January 27, 200916 yr Hei! Vet någon hur mycket bränsle en Dash 8-Q100 drar per timme? Tack! //Daniel
January 27, 200916 yr Jeg fant det ikke etter en rask kikk på wikipedia. Men det sto at Dash 8-100 bruker ca. 30 % mindre drivstoff enn vanlige jetfly. Drivstofforbruk er jo noe som avhenger av last og vind, bl.a. Men det finnes sikkert et gjennomsnitt som noen av pilotene her inne kan svare på.
January 28, 200916 yr Ca. 1300 pund i timen, men dette er med en motorsetting på 90/900. En rask omregning sier at dette er ca 600-700 liter timen
January 28, 200916 yr noen her da som vet hvor mye en Q400 bruker ca i time? driver og lager ny FDE til DW sin Q400
January 28, 200916 yr Johan er i nærheten av de tallene jeg har Avhenger av cruise høyde og vekt. Følgende er ved nominel vekt (en mellomting) Dash 8-100 ca 10,5 kg/min = 630 kg/h Dash 8-300 ca 10,0 kg/min = 600 kg/h M
January 28, 200916 yr Virker litt pussig at 300 har mindre forbuk en 100 med tanke på at Q300 har litt sterkere motorer. Fuelflow varierer en god del med høyden. Ser gjerne 600 til 800 lbs. i timen per motor med 900 rpm på Q300. Q400 har gjerne rundt 1200 lbs. pr.motor på cruise i Level 220-240.
January 28, 200916 yr Clamer, Ooops...Du har rett, blingset litt i tabellene :blush: Nominel vekt, FL220; Q100, 14.500kg, 576 kg/h = 1268 lb/h Q300, 17.000kg, 378 kg/h = 832 lb/h Noe lavere ved FL240. I tillegg ser det ut til at 300'n cruiser rundt 12 kts TAS raskere enn 100'n. 100'n kan ikke være særlig populær blandt økonomene? M
January 28, 200916 yr Ehm, Morten, har du blingset igjen eller er det jeg som misforstår? Evt. er tallene for Q100 for begge motorene til sammen, mens tallene for Q300 er pr.motor?
January 29, 200916 yr Veldig stor forskjell ja, men tror det er riktig. Kan laste opp tabellene senere idag. M
January 29, 200916 yr Clamer, Her er dataene, den første er Q100, den andre Q300. Legg også merke til at Q300 bruker mer fuel under climb enn Q100. På den andre siden klatrer den jo mye raskere også, så det blir ett regnestykke hvem som bruker mest fuel "pr fot climb" til TOC. M
January 29, 200916 yr Morten, hvor har du disse tallene fra? Jeg synes fortsatt de ser pussige ut, om ikke som sagt det er noe med begge motorer og per. motor. Siden de tilogmed er et til tider ekstremt mye høyere forbruk på 100 ift. 300.i endel faser. Er vel noe feil med tallene som er oppgitt for Mach ifm climb også? 0.33 på 300, mens det står 0.40 for 100 som jo har en lavere climb speed.
January 29, 200916 yr Dette er fra EEC Eurocontrol. Brukes til ATM (Air Traffic Management) simuleringsmodeller. De er basert på real manualer og data etc fra de respektive flytyper. Dataene skal iht EEC være innenfor 75 fpm og vel innenfor 5% FF i hele det normale operasjonsområdet. Kan vel hende det er en og annen typo der da M
January 29, 200916 yr OK, skulle likt å sett tallene rett fra en manual for DH8A. For Q300 har jeg dem selv og de stemmer ganske bra overens med de du har fra Eurocontrol. Mener å huske en diskusjon med Torbjørn ang. climb rate på Airbus ift. de tallene engang
January 29, 200916 yr lol.. ja, de viste seg å stemme bra der også med Airbus FDR data jeg har såvidt jeg husker. Uansett, så må man ta dem for hva det er. F.eks står det at Q300 klatrer med 2020 fpm fra O til 500 fot. Det er selvfølgelig ett GJENNOMSNITT av hva som skjer i den fasen. Man starter jo med 0 fpm og kommer sikkert opp i 4000 fpm innimellom. Poenget er vel at man bruker 500/2020 = 0,247 min = ca 15 sekunder fra 0 til 500 fot i snitt. M
January 30, 200916 yr Jeg har noen timer på Q300 nå og 4000fpm har jeg aldri sett i et kort øyeblikk på IVSI engang, men jeg skjønner jo poenget ditt. Tror fasen fra 0 fpm når man er på bakken til man en climb rate på i overkant av 2000fpm går over få sekunder. Q400 derimot klarer fint sustained climb på over 4000fpm ved lav vekt opp til ca. FL120.
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.