Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
EU kan nemlig komme til å innføre et forbud mot plasma-TV. Det skriver danske epn.dk. Grunnen til dette er at plasmaskjermene sluker langt mer strøm enn sin motpart: LCD-skjermer. En tommelfingerregel sier at plasmaskjermene bruker dobbelt så mye strøm som LCD-skjermene.

NA24

Skrevet

Jeg synes valgmuligheten bør være sentralt. Ikke om det ene er bedre en det andre.. Personlig liker jeg best plasma pga av hastighet og kontrast forhold.. Videre synes jeg det er dumt at EU som statsmakt skal påtvinge lover og regler for den enkeltes handle og valgkraft. Enig at man bør ta klima og finanskrise osv i betraktning men likevel synes jeg det er dumt at man ikke får velge eller muligheten til å velge om så skjer.

Hva om EU forbyr bruk av bensin og diesel pga miljø, hva da med folk som ikke har råd til å kjøpe eller bytte ut bilen sin.. En annen diskusjon og rent hypotetisk selvsagt men illustrerer bare det underliggende grunnlaget for min mening med å tipse om linken og evt skape en sunn diskusjon.

Jeg er vel kanskje ikke fult så flink på miljø, kjøper ikke miljøkvoter om jeg ikke må men resirkulerer og sparer der jeg kan og bidrar når mulig til et bedre samfunn og ellers i naturen.

Men synes fremdeles det blir feil at A skal velge hva B kan eller ikke kan gjøre..

LCD har sine fordeler og det samme har plasma og for å svare på Andreas sin påstand så tror jeg dette med levetid er hipp som happ i denne forbindelse tror jeg, ville likt å sett en dokumenterende forskning på at LCD har lenger levetid.

En leve tid forventet på begge parter til 5-10 år, vel da har jeg byttet min 50 tommer plasma til en ny modell nesten garantert, i alle fall nærmere 10 år. Økonomisk og miljøbevist, nei men tekno frik ja..

PS. Endret tittel til noe litt mer nøytralt for diskusjonen sin skyld..

Skrevet

Du kan lese litt her, Tom: http://en.wikipedia.org/wiki/Plasma_display#Screen_burn-in

En plasmaskjerm vil over tid miste X prosent av lyspotensialet sitt, siden fosforet som skjermen inneholder blir mer og mer slitt under bruk. Det er likevel først ved stillbilder over lengre tid du vil få permanente "ghost images" (som du ser på bildet på Wikipedia).

Akkurat hvor mye kortere levetid de har har jeg ikke prøvd å sjekke opp enda, og det kan godt være det på de nye plasmaene er såpass lite at en ny TV er i hus lenge før den er gåen (som du sier).

Beklager off topic!

-------------------

Men jeg ser hva du mener om saken, Tom, og kan jo si meg enig i mye. Det er ergerlig å bli prakket på et produkt en ikke vil ha (i ditt tilfelle en LCD-skjerm) av maktkåte EU-politikere. Jeg tror nok det er andre tiltak enn dette som først burde settes i gang, med vesentlig høyere fortjeneste. Men at det er det merkeligste jeg har hørt er det ikke :)

Skrevet

Hmmm, det blir jo det samme som å forby motorsterke biler fordi de bruker mere drivstoff.

Betenkelig synes jeg.

Bedre å fokusere på opplysning så folk faktisk er klar over at plasmaen bruker dobbelt så mye strøm kontra lcd. Akkurat som at folk flest vet at store biler bruker mer drivstoff kontra en liten bil.

Ja til å velge selv, og ja til bedre opplysning fra de som selger produktene, uansett hva det er snakk om. Hva med miljømerking? svane-merket LCD tv kanskje? ;)

Skrevet
Du kan lese litt her, Tom: http://en.wikipedia.org/wiki/Plasma_display#Screen_burn-in

En plasmaskjerm vil over tid miste X prosent av lyspotensialet sitt, siden fosforet som skjermen inneholder blir mer og mer slitt under bruk. Det er likevel først ved stillbilder over lengre tid du vil få permanente "ghost images" (som du ser på bildet på Wikipedia).

Akkurat hvor mye kortere levetid de har har jeg ikke prøvd å sjekke opp enda, og det kan godt være det på de nye plasmaene er såpass lite at en ny TV er i hus lenge før den er gåen (som du sier).

Takk for linken.. Skal se på den...

Plutselig ble jeg veldig glad for at vi IKKE er medlem av EU

Til dels enig med deg ja..

Skrevet

Hvem bryr seg om forbruket til TV'n?

Ikke jeg i hvertfall. Kunne faktisk ikke brydd meg mindre.

Er ikke tommelfingerregelen at LCD under 40-42" og Plasma over det?

Når det kommer til bilde og lyd blåser jeg rett og slett i forbruket. Her er det kvaliteten som gjelder.

Skrevet

Er ikke tommelfingerregelen at LCD under 40-42" og Plasma over det?

Når det kommer til bilde og lyd blåser jeg rett og slett i forbruket. Her er det kvaliteten som gjelder.

Kunne ikke vært mer enig..

LCD gjør seg sånn ca frem til 47" MAX synes jeg, alt over er og forblir best på plasma. Jeg har 50" plasma og kunne verken gått ned i størrelse eller tilbake til LCD så lenge jeg ikke skal ha f.eks 32".. Plasma får en vel ikke mindre en 42" tror jeg.

Skrevet
Det er likevel først ved stillbilder over lengre tid du vil få permanente "ghost images" (som du ser på bildet på Wikipedia).

Jeg synes det du skriver her er litt utdatert Andreas. Burn-in var tilfelle med plasmaskjermer i starten av "flatskjerm-revolusjonen". Pr. dags dato er dette minimalt, med mindre man, som du sier, lar et stillbilde prege skjermen over lengre tid. (Jeg vil tørre påstå en dag eller lenger)

Jeg har i hvertfall ingen problemer med å la for eksempel pc'en min stå koblet til over lengre tid.

Når det er sagt, så skal det vel kanskje også nevnes et lite poeng om kvalitet i denne sammenheng også..

Uansett, så er jeg meget fornøyd med plasma, både hva gjelder responstid, etterslep og kontraster.

Til syvende og sist, så blir vel egentlig denne diskusjonen omtrent det samme som PS3 vs Xbox 360. Hver av partene har sine fordeler og ulemper som veier opp for hverandre. Gå for det du føler passer dine behov best, og la deg ikke henge deg opp i dette med strømforbruk og kvalitetstap. Innen den har tapt seg, så har du for lengst sett deg ut en nyere modell. Snart er vi i en ny era med OLED-skjermer på veggene. Og med mulighetene de har, så forbauser det meg ikke om èn vil kunne kjøpe stuevindu med tv integrert i om noen år :)

Skrevet

Uten at dette skal gå helt over styr så er vel EU-kontroll en av de bedre tingene som har blitt innført. Men det er jo veldig mye annet rart som vi har måttet innføre, og noe man har sluppet b.la. at snus fortsatt er lovlig her i nord.

Jeg må innrømme at jeg alltid drar ut stikkkontakten til tv'en og annet underholdningsutstyr når jeg legger meg om kvelden. Tar ikke så mye lenger tid å skru på tv'en uansett, også er det litt mindre brannfarlig :)

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Plasma er det råeste når du skal se på film, dvs når du skrur av lyset i rommet og ønsker at sort skal være sort i bildet.

Innbrennings problematikk er større på plasma en lcd, men det er der også.

Det at LCD er flott når du ser med lys i stua stemmer bra, men skjelden eller aldri om du skrur av alt av lys( Kino mode)

Skrevet
Hvorfor er det så dumt syns du?

Halvdan da!?

Jeg pleier jo alltid bare å skrive under på dine innlegg, men ikke denne gangen. :grin:

Nei, jeg klarer altså bare ikke å glede meg over den typen detaljstyring og forbud fra EU. Jeg innser at et forbud mot vanlig glødelamper, dusjhode med mer enn 10L pr min, biler med diesel motor, eller mer enn 1 dataskjerm pr PC, alle ville gavne miljøet på et eller annet vis, men jeg vil enkelt og greit ikke ha den typen formynderi.

Jeg er for opplysning, og til en viss grad også påvirkning, men minst mulig forbud.

Å skulle forby plasma syns jeg faller inn under detaljstyring og dilleri, og reellt sett for en norsk forbruker utgjør det heller ikke den helt store miljøtrusselen. Mer enn halve året kan jeg trekke fra den effekten TV'n avgir i varme direkte fra oppvarmings- budsjettet.

For meg handler det da egentlig ikke om plasma-tv, eier ingen, og er ikke så veldig begeistret for de heller, men er ikke for å frata noen det valget på grunnlag av strømforbruket.

Dette er nok ikke det dummeste jeg noensinne har hørt, men har definitivt hørt smartere forslag. :)

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...