Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ringt for å pushe på de jeg også, men ser ut til at du ordnet biffen selv. Ett kjennemerke på oss vektere, at vi får jobben gjort. ;) Som sagt så forstår jeg deg veldig godt, men jeg er ikke av den typen som legger skygger for sannheten. Flott at jeg har slike kolleger som deg som brenner slik for yrket, du er dyktig! ;) En flott kveld ønskes deg også Mr. Securityguard. ;)

• Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Skrevet

Men er ikke du usedvanlig kjekk da Ivar? Er nok ikke så mange som får et slikt tilbud...

Vel interessant historie var det, og du skaper jo det ene monsteret etter det andre av tråder her for tiden, og det syns jeg er fint. :)

Siden du nå har fått kritikk for å våge å insinuere at det muligens finnes vektere som ville taklet situasjonen anderledes, vil jeg gi deg ros for å ikke ha skylapper bare fordi du tilfeldigvis selv er vekter, og formodentlig med god moral. Det er ingen hemmelighet at det finnes en del lite passende personer i den bransjen, som i alle andre. Og det burde ikke være noe problem å si det høyt.

Moralen i din historie får vel bli at man aldri bør undervurdere utspekulasjonsevnene og tankevirksomheten til fjortisser. De fleste av dem tror vel selv de vet alt, men de vet jo faktisk ganske mye. Og som Ilan påpeker er vel generelt ikke konsekvenser det de bruker mest tid på å dvele ved. Prøv først, tenk etterpå, er nok mer utbredt.

(Ellers la jeg merke til at du sa de siviliserte kom fra Drammen, det setter jo virkelig ting i perspektiv, og sier alt! :grin: )

Skrevet

Dette er ikke ukjent fra min side heller. Jeg går i 8trinn og vi har mange som tror at de er "tøffe" ved og naske og skryte av det etter på! Og når jeg går fra skolen så møter jeg 8 - 10 åringer som tror de er "tøffe" ved og si : Du er en fi@@e pu@er som har masse hår på p€ngen og at du pu@er mora di! Jeg sier bare til dem at de kan bare ti stille pga de vet ikke hva de snakker om! Skal senere sende brev til denne skolen dette gjeller.

Ellers syntes jeg at Ivar har gjort det rette her og jeg håper at jenta får dette på rullebladet.

Skal heller ikke forundre meg om at dette ikke er siste gangen denne jenta nasker.

Bra Ivar! Håper noe av dette går inn til jenta og de mindreårige jeg skrev om!

Skrevet

Forrige posten min i tråden her ble litt off-topic, så jeg fikser en ny en her.

Ungdommen i dag er veldig delt. Altså, de som "sklir ut" og de andre. Er jo ungdom selv, så jeg har stort innblikk i dette.

De som sklir ut stjeler. Ofte. Har selv vært vitne til dette, sier ifra til kassadama men hu bare ler og ferdig med det. Jeg synes det er RART hvordan dette har blitt. Så ei jente på nærbutikken min for ikke så lenge siden. 12 / 13 år, står og glor i godterihylla. Hu var med noen venner av hu som driver og stjeler, så jeg tenkte å bare stå og se hva hu gjorde. Hu oppdaga meg, og gikk på andre siden av hylla. Jeg gjorde også det, men lata som om jeg sto og så inni meieri-kjølerommet. Så går hu tilbake igjen, og jeg går slik at jeg kommer bak henne. Hu ser mot kassa og at ingen ser på henne, også stikker hu et eller annet i lomma. Så går hu bare rett ut, som om ingenting har skjedd.

Hvorfor det har blitt sånn?

Er vel fordi det er "kult" å stjele da. Man vil ha ting, men man vil ikke betale for det. Igjen så ser vi jo at flere og flere "unger" røyker og bruker snus, noe de brukes så og si alt de har av penger på.

Jeg personlig jobber og tjener mine egne penger som jeg kjøper meg det jeg vil for. Tanken har aldri slått meg å stjele noe, uansett hvor mye jeg har ville hatt det.

Skrevet
Å begynne å dra inn taushetsplikt i denne diskusjonen blir helt feil' date=' mine meninger er basert på yttringsfrihet og har ikke noe med taushetsprikt å gjøre. Jeg kjenner mine rammer. Jeg får fortsatt ett inntrykk av at du vil leve i en skumgummiverden hvor alt er pent og pyntelig. Ser ingen feil i å yttre min mening her. Det kunne like gjerne vært en butikkarbeider som en vekter. Veldig bra at du viser iver, men virkeligheten kan ingen av oss gjøre noe med, desverre.

Nå startet jeg ikke dette innlegget for å diskutere hva som er etisk rett/urett av meg å yttre min mening om, så jeg foreslår at vi bygger skinner for å havne på rett spor igjen. ;) [/quote']

Ivar, tror du er litt ute og sykler her. De fleste yrker, ivertfall yrker hvor man får, kan få tilgang til, personlige forhold og hendelser er belagt med taushetsplikt. Vil tro vekteryrket er at av dem. Det betyr at man ikke går ut og offentliggjør hva man får kjennskap til, eller opplever av spesielle hendelser på jobben. Ivertfall legger man ikke ut slike historier og hendelser på et offentlig forum som dette her.

Synes også du trekker tanker og konklusjoner i ditt siste avsnitt noe langt. Det du veit er greit nok, det du ikke veit sikkert, men bare tror er noe helt annet. Alle yrker har sine sorte får, men det å generalisere slik du gjør er ikke bra. Om jenta var av norsk eller utenlands herkomst er også helt uten betydning.

Tenk deg om neste gang du ønsker å legge ut slik informasjon du får kjennskap til via ditt yrke.

Hadde jeg vært vekter hadde jeg også blitt forbannet og kanskje vurdert å be noen i vektersystemet se på innlegget ditt.

Dette med å skrive alt hva man får kjennskap til vil også til en vis grad gjelde for de som lytter på scanner og trafikken mellom fly og ATC-enhet. Man kan bli stilt til ansvar om man offentliggjør informasjon man får kjennskap til via slik avlytting, selv om man ikke formelt sett har skrevet under på en tausehetserklæring.

Det regner jeg med at du har signert i det yrket du har.

Du må gjerne skrive og gi uttrykk for dine meninger, det har du full rett til. Men tenk deg om før du tar med forhold som du blir kjent med via jobben din.

Skrevet

Jeg lurer på hvor dere som uttaler dere om taushetsplikt henter informasjonen deres angående hva tausetsplikt virkelig er.

Taushetsplikten gjør at de som har tilgang til en viss informasjon via sin jobb, ikke har lov til å offentliggjøre det på en måte slik at andre som leser/hører dette kjenner igjen personen. Om han hadde beskrevet hvordan jenta så ut, så hadde det kanskje vært noen her som kjente henne.

Han har altså ikke gjort dette, han beskrev bare en situasjon, og drøftet sine tanker og spørsmål angående dette.

Taushetsplikt er en ordning som begrenser muligheten til å offentliggjøre visse opplysninger. Det dreier seg normalt enten om personlige opplysninger som berører en persons fysiske og psykiske helse, og opplysninger som på annen måte hører privatlivet til, eller om informasjon som kan være til skade for fellesskapet dersom den blir offentlig kjent.

Sålenge ingen her eller noen som leser dette kan kjenne igjen jenta det er snakk om i forhold til de opplysningene Ivar kom med i første post, så er det ikke snakk om å bryte noe som helst taushetsplikt.

Skrevet

Synes også du trekker tanker og konklusjoner i ditt siste avsnitt noe langt. Det du veit er greit nok, det du ikke veit sikkert, men bare tror er noe helt annet. Alle yrker har sine sorte får, men det å generalisere slik du gjør er ikke bra.

Det må sies at generaliseringen Ivar foretar er svært begrenset. Å hevde at det finnes vektere som sikkert ville takket ja til et slikt tilbud, vil, for meg, ikke være en større generalisering enn å hevde at politimenn kan korrumperes, at leger kan misbruke piller eller at revisorer kan med viten og vilje gjøre feil. Alle disse er det kjente eksempler på.

Det du sier om taushetsplikt er heller ikke helt riktig, Einar. En lege kan godt fortelle om hendelser på jobben, sykdommer og symptomer hos pasienter o.l. så lenge han/hun ikke sier noe som kan identifisere personen.

Mathias

Skrevet
Synes også du trekker tanker og konklusjoner i ditt siste avsnitt noe langt. Det du veit er greit nok' date=' det du ikke veit sikkert, men bare tror er noe helt annet. Alle yrker har sine sorte får, men det å generalisere slik du gjør er ikke bra. [/quote']

Det må sies at generaliseringen Ivar foretar er svært begrenset. Å hevde at det finnes vektere som sikkert ville takket ja til et slikt tilbud, vil, for meg, ikke være en større generalisering enn å hevde at politimenn kan korrumperes, at leger kan misbruke piller eller at revisorer kan med viten og vilje gjøre feil. Alle disse er det kjente eksempler på.

Det du sier om taushetsplikt er heller ikke helt riktig, Einar. En lege kan godt fortelle om hendelser på jobben, sykdommer og symptomer hos pasienter o.l. så lenge han/hun ikke sier noe som kan identifisere personen.

Mathias

det finnes eks antall filmer og berettninger om korupt politi. Leger eller annet helsepersonell med rusproblemer kan man lese om i avisen hver uke. Men har du noen kjente tilfeller på vektere som i tjeneste har hatt noe seksuelt å gjøre med mindreårige?

Eksemplene dine her er heller svake.

Om Ivar her bryter taushetsplikten er vel noe han vet best ettersom det er hans jobb, hans firma, hans instruks og hendelse det dreier seg om. Men jeg ville ikke gått ut med en like "udetaljert" hendelse fra min vekterjobb. Da hadde jeg ventet trøbbel antagelig trukket kølapp hos nav iløpet av neste uke. Men når vekterselskap ofte ikke engang vil at man på nett skal identifisere seg med jobb, policy om å ikke nevne vaktobjekt/arbeidsted, bilder i uniform, bruk av utstyr o.l. tror jeg neppe det er et sjakkmattrekk å beskrive en hendelse fra en slik jobb.

Dette er et diskusjonsforum så nå når jeg først finner et tema jeg liker så diskuterer jeg :) Uten å mene å støte hverken trådstarter eller andre. *pusse skinna*

Skrevet

Tja, denne her omhandler vekter og voldtekt: Vekter tiltalt for voldtekt Saken ble henlagt etter bevisets stilling, som voldtektssaker ofte blir.

Ellers er det flere urederlige vektere: Vekter gav nøkler til tyver og Vekter tilstår transportran

Jeg forstår ikke hvorfor du mener eksemplene er svake. De handler om lovbrudd og brudd på etiske retningslinjer i deres respektive jobber.

Hvorvidt Ivar har en klausul i hans kontrakt som sier at han ikke får uttale seg om noe som skjer i jobbsammenheng, kan ikke jeg svare på.

Mathias

Skrevet

Å hevde at det ikke finnes potensielle voldtektsmenn blandt vekterne er vel omentrent det samme som å si at det ikke finnes potensielle drapsmenn i politiet. De er ikke i flertall, men vi vet at de finnes. Samtidig er det vel ikke mange yrker hvor det er så lett å miste jobben dersom man tramper over streken...

Skrevet

Godt å se at folk engasjerer seg, hadde jeg fått en tier hver gang mitt navn er blitt nevnt hadde jeg vel kanskje kunne gjort det til ett levebrød? :/

Nå ble det mye fram og tilbake her, men jeg må få si at jeg ikke betrakter dette som ett brudd på taushetsplikt. Noen vil kanskje det, andre ikke. Jeg forstår såvidt begge sider av saken, men om jeg hadde ment dette var ett brudd på min arbeidskontrakt ville jeg ikke uttalt meg om denne hendelsen. Personen kan ikke identifiseres og ingen informasjon som kan røpe rutiner etc. mht. sikkerhet er stilt fram i dagens lys.

Tydeligvis har innlegget skiftet rettning mot sin mening hvor med-forumister går fram å dømmer undertegnede. Godt vi har en tilrådelig dommerstad/jury her. :o

Videre kommentarer på tausehetsplikt ser jeg på som lite hensiktsmessig da dette evt. skulle vært en sak mellom meg og arbeidsgiver.

Jeg regner med alle ser at siste strek i debatten om taushetsplikt er trukket.. ;) Takk for gode råd og engasjement, jury eller ei!

-----------------------------------------------------------------

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Er det noen som har tenkt tanken på at en i klassen til denne jenta sitter og leser dette forumet? Kan man forvente at når man kommer i kontakt med en proffesjonell sikkerhets partner så må man regne med at detaler av intim art havner på et forum som dette? Mange spørsmål i denne diskusjonen som er vell så intresange som at en uerfaren ungdomm benytter seg av noe som man blir prentet inn i hodet fra alle hold om hva som er viktig eller ikke her i livet, hva som funker og ikke funker.

Snusk er det i alle bransjer, men jeg tror faktisk at det er minst i vekter og politiet yrket.

Skrevet
Dette er ikke ukjent fra min side heller. Jeg går i 8trinn og vi har mange som tror at de er "tøffe" ved og naske og skryte av det etter på! Og når jeg går fra skolen så møter jeg 8 - 10 åringer som tror de er "tøffe" ved og si : Du er en fi@@e pu@er som har masse hår på p€ngen og at du pu@er mora di! Jeg sier bare til dem at de kan bare ti stille pga de vet ikke hva de snakker om! Skal senere sende brev til denne skolen dette gjeller.

Ellers syntes jeg at Ivar har gjort det rette her og jeg håper at jenta får dette på rullebladet.

Skal heller ikke forundre meg om at dette ikke er siste gangen denne jenta nasker.

Bra Ivar! Håper noe av dette går inn til jenta og de mindreårige jeg skrev om!

Vil du høre hvordan en typisk fjortis er da?

* Syns det er kuuult å røyke.

* Prøver snus for det ser morsomt ut.

* Drikker seg snytings hele tiden, for det er også veldig kult.

* Har rasistiske meninger pga at de ikke vet bedre enn å se ned på folk som ser litt annerledes ut.

* Banner nonstop.

* "Hva var det første du så når du våkna opp?" "Puta, du da?" "Morra di HAHAHAHAHAHAHA" (Dårlige vitser)

* OVERDREVENT IKON BRUK.

* Skulking av skole, null lekser gjort.

* Og ikke minst, stjeling, nasking osv. Og imot alt som heter autoriteter. Snakker om at de skal gjøre mye mot politiet.

Det er ingen tvil om hvem som nasker mest, hovedsaklig gjelder dette byer, der ungdom er mer utsatt for gruppepress. Men når det kommer til "tunge" lovbrudd. Er det mest folk over myndig alder det gjelder, men også noen personer over 15.

Hvilken konklusjon prøver vi å komme fram til her egentlig?

Åja, holdt på å glemme det; Før vår generasjon kan anklages for noe, så må man ikke glemme hvem som oppdro oss.. :grin:

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Even...

Åja, holdt på å glemme det; Før vår generasjon kan anklages for noe, så må man ikke glemme hvem som oppdro oss..

Det har du så rett i som bare det. ;)

Skrevet

Det er i mine øyne tydelig at denne jenta, i desverre likhet med så mange andre, har sitt å stri med som for det første starter en kriminell "karriere" i så ung alder, kombinert med å "selge seg fri" fra hele situasjonen med de midler hun har, nemlig seg selv.

Jeg har sett mange av de i mitt yrke og, også de som er mer ute å kjøre. Klart å bli tatt for nasking er vel egentlig i deres øyne ikkenoe alvorlig, men de som en sånn jobb som det du har Ivar, og andre som omgåes dette, synes jeg burde tenke litt utenfor boksen, og forstå at ting faktisk ikke er enkelt for de.

Nå sier jeg ikke direkte man skal ha sympati for de, for mange er dette valg de selv gjør, men også for mange er det vanskelige vekstvilkår og omsorgssvikt som kan være utløsende faktorer i en trøblete oppvekst.

Når sant skal sies synes jeg du taklet ting bra, men jeg mener også at være nedlatende mot ei "lita" jente heller sikkert ikke vil hjelpe på. Ordbruk er en vesentlig faktor her.

Stigmatisering og fordømming er noe av det verste som er. Men her er det alltid to sider av samme sak, og skjønn er jo selvfølgelig lov.

Får håpe hjelpeapparatet, dvs politiet og andre instanser gjør jobben sin og klarer å plukke de opp på en riktig måte og tilby hjelp. Om de vil ha det eller ikke får være en anna sak ;)

Skrevet

* Drikker seg snytings hele tiden' date=' for det er også veldig kult.

* Har rasistiske meninger pga at de ikke vet bedre enn å se ned på folk som ser litt annerledes ut.

* Banner nonstop.

* "Hva var det første du så når du våkna opp?" "Puta, du da?" "Morra di HAHAHAHAHAHAHA" (Dårlige vitser)

* OVERDREVENT IKON BRUK.

* Og ikke minst, stjeling, nasking osv. Og imot alt som heter autoriteter. Snakker om at de skal gjøre mye mot politiet.

Det er ingen tvil om hvem som nasker mest, hovedsaklig gjelder dette byer, der ungdom er mer utsatt for gruppepress. Men når det kommer til "tunge" lovbrudd. Er det mest folk over myndig alder det gjelder, men også noen personer over 15.

Åja, holdt på å glemme det; Før vår generasjon kan anklages for noe, så må man ikke glemme hvem som oppdro oss.. :grin: [/quote']

Dette er, som jeg sa tidligere, RELATIVT. Jeg var ikke en sånn ungdom, og kjenner flere som heller ikke var eller er, men så har jeg heller aldri vært en av de på den "svake siden av samfunnet" ( :grin: ) - en "mainstream" fyr - kanskje der det ligger..

Skrevet

Jeg kan jo skyte inn at jeg i halvannen måned har holdt på med et prosjekt om ungdomskriminalitet på skolen.

Både statistikk og forskning viser at oppvekstvilkår har veldig mye å si for hvor stor sjansen er for at en ungdom begår noe kriminelt. Ting som kan virke som ubetydelige kan faktisk påvirke ungdommen i stor grad.

Eksempler på dette er foreldrenes utdanningsnivå og hvorvidt foreldrene er skilt eller bor sammen.

Jeg mener foreldre vet for lite om hvor lite som skal til før det påvirker ungdommen i negativ retning.

Skrevet

Selvfølgelig ikke. Det er jo ikke forutsatt at en automatisk får problemer fordi foreldra skiller lag. Det finnes vel gode gutter her og med skilte foreldre ;)

Det er mange faktorer som kan definere en "dårlig oppvekst" eller "dårlige familiære forhold"...

Skrevet
Som ett lite innspill til Auduns siste' date=' så vil jeg si at selv om foreldrene er skilt så kan man fortsatt ha ett godt oppvekstmiljø. Man kan ikke holde ett forhold igang bare for at ungene ikke skal få problemer. [/quote']

Det kan man. Jeg har det, selv om foreldrene mine ikke bor sammen. Poenget er vel at det å oppleve at foreldrene skiller seg kan være en veldig stor overgang på veldig kort tid, og at det kan føre til forvirring. Foreldrene mine flyttet fra hverandre mens jeg enda krøp rundt på gulvet, så jeg husker ikke noe derfra, men det å mangle en forelder kan være et stort savn til tider. Dette kan jo i verste fall føre til at man søker mer mot andre folk rundt seg for å få oppmerksomhet, og her er jo lovbrudd en aktiv kandidat. I dagens samfunn blir man mye mer kjent blant folk for å gjøre lovbrudd enn å f. eks. hjelpe folk. Det lages til og med filmer om kjekke skurker som utfører de utroligste lovbrudd, men ingenting om de som hjelper. Det kan vel være en grunn...? :)

Skrevet

Selvfølegelig er det ikke lett når forelderene dine skiller seg. Og jeg tror akkorat derfor er det ENKELTE som prøver å få oppmerksomhet ved hjelp av eks lovbrudd.

Men selv om det ikke er lett når moren og faren din skiller lag, så er det ikke nødvendig og ty til stjeling osv av den grunn, det er heller lurt og snakke om det, ikke være allt formye av leine osv.

Heller besøke familien din mer er også et alternativ, men begår du et lovbrudd fordi forelderene dine skiller seg bør du ikke bruke dette som unskyldning!

Skrevet
Men selv om det ikke er lett når moren og faren din skiller lag' date=' så er det ikke nødvendig og ty til stjeling osv av den grunn[/quote']

Helt enig! Desverre så er det ikke alle som skjønner det... Men stjeling trenger heller ikke å komme av at foreldrene skiller seg. I mange tilfeller er det jo så enkelt som at man vil være med i den "kule" gjengen.

Skrevet

* Drikker seg snytings hele tiden' date=' for det er også veldig kult.

* Banner nonstop.

* OVERDREVENT IKON BRUK.

Åja, holdt på å glemme det; Før vår generasjon kan anklages for noe, så må man ikke glemme hvem som oppdro oss.. :grin: [/quote']

Dette er, som jeg sa tidligere, RELATIVT. Jeg var ikke en sånn ungdom, og kjenner flere som heller ikke var eller er, men så har jeg heller aldri vært en av de på den "svake siden av samfunnet" ( :grin: ) - en "mainstream" fyr - kanskje der det ligger..

Kan ikke si jeg heller er av den typen. Det er jo ingen ting kult m f.eks røyke?

Vil også skyte inn at de to (!) på trinnet vårt er jenter. De utgjør 100% av de som røyker.. Vil også si at de utgør 100% (Tror jeg) av hele 8. 9. og 10. klasse som røyker på skolen.

Jeg ser at det er ikke så veldig mange typiske "fjortisser" (Selv om alle hoss oss i 10ende er 15-16). Det var det ikke i fjor heller. Mens derimot i byene, er det høyere "sosse" og "fjortis" faktor enn her på landet.

Skrevet

Jeg bor i Oslo, har bodd i Oslo hele livet, og har klart meg helt fint uten å gjøre noe galt. Det gjelder også 99% av mine venner og bekjente. Jeg bor også i området med flest oppslag i aviser om kriminalitet. Jeg merker ingenting til kriminaliteten i det området jeg bor, fordi det skjer til tider på døgnet der jeg sover min søteste søvn.

Så, hvis man går tilbake til 1850-tallet, inn i en norsk dal, med en historie som er helt korrekt. Så blir det fortalt at det var bygdefest hver helg. Her hang stoltheten så høyt at det gjerne var både vold, knivstikking og drap like ofte som nå.

Ser man på statistikk fra SSB som jeg tror er mer korrekt enn forumbrukeres subjektive mening ser man at det har vært en økning fra 9178 personer i 1960 til 36 169 i 2005.

http://www.ssb.no/a_krim_tab/tab/tab-2007-08-13-05.html

Nyinsettelser i 2006 i alderen 15-17 år var 74 personer. 18-20 år var i overkant av 950 personer.

http://www.ssb.no/a_krim_tab/tab/tab-2008-03-14-56.html

Dette er konkrete tall fra SSB. Dette var kun en kjapp titt for min del ettersom jeg ikke har tid til mer. Det hadde på mange måter allikevel vært morsomt om man fant tall fra f. eks. 1960.

Jeg tror dessverre at det har vært en dramatisk økning i kriminalitet blant unge.

Skrevet

Ikke kom bortig "feil" folk er vel egentlig hovedpoenget her...

Ja i bunn og grunn tror jeg det i svært stor grad det er nettopp ting som dette det egentlig handler om.

Men det er jo vanskelig å føre statistikk på noe sånt. Og selv om man som Audun nevner kan se en del ganske klare trender med statistikk, så tror jeg man skal være forsiktig med å trekke for klare sluttninger om hva som er den faktiske årsak og virkning her. Selv om 85% innsatte kriminelle drakk Cola i løpet av siste uken før lovbruddet, er det ikke sikkert det var årsaken, bare for å sette det litt på spissen...

Dette er komplekse saker. Og kriminalitet som nasking dreier seg nok ofte en hel del om spenning, søken etter spenning. Noe som kan ha veldig mange forklaringer. Hvorfor kaster noen seg ut i hanglider, eller flyr microfly. Og hva er det med oppvekstkårene til fallskjermhopper A som gjør at han velger kriminell hopping, mens broren B ikke ville finne på å hoppe ulovlig, og søsteren C fra akkurat samme familie og oppvekstkår, ville ikke finne på å hoppe i det hele tatt.

PS, Morten R, jeg er forsåvidt helt ening med deg, men det var likevel litt interessant å se at statistikken såvidt jeg kan se sier at det har vært en klar nedgang i totalt antall lovbrudd siden 1999, og etterforskede saker pr 1000 innbygger ned fra ca 70 til ca 60 i samme perioden.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...