Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Det er selvfølgelig synd når mennesker dør, men det disse menneskene har av holdninger og verdier i forhold til andre mennesker er forkastelig. Jeg måtte, ikke slakt meg, trekke litt på smilebåndet når jeg leste artikkelen. Her har de holdt sjømenn som gissler i flere måneder og krevd løsepenger for dem og skipet, når de da får dem så drukner de....Kanskje på tide å skifte yrke :o

Skrevet

Så slik jeg da forstår dere er dere for dødsstraff som avstraffing av kriminelle?

Jeg ser også ironien i dette, men jeg synes det er noe på kanten og fryde seg over noens død. At folk i Somalia har gått til det skrittet og delta i piratvirksomheten er vel mer et tegn på at landet har en total mangel på styre, og at desperasjonen er stor.

Skrevet

De kan vel gjøre noe annet enn å kapre skip og kreve penger? Syns ikke synd på de at de døde.

Skrevet
Så slik jeg da forstår dere er dere for dødsstraff som avstraffing av kriminelle?

Jeg er imot å gjøre det mulig å dømme personer til døden. Faren for at man tar livet fra feil person vil alltid være tilstede. Dødsulykker som intreffer kriminelle under handingene har jeg derimot ikke noe medlidenhet for.

Jeg ser også ironien i dette' date=' men jeg synes det er noe på kanten og fryde seg over noens død.[/quote']

Skjønner godt at det kan sees på som på kanten, men jeg synes allikevel ikke at det sier noe om folks etikkoppdragelse.

At folk i Somalia har gått til det skrittet og delta i piratvirksomheten er vel mer et tegn på at landet har en total mangel på styre' date=' og at desperasjonen er stor.[/quote']

Det finnes da kriminelle i alle land, også Norge. Husk at dette ikke er snakk om noe de gjør for å få råd til salt i grøten. De tjener rimelig heftig på piratvirksomhetene. Det er riktig at Somalia mangler sentralstyre, men piratene lider ikke av dette. Tvert imot, de utnytter de lovløse tilstandene i området, noe som går ut over skipperne.. Å ha sympati ovenfor disse er som å ha sympati ovenfor mafiaen..

Skrevet

Når noen dør er det alltid noen andre som sørger.

Og ja, jeg ser ironien. Men det er fremdeles ingen god grun til å feire med mindre du har tenkt til å legge deg på samme nivå som Hamas og al-Qaida...

Skrevet
  • Forfatter

Egentlig litt interessant å se hvordan enkelte ting satt på spissen virkelig danner et skille imellom hvem som mener det ene og hvem som mener det andre...

Det jeg personlig fryder meg over er ironien i det hele, og at "operasjonen" ikke kan kalles vellykket. Jeg har irritert meg kraftig over piratvirksomhet i ymse farvann. Noen nevner dødsstraff og jeg må si jeg faktisk er flau over å måtte bo i en stat som ennå praktiserer slik (TX). Noen andre nevner at det alltid er noen som sørger; og selvfølgelig er det de det er synd på i en slik sak - i tillegg til de USKYLDIGE piratvirksomheten har gått ut over; og familiene deres.

At pengene gikk til bunns bryr jeg meg egentlig ingen ting om.

Skrevet

Trenger ikke være for dødsstraff fordi man fryder seg over at disse individene klarer å drukne.

Det er ingen som har iverksatt drukningsdøden for dem, dette har de klart fint på egen hånd.

Skrevet

Så du er for dødsstraff da?

Hvilken betydning har det? Jeg er på generelt grunnlag imot dødsstraff men jeg syntes det fremdeles er endel mennesker her på jorden som ikke fortjener å være her. I mange tilfeller skulle jeg ønske at noen rett og slett ble avrettet for deres grusomheter. Ta feks barnemishandlere og pedofile etc....kommer selvfølgelig an på hvor grusomt det de har gjort er, men jeg har lest om mange utrolig tragiske hendelser hvor disse menneskene har ødelagt ett menneske psykisk og fysisk for livet. Fortjener disse menneskene å leve? Blir vi å savne dem hvis de forsvinner? Hvilken rett har de på behandling og fengselsopphold for mine skattekroner? Er det noen som noen gang har hørt om en rehabilitert pedofil?

Alle pedofile og barnemishandlere fortjener selvfølgelig ikke å måtte bøte med livet. Ting må være i henhold til deres forbrytelse selvfølgelig. Men jeg tror du skjønner hva jeg snakker om uten at jeg må utdype det i det detaljer.

Spørsmålet blir vel da, Andreas Tollefsen, er jeg gal og fullstendig på viddene når jeg ønsker dødsstraff for mennesker som har påført barn skader for resten av deres liv?

Skrevet

Om du er gal eller ikke har jeg nok ingen kompetanse til å avgjøre. Det jeg derimot ønsker å fokusere på er at alle mennesker har en grunnleggende rett til å leve. Å stille spørsmål om enkeltindividers rett til å leve rokker ved fundamentale eksistensielle spørsmål som en selvfølgelig kan være uenige om.

Jeg mener likevel at selv om et menneske har begått alvorlige lovbrudd og som i ditt eksempel pedofili, har også dette mennesket rett til en rettferdig rettegang og samtidig skal dette mennesket inneha de samme rettighetene som deg og meg.

Det kan ikke være slik i et samfunn at når noen utfører en ulovlig handling så skal denne personen fratas sine rettigheter og dømmes utenfor lovverket. Da kan vi snakke om stammekultur og primitive samfunnsstrukturer.

Siterer fra Menneskerettighetserklæringen:

Article 3.

Everyone has the right to life, liberty and security of person.

Article 6.

Everyone has the right to recognition everywhere as a person before the law.

Article 7.

All are equal before the law and are entitled without any discrimination to equal protection of the law. All are entitled to equal protection against any discrimination in violation of this Declaration and against any incitement to such discrimination.

For meg handler dette om noe annet enn handlinger, men at alle mennesker skal ha de samme rettighetene til å leve og til å straffes.

Du skriver til slutt i ditt innlegg at du ønsker dødsstraff for mennesker som har påført barn skader for resten av deres liv. Samtidig er du på et generelt grunnlag imot dødsstraff, mens du samtidig sier at du mener endel mennesker ikke fortjener å være her. Jeg forstår det da slik at du er for dødsstraff, så lenge de har gjort noe du mener er alvorlig nok. Hvem bestemmer hva som er alvorlig nok?

Om pedofili er jeg enig i at dette skal straffes hardt, men det skal straffes etter loven, som skal være prinsipiell lik for alle mennesker.

Men nå handler uansett ikke denne diskusjonen om pedofili, med mindre det er det du ønsker å avspore diskusjonen til.

Skrevet
jeg syntes det fremdeles er endel mennesker her på jorden som ikke fortjener å være her

Det sliter jeg med å forstå: En person kan gjøre seg fortjent en pris eller ære eller anerkjennelse, men straff???

En straff er noe som gis for å beskytte samfunnet ved å avskrekke vedkommende og andre mot å begå straffbare handlinger. I noen tilfeler får man tilleggevinst ved å fjerne vedkommende fra samfunnet (fengsel, henrettelse, deportasjon).

Jeg kan forstå at man føller seg lettet når en slemming dør, men glede?

De kan vel gjøre noe annet enn å kapre skip og kreve penger? Syns ikke synd på de at de døde.

Flytte til Norge f.eks.? Det er ikke som om de bare kan gå til sosialen om de ikke gidder å jobbe på McDonald’s der de lever.

Jeg vil minne også om at piratene i Somalia driver (hovedsakelig) ikke med drap og plyndring. Jeg ville helst kale geskjeften for ”bompengerinnkreving”.

.

Skrevet

Når jeg tenker meg godt om så er jeg nok for dødsstraff hvis forbrytelsen er alvorlig nok. Absolutt! Jeg respekterer alle lover/traktater som er gjeldende for hvert land og deres måte å dømme på. Andreas, du får ting til å virke som om det er en menneskrett å leve. Det er det ikke, ikke på noen måte! Du er kanskje vegetarianer, kyrne har en rett til å leve de også, problemet er at de ikke kan TENKE seg til det selv, dermed er de hengitt våre ønsker om mat. Vi er alle her for en gitt tid og vi alle lever etter de rettningslinjer vi er gitt av samfunnet vi lever i. Betyr det at vi som mennesker kan kreve retten til å leve selvom vi påfører andre mennesker lidelser i det samfunnet vi lever i?

Selvfølgelig kan de lidelsene som er påført andre mennesker klassifiseres som alt annet i samfunnet. De kan være ubetydelige eller de kan være tildels grove. Vi dømmes av våre egene i henhold til lovgivningen. Må jeg, som medlem av den norske stat, være enig i lovgivningen? NEI! Føyer jeg meg etter den? JA!

Du får det til å virke som om det er galt å ønske dødsstraff. Hvorfor? Jeg trodde jeg kunne tro å mene nøyaktig det jeg ville innenfor ett demokratisk land. Du får det til å høres ut som om det er noe fundamentalt galt med de personer som ikke har ett problem med dødsstraff? Hvorfor? Er det fordi at i de internasjonale traktatene du henviser til sier at etthvert menneske har rett til å leve....? MÅ jeg derfor føye meg i henhold til det som er skrevet der? Ja kanskje, men det betyr ikke at jeg er enig! De fleste land har underskrevet det meste, men deres egene lover betyr mest når det kommer til stykke.

Hvordan du kan flagge disse internasjonale traktatene og hevde du har rett er for meg uforståelig. De er underskrevet av de fleste vestlige land, men mange av dem har fremdeles dødsstraff. Hvordan kan man da rettferdigjøre traktane når de fleste gjør hva de vil uansett?

Ilan!

Mener du at man ikke kan fortjene straff? Tror du at det å fortjene innebærer å høste gevinst på en eller annen måte? Som man sår, så høster man..er det noe som heter. Det kan slå ut begge veier!

I dine øyne krever piratene "bompengerinnkreving"...javel, jeg er ganske misfornøyd med lønnen min i nord-norge. Så dermed tenker jeg at jeg kan få futt på sakene ved å få med meg alle dølene i midt-troms på pirat tokt for å stoppe russiske oljetankere som snitter fredfylt utenfor kysten vår. Der er det millioner å hente, og det er jo tross alt bare "bompenger"!

Skrevet

At du mener at dødsstraff er en helt grei avrettingsmekanisme hvis DU mener at forbrytelsen er alvorlig nok etter din mening, får du stå for. Jeg mener uansett at dødsstraff er fundamentalt galt, og at en slik måte å straffe på er det ytterste primitive menneskeheten klarer å få til.

Du sier at du respekterer all lover og traktater som er gjeldende for ethvert land. Nå har det seg slik at menneskerettighetserklæringen er bindende for alle FN medlemmer. Dermed vil jeg tro at du mener at du følger de konvensjoner som Norge har vedtatt som gjeldende for denne stat.

Og ja, etter mine meninger og moralske tanker er dødsstraff galt. Du kan mene hva du vil for min del. Og du kan velge å være uenig i grunnleggende menneskerettigheter. Det får du stå for.

Du argumenterer til slutt at hvis noen ikke følger traktatene så er de ikke lenger viktige. Så hvis noen andre tar livet av noen, så er det jammen helt greit at vi også gjør det? Er det slik du mener det?

Og nei, jeg er ikke vegetarianer :)

Skrevet

Nei, det er ikke slik jeg mener det! Du forsvarer FN og deres traktater, men samtidig er du ikke villig til å vedgå at mange av FN's medlemmer har dødsstraff. Du får det til å høres ut som om FN har "makt". Den lille makten de har kommer i form av felleskap, og felleskapets beslutning. FN betyr nesten ingenting lengere. Vi snakker om FN's sikkerhetsråd som om det var noe viktig, det er det ikke. De tilføyer sine meninger som alle andre, men de har ingen betyding i den store sammenheng lengere. Menneskene må tenke "ut av boksen" for å kunne komme på virkelig fote igjen. Det nytter tydeligvis ikke å sende millioner av kroner inn i FN når de ikke engang tørr å blande seg inn i konflikter de liksom skal forhindre. (les: Kenya)

Du sier at så lenge vi er ett medlem av FN så er alle traktater/avtaler bindende....den dagen det skjer! I gledens lys skriver alle under på ALT, når det kommer til stykke så er realiteten en ganske annen. Å tro at alle skal følge internasjonale avtaler eller traktater er som å tro på julenissen. Man gleder seg over pakkene man får, men ingen verdsetter energien satt i å lage dem!

Skrevet

Nå er det vel slik at FN er den kraftigste diplomatiske kanalen som enkeltstater har å megle i.

FN sin rolle i senere tid kan selvfølgelig diskuteres, men hvis alle skal se bort ifra FN sine konvensjoner fordi deres rolle har blitt svekket så er det vel en fallitterklæring.

Hvis alle skulle utarbeidet sine egne definisjoner av menneskerettigheter og humanitære lovverk så kan en vel begynne å snakke om verdenssamfunnets undergang, og så langt er det vel neppe nødvendig og strekke det.

Nå er det vel ingen ved sine fulle fem som tror på julenissen, men å ha tro på et FN mener jeg er viktig. Å innrømme at FN ikke lenger har den internasjonale tyngden de engang hadde er vel en annen side av saken.

Jeg har ikke vært sagt at jeg ikke vedgår at enkelte av FNs medlemsstater har dødsstraff. Jeg mener bare at selv om noen få enkeltstater bryter konvensjoner, så betyr ikke det at de resterende 95 % av statene skal plutselig forkaste menneskerettighetene.

Skrevet
Den som graver en grav for andre... fortjener VIRKELIG å selv falle i den!

Så du er for dødsstraff da?

Nei egentlig ikke. Fordi enkelte forbrytere burde heller tortureres,å ikke slippe så billig unna som en enveisbillett til de evige jaktmarker. :/

Men har ikke noen skrupler mot at visse individer faller for eget grep å gjør verden litt renere.

Så send disse piratene til himmels med en missil gjerne.Heeelt greit for meg.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …