Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

[video:youtube]

Tror det er forsikringsbransjen i Irak som er de iherdigste for å bli kvitt de amerikanske troppene... :grin:

At ikke busssjåføren tramper bremsen i bunn er synd...det hadde jeg gjort... :crazy: Det skal testes på oppkjøringa til høsten...

Skrevet

Ja, hadde nokk dratt i håndbrekket hvis jeg hadde kjørt den bussen :D

Utrolig hvilke friheter de tar seg? Dette var jo litt komisk også, men det virker ikke som om noe politi griper inn på noen som helst måte, ingen tør å stoppe og si ifra eller noe?

Hadde noen dulta i baken på bilen min i Oslo hadde jeg jo stoppet og gått ut av bilen og gitt dem en omgang

Skrevet

Bagdad er ikke Oslo, Bergen, Ørsta eller Spjelkavik. Uten de USA leda styrkene der ville det vært det rene anarkiet som herska slik det gjør i de områdene styrkene ikke har kontrol.

Kan ikke bruke referanser fra vår hverdag her i stabile Norge for å vurdere adferden til ordensmakta der nede.

Skrevet
Bagdad er ikke Oslo' date=' Bergen, Ørsta eller Spjelkavik. Uten de USA leda styrkene der ville det vært det rene anarkiet som herska slik det gjør i de områdene styrkene ikke har kontrol.

Kan ikke bruke referanser fra vår hverdag her i stabile Norge for å vurdere adferden til ordensmakta der nede. [/quote']Det virker kanskje som anarki for oss i Vesten, men mange land har det slik enda og det vil alltid være andre styresett enn det vestlige demokratiet. Hvilken rett har vi til å presse vår levemåte på alle andre?

Skrevet

Leste for en stund siden at amerikanere og andre utenlandske styrker i Irak har stående ordre om å ikke stoppe før de er fremme ved endestasjon. Dette pga av faren ved å bli angrepet, noe som det er flere eksempler på.

Video 2 er fra en filminnspilling og er ikke noe særlig bevis for amerikansk dumhet.

Denne videoen derimot viser noen någet mindre begavede amerikanske individer

[video:youtube]http://www.youtube.com/watch?v=A8SuCBHqXtQ

Skrevet
Bagdad er ikke Oslo' date=' Bergen, Ørsta eller Spjelkavik. Uten de USA leda styrkene der ville det vært det rene anarkiet som herska slik det gjør i de områdene styrkene ikke har kontrol.

Kan ikke bruke referanser fra vår hverdag her i stabile Norge for å vurdere adferden til ordensmakta der nede. [/quote']

Nå hadde vel irakerne «ordensmakt» så det holdt før amerikanerne kom og banka på døra, men da klaga du kanskje heller over at de ikke har demokrati...

Skrevet

Jeg må si basert på egenerfaring at jeg har vært mer redd amerikanske styrker og deres handelemåte enn jeg har vært for andre som ikke i utgangspunktet ville meg noe spesielt godt :)

Amerikanerne som mange andre rekrutterer fra alle lag i samfunnet, men deres styrker består for det meste av mannskaper med liten eller ingen utdannelse, de blir brutt ned på rekrutten og så "bygd" opp igjen som en sann amerikansk soldat. Feilen med dette er da selfølgelig at de blir maskiner uten mulighet for å tenke noe selv, deres holdning og deres hveremåte skaper fler "fiender".

Som et eksempel så har amerikanerne en stående ordre om å skyte om en bil nærmer seg en kontrollpost uten å stoppe, dvs at en ulært Irakisk mann med bilen full av familie og radion på fulle mugger i motsol blir skutt i filebiter fordi den ikke skjønner hva som foregår.

Det er klart at amerikanerne med deres holdning til resten av verden får mye mot seg også og at de derfor "må" ha slike stående ordrer som resulterer i tragiske konfrontasjoner. men les Norges hemmelige krigere av Tom Bakkeli, den gir et godt inntrykk av hvordan amerikanerne tenker, og dette er veldig selvopplevd, der i et kapittel i begynnelsen av boken så ligger norske og amerikanske styrker og overvåker en Afgansk landsby, amerikanerne foreslår å bombe landsbyen uten først å ha fått verifisert om det pågår noen "ulovlig" aktivitet der. utrykk som jeg dør f. ikke i dette h. landet så det er dermed greit å bombe sivile som ikke har gjort noe som helst, er vel ikke akkuratt oppbyggende i forhold mellom Afganistan og Amerika.

Når det er sagt så finnes den holdningen i mange norske styrker også.....mange "ung gutter" som ikke er i nærheten av å være tørr bak øra som har mange "lette" løsninger på det meste"

Skrevet

Kan ikke bruke referanser fra vår hverdag her i stabile Norge for å vurdere adferden til ordensmakta der nede. [/quote']Det virker kanskje som anarki for oss i Vesten, men mange land har det slik enda og det vil alltid være andre styresett enn det vestlige demokratiet. Hvilken rett har vi til å presse vår levemåte på alle andre?

Rett og rett, hva med ett ønske om att andre skal få det like fritt og godt som oss? Er ikke det ett godt argument for å fjerne tyranier og regimer?

Jeg syns da Arabere fortjener den samme velstanden, kunskapen og ikke minst helsa som vi i vesten har.

Ingen kulturer har vist seg så ekspanderende og effektiv innen all vitenskap og velferd for alle som den vestlige. Vi har den beste helsa, den høyeste levealderen, desidert minst barnedødlighet og sist men kansje det viktigste den minste andelen analfabetisme.

Når det er sagt var operasjonen Irak allerede i utgangspunktet en feil og skulle aldri vært satt igang. Syria og Iran med Saudi som den neste hadde vært noe helt annet og godt begrunet.

Irak var faktisk det eneste landet i midtøsten ved siden av Israel som beskyttet alle uansett etnisk og religiøs tilhørighet. Irak tillot både kirker og synagoger i motsetning til alle de andre Arabiske landa der nede. Jordan har vel tillat kirker men ikke synaoger etter hva jeg vet.

Hele midtøsten konflikten handler om en irrasjonel religiøs hatkampanje basert på konspirasjonsteorier og en totalt mangel på frie yttringer.

Midt blant disse irrasjonelle reigiøse fanatikerne oppererer smarte pengesugne folk fra både næringslivet og de lokale lederne. Butikken går og fanatikerne får drive med sitt.

Skrevet

Selvfølgelig må de kjøre slik. De kjører tross alt i "nabolag" og strøk hvor det er umulig å vite hvem som er venn og hvem som er potensielle fysjomfolk. Blir de kjørende for sakte så er situasjonen direkte farlig.

Hadde jeg kjørte med US flagg på skulderen downtown i den byen så hadde jeg helt sikkert ikke kjørt veldig pent jeg heller for å komme meg fort fra A til B uten å bli stående fast i et potensielt vepsebol.

-Men det ser jo ikke veldig bra ut den kjøringen, aboslutt ikke. Jeg regner med jeg hadde blitt rimelig overrasket over å få en hummer e.l. inn i bilen påkjørt bakfra...

Angående videoer som prøver å få europeere til å tro at amerikanere er dumme... Jeg begynte nesten å tro på det selv inntil jeg var i USA for første gang selv. Så videoene viser vel først og fremst at europeere er dumme og naive som tror på slike videoer hvor man har plukket ut de idiotene man fant på gata i løpet av en hel dag.

Skrevet

Rett og rett, hva med ett ønske om att andre skal få det like fritt og godt som oss? Er ikke det ett godt argument for å fjerne tyranier og regimer?

Jeg syns da Arabere fortjener den samme velstanden, kunskapen og ikke minst helsa som vi i vesten har.

Ingen kulturer har vist seg så ekspanderende og effektiv innen all vitenskap og velferd for alle som den vestlige. Vi har den beste helsa, den høyeste levealderen, desidert minst barnedødlighet og sist men kansje det viktigste den minste andelen analfabetisme.

Til et lite svar på velstanden i Europa, så er det faktisk slik at Midtøsten har vært svært fremtredende på den teknologiske utviklingen tidligere. Det var de som fant opp hjulet, og en hel del andre ting før vi i "velstands-Norge" i det hele tatt hadde begynt å skru horn på hjelmene våre. (Hvem fant på en slik tåpelig idè?)

Man må også tenke på at Norge og Europa ikke har gått pent frem for å sikre seg "fred", rikdom og makt på den måten vi har nå. Europeere har sablet ned indianere i Nord- og Sør-Amerika pga. vår ekspansjon. Vi har hugget ned alle trær på Island slik at den bærekraftige utviklingen der stanset helt opp. Vi utnytter også indianerstammer i Sør-Amerika i dag for å skaffe oss rikdom gjennom lakseoppdrett og olje. Vår rikdom og teknologi spås å ødelegge jordens naturlige drivhuseffekt og forårsake miljøkatastrofer.

Vår teknologi og rikdom har gått på bekostning av andre mennesker! Det har også kommet gjennom flaks, hardt arbeid og smarte hjerner. Men også hardarbeidende afrikanere på slaveplantasjer.

Bør man virkelig være så stolte over det vi har fått til i dag da? Hva hadde vi vært uten oljen i Norge i dag? Vi hadde nok klart oss med de andre naturressursene vi har, men allikevel...

Vår olje forpester naturen, dreper og skaper kriger hver eneste dag..

Er det noe å være stolte over?

Angående videoer som prøver å få europeere til å tro at amerikanere er dumme... Jeg begynte nesten å tro på det selv inntil jeg var i USA for første gang selv. Så videoene viser vel først og fremst at europeere er dumme og naive som tror på slike videoer hvor man har plukket ut de idiotene man fant på gata i løpet av en hel dag.

Ikke dumt med litt sunn fornuft og kildekritikk innimellom ;)

Skrevet

Hvis dette er et argument for krig er det et ekstremt dårlig argument. USA kan ikke definere for andre hva velstand og lykke er. Jeg ser med skrekk på det amerikanske samfunnet og er sjeleglad for å bo i Norge.

Når det er sagt var operasjonen Irak allerede i utgangspunktet en feil og skulle aldri vært satt igang. Syria og Iran med Saudi som den neste hadde vært noe helt annet og godt begrunet.

Så du mener USA skulle ført krig i Afghanistan, Irak, Syria, Iran og Saudi-Arabia? De har ikke resurser nok til å okkupere Afghanistan og Irak engang. Og at USA skulle angripe Saudi-Arabia er fullstendig utenkelig.

Irak var faktisk det eneste landet i midtøsten ved siden av Israel som beskyttet alle uansett etnisk og religiøs tilhørighet.

De beskyttet så absolutt ikke kurdere.

Midt blant disse irrasjonelle reigiøse fanatikerne oppererer smarte pengesugne folk fra både næringslivet og de lokale lederne. Butikken går og fanatikerne får drive med sitt.

Dette har du nok helt rett i, dessverre.

Mathias

Skrevet

Det vi ser her er rett og slett veldig aggresiv kjøring, fordi amerikanerne opererer med rutiner som tilsier at bilen ikke skal stå stille under transport fra A til B; og dersom den gjør det så er det fullt kringvern osv. Videre kan nevnes at det også er en reell fare for såkalte VBIED'er (Vehicle Born Improvised Explosive Devices) - det gjør at de må holde seg i bevegelse konstant for å minske skade-effekten av disse. Dersom den bussen hadde vært full av semtex eller propanbomber (etc) så hadde HMMWVen ikke hatt en sjans hvis den bussen hadde sprengt i en kø eller tilsvarende.

Når man ser slike videoer så er det et poeng at man prøver å sette seg inn i situasjonen i det landet den ble filmet i; i Irak/Afghanistan er det fare for VBIED - i Norge ikke. Dersom man skal overføre norsk tankegang når man sammenlikner med det man ser i denne videoen og norsk utrykningskjøring så vil det ikke stemme. Men situasjonen der nede, er en helt annen.

Mener nå jeg.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...