Gunnar Seljeseth Skrevet 5. januar 2009 Skrevet 5. januar 2009 Jeg kom hjem igjen til Alta i går etter å ha tilbragt ca. en uke hos min bestemor i Målselv, og tok selvsagt noen bilder. Et bilde som ble slik det ble ved et uhell, da jeg korrigerte zoom akkurat i det jeg trykket på knappen for å ta bildet. De samme trærne som på det første bildet. Noen som ønsker seg juletre til neste år? :grin: Lang lukkertid, og et kamera på stativ. Jeg synest i alle fall at resultatet ble bra... Er det bare meg, eller ser dette bildet faktisk litt ut som om det egentlig er en tegning? De samme husene og trærne som i de to forgående bildene, men nå i dagslys. Bygget til venstre er en gammel smie, mens det til høyre er "drengstua". Fra nevte "drengstue" skal det vistnok ha blitt sendt telegrammer til London fra motstandsbevegelsen. Telegrafisten måtte etterhvert flykte til Sverige. Litt av veien opp til gården. Ikke rare klaringen til laveste grein dersom jeg går under den. Og med på bildet er familiens hund... Jeg har sett is på strømlinjene før, men dette var nå alikevel i meste laget... Et bilde tatt mot nord. Jeg lurer litt på om det fjellet som markerer seg i bakgrunnen (på midten) kan være å finne på innflyvnings-kart til Tromsø... Var det noen som snakket om "tunellsyn"? (dette bildet ble tatt av min søster mens jeg selv kjørte) Været i går var ikke det beste, og på flere strekninger var det bedre å kjøre med nærlys enn fjærnlys på grunn av all snøen... (dette bildet ble tatt av min søster mens jeg selv kjørte) For de som lurer på hvor i Målselv jeg var, så var det på en gård som heter Solheim, rett opp bakken fra Olsborg. Gården ligger rett innenfor flyforbuds-sonen til Blåtind Skytefelt Siter
Lars B. Frostad Skrevet 5. januar 2009 Skrevet 5. januar 2009 Flott samling bilder, variert og som uten tvil viser et meget pent vinterlandskap med mye snø! Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 5. januar 2009 Forfatter Skrevet 5. januar 2009 Takker! Det var en del snø da vi kom til Målselv, og siden jeg har lovet venner og kjente "down under" bilder av skikkelig vinter og snø, så måtte jeg bare benytte muligheten. Og de bildene jeg har lagt ut her er jo bare et kjapt utvalg av veldig mange... Siter
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 5. januar 2009 Skrevet 5. januar 2009 Veldig flotte bilder Hvis du vil love vennene dine en opplevelse av ordentlig vinter og snø, så sender du de til Finnmarkskysten tidsnok til januarstormenes anløp. Vi har nettopp hatt to stormer med et snitt på 27 m/s. Den første målte 44 m/s i kastene, i sentrumsgata. Vi har sikkert hatt noen flere stormer også, men vi er så vant til vind her oppe at vi ikke legger så godt merke til sånt Den siste stormen rev forøvrig med seg noen bygg, skadet 15 andre inkl. at den rev av tak og vegg på den nye fotballhallen her i Honningsvåg Siter
Kjartan berg Skrevet 5. januar 2009 Skrevet 5. januar 2009 Her i Trondheim har abra hallen rast sammen pga snø Fine bilder by the way Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 6. januar 2009 Forfatter Skrevet 6. januar 2009 Jeg vet at det er dårlig vær på kysten. For Honningsvåg sin del har det jo også blitt spøkt med værvarselet; det står ikke på snømengden, men på hvor mye 2" 4 (2 tomms 4) som er i lufta... Siter
Johan Holmseth Skrevet 6. januar 2009 Skrevet 6. januar 2009 Dette var fine bilder Gunnar! Da har vi beslektskap ganske nært, vi. Jeg har slekt over hele området der, Olsborg, Karlstad, Rossvoll og Andselv, om du vet hvor det er Siter
Halvdan Hellenes Skrevet 6. januar 2009 Skrevet 6. januar 2009 Flotte vinterbilder fra Nord-Norge Gunnar! Ble nesten litt overrasket over at det var så lyst allikevel på dagtid nå. Det er vel kanskje ikke så lange tida det er lyst nå, men helt mørkt hele døgnet rundt (lik det man har en god del lengre nord på Spitsbergen nå) har dere det ila. vinteren? Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 7. januar 2009 Forfatter Skrevet 7. januar 2009 Olsborg og Andselv vet jeg hvor er, ja. Karlstad og Rossvoll høres kjent ut, men jeg kan ikke uten videre peke de stedene ut på noe kart. Det jeg vet om min bestemors gård er at det skal ha bodd en major der som døde rundt den tiden tyskerne angrep Norge, og at kården hans nylig ble funnet på gården. Hva lys angår, så blir det lysere for hver dag som går. Dagslyset forsvinner ikke helt på den mørkeste tiden av året, men det er heller ikke mange timer med lys vi har. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.