Gå til innhold

Er det noen her som kan hjelpe meg med Excel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

prøver og lage meg en timeliste til jobb her, men får ikke ting helt til og stemme. Da jeg skal summere opp en kolonne, så får jeg bare summen av timene mine til og bli 16 uansett.

Håper noen kan hjelpe meg.

Post evt. en msn adresse her, så jeg kan kontakte på msn i løpet av kvelden :)

Nicklas

Skrevet

Heisann. Jeg fikk ikke dette til å fungere i Excel, det var relativt lett i Numbers(Apples konkurrent) Men jeg fant en tutorial som fikser det timesproblemet.

Ganske sikker på at det var her det sto http://exceltip.com/st/Creating_a_Timesheet/817.html

Les litt i kommentarene også, mange gode tips.

Edit: Cellen kan ikke formateres som tid excel da den adder opp til 24 timer før den går over til et nytt døgn.

Skrevet

Hvis du ikke vil bruke tid på å formattere så kan du bare skrive 25:00 i en celle så får den automatisk den rette formatteringen... Jeg hater å gå rundt i menyer! Skriver du noe under 24:00 så vil den begynne på ny dag etter 24 timer, og ikke telle oppover 25, 26 timer osv. -I alle fall med Office for Mac

• Premium Medlem
Skrevet

Jeg hiver meg på denne tråden med et tilsvarende Excel-problem. Jeg skal summere antall arbeidstimer i ei uke, men får kun antall timer over 24 timer. Hvordan får jeg frem hele summen? Det nytter ikke å legge til 24:00. Alle feltene er formattert som klokkeslett tt:mm.

Skrevet
Jeg hiver meg på denne tråden med et tilsvarende Excel-problem. Jeg skal summere antall arbeidstimer i ei uke' date=' men får kun antall timer over 24 timer. Hvordan får jeg frem hele summen? Det nytter ikke å legge til 24:00. Alle feltene er formattert som klokkeslett tt:mm. [/quote']

Jeg fant svaret mitt med følgende: [t]:mm:ss

• Premium Medlem
Skrevet

TAKKER!!

Så kommer neste nøtt: Hvordan multipliserer man f.eks. 116:45 med 100 kr? Jeg greier ikke å få Excel å forstå at det skal bli 11.645,00. Har forresten Excel 2003.

Skrevet

Selv om det står 116:45 så "tenker" excel i døgn,timer, minutter. For excel er det 4 døgn, 20 timer og 45 minutt, som den så "ser" som 4,864583333

Du må derfor multiplisere med 24 for å få omregnet i timer før du multipliserer med timelønn. Husk å ha tallformat i cellen.

Edit: I mitt svar så har jeg tatt i betraktning at 45 minutt skal regnes som 0,75 av en time (eller 3/4 time). Derfor er svaret 11.675,00 (og ikke 11.645).

Regner med at du bare er blitt litt for opphengt i tall her.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...