt valg?). Gutten som ga meg lappen kjente jeg fra før. Av naturlige årsaker kunne jeg da en smule mer om akkurat denne saken enn ham. Uten å gå i detaljer, kan jeg si at det handlet ikke om ansvarlig utvikling av landet. Men som du skriver Mathias, min er en subjektiv mening, mens din er en objektiv observasjon. Jeg må nok bare å ta av hatten for deg. . Siter
Morten Ruud Skrevet 30. januar 2009 Skrevet 30. januar 2009 Jeg tror dessverre at det har vært en dramatisk økning i kriminalitet blant unge Det kan godt være sant' date=' men det er ikke det som statistikken viser. Tabellene du viser til representer ”produksjonen” i rettsvesenet, verken mer eller mindre. [/quote'] Det er nok korrekt. Dette var bare noe jeg kastet ut i debatten uten å ha lest veldig nøye igjennom det pga. tidspress. Det er jo kun den ene linken som uansett viser aldersforskjeller, og det er nyinnsettelsene. Det er alltid feilmarginer i statistikk, og man kan ofte vinkle det slik man ønsker det. Det viser heller ikke hvilke av nyinnsettelsene som er gjengangere. Allikevel tror jeg slik statistikk, når det blir målt over lengre tidsperiode klarer å gjenspeile samfunnet i større eller mindre grad. Man får med andre ord, ikke svaret på om dagens ungdom er mer eller mindre kriminell med den statistikken jeg la ut. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.