Gå til innhold

Noen her som interesserer seg for pianospilling?

Featured Replies

Skrevet
  • Forfatter

Jerry Lee Lewis har jeg ikke hørt om. Spilte han i noe band?

Selv er jeg gitarist og har mer kontroll på diverse gitarister fra 70- til 90-tallet :)

Når vi nå først er inne på dette, hvem her spiller instrument? :)

Skrevet

Jeg spiller instrumenter :cool:, og a tangenter anngår, er det ingen som slår gode gammle Billy Presten når han spiller Hammond B3, forsterket gjennom en Leslie 122. Det er ståpikkmusikk det.

Skrevet

Jerry lee lewis var vel mest aktiv fra 50 til 70-tallet. Anbefaler deg å søke på youtube.

Jeg spiller ikke noe instrument, men har veldig lyst til å lære meg å spille El-Gitar

Skrevet

Spiller keyboard, piano og orgel selv da. Tagenter altså.

Begynt på "Don't Let Go" av Thom Hell nå, snakka med han personlig og fikk skaffa litt informasjon osv, så driver og spiller på den. Kanskje blir det en youtubefilm etterhvert, iallefall sikter jeg inn på et opptak!

Liker Hammond. Noe av det kuleste jeg vet er å spille "Green Onions" med ekte B3-lyd og god bass.

Elektriske piano er også tøft, Wurtlizer fks!

Skrevet
  • Forfatter

Blir nok å sjekke navnene fra denne tråden, bare jeg får tid :)

Gitar er et veldig flott instrument å spille! Det er lett å lære seg enkle greier som man kan øve på og ha det artig med, samtidig som gitaren kan brukes til ganske mye mer avansert spilling etter hvert som man får bedre taket på spillingen. Tenker her på bending av strenger, bruk av wib-arm, overtoner osv. Man får helt greie nybegynnergitarer til 2000-3000kr. Jeg anbefaler deg å se på sider som sound1.no, idmusikk.no, musikklink.no og gitarhuset.no.

Greia med el-gitarer er jo at de er mer lettspilte enn kassegitarer samtidig som de veldig ofte høres tøffere ut. Hvis du tenker kassegitar, så burde du sjekke ut Ibanez Montage på youtube. Det er en demovideo der med en mørk kar med hatt... :)

Skrevet
  • Forfatter
Takker for tipset' date=' Marius :)

Har virkelig vert inne på tanken om å anskaffe en el-gitar og begynne å lære litt [/quote']

Bare spør når som helst hvis det er noe du lurer på ang. gitarspilling :)

Kan ikke love at jeg kan svare på absolutt alt, men jeg kan muligens være til hjelp med ting som valg av gitar, det å finne gode lær-å-spille-gitar-sider på nettet og slikt ;)

Skrevet

Ja, piano er ikke min støste innteresse, men kan det har spilt i 3 år..

Hvis det er noen spørsmål og gitar kan jeg derimot love å svare på alt :D

Samme gjeler slagverk ;)

Skrevet

Jeg spiller både piano og gitar. Spiller kassegitar, men vil også anskaffe elektrisk når jeg får bedre tid. Har prøvd elektrisk før og må si meg enig i at de er mer lettspilte :)

Jeg har nok noen hakk bedre kontroll på pianoet enn på gitaren, må jeg innrømme :)

Skrevet
Hehe' date=' her har vi en til som kan være til hjelp, Jan Henrik :D [/quote']

Hehe, ja, utrolig hva man kan få hjelp til på en flightsim side :grin:

Dere må nok regne med en del spørsmål i framtiden ja, men blir nok en liten stund før jeg kan anskaffe noe som helst enda :)

Skrevet

Har lyst til å lære meg å spille piano. Skulle gjerne vært et musikalsk råskinn med absolutt gehør og evnen til å spille akkurat det jeg ser for meg. Spiller selv gitar og sliter veldig med å spille ting jeg hører "inni meg" på forhånd :P

Skrevet
men jeg kan muligens være til hjelp med ting som valg av gitar, det å finne gode lær-å-spille-gitar-sider på nettet og slikt ;)

Noe tips til "lær-å-spille"-sider? Jeg har en gammel kassegitar her, men jeg kan bare noen få grep, hadde vært artig å lære mer :)

Jeg spiller forøvrig keyboard selv, har spillt noe piano, samt at jeg spillte sax tidligere :)

Skrevet

Ja altså Youtube er vel den beste siden :D

det er egentlig vanskelig å finne sider der man "lærer" å spille gitar.. det er klart man kan finne sider der man lærer teknikk osv, noe som er viktig, men si du Werner har lyst til å lære deg Aint talking about love - Van Halen på gitar..

da går du bare inn i youtube og søker navnet på sangen og for eks: lessons

Aint talking about love guitar lesson i dette tilfelle! ligger utrolig mye bra ute, og en del drålig ;)

Eller så har iv jo dette med tabs, som er en form for noter, de som kan tabs blir det å lære sanger veldig enkelt ;)

Noen tab sider:

http://www.ultimate-guitar.com/

http://www.911tabs.com/(Denne er den beste, den linker ut til andre tabsider, og har den beste søkermotoren)

Ellers er det bare å søke på google :)

Lykke til alle som vil prøve seg :)

Skrevet

Jeg spiller trommer, og har gjort det i 12-13 år nå. Hovedsaklig i korpssammenheng.

Spiller også i et band hvor vi spiller en del soul og funk, en god gjeng på 12 stykker. Blåsere, komp, vokal og korister.

På hjemmefronten driver jeg å bygger opp et lite hjemmestudio, hovedsaklig til MIDI-redigering. Så jeg prøver så godt jeg kan å klunke litt på pianoet. Men har ekstremt lyst til å lære meg å beherske det mye bedre.

Holder også på å oppgradere litt låter med litt bedre lyd for tiden, så ting dukker opp på hjemmesiden min etterhvert (Står i signaturen hvis noen er interessert) .

Om noen har lyst, kan de høre noe av de jeg har gjort.

Snart klar etter remastring: Beyond The Future

Skrevet
  • Forfatter
men jeg kan muligens være til hjelp med ting som valg av gitar' date=' det å finne gode lær-å-spille-gitar-sider på nettet og slikt ;) [/quote']

Noe tips til "lær-å-spille"-sider? Jeg har en gammel kassegitar her, men jeg kan bare noen få grep, hadde vært artig å lære mer :)

Som Alexander sier så er Google den ultimate tablatur-søkemotoren. Det er bare å søke på "<> guitar tab".

Den læresiden jeg har mest erfaring med er http://www.guitarmasterclass.net/. Her får du noen leksjoner gratis, mens du må betale for andre. YouTube er også en fin læreside i mange tilfeller, men det er en del rare videoer der også.

Ellers så finner du det meste av diskusjonsforum, anmeldelser av instrumenter og slikt på http://www.harmony-central.com.

EDIT: hvis du ikke finner noe som passer deg på disse sidene, så kan du jo også søke etter f. eks. guitar lessons, guitar chords, guitar scales eller liknende på Google. Min erfaring er at det er veldig lurt å lære seg et par skalaer tidlig. Jeg lærte meg først en vanlig blues-skala fra 5. bånd på E-strengen, så en C-dur-skala fra 7. bånd på samme streng. Det skal sies at jeg har veldig lite peiling på noter utover det at jeg kan C-D-E-F-G-A-H, men ut i fra disse to skalaene så har jeg bygd opp mine egne skalaer. Herfra finner jeg så ut hvilke noter som passer til de forskjellige artistene jeg spiller til. Selvlæring er altså den store faktoren hos meg. Det kan ta lengre tid, men man kan også lære mer praktisk av det.

Jeg så forresten nettopp en norsk side som heter http://www.musikkordboken.no. Vet ikke om siden er kun for gitarister, men du kan jo sjekke den ut :)

Skrevet

Fy søren! herlig sang du har fått laget deg der :)!

De må jeg si;) hadde ligger perfekt oppa en FS film over atlantern med Boeing 747 Queen :) ser det for meg!

Har ud noe opptak fra dette bandet ditt? hørtes veldig innteresant ut med så mange ink. blåsere osv

Skrevet

Hei!

Jeg spiller også instrumenter,men har lagt opp: spiller bass som hovedinstr,men klimprer litt på git,keyboard og litt trommer også. Spilt mye ute før både til dans og konserter,cd fikk man også vært med på og litt tv også...alt dette i forskjellige stilarter. Musikk er en utrolig fin hobby! :grin:

Skrevet

Takk for det du!

Er vel litt fra luften jeg har hentet inspirasjoner ifra. ;)

Har desverre ikke noe opptak fra bandet enda. Vi har ikke holdt på så lenge. Har holdt en konsert, som vi ikke kom på å spille inn i kampens hete...

Skrevet
Liker Hammond. Noe av det kuleste jeg vet er å spille "Green Onions" med ekte B3-lyd og god bass.

Ja dette er heftig :grin:

Selv går jeg musikklinje og spiller diverse instrumenter, dog ikke alle like bra ;) Men kan piano, trombone, euphonium, tuba, baryton++ for å nevne noe.. alle er sikkert ikke like kjent :P

Skrevet

Man blir omtrent matt og utslitt i fingrene selv av å se på sånne folk spille piano på den måten :D

Jeg har alltid sittet og laget lyder på keyboard, og kan spille litt vanlige trance-sanger. Har også prøvt å lage litt musikk, men jeg tar meg aldri tiden eller arbeidet med å gjøre det bedre. Jeg bruker et program som heter Propellerheads Reason, og spiller da inn fra keyboardet digitalt som midi inn i det programmet og kan trikse og tulle det til. Men det er en herlig følelse å bare sitte helt for seg selv og bare spille, spille, spille..

Skrevet
  • Forfatter

Ja, det å kunne sitte å spille på et instrument er en fin måte å slappe av på :)

Det som er med gitarer, som jeg spiller hovedsakelig, er at man av og til kan fristes til å skru opp vrengen (gain) på forsterkeren og bare hamre løs! Ikke så mye avslapping da...

:P

Skrevet

HEhe, mange musikalske her! :D

OG mange spiller i korps det er kult! Spiller Euphonium selv..altså Baryton ;)

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …