Håkon Aarøen Skrevet 4. januar 2009 Skrevet 4. januar 2009 Hei alle, og godt nyttår! Jeg har et hjemmenettverk med et par PCer på kabel, samt et par bærbare macer på wi-fi. En trådløs Inteno-ruter fra NextGenTel knytter det hele sammen. Ønsker ideelt sett å sette opp en "server" som kan fungere som nettverksdisk og fildeling mellom disse maskinene, men som jeg også kan få access til via nettet. Den mest fleksible løsningen er selvsagt å sette opp en dedikert PC til dette, som alltid står på - men lurte om noen viste om andre brukbare produkter.. feks eksterne harddisker med nettverks-støtte (NAS).. Slike vil så vidt jeg forstår funke utmerket hjemme, men finnes det NAS-produkter som man også kan logge inn på "utenfra" vha DynDNS el? Hilsen Håkon Siter
Andreas Lygre Skrevet 4. januar 2009 Skrevet 4. januar 2009 Hei! Nå er ikke jeg en dataekspert, men Western Digital har i samarbeid med Mionet utviklet et system for dette som jeg synes fungerer veldig fint. Det er et system med ekstern harddisk som du kan velge om du vil koble direkte til en pc med USB, eller til et nettverk. Da får du tilgang til den fra alle pc'er i huset også utenfra. Du finner info om det her og her. Siter
Christian Paulsen Skrevet 4. januar 2009 Skrevet 4. januar 2009 Vet ikke så veldig mye om dette, siden jeg selv (så langt) foretrekker og prioriterer den første varianten du nevner. Men har i alle fall sett at det feks hos Komplett finnes sånt som denne QNAP TS-209 Pro 2-bay NAS Der kan du feks logge inn å styre utenifra via SSH og browser-based SSL login, står det. Filer kan man overføre via FTP. Har som sagt ingen erfaring med denne, men ser av kommentarene at det finnes en variant med mer minne, og som det skal være greit å få inn sin egen Linux distro på, og da begynner det jo å bli interessant med tanke på fleksibilitet også, syns jeg. Mener å ha lest at HP også har noe NAS greier med en liten Linux variant som jeg også tror har slike muligheter. Ellers må man vel over på noe Home server for Windows, men da vet jeg ikke om det kalles NAS lenger. Spørsmål tilbake: hvor går grensen for når en NAS blir en server egentlig? Siter
Ilan Sharoni Skrevet 4. januar 2009 Skrevet 4. januar 2009 Hei Håkon Har selv satt opp en QNAP NAS etter at jeg har lest at WD sine er meget trege. Fungerer utmerket i ca ett år. Dingsen er utstyrt med Linux, så den kan bygges videre til å gjøre mer enn en vanlig harddisk kan. Om du kan tenke deg på sikt å bruke streamer til å spille musikk eller video fra NAS’en (uten PC), bør du kontrollere at komponentene fungerer sammen. Se ellers på hardware.no for review og prisguide. Siter
Andrew Thomsen Skrevet 4. januar 2009 Skrevet 4. januar 2009 Har hatt den NAS`en som Christian linker til i drift et halvt år, og er fornøyd med den. Kjører den med to (anbefalte) Hitachi 1TB disker i RAID1. Siter
Toril Madsen Skrevet 4. januar 2009 Skrevet 4. januar 2009 Mener å ha lest at HP også har noe NAS greier med en liten Linux variant som jeg også tror har slike muligheter. Ja det er en rimligere unix basert versjon som skal ligne på MicroSoft sin Home Server, vet ikke om den er i salg lengere. Fordelen med en servere over en ren NAS er jo at de er proaktive og er egentlig perfekt til det som trådstarter søker. HP sin nyeste Home Server støtter både Windows og MAC. Eks. I et hjem med flere datamaskiner så ønsker man seg at hver eneste klient skal ha tilgang til filmer, bilder og musikk. Videre ønsker man seg en backup av samtlige maskiner slik at man lett kan hente inn dataen igjen ved tap. Og man ønsker selvsagt en kjapp og smertefri måte å bygge opp en maskin igjen på nytt etter et totalhavari. En Home Server løser dette ved at man installerer en klient del på alle klientene og da vil de automatisk bli backup'ed. Videre så er Home serveren såpass smart an den ikke backer up samme fila mere enn en gang, så om du har en skikkelig rotete disk med kanskje flere kopier av samme fil særlig bilder og mp3 filer så vil den kun lage pekere til de andre. Dette er også sant hvis du har den samme fila på en annen maskin i huset. Videre blir filer komprimert så de tar mindre plass. Og som ekstra sikkerhet kan man velge på mappenivå om filer skal lagres på 2 forskjellige disker, altså kopi av kopien. En klient kan være avskrudd og ha WOL (wake on Lan) og våkne opp utføre sin backup og sovne inn igjen etter på. Selve Home Serveren kan utvides med flere disker uten verktøy, og man kan også utvide den med NAS. Så i teorien har man en enorm lagringsmulighet. Videre så kan man sette opp sin server slik at man kan kontakte den uten ifra, feks se filmer, høre på musikk eller vise frem bilder fra sin egen maskin uten å være hjemme selv. Det er en del andre finesser også men de kan dere lese om selv. Siter
Håkon Aarøen Skrevet 5. januar 2009 Forfatter Skrevet 5. januar 2009 Hei HåkonHar selv satt opp en QNAP NAS etter at jeg har lest at WD sine er meget trege. Fungerer utmerket i ca ett år. Dingsen er utstyrt med Linux' date=' så den kan bygges videre til å gjøre mer enn en vanlig harddisk kan. [/quote'] Jeg har aldri gjort et eneste museklikk i linux? Likevel enkelt å sette opp? -H Siter
Ilan Sharoni Skrevet 5. januar 2009 Skrevet 5. januar 2009 Joda, du kommer aldri bort i Linux så lenge du bruker den bare som felles disk. Du kan forresten bruke stasjonen som skrivertjener, det er minst like verdt. Om du likevel vil senere prøve deg med Linux, kan du bruke den samme stasjon som en rimelig avansert webtjener. Eller streame musikk og video hjemme (som til en viss grad mulig også uten å kunne Linux). . Siter
Ole Reidar Dvergsdal Skrevet 5. januar 2009 Skrevet 5. januar 2009 Ja det er en rimligere unix basert versjon som skal ligne på MicroSoft sin Home Server' date=' vet ikke om den er i salg lengere. Fordelen med en servere over en ren NAS er jo at de er proaktive og er egentlig perfekt til det som trådstarter søker. HP sin nyeste Home Server støtter både Windows og MAC. Eks. I et hjem med flere datamaskiner så ønsker man seg at hver eneste klient skal ha tilgang til filmer, bilder og musikk. Videre ønsker man seg en backup av samtlige maskiner slik at man lett kan hente inn dataen igjen ved tap. Og man ønsker selvsagt en kjapp og smertefri måte å bygge opp en maskin igjen på nytt etter et totalhavari. En Home Server løser dette ved at man installerer en klient del på alle klientene og da vil de automatisk bli backup'ed. Videre så er Home serveren såpass smart an den ikke backer up samme fila mere enn en gang, så om du har en skikkelig rotete disk med kanskje flere kopier av samme fil særlig bilder og mp3 filer så vil den kun lage pekere til de andre. Dette er også sant hvis du har den samme fila på en annen maskin i huset. Videre blir filer komprimert så de tar mindre plass. Og som ekstra sikkerhet kan man velge på mappenivå om filer skal lagres på 2 forskjellige disker, altså kopi av kopien. En klient kan være avskrudd og ha WOL (wake on Lan) og våkne opp utføre sin backup og sovne inn igjen etter på. Selve Home Serveren kan utvides med flere disker uten verktøy, og man kan også utvide den med NAS. Så i teorien har man en enorm lagringsmulighet. Videre så kan man sette opp sin server slik at man kan kontakte den uten ifra, feks se filmer, høre på musikk eller vise frem bilder fra sin egen maskin uten å være hjemme selv. Det er en del andre finesser også men de kan dere lese om selv. [/quote'] Kan bekrefte at Windows Home Server er gode greier. Har hatt ein slik HP-boks ståande i boda nokre månader og det har gått totalt problemfritt. No fungerer den som lager, backupansvarlig, WSUS (patcheansvarlig) og snart skal den få ta seg av all spam også. Dette er berre nokre av dei funkjsonane ein slik boks kan ha Siter
Håkon Aarøen Skrevet 11. januar 2009 Forfatter Skrevet 11. januar 2009 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=378164 Noen som har prøvd denne? Kan det være et fint alternativ til en enkel server? Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.