Ivar Skaugstad Skrevet 27. januar 2009 Skrevet 27. januar 2009 Hadde en relativt tankevekkende og ubehagelig opplevelse på jobb i dag. Fikk melding fra en butikk om at de hadde tatt ei jente for naskeri. Undertegnede var rask på stedet og avslørte at hun hadde vært innom to uker tidligere hvor hun også hadde nasket. Den gang ble venninnen tatt, så de stiller seg tydelig vis i I_diot kø hele gjengen.. Mens betjeningen fylte ut anmeldelsen stod jeg og jenta (15 år!) i det ene hjørnet av butikken. Selv om betjeningen kun var noen meter unna og kunne høre alt hun sa, kom hun med de villeste ideer om at jeg skulle late som jeg ikke klarte å ta henne igjen hvis hun sprang av gårde. Da hun forstod at dådyr øyne og uskyld ikke virket på denne vekteren tok hun ett steg som jeg overhodet ikke hadde forventet, og måtte han der oppe forby at slik skjer igjen! Ut av intet begynte jenta å hinte til at hun skulle gjøre ”hva som helst” for meg hvis jeg lot henne gå, forstå meg rett, det var ikke noe gråting, men ett dønn seriøst tilbud om at hun ønsket å ”selge seg” for friheten. Da hun fikk ett meget så skarpt avslag på dette motbydelige tilbudet begynte hun tilnærmet å gni seg mot undertegnede. Nok var nok og jenta fikk pent se til å sette seg ned på gulvet i påvente av politipatruljen som ikke var lengt unna. Hun forstod (heldigvis) at slik oppførsel ikke var godtatt, hun ble derfor sittende med kjeften igjen til hun fikk beskjed om å snakke. Det er slike hendelser som setter i gang tankeboksen på toppen av legemet mitt, hva i all verden går det av ungdommene nå til dags? Tror de virkelig at man kan ”kjøpe seg ut” av situasjoner ved å tilby seg selv? Greit nok, det er heldigvis første gang jeg opplever dette fra ei mindreårig jente, men dette var fortsatt en gang for mye etter min mening! Det som i alle fall overrasket meg var at denne jenta var av opprinnelse fra det fjerne Østen, hvor hun (stygt å si det..) mest sannsynlig hadde blitt steinet for slike handlinger! Ett annet viktig poeng å dra fram her er om hun faktisk hadde gitt dette tilbudet til en vekter som hadde takket ja! Jeg er sikker på at en eller annen glup vekter der ute i det ganske land kunne finne på å takke ja til slikt! Nei steike, jeg vil ikke engang begynne på det kapittelet.. Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 27. januar 2009 Skrevet 27. januar 2009 Jeg er overhodet ikke overrasket at det skjer, selv om det neppe er det mest vanlige. Du skulle bare hørt hva enkelte jeg gikk på ungdomsskolen sammen med kunne finne på å skryte av når ingen voksne (lærere, m.fl.) var til stede. Det er vel snart 10 år siden, og jeg tviler i grunnen på at utviklingen etter det har gått i positiv retning... Siter
Rolf Arne Beck Skrevet 28. januar 2009 Skrevet 28. januar 2009 Man opplever så mye rart som vekter så dette her overrasker meg ikke. Trist at det er sånn. Håper virkelig at jeg får sønner hvis jeg først formerer meg :crazy: Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 28. januar 2009 Skrevet 28. januar 2009 Sønner er ikke nødvendigvis et pluss slikt sett, men du vil i alle fall neppe rissikere at de forsøker å "selge seg selv" på den måten for å redde sitt eget skinn. Jeg har faktisk intrykk av at det er de "tøffe gutta" som faktisk er værst på nasking. Så kan det selvsagt tenkes at jentene er like ille, men at de ikke snakker så høyt om det... Var en kar i Alta for noen år siden som trakk en kniv da han ble tatt på fersken, og det var ikke så lurt. Fyren var mindreårig og måtte svare for både nasking og voldstrussler med både foreldre, politi og barnevern til stede. Må ha vært en hyggelig sammenkomst! :grin: Siter
Ola Haldor Voll Skrevet 28. januar 2009 Skrevet 28. januar 2009 Dette er sjokkerende å lese, Ivar - samtidig som jeg må trekke litt på smilebåndet når jeg prøver å se for meg en oppgitt, uniformert mann med alt annet enn dådyrøyne. Jeg er vel i grunn i ingen som helst posisjon til å bedømme det som skjedde eller det du gjorde - men jeg mener du gjorde det riktige - legge i bakken og sørge for at hun ikke gjør mer skade, om så mentalt.. Og det er også interessant å høre historier "fra innsiden" - sære som de kan være noen ganger - og vekke til ettertanke og frykt for "dette er de som er morgendagens ledere av det ganske land". Siter
Even Moe Egenes Skrevet 28. januar 2009 Skrevet 28. januar 2009 Nå sier du noe her Ivar, i samme slengen, kan du fortelle meg hvor i landet dette her er? Så kan jeg komme med ett utspill basert på det. Tilhører selv den samme aldersgruppen, bor på landet. Kommer fra byen... Her inne er det ikke mye som skjer, alle tror det kommer til å være mord rett rundt hjørnet, p.ga nyåpnet asylmottak, men det tror ikke jeg. Uansett: Hadde jeg bodd i Stavanger, og ikke flyttet på landet, så er jeg sikker på at jeg hadde vært en helt annen person, kansje jeg hadde nasket litt, vært mye mer "tøffere" osv. Pointet mitt er at her inne på landet, så er det helt andre moralske regler, folk blir faktisk mobbet hvis de stjeler o.l. Det har jeg ingen ting i mot, stjeling er teit rett og slett. Det nærmeste noe gjeng kriminalitet vi har vært inne på var når minst 100 folk samlet seg for å banke en gjeng med by folk som var frekke i kjeften (Selvfølgelig var det bare politiet som kom. Senere fant noen ut at de folkene som de skulle sloss meg allerede var på sykehus, noen hadde dratt å banka dem opp.) Poenge mitt er at her inne på landet er vi litt fredeligere enn inne i byene, antageligvis mye på grunn av gruppe press.. Siter
Frode Skibrek Skrevet 28. januar 2009 Skrevet 28. januar 2009 Jeg har hatt flaks når det gjelder unger. Gutten er eldst, så han får nok litt av jobben med å passe på søstera si. Men mamma og pappa er the boss anyway Hadde jeg fått beskjed om at dattera mi hadde oppført seg slik hadde hun ikke sett dagslys igjen før hun var 18. Oppdragelse er noe mange unger dessverre ikke får i oppveksten og sånn sett skulle jeg gjerne vært født på 40-50tallet. Mye bra oppdragelse i ett stykke hickory, som min far sa :grin: (Han slo meg aldri)og jeg håper jeg bare blir halvparten så god pappa for mine barn som han var far for meg. Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 28. januar 2009 Skrevet 28. januar 2009 Tja, uansett hvor i landet det er, så morer jeg meg like mye hver gang unge (wannabe?) narkolangere spaserer på måfå rett inn i fanget til "lovens lange arm", som dette; http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=550918 (fyren står omtalt som "tennåring", så jeg håper den passer inn her) Én ting er i alle fall sikkert; de blir ikke klokere av dopet! :grin: Siter
Ola Haldor Voll Skrevet 28. januar 2009 Skrevet 28. januar 2009 Alt er relativt, Even. Jeg bor i en veldig liten kommune, men det er da ungdom - og kriminalitet her.. Kommunen har knapt 3000 innbyggere, derav de aller fleste er 0-15 eller 30+ og færre enn 10 i min aldersgruppe, 18-25.. Det kriminelle, i den grad det er direkte kriminelt, kan være å ha med softgun på skolen, nasking på butikker, hjemmebrent (koke, lagre, selge eller gi til mindreårige, gudene vet...), innbrudd, herverk.. you name it! Nå høres dette veldig texas ut når det blir oppramset slik - det går riktig nok noen uker eller måneder før det er noe alvorlig. Jeg sitter å ser på Discovery nå om bevæpnede UAVer - kanskje det er det du skulle hatt, Ivar? En Predator B hadde jo vært litt gøy å fly fra gutterommet, kamuflert som "det er bare en krigsflysimulator, kjære.."?! :grin: Siter
Eirik - C Varvik Skrevet 28. januar 2009 Skrevet 28. januar 2009 Ja, det er sjokkerende. Men dette skjer, hver dag i landet vårt. Jeg vil faktisk tørre å sette 200,- på at denne jenta, har kommet seg ut av slike situasjoner før med å bruke samme taktikk med å selge seg, slik hun prøvde på deg. Her hvor jeg bor er det desverre likt, jeg bor i en liten by i Nord Norge, nylig var det stort oppslag i avisen om at barn helt ned i 10 års alderen faktisk er tatt for butikk tyveri her. Og, det er ikke snakk om asylsøkere. Asylsøkere får faktisk en streng oppdragelse av foreldrene sine, det er mer de enslige mindreåringe som kommer til landet uten foreldre som senere ender opp med å lage bråk og kvalme, desverre. Poenge mitt er, norske barn og ungdommer helt ned i 10 års alderen stjeler, og det er noe galt med måten de blir oppdratt på. Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 28. januar 2009 Forfatter Skrevet 28. januar 2009 http://www.laagendalsposten.no/article/20090128/NYHET/936490894/1099 Det skal sies at Kongsberg ligger litt "utenfor" sivilisjasjonen for den del. Dette gjør oss desverre ikke mindre attraktive, da vi ligger midt i mellom Notodden og Drammen. Vi har derfor besøk av "bønder" fra Notodden og Hokksund, i tillegg til mer siviliserte mennesker fra Drammen. Jenta som er snakk om er tilhørende Drammen distriktet. Oppdragelse er blitt dratt inn her. Jeg er så enig, det er derfor jeg stusser litt. Har alltid sett for meg at familier fra Østen (Regner med Midt-Østen) har hatt en veldig streng oppdragelse. Det er nok desverre slik Eirik sier, jenta har nok sluppet unna med slikt tidligere, hun virket veldig sikker på at det skulle få gjennomslag hos meg, dog ei.. Snodig at hun forsøker seg med en sammensvergelse etter at hun har signert anmeldelsen med rett personalia.. Da kommer du liksom ikke mye lengre.. Siter
Audun Braastad Skrevet 28. januar 2009 Skrevet 28. januar 2009 Blir ikke så veldig overrasket over å lese din, Ivar. Men samtidig er det jo litt scary å tenke på. Men skjedde slike episoder aldri før i "gamle dager"? Siter
Ola Haldor Voll Skrevet 28. januar 2009 Skrevet 28. januar 2009 Det nevnes at "det sikkert ikke er første gang" - men har det slått dere tanken at det finnes en mulighet for at noe sånt kan komme fra vekterens side? Helt klart misbruk av makt spør du meg - men jeg ser ikke for meg at det er så usansynlig.. Det kan jo forsåvidt også være sånn at hun har opplevd noe sånt før og sett på det som en flott billett ut av problemet og dermed prøvde seg på deg Ivar. Jeg bare spekulerer her.. :grin: "Alle i uniform er svin og vi drar dem alle under èn kam" - den holdningen har en kamerat av meg som tydelig legger ut om at han liker å erte uniformert politi når han enn kan f.eks... Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 28. januar 2009 Forfatter Skrevet 28. januar 2009 Jeg ser så absolutt den Ola, men som vekter velger jeg å benekte at neon vektere i heletatt kan finne på noe slikt! Men, som sagt innledningsvis så er det ikke bare lovlydige personer i vekterbransjen, men DET blir en annen historie! Siter
Ilan Sharoni Skrevet 28. januar 2009 Skrevet 28. januar 2009 Om noe er sjokkerende her, vil jeg heller si at det er kommentarene her: Har dere aldri vært fjortiser, eller var det så ille at alt er vekk fra minnet? La meg bare minne dere om et tilstanden er noe som alle må gå gjennom mellom barndommen og voksenlivet. Hvor ille det faktisk ender har mer å gjøre med flaks enn med vilje eller oppdragelse. For en fjortis er foreldrene det dummeste som fins, og konsekvens er et helt ubegripelig begrep. Man må bryte regler. Og som Gunnar skriver ovenfor, det er bare kammeratene som finner på noe dumt, aldri meg. I denne alderen lærer man å røyke, å drikke, man verver seg til en sekt eller en politisk organisasjon. Som regel ender det bra for både kandidatene og deres ofre. Ille blir det når man ikke vokser ifra. En halvvoksen fjortis trekker ”vanlige” fjortiser til seg og til ”ordentlig” kriminalitet. . Siter
Frode Skibrek Skrevet 28. januar 2009 Skrevet 28. januar 2009 I denne alderen lærer man å røyke' date=' å drikke, man verver seg til en sekt eller en politisk organisasjon. . [/quote']Det er nettopp derfor disiplin,god kontakt og det at ungene faktisk FØLER OG VET at de har noen som kan være trygge,faste holdepunkter igjennom livet deres er så viktig. Å bygge ett godt forhold til ungene begynner allerede når de er på alder med mine unger, 3 & 4 år og gjerne før det og. Alt for mange unger og ungdommer sliter i dag med foreldre som jobber og ikke har tid, foreldre med alkoholmisbruk osv, så kom IKKE å si at vi aldri har vært unge (Jeg synes fjortiser er ett generelt dårlig ord om denne gruppen)For 4 år siden kunne jeg aldri sett for meg at jeg i dag ville ha 2 herlige krabater som hver dag finner på noe nytt for å sette flere grå hår i hodet på sin far, men jeg er der i dag, og hvert sekund jeg får sammen med ungene er dyrebart. Man vet aldri hvor lenge man har dem eller hvor lenge de har deg.... Dersom jeg skal si noe mer generelt, så håper jeg for din del at du tar vare på deg selv og de rundt deg, og ikke gir andre ungdommer dårlig rykte ved å oppføre dere som tullinger. Siter
Åge Storli Berg Skrevet 28. januar 2009 Skrevet 28. januar 2009 Hadde jeg fått beskjed om at dattera mi hadde oppført seg slik hadde hun ikke sett dagslys igjen før hun var 18. Er vel litt å overdrive ved å drive Fritzl-virksomhet "bare" fordi dattra har gjort noe slikt. Men en form for straff, den forstår jeg. Men det å låse inn unga slik at de ikke ser dagslys på mange år, er sterkt overdrevet. Jeg HÅPER du driver med ironi nå, og at dette var ment som humor. MEN, det å låse inn unger er ikke noe man driver tuller for mye med. Det har skjedd, og de gangene det har skjedd skulle ALDRI har inntruffet. Siter
Frode Skibrek Skrevet 28. januar 2009 Skrevet 28. januar 2009 Hadde jeg fått beskjed om at dattera mi hadde oppført seg slik hadde hun ikke sett dagslys igjen før hun var 18. Er vel litt å overdrive ved å drive Fritzl-virksomhet "bare" fordi dattra har gjort noe slikt. Men en form for straff' date=' den forstår jeg. Men det å låse inn unga slik at de ikke ser dagslys på mange år, er sterkt overdrevet. Jeg HÅPER du driver med ironi nå, og at dette var ment som humor. MEN, det å låse inn unger er ikke noe man driver tuller for mye med. Det har skjedd, og de gangene det har skjedd skulle ALDRI har inntruffet. [/quote']Så så Åge. Vi lever da ikke i middelalderen heller da Var nå mer billedlig jeg mente da, og ikke realistisk. Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 28. januar 2009 Forfatter Skrevet 28. januar 2009 Om noe er sjokkerende her' date=' vil jeg heller si at det er kommentarene her: Har dere aldri vært fjortiser, eller var det så ille at alt er vekk fra minnet?La meg bare minne dere om et tilstanden er noe som alle må gå gjennom mellom barndommen og voksenlivet. Hvor ille det faktisk ender har mer å gjøre med flaks enn med vilje eller oppdragelse. [/quote'] Jeg vet ikke med deg, men jeg kunne aldri vurdert å "selge" meg for friheten som beskrevet her.. At man i heletatt er inne på tanken er urovekkende. Fjortisser er og forblir fjortisser, men nå er det ikke den gjennomsnittlige fjortissen vi snakker om heller.. Siter
Ilan Sharoni Skrevet 28. januar 2009 Skrevet 28. januar 2009 Alt for mange unger og ungdommer sliter i dag med foreldre som jobber og ikke har tid, foreldre med alkoholmisbruk osv Det er en grov feil å tro at problembarn forbeholdt problemfamilier. Ofte tvert imot: ungdom i tøft miljø har ekte problemer å slåss med, de ikke har behov for å finne på ”kunstig” tull. For 4 år siden kunne jeg aldri sett for meg at jeg i dag ville ha 2 herlige krabater Dermed kan du ikke se for deg hva som kommer om ti år. Kan du forestille deg at dine egne unger kommer til å tro at du er verdens dummeste mann? At de vil synes at det er flaut å bli sett sammen med deg i byen? At de får hår på fjeset og kviser? At de prøver seg på røyk og lære å runke? Jeg håper for din del at du blir heldig, men om du innbille deg at alt går bra bare du gjør alt riktig, blir du lite forberedt den dagen (om den kommer) de ringer fra skolen eller fra politiet. Fjortisser er og forblir fjortisser, men nå er det ikke den gjennomsnittlige fjortissen vi snakker om heller.. Og hva mener du Ivar er den gjennomsnittlige fjortissen? Og forresten Ivar, kan du fastslå at jenten har faktisk prøvd å selge seg? Kanskje hun bare trodde på at du er dum nok til å la henne gå med håp om ”betaling” senere? Eller utspekulert nok til å hisse deg opp for å rope voldtekt deretter? . Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 28. januar 2009 Forfatter Skrevet 28. januar 2009 Selvfølgelig Ilan, men nå er det at hun i heletatt kom på tanken som uroer meg. Siter
Frode Skibrek Skrevet 28. januar 2009 Skrevet 28. januar 2009 For 4 år siden kunne jeg aldri sett for meg at jeg i dag ville ha 2 herlige krabater Dermed kan du ikke se for deg hva som kommer om ti år. Kan du forestille deg at dine egne unger kommer til å tro at du er verdens dummeste mann? At de vil synes at det er flaut å bli sett sammen med deg i byen? At de får hår på fjeset og kviser? At de prøver seg på røyk og lære å runke? Jeg håper for din del at du blir heldig' date=' men om du innbille deg at alt går bra bare du gjør alt riktig, blir du lite forberedt den dagen (om den kommer) de ringer fra skolen eller fra politiet. [/quote']Jeg håper ihvertfall de får ett litt mer realistisk syn på livet enn det du tydeligvis har. At det blir humper er garantert, men det gjelder å ta humpene når man møter dem og ikke dvele ved dem i evigheten etterpå, slik som en del av dagens foreldre har en irriterende vane for å gjøre. Siter
Magnus F. Meese Skrevet 28. januar 2009 Skrevet 28. januar 2009 Alt for mange unger og ungdommer sliter i dag med foreldre som jobber og ikke har tid' date=' foreldre med alkoholmisbruk osv [/quote']Det er en grov feil å tro at problembarn forbeholdt problemfamilier. Ofte tvert imot: ungdom i tøft miljø har ekte problemer å slåss med, de ikke har behov for å finne på ”kunstig” tull. For 4 år siden kunne jeg aldri sett for meg at jeg i dag ville ha 2 herlige krabater Dermed kan du ikke se for deg hva som kommer om ti år. Kan du forestille deg at dine egne unger kommer til å tro at du er verdens dummeste mann? At de vil synes at det er flaut å bli sett sammen med deg i byen? At de får hår på fjeset og kviser? At de prøver seg på røyk og lære å runke? Jeg håper for din del at du blir heldig, men om du innbille deg at alt går bra bare du gjør alt riktig, blir du lite forberedt den dagen (om den kommer) de ringer fra skolen eller fra politiet. Fjortisser er og forblir fjortisser, men nå er det ikke den gjennomsnittlige fjortissen vi snakker om heller.. Og hva mener du Ivar er den gjennomsnittlige fjortissen? Og forresten Ivar, kan du fastslå at jenten har faktisk prøvd å selge seg? Kanskje hun bare trodde på at du er dum nok til å la henne gå med håp om ”betaling” senere? Eller utspekulert nok til å hisse deg opp for å rope voldtekt deretter? . Uff da... Siter
Anders Merch Grønmyr Skrevet 28. januar 2009 Skrevet 28. januar 2009 Hadde en relativt tankevekkende og ubehagelig opplevelse på jobb i dag. Fikk melding fra en butikk om at de hadde tatt ei jente for naskeri. Undertegnede var rask på stedet og avslørte at hun hadde vært innom to uker tidligere hvor hun også hadde nasket. Den gang ble venninnen tatt' date=' så de stiller seg tydelig vis i I_diot kø hele gjengen.. Mens betjeningen fylte ut anmeldelsen stod jeg og jenta [b'](15 år!) [/b]i det ene hjørnet av butikken. Selv om betjeningen kun var noen meter unna og kunne høre alt hun sa, kom hun med de villeste ideer om at jeg skulle late som jeg ikke klarte å ta henne igjen hvis hun sprang av gårde. Da hun forstod at dådyr øyne og uskyld ikke virket på denne vekteren tok hun ett steg som jeg overhodet ikke hadde forventet, og måtte han der oppe forby at slik skjer igjen! Ut av intet begynte jenta å hinte til at hun skulle gjøre ”hva som helst” for meg hvis jeg lot henne gå, forstå meg rett, det var ikke noe gråting, men ett dønn seriøst tilbud om at hun ønsket å ”selge seg” for friheten. Da hun fikk ett meget så skarpt avslag på dette motbydelige tilbudet begynte hun tilnærmet å gni seg mot undertegnede. Nok var nok og jenta fikk pent se til å sette seg ned på gulvet i påvente av politipatruljen som ikke var lengt unna. Hun forstod (heldigvis) at slik oppførsel ikke var godtatt, hun ble derfor sittende med kjeften igjen til hun fikk beskjed om å snakke. Det er slike hendelser som setter i gang tankeboksen på toppen av legemet mitt, hva i all verden går det av ungdommene nå til dags? Tror de virkelig at man kan ”kjøpe seg ut” av situasjoner ved å tilby seg selv? Greit nok, det er heldigvis første gang jeg opplever dette fra ei mindreårig jente, men dette var fortsatt en gang for mye etter min mening! Det som i alle fall overrasket meg var at denne jenta var av opprinnelse fra det fjerne Østen, hvor hun (stygt å si det..) mest sannsynlig hadde blitt steinet for slike handlinger! Ett annet viktig poeng å dra fram her er om hun faktisk hadde gitt dette tilbudet til en vekter som hadde takket ja! Jeg er sikker på at en eller annen glup vekter der ute i det ganske land kunne finne på å takke ja til slikt! Nei steike, jeg vil ikke engang begynne på det kapittelet.. Du sier du er mest overrasket over at jenta var av østlig opprinnelse. Vet du hva det eneste jeg føler for å kommentere og som overrasker meg mest med innlegget ditt? Det er at du tragisk nok pisser på egen bransje ved å skrive det siste avsnittet på den måten du gjør. Hvordan du i det hele tatt kan mene at GANSKE SIKKERT ville en av dine kolleger i bransjen takke for tilbudet denne MINDREÅRIGE jenta er for meg ganske enkelt sjokkerende tanker og uttalelser fra en vekter. Du som vekter vet jo det at her jobber man i en bransje man kan få sparken for å ta med en serviett/kulepenn hjem også tør du påstå at en vekter ville ta til takke med tilbudet fra en 15 år gammel jente. Sånne påstånder og tanker om vekterbransjen trenger vi ikke, definitivt ikke fra noen på innsiden!! Nok av kritiske medieoppslag mot vektere om du ikke også skal komme med slike påstander på et offentlig forum. Skulle ønske du hadde litt mer vett enn som så! Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 28. januar 2009 Forfatter Skrevet 28. januar 2009 Bor og jobber du ikke i det samme landet som vi gjør Anders? Kardemommeby finner du i Dyreparken i Kristiansand, utenfor virkelighetens grenser.. Mitt poeng er at alle bransjer har sine sorte får. Kan konstantere at ingen av mine nærmeste kolleger ville benyttet seg av situasjonen, men det er mange vektere der ute i mange selskap.. Det handler ikke om vett Anders, skal du gi meg munnbind selv om jeg er i bransjen? Den blir for svak.. Siter
Anders Merch Grønmyr Skrevet 28. januar 2009 Skrevet 28. januar 2009 Bor og jobber du ikke i det samme landet som vi gjør Anders? Kardemommeby finner du i Dyreparken i Kristiansand' date=' utenfor virkelighetens grenser.. Mitt poeng er at alle bransjer har sine sorte får. Kan konstantere at ingen av mine nærmeste kolleger ville benyttet seg av situasjonen, men det er mange vektere der ute i mange selskap.. Det handler ikke om vett Anders, skal du gi meg munnbind selv om jeg er i bransjen? Den blir for svak.. [/quote'] Vet det har vært visse tilfeller av sorte får i bransjen som har kommet ut ja. Men det er tankegangen og påstånden din jeg reagerer på. Syns i det hele tatt det er rart du legger ut en sak her i det hele tatt. Med tanke på taushetsplikt og at du her ikke kan skjule deg bak noe nick. Men dine ord ditt valg. Syns bare det var unødvendig med spesielt det siste avsnittet. Også vekter, som du kanskje forstår. Var vel også derfor jeg reagerte negativt på ditt innlegg. Som sagt har bransjen nok av kritikverdige historier i et media-Norge som leter etter dritt. Da syntes jeg det var utrolig at du med fullt navn går ut med en sånn "påstand" Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 28. januar 2009 Skrevet 28. januar 2009 Og som Gunnar skriver ovenfor' date=' det er bare kammeratene som finner på noe dumt, aldri [b']meg[/b]. Det var da faktisk heller ikke poenget! Poenget; Ca. ved ungdomsskolealder er det faktisk mulig å lage seg "meritt-liste" av hva du har nasket på Prix... (Eller Rema 1000, eller hva som ellers skulle finnes av butikker i nærheten) Hvem som "nasket først" er pr. i dag umulig å fastslå, for de som nasker "i dag" har selvsagt lært av de som nasket "i går".... Jeg ser ikke problemet med å få ungdom engasjert i politikk, så hvorfor det plutselig nevnes i samme åndedrag som røyking, alkohol og religiøse sekter er litt vanskelig å forstå... Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 28. januar 2009 Forfatter Skrevet 28. januar 2009 Å begynne å dra inn taushetsplikt i denne diskusjonen blir helt feil, mine meninger er basert på yttringsfrihet og har ikke noe med taushetsprikt å gjøre. Jeg kjenner mine rammer. Jeg får fortsatt ett inntrykk av at du vil leve i en skumgummiverden hvor alt er pent og pyntelig. Ser ingen feil i å yttre min mening her. Det kunne like gjerne vært en butikkarbeider som en vekter. Veldig bra at du viser iver, men virkeligheten kan ingen av oss gjøre noe med, desverre. Nå startet jeg ikke dette innlegget for å diskutere hva som er etisk rett/urett av meg å yttre min mening om, så jeg foreslår at vi bygger skinner for å havne på rett spor igjen. Siter
Mathias Ganss Skrevet 28. januar 2009 Skrevet 28. januar 2009 Synes det er helt feil å angripe Ivar for at han er skeptisk til ærligheten og integriteten til absolutt alle i vekterbransjen. Det er fryktelig naivt! Å være kritisk til egen bransje er viktig, ellers risikerer man en saueflokkmentalitet der alle problemer overrumpler hele gruppen. Jeg mener det er helt legitimt for Ivar å hevde at det sikkert er vektere som kunne sagt ja. Jeg kan ikke se at vekterbransjen er mer hederlig enn f.eks. politiet, der det stadig vekk dukker opp ulovligheter. Når en amerikansk senator kan kjøpe prostituerte mens han jobber for å bekjempe det samme, kan vel neppe Ivars bemerkning utelukkes? Dersom jeg som student skulle utelukke at noen studenter ikke studerer, men snylter på lånekassen, ville det igjen vært ganske naivt. Mathias Siter
Anders Merch Grønmyr Skrevet 28. januar 2009 Skrevet 28. januar 2009 Å begynne å dra inn taushetsplikt i denne diskusjonen blir helt feil' date=' mine meninger er basert på yttringsfrihet og har ikke noe med taushetsprikt å gjøre. Jeg kjenner mine rammer. Jeg får fortsatt ett inntrykk av at du vil leve i en skumgummiverden hvor alt er pent og pyntelig. Ser ingen feil i å yttre min mening her. Det kunne like gjerne vært en butikkarbeider som en vekter. Veldig bra at du viser iver, men virkeligheten kan ingen av oss gjøre noe med, desverre. Nå startet jeg ikke dette innlegget for å diskutere hva som er etisk rett/urett av meg å yttre min mening om, så jeg foreslår at vi bygger skinner for å havne på rett spor igjen. [/quote'] har allerede ringt jernbaneverket for å ordne på en skinnegang Du skal selvsagt få lov å ytre din mening, ingen problem med det, men da må du jo også tåle kritikk der andre evnt er uenige. Skumgummiverden eller ikke, det som overrasket meg var bare påstand/tankegang om egen bransje. Synes det bare var unødvendig å lese slikt av en som selv er vekter. Men kan si jeg kjenner meg noe igjen i situasjonen og det er slike hendelser som kan få en til å undre seg litt ekstra hvor langt enkelte er villig til å gå! Ha en fin kveld Ivar! Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.