Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere vet hva som kommer, men jeg hiver meg uansett ut i det. Diskusjonen har vært oppe tidligere, men jeg velger å tro at den ser dagens lys igjen, i alle fall om norsk kunnskapene fortsetter i samme retning som jeg synes å se at den gjør nå.

For lenge, lenge siden, fra de dype skoger til det mer siviliserte bysamfunn, leste skribenter igjennom sine litterære "verk" før de trykket OK. Snipp, snapp, snute, så var rettskriving ute.

Det er vel de få av oss som har forfatterpriser, samt vet å bruke språket vårt slik det er ment til å brukes, i alle fall i følge Ivar Aasen.. Vi er vel også enige om at tastene på tastaturet sitter for nært hverandre, slik at både ekstra bokstaver og bom-bokstaver finner veien inn i teksten vår. Men tro meg på mitt ord når jeg sier at ingen vil forfølges for å lese igjennom innleggene sine, i alle fall ÈN gang, før du trykker enter.

Det er helt greit å skrive feil, selv gjør jeg det hele tiden, men litt selvkritikk er lov å ha.

Kan du skrive, kan du lese. Lykke til på ditt neste innlegg. :)

Skrevet

Er vel mye at ungdommen blir for sløv og bryr seg ikke så mye om hvordan de skriver. Mye online-spill og sms har sikkert litt av skylden. Skal ikke henge ut ungdommen for det, jeg er jo tross alt 16 år selv, men jeg har rettskrivingen i orden.

Skrevet

om man bruker 2 sek på og gå igjenom inleggen før du trykker ok. er ikke mye strevet. tror den best brukte taste min er backspace tasten. og takk gud for at den finnes.

og siden den norske skole har oppgradert seg med "PC" så kom word i skolesystemet og da kom også F7 tasten og da var d ikke så viktig med rettskriving lenger. d er jo bare og trykke F7..

Skrevet
AMEN.

Var det riktig stavet? :grin:

Joda. Det var sikkert riktig. Med mindre du mente:

Aamen: som vel blir åmen på godt norsk. Em åme er en larve med bein.

amMen:Det refererer til hun som ammer barnet i mors fravær.

amEen: Som vel ikke betyr annet en et egennavn eller etternavn.

amenN: Er de viktige og prominente mennene i samfunnet, også skrevet som A-menn. Altså eliten.

Skrevet
Jeg forstår ironien i innlegget ditt Petter' date=' men vi er vel enige om at det faktisk ikke er langt mellom innlegg med slike feil nå til dags! :eek: [/quote']

Fullstendig enig med deg, Ivar! Det var akkurat derfor jeg la det inn... Utrolig mange som bare "slurver i vei" og ikke gidder å rette på feil. Jeg tror også at de som skriver slik blir sett på som mye mindre seriøse enn andre!

Skrevet

Ja, det er veldig mye rare skrivefeil ute og går, dog er jeg mer fascinert av at det virker som om det er trender innen skrivefeil... Jeg snakker da om samfunnet generelt, ikke bare dette forumet. For en stund tilbake var det orddeling som var den store stygge ulven, folk delte ord på kryss og tvers; "laste bil", "passasjer fly" osv., men det har blitt mye bedre, nå er det konsekvent bruk av "ett" som er den nye trenden... Jeg kan ikke huske at dette har vært et problem tidligere, men hvis man ser litt etter så ser man det omtrent overalt i dag; i kommentarfelt på nettaviser ol. (nå er det vel ikke akkurat "rocket scientists" som kommenterer slikt uansett men), leserinnlegg, og på fora som dette. Jeg forstår ikke hvor det kommer fra, for i 99% av alle tilfeller hvor man bruker "ett" i stedet for "et" er det feil. En grei regel er å bare bruke "ett" når man teller, f.eks ett hus, to hus, tre hus osv., i alle andre tilfeller bruker man "et", f.eks et hus, huset, flere hus osv.

Skrevet

Nå tror jeg vi er på vei over i feil bane, hensikten med innlegget var ikke at vi skulle bli verdensmestere til å skrive, tegnsetting, orddeling (lett å skrive feil..) kommer i ett litt høyere nivå. Det jeg prøver å få fram, er de STORE feilene, feilene som gjør at man blir nødt til å lese settningen både to og tre ganger før man får med seg sammenhengen. I tillegg til dette, slike settninger som post nr. 2 på denne debatten.

Før word: "Dete hvar da et flot innleg!"

Etter word: "Dette var da et flott innlegg!"

Fikk noen kreative alternativer fra word, men dette var nok til at man er nødt til å jobbe med ordene.

Skrevet

Verken MS Word eller Firefox har gode nok retteprogrammer. Spesielt ikke det i Firefox, som ikke duger til noe som helst.

Den aller mest utbredte skrivefeilen blant dagens ungdom - og andre for den saks skyld - er orddelingsfeil, har jeg lagt merke til. Dette ordet rettet Firefox nettopp til enten orddelingsfil eller orddelings feil. Enkelte greier til og med å skrive ord delings feil.

Spørsmålet er jo om dette virkelig er et problem man burde bruke ressurser på å løse eller ikke. Språket vårt er jo i stadig forandring. For to år siden var det ingen som hadde hørt om sudoku før og for tusen år siden snakket vi islandsk. Bacon har også blitt til beiken med tidenes gang. Hva utropstegn angår, så tror jeg ikke det er så mange som vet når de egentlig skal brukes...

Noen som fant skrive feil i dete inlegget????????!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

EDIT: Bare vent! Om fem år er det lov med smileys i norskstiler.

Skrevet

Er en del språkfenomener som gjør at jeg ikke tar enkelte innlegg alvorlig:

"SMS-forkortselser"

Lower-case forbokstaver

For mye upper-case :P

Tallord istedenfor artikler (som Fredrik nevner, ett/et).

Overdreven bruk av tegn og emoticons (!!!!11??)

Manglende stumme bokstaver (vem, va, vor) og generelt at ord skrives som de uttales.

Skrevet

Enig der. Norsk (som skriftspråk) er et veldig muntlig skriftspråk i forhold til mange andre språk, med mange valgmuligheter. Det at folk drar inn SMS-språk og WOW-språk synes jeg derimot blir for drøyt. Greit nok at det er en drøss av valgmuligheter i språket, men la oss ikke overdrive. Jeg har, som deg, sett mange stiler hvor det er blitt brukt forkortelser fra spill/sms/osv så det holder! Jeg vet ikke om jeg skal le av det, eller dra meg i håret..

Jeg har også blitt hjernevasket av engelsklæreren min, og deler meningen om at anglifiseringen av språket begynner å bli latterlig dumt til tider. Jeg synes at vi som et folk på 4.8 millioner mennesker skal ta vare på språket vårt før det dør helt ut :)

- Det at vi lærer mer engelsk enn før har kanskje også noe å si for "ord delingen"?

Skrevet

Jeg er så evig enig, Ivar! Det er greit nok om folk rett og slett ikke har bedre grammatiske evner, men det er så vanvittig mye som kunne vært ungått ved en overlesning.

Apropos orddelingsfeil, det er det jo fremdeles mye av i norsk språk, og hovedgrunnen til det er nå vel det at folk ikke greier å skille de gramatiske reglene i vekselvis norsk og engelsk. Her på forumet blir jeg dog mest irritert når jeg leser tekster som lider av total mangel på tegn og setnignsledd. Selvforfattet eksempel:

"Hei jeg gikk en tur en dag i byen her og hørte en kraftig motorlyd da jeg så opp og jeg så et stort fly med fire motorer som kom inn for landing på jeg har aldri sett dette før om det er noen som vet om det er en ny rute eller om det er noe annet hva var det?"

Sånt synes jeg er til å bli gal av :crazy: Åpner noen en tråd med noe lignende er det minimale sjanser for at jeg går inn dit igjen.

Skrevet
Jeg synes at vi som et folk på 4.8 millioner mennesker skal ta vare på språket vårt før det dør helt ut :)

Helt enig! Men burde vi ikke da tatt bedre var på nynorsk' date=' som faktisk er vårt egentlige språk? :)

Det at vi lærer mer engelsk enn før har kanskje også noe å si for "ord delingen"?

Det har du absolutt rett i. Det er nok mange som tror at det f. eks. heter radio kanal på norsk fordi det heter radio channel på engelsk.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...