Gå til innhold

Noen som jobber med Toll eller har kompetanse?

Featured Replies

Skrevet

Hei.

Prøver her, kansje noen som vet noe om dette.

Jeg skal ha med meg 2 42 tommer skjermer og 5 pcer på Kielferga i bil, og skal videre til Amsterdamm, retunerer etter 4-5 dager. Hvordan gjør man dette tollmessig? Noen som vet? Problemstillingen er jo kryssingen av flere land, slik jeg ser det.

Setter pris på om noen som jobber eller vet hvordan jeg går fremm her. Tusen takk.

Skrevet

Du krysser faktisk bare ei grense, og det er på veg ut fra Norge. Resten er jo EU og ingen toll-barrierer der.

Stikk innom Tollstasjonn på grensen der du forlater Norge og så må du fylle ut et skjema. Så vil sikkert tollerne sjekke antall kolli og om det stemmer med beskrivelsen din.

Når du returnerer så viser du samme papiret til tolleren på veg inn til Norge igjen. Og samme kvantitet-kontroll igjen ;)

Så er det stort sett i boks.

Skrevet

Her er det nødvendige skjemaet fra Tollvesenet: RD-0031 B - Legitimasjonsbevis for reise-/yrkesutstyr medbrakt av reisende til midlertidig bruk i utlandet

Det enkleste er å fylle dette ut på forhånd, og stikke innom tollerene når du reiser ut av Norge... de sjekker (men ikke alltid) at listen stemmer med medbrakte gjenstander, og attesterer så at du tar dem med ut og kan således tilbakeføre dem uten å bli ilagt avgifter eller moms. Merk at skjemaet vil ikke ha noen utløpsdato, og kan brukes som bevis for en eller flere av gjenstandene ved senere reiser.

Hilsen T

Skrevet

Så den Torbjørn, takk skal du ha...men jeg har tottalt ca 80K og denne metoden dekker bare 5k. Har hatt noen folk på dette, og vi dro vell sluttningen om at vi lagde en proforma faktura, og la med bevis på at varene er tollet inn i Norge, ikke helt etterboka men det enkleste. Takk for bidrag.

Skrevet

Hei Geir

Jeg går ut fra at utstyret du bringer med deg ut av landet er utstyr som skal brukes i utlandet i yrkessammenheng, og at det har en betydelig verdi. Blanketten for midlertidig utførsel av Reise-/yrkesutstyr, blankett RD 0031, begrenser verdien av utstyret som medbringes til NOK 5000. I tillegg vil du normalt komme i den situasjonen at du må betale depositum for varene ved innførsel til EU. Du vil derfor bli henvist til en speditør av tollvesenet i innførselslandet (Tyskland) som foretar de nødvendige tollforretninger mot betaling. Den enkleste måte å å håndtere problemet på er å gjøre en henvendele til Oslo Handelskammer. Der vil du få utstedt et ATA-Carnet for det aktuelle utstyret (husk serienr. og type på de forskjellige enhetene). Carnetet blir utstedt med det antall inn- og utførsels kopiblader som er nødvendig for reisen, og blir autorisert av tollvesenet i Norge i forbindelse med avreise. Oslo Handelskammer er da garanterende organisasjon for eventuelle deopsitum/avgifter som eventuelt påløper i utlandet dersom varen ikke gjenutføres fra EU. Etter autorisasjonen vil tollvesenet i beholde et kopiblad av Carnetet, EU vil beholde et innførsels kopiblad når du ekspederer det inn i Kiel. Innførselseksemplaret beholdes av tollvesenet i Kiel, hvor det blir liggende til Carnetet blir tollekspedert ved gjenutførselen fra Kiel. Tollvesenet i Norge beholdet et nytt kopiblad ved gjeninnførselen og sammenholder dette med det bladet som ble tatt ved utførselen fra Norge. Derved unngår du bruk av speditører og betaling av depositum for varene mens du er i utlandet. Bare husk på å henvende deg til tollvesenet i Kiel på inn og utreise slik at du får de nødvendige attestasjoner i Carnetet.

Skrevet

Se der du, der var det et godt råd....følger opp dette garrantert i morgen.....tusen takk

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …