Ivar Skaugstad Skrevet 20. januar 2009 Skrevet 20. januar 2009 Alle som fullfører førstegangstjenesten og tilfredsstiller de krav som er satt til HV-personell, må påregne innkalling til Heimevernet, uttaler major Kjell Torstein Risberg ved HV-kontoret på Vernepliktsverket. http://www.mil.no/start/article.jhtml?articleID=171506 Siter
Eirik - C Varvik Skrevet 20. januar 2009 Skrevet 20. januar 2009 Ja, nå er jeg faktisk veldig spent på å se reaksjoner fra enkelte her i landet angående dette. Må jo være forferdelig kjedelig for dem som faktisk er i militæret, men ikke fordrar det. Endelig kommer dimme dagen og man får reise hjem, så tar det 8 mnd så kommer brev om HV øvelse. Siter
Morten Ruud Skrevet 20. januar 2009 Skrevet 20. januar 2009 Hadde vært morsomt med en øvelse i ny og ne. Jeg må si at Forsvaret var en stor barnehage for min del stort sett. Veldig morsomt å leke krig, men ikke så morsomt å være med i en kan jeg tenke meg. Siter
Fredrik Wold Skrevet 20. januar 2009 Skrevet 20. januar 2009 jaja, jeg stortrivdes i forsvaret og har ikke noe i mot å måtte inn i HV rekkene.. jeg var på Værnes som Luftforsvarssoldat, men har tenkt å evt joine på HV styrken som Medic igjen Siter
Bjørn J. Jensen Skrevet 20. januar 2009 Skrevet 20. januar 2009 Ikke f**n om jeg vil ha noe mer med forsvaret enn førstegangstjenesten. Får jeg innkalling så er det nekt! Ikke at jeg er imot forsvaret, tvert imot, men jeg har ikke noe der å gjøre. Siter
Thomas Lorentzen Skrevet 20. januar 2009 Skrevet 20. januar 2009 Ikke at jeg er imot forsvaret, tvert imot, men jeg har ikke noe der å gjøre. Er det opp til deg og avgjøre da? Siter
Tom Arild Hansen Skrevet 20. januar 2009 Skrevet 20. januar 2009 Jeg var i HV i seks eller sju år. Var vel på tre eller fire øvelser. Bortsett fra den ene øvelsen som foregikk over fem dager i Kongsberg og 20 kuldegrader jevnt, så var det ikke så ille. Ble som et lite avbrekk fra hverdagen - i fin norsk natur. Min avdeling ble avviklet for fire år siden på grunn av dårlig økonomi i forsvaret. Tror egentlig det fortsatt er dårlig stilt økonomisk, så det er visstnok lenge mellom øvelsene i enkelte avdelinger. Siter
AMO Skrevet 21. januar 2009 Skrevet 21. januar 2009 Bjørn: Jeg tør garantere deg at du ikke vet halvparten av hvordan livet i tjeneste som menig er :-) Er man negativ fra begynnelsen av, blir det dritt. Om du derimot gleder deg til å ta fatt på nye utfordringer, så kan det bli et av ditt livs beste år! Ikke vær pyse, får du innkalling, så iallefall vis at du har baller nok til å møte opp og gjøre et forsøk! Det verste(beste for noen?) som kan skje er at du blir dimmitert fordi du ikke er flink nok, det skjer hos oss stadig vekk. Siter
Frode Skibrek Skrevet 21. januar 2009 Skrevet 21. januar 2009 jeg var på Værnes som LuftforsvarssoldatVelkommen i klubben. Siter
K L Skrevet 21. januar 2009 Skrevet 21. januar 2009 Ja ja om bare verden var laget slik at man ikke behøvde å ha realistisk forsvar! Å gidde har ikke noe med saken å gjøre, det er en plikt! Men , men for all del nekt på en innkalling, Å bli hentet av MP/sivilt politi på arbeidsplassen er jo tøft det og, en sivil dom er jo bra å ha på seg det. Siter
Bjørn J. Jensen Skrevet 21. januar 2009 Skrevet 21. januar 2009 Bjørn: Jeg tør garantere deg at du ikke vet halvparten av hvordan livet i tjeneste som menig er :-) Er man negativ fra begynnelsen av' date=' blir det dritt. Om du derimot gleder deg til å ta fatt på nye utfordringer, så kan det bli et av ditt livs beste år! Ikke vær pyse, får du innkalling, så iallefall vis at du har baller nok til å møte opp og gjøre et forsøk! Det verste(beste for noen?) som kan skje er at du blir dimmitert fordi du ikke er flink nok, det skjer hos oss stadig vekk. [/quote'] Baller eller ikke baller. Det har ikke noe med det å gjøre. Det er bare det at jeg ikke har noe interesse av å i det hele tatt ha noe med forsvaret å gjøre. Jeg har mer enn nok med førstegangstjenesten som ødelegger et helt år med jobbing for meg etter lærlingtiden. Men uansett, det er jo bare en innkalling, ikke tvang? Siter
Frode Skibrek Skrevet 21. januar 2009 Skrevet 21. januar 2009 Ikke f**n om jeg vil ha noe mer med forsvaret enn førstegangstjenesten. Får jeg innkalling så er det nekt! Ikke at jeg er imot forsvaret' date=' tvert imot, men jeg har ikke noe der å gjøre. [/quote']Du aner i såfall ikke hva du går glipp av. Maten er knall, man får mange gode kamerater, manlærer førstehjelp, vakthold, våpenbruk, felt, ansvar og sist men ikke minst kan man være stolt av å ha tjent sitt land.Pluss en god del vekttall kan man også oppnå ved tjeneste både som førstegangs og i HV. LIker du spenning? Klikk her Siter
Thomas Hjelset Skrevet 21. januar 2009 Skrevet 21. januar 2009 Du aner i såfall ikke hva du går glipp av. Maten er knall' date=' man får mange gode kamerater, manlærer førstehjelp, vakthold, våpenbruk, felt, ansvar og sist men ikke minst kan man være stolt av å ha tjent sitt land. [/quote'] Jeg kan ikke si meg mer enig! Jeg er halvveis i førstegangstjenesten og selv om det var litt skummelt og uvant i starten, så har det vært et helt fantastisk halvår! Gleder meg til å tjene landet videre her på Gardermoen! Siter
TOS Skrevet 21. januar 2009 Skrevet 21. januar 2009 Siviltjeneste er ein fin ting Springe rundti skauen ilag med 2000 andre mannfolk, eller sitte i eit koseleg klasserom med 10 jenter og være dykkeinstruktør... for meg var valget enkelt Siter
Bjørn J. Jensen Skrevet 21. januar 2009 Skrevet 21. januar 2009 Ja maten er ikke noe å klage på. Har selv vært og besøkt forsvaret både her på BDU og vært på befalskolen nede på Kjevik, det er to flotte steder, gratis, + mange fler fordeler jeg er klar over, men jeg kunne fortsatt ikke tenkt meg det. En annen uting er at jeg det året i førstegangstjenesten muligens vil tape rundt 300 000kr i tapte inntekter Siter
Frode Skibrek Skrevet 21. januar 2009 Skrevet 21. januar 2009 Ja maten er ikke noe å klage på. Har selv vært og besøkt forsvaret både her på BDU og vært på befalskolen nede på Kjevik' date=' det er to flotte steder, gratis, + mange fler fordeler jeg er klar over, men jeg kunne fortsatt ikke tenkt meg det.En annen uting er at jeg det året i førstegangstjenesten muligens vil tape rundt 300 000kr i tapte inntekter [/quote']Hva skal du med de 300.000 kronene da? mens du er i førstegangstjeneste står Forsvaret for alt utstyr...Eneste måtte være kantine/perm de kunne bli brukt... Sparte masse penger jeg da jeg gikk inn i Forsvaret. Siter
Svein _ Nilssen Skrevet 21. januar 2009 Skrevet 21. januar 2009 Vil råde alle som blir inkalla til 1g tjeneste om og pelle seg av gårde. Kom dere bort fra mamma og pappa. Og lær dere noe nyttig. Lag hånd, og som noen sier, sanitet, første hjelp, vakt holdt, osv osv. og få masser av nye venner. Jeg selv var på rekrutten på steinkjær, og etter det i Bardufoss (skjold) og etter det litt her og der Siter
Aleksander.Rønning Skrevet 21. januar 2009 Skrevet 21. januar 2009 Jeg vil her slå et lite slag for verneplikten. Som fler andre her har gitt uttrykk for, så bør du møte opp og dersom fysisk skikket, avtjene verneplikten. Det blir en helt annerledes opplevelse som du GARANTERT IKKE kan kjøpe for de 300 000kr som du "taper" om du så hadde kjøpt deg en opplevelsesferie for de pengene. Det er her viktig å innse, at du blir stilt i en helt ny situasjon hvor du har gode muligheter til å lære mye om deg selv og om hvordan man skal takle en slik ukjent situasjon. For min egen del så skal jeg si at min tjeneste som Tactical Control Assistant på NASAMS IRF og NASAMS II luftvernsystem i Luftforsvaret var en av, om ikke den mest intressante perioden i livet mitt så langt. Uansett hvor gammel jeg blir så vil jeg alltid huske det vi holdt på med det året. Veldig mange er negativt innstilt til førstegangstjenesten, fordi de rett og slett vet for lite eller har fått dårlig inntrykk og innspill fra f.eks kamerater som har hatt en negativ opplevelse (oftest pga. dårlig innstilling fra starten av) selv. Det er snakk om ett år som går utrolig mye fortere enn det du tror når du først er igang, og før du vet ordet av det så dimmiterer du og kan se tilbake på et år fylt av mye forskjellige opplevelser. Det som er viktig, er at du setter deg litt inn i hva forsvaret har å tilby deg av tjeneste før du kommer på sesjon (du har kanskje vært der allerede), eller når du har kommet på innrykk. Grunnen til at endel vernepliktige får stillinger som innebærer "gråtjeneste", er at de ikke tar stilling til hva de vil bruke året sitt til. De som VIL noe får utfordrende og spennende tjenestestillinger, og har ofte nesten utelukkende gode minner fra året sitt. Mitt råd er; gå inn i det med POSITIV innstilling, så blir alt mye bedre med en gang! Ikke tenk for mye på penger, for de kommer og går igjen (nesten like fort som de kommer). Siter
Bjørn Henrik Ormø Skrevet 21. januar 2009 Skrevet 21. januar 2009 Dimmet i 1997 etter 12 måneders førstegangstjeneste på Holmen leir. Trodde virkelig jeg var ferdig med militæret da. Fikk beskjed at vi sannsynligvis ikke kom til å bli innkalt på rep. I 2008 (11 år etter), fikk jeg beskjed om at jeg hadde blitt overført til HV. Egner seg ikke på trykk de tankene som kom i hodet mitt da. Var på Drevjemoen i Mosjøen i desember for å få utstyr. Var faktisk mange der som ikke hadde hørt noe fra forsvaret på 10-15 år. Synes selv at man burde ha blitt innkalt til HV innen et par år etter man dimmiterte fra førstegangstjeneste, eller la være. Kan ikke påstå at jeg husker noe særlig av det vi lærte på førstegangstjenesten, noe jeg fikk bekreftet når jeg skulle sette sammen AG'n igjen. Førstegangstjenesten ville jeg ikke være foruten, men HV kunne jeg godt ha vært uten. La de som vil fortsette søke seg til HV og la oss andre få slippe. Siter
Geir G Skrevet 21. januar 2009 Skrevet 21. januar 2009 Enig med flere av dere over her. Har ingenting imot førstegangstjeneste, ser egentlig frem mot det året. Betingelsen er da at jeg blir innkalt en-to år etter videregående, ikke når jeg er 28. Har ikke gjort meg opp noen mening om HV enda Siter
Fredrik Edvardsen Skrevet 21. januar 2009 Skrevet 21. januar 2009 Enig med flere av dere over her. Har ingenting imot førstegangstjeneste' date=' ser egentlig frem mot det året. Betingelsen er da at jeg blir innkalt en-to år etter videregående, ikke når jeg er 28.[/quote']Haha, apropos det, en kamerat av meg skal inn til sommeren, da er han 24. Skjønner godt at han ikke er så veldig gira på å ta seg fri fra jobben i et år, reise fra samboer og leilighet for å løpe rundt i skauen og leke krig med en gjeng 18-åringer Siter
Bjørn J. Jensen Skrevet 21. januar 2009 Skrevet 21. januar 2009 Akkurat det samme her og. Kan ikke si det er særlig fristende, samtidig som at man ikke er interesert i det heller. Siter
Erlend Andrè Larssen Skrevet 22. januar 2009 Skrevet 22. januar 2009 Hittil har jeg prøvd å se positivt på å joine forcen i mars, men jeg så ikke akkurat for meg å kunne bli innkalt til HV flere år etter førstegangstjenesten da jeg svarte "ja" på spørsmålet om jeg var motivert til førstegangstjenesten. Siter
Fredrik Rise Skrevet 22. januar 2009 Skrevet 22. januar 2009 Ingen her inne som tjenestegjorde i H.M. Kongens garde i 2003-04? Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 22. januar 2009 Forfatter Skrevet 22. januar 2009 Men uansett' date=' det er jo bare en innkalling, ikke tvang? [/quote'] Får du innkalling er du pliktig til å møte så lenge du er tjenestedyktig. Hvis du ikke møter, vel, det er som å spille lotto med STOR gevinst, eller LIKE STORT tap. Blir saken din fulgt opp blir du enten hentet av MP/Sivilt politi på jobb eller hjemme hos deg for så å bli kjørt til tjenestested. Er du fortsatt "bædæss" vil du få en sivil straffesak. Spennende å informere sjefen om at du er blitt siktet for tjenesteunntaltelse, virketlig måten å vise at du tar ansvar på. Way to go! :grin: Det er som du sier, mange vil heller foretrekke å jobbe enn å være i forsvaret. Hva som angår HV, er at man MAX er inne i 6 tjenestedager i året, får du ikke lønn fra arbeidsgiver får du en ekstra slant fra forsvaret for tapt inntekt. Du vil kanskje ikke gå i pluss, men heller ikke i minus. Siter
Bjørn Henrik Ormø Skrevet 22. januar 2009 Skrevet 22. januar 2009 [Du vil kanskje ikke gå i pluss' date= men heller ikke i minus. [/quote] Får 250 pr. dag fra HV når man er på øvelse og ikke får lønn fra arbeidsgiver. Jeg går faktisk i minus... Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 22. januar 2009 Forfatter Skrevet 22. januar 2009 Med minus var definert som utgifter per dag til lunsj, middag etc. Noe dårlig formulert fra min side, lån og faste utgifter forsvinner ikke selv om man er på øvelse. Når det gjelder innkalling, har jeg inntrykk av at 10-12 år etter avtjent førstegangstjeneste er det gyldne tallet. For avdelinger som har spesialutdanning er det ikke sikkert man får innkalling, ironisk nok. Dette fordi slike tropper/avdelinger er relativt små, og vil derfor være en utgiftspost i forhold til tiden man er inne på trening. Siter
Aleksander.Rønning Skrevet 22. januar 2009 Skrevet 22. januar 2009 En blir jo overført til F-styrken automatisk ved dimmisjon, dersom man ikke fortsetter i forsvaret, enten som vervet eller befal. Dersom man selv melder seg til I-Styrken, så foregår det hele i langt mer profesjonelle og kontrollerte former. Siter
Harald Strand Skrevet 22. januar 2009 Skrevet 22. januar 2009 Er nok surt ja og forlate kone og barn etter 10-12 år for å springe ute i skauen 1 år. Men pappa pleide alltid å si at de som ikke gikk inn i militæret, eller skulka unna var noe STORE pingler så vi turte ikke si nei :grin: (Selfølgelig hvis en har helseproblomer O.L er det ikke det samme ) Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.