Jump to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Flightsim.no

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

Noe snodig formulert innlegg, men det er så..

 

Har intet fasit svar, men for meg virker det som dette er en typisk "plukk opp" rute. Flymaskinen flyr fra Las Palmas med norske charter turister, lander i Bodø. Her blir de som bor i Bodø/omhegn satt av, før man setter av siste rest i Tromsø. Regner med at de evt. bytter crew her, eller blir natten over for å fly ruten i motsatt rekkefølge.

 

Det er også mulig at flymaskinen "ferge" flys over til Tromsø, altså at flymaskinen er tom, slik at den kan fly fra Trømsø til en annen destinasjon, evt. samme. Man flyr ikke en tom flymaskin tilbake til Spania vet du. :grin:

 

Correct me if i'm wrong. :)

JKK1367 (den vanlige Tromsø-ruta) kommmer direkte fra Las Palmas, lander i Bodø for såkalt "tecnical stop" - refuelling til åtte tonn - før den fortsetter til Tromsø. Så snur den og går til Las Palmas som JKK1368 med mellomlanding (fuelstop) i Madrid.

 

JKK1313 står nå i Bodø, og returnerer som vanlig til Las Palmas som JKK1314.

  • Author

da var begge i luft for 10min siden de lette rett et er kverandre den første tørna mot sør den andre mot nord skulle tat bilde av de men det ble for mørkt

[color:#FFFFFF]___________________________________[/color].

[color:#FFFFFF]__________________________________[/color],[color:#FFFFFF]__________________[/color].

[color:#FFFFFF]_____________________________________[/color].

Ivar, det er utrolig hva man finner ut på Avinors sider, samt riktig frekvens på Uniden :)

 

Det som nok forvirret litt, er at Bodø normalt ikke er bensinstasjon for Tromsø-bussen. Vanligvis er det Madrid både nordover og sørover. Denne gangen var Bodø-stopp planlagt. Mottakskomité var på plass hos SGS, og ATC hadde FLP klar fra BOO til TOS - forøvrig en ROSVI 7A dep.

Dette høres snodig ut og DYRT.Hadde det ikke vært bedre økonomi å sette inne ett større fly på ruten?

 

Dyrt?Neida.Icelandair fløy en tom 752 tilbake fra GCLP til Keflavik de for noen uker siden.FL400 OG FL410 heleveien.

 

13-14000 Kg fuel,gone...... :grin:

Hei Einar!

 

AV 320-familien har 321 range som bare overgås av Torbjørns 319. Når Spanair har MTOW på 92 tonn og trykker 215 PAX inn, blir det butikk selv med en fuelstop. Fra Las Palmas og nordover ser Bodø ut til å være ytterpunktet uten regulær fuelstop - svært sjelden er den nede i Madrid. Både EVD- og TOS-bussene har fuelstop i LEMD.

 

vi har jo tidligere diskutert Spanairs vegring mot å ta av østover i Bodø - full last og begrenset climb ;) Takeoff mot vest er mer regelen, selv med opptil 17 kts tailvind. I dag tok den imidlertid av østover. For noen uker siden fikk den ny slot-tid etter start-up og påbegynt taxiing, og da var det diskusjoner om han måtte tilbake til stand for å toppe tanken før den gikk.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.