Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Dette er vel egentlig ett sprøsmål til de som er kjent i Oslo området, men noen andre som vet om en butikk er det bare å rope ut!

Jeg har 900 kr i kontant å kjøpe scanner for.. var innom teknikkmagasinet.. Der var de utsolgt.

Har sett mange nettbutikker med scannere, men vil helst ha en butikk i Oslo ett sted

Skrevet
Jeg vil anbefale deg Uniden Bearcat 30XLT til det prisnivået.

Denne tar inn flybåndet og politi' date='brann,amk, etc..

www.dittvalg.no

Ville heller spart opp til en scanner som er bedre og har lengre levetid.

Batteripakkene fra Uniden er ikke evigvarende, og med 3500 XLT kan du bare kjøpe nye oppladbare batterier til 179 kroner hvis de begynner å bli dårlige.

Skrevet

Jeg vil fortsatt anbefale deg UBC 30XLT.

Denne drives av 3 AA batterier og ikke batteripakke. Forøvrig kan du jo også se nærmere på 92XLT som har close call funksjon. Sistnevnte koster ca. 500,- mer. Jeg har selv en 92XLT fungerer som bare det! Eneste jeg evt. savner er muligheten for alfanummerisk display.

Hva skal du lytte på? Hvis du kun skal lytte på fly og nødetatene så har du strengt tatt ikke behov for en scanner med close call.

Frode; Han var på jakt etter en god scanner til ca 900,- og ikke det dobbelte.

Skrevet
Maycon AR-108. The one and only! Dog ikke veldig god på lang avstand' date=' men fungerer perfekt til bruk i nærheten av flyplasser samt for å høre på politi, brann etc. [/quote']

Det er en grei scanner men etter det jeg har erfart og hørt så er den litt knotete å programere.

Skrevet

"litt knotete å programere"..

-det er bare fornavnet:)

Det er den billigste scanneren som finnes, men det er det også en grunn til.

Om man hører "contact x på 124.405", så går det minst ett minutt, selv for den raskeste SMS-er, å få inn frekvensen.

Da er det jo behageligere med et tastatur.

Men man får jo ikke noe annet til den prisen, og dessuten er den veldig strømgjerrig, så de to batteriene varer lenge før de må byttes. Bra lyd i ørepropp.

Men OBS: Hvis de ikke har forandret på det siden jeg kjøpte min, så vil den ved scanning stoppe på en stasjon KUN I NOEN SEKUNDER, uavhengig om de fortsatt prater på frekvensen! Den hopper videre. Veldig irriterende kan man si.

Det er det i alle fall på min, så sjekk det før du kjøper.

Om du tenker på å koble til en ekstern antenne er denne særlig dårlig, både fordi antennepluggen er av en litt sjelden, mikro-type, og at den blir overstyrt ut av en annen verden når den får en skikkelig antenne på.

Så om du finner noe Bearcat/Uniden til ikke så mange flere hundrelapper vil jeg virkelig anbefale det.

(jeg blir jo litt tussete av å høre at folk har hatt med Maycom108 på et flyshow på Kjeller og stilt inn 119.1, "og den virket som bare det. Anbefales!".

Det skulle liksom bare mangle at den virket som bare det på et flyshow;)

Jeg har hatt sikkert ti scannere til flybruk, den første kjøpte jeg i 1979, den hadde krystaller, men var den aller beste jeg har hatt:)

Uansett - om man lager antenne og plasserer på taket/utenfor vinduet, øker man rekkevidden "tusen ganger", det kan ikke sies ofte nok.

Flybåndet har jo lav frekvens, så en halvbølgeantenne er 1.2 meter, så antennepisken på radioen bør/må være 60 cm.

Og det er den jo aldri. Så en hjemmelaget dipolantenne hengt opp i et tre/pipa/takrenna øker rekkevidden enormt.

edit:

Icom R5 har jeg også - ligger på hylla - den har etter min mening altfor stort frekvensområde å konsentrere seg om, så ingenting blir skikkelig bra. Fra kortbølge til over en GigaHz og mindre enn en røykpakke, liksom. Dessuten er det skrekkelig lyd på den, forsterker og høyttaler er i stand til å spille omtrent hifi-lyd, noe som gjør at på våre bånd vil det i tillegg til det du hører på (flyradioen) ligge masse diskant-sus. De har ikke forstått at på sambandsradio er det viktig å blokkere for lyd over ca. 3000Hz, for der er det ingen sending. Da blir det bare tullete å ha lydområde som strekker seg helt inn i Hifi-pakka.

Men der er Maycom'en bra.

Du kan kjøpe min R5 til en billig penge;)

Skrevet

Mange flotte svar her :) men det jeg egentlig trengte hjelp til var om noen visste om noen butikker(ikke nett butikk) som selger scannere?

Har skjekket Nak shop

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...