per berge Skrevet 7. januar 2009 Skrevet 7. januar 2009 Noen skrev: "Hvis Hamas hadde stått som verdens fjerde største militærmakt, og vært i stand til å sende like mye død, blod og faenskap utover Israelske borgere, hadde jeg kanskje skjønt en reaksjon av den skalaen vi ser i dag. Hvis målet er å stanse oppskytingen av (relativt lite farlige) raketter, trenger ikke Israel å drepe hver eneste Hamas-politimann eller -sykepleier, eller bombe grønnsaksmarkeder. Det siste er jævlig drøyt uansett." Mitt svar er: Vedlkomende sier "relativt lite farlige misiler" ,,,mener du seriøst at ett misil med sprengkraft til å jevne ett bolighus med jorda er realitvt ufarlig? Att hamas ikke har, eller for den skas skyld tørr bruke mer avansert våpen skal da ikke være noe å kritisere Israel for men det er akurat det som skjer. Att Israel har utviklet midtøstens eneste demokrati og der borgerne har ett samfun på linje med vesten blir brukt mot dem. Att Israelske arbeidstagere har fri rett til åorganisere seg burde oppta venstresiden mer enn deres påtatte og falske omtanke for sivile Arabere på Gaza. Ja jeg sier falsk for det lyser ekte komunistisk jødehat fra alle disse venstrevridde som fyller gatene med harme og hat og media med propaganda som knapt Gøring kunne greid i sin tid. Neida, jeg er ingen tilhenger av krig, ingen fornuftige mennesker er det og sivile er alltid de som taper mest i anntall døde og sårede. Dette er krigens grussome sannhet, men innimellom må altså meneskheten ty til vold for å forhindre vold. Høres sprøtt ut for enkelte barnlige sinn noe jeg skjønner godt men for å si det på en annen måte "kjøleskapet fyller seg ikke selv". Att Israel som det eneste landet i hele midtyøsten har frie universiteter uten sensur og/eller eksludering på bakgrunn av religion, nasjonalitet eller annen form for ensart.Det eneste landet pal-Araberne fikk tilgang på høyere utdanning var i Israel, og dette vil de få tilgang på igjen så fort Gaza og vestbredden er stabilisert. Må oigså minne folk om sist Israel måtte rydde i naboens gårdsrom, da de inntok Libanon sist. Der var det utplasert bla, Canadiske offioserer og politi som skulle overvåke hizbolla men ble totalt overkjørt og diktert av hizzerne. Enkelte offiserer skrev brev hjem til familie for å advare og få dem til å fortelle videre men desverre ble dette sensurert av FN. FN har aldri, og jeg gjentar ALDRI fått til noe resultat for siviliserte land og folk, og kansje ikke så rart da 2/3 del av stemmelanda er diktatur, regimer og tyranner. Ja dere lesre korekt, FN er IKKE ett demokratisk organ men tvert imot ett regimestyrt organ betalt av de frie demokratiske land. Hvor lenge skal vi fortsette med denne sløsingen og subsidieringen av diktaturer verden over? Jeg og de andre som står på Israels side i retten til å forsvare seg på den måten de er istand til lider foir hvert sivile liv som går tapt, men det er IKKE Israels ansvar att noen forsøpler deres nabolag slik att de må rydde opp. Verste er att de tar jaggu meg regninga selv også uten blygsel. En ting til i anledning min refselse av FN. Da Asia ble utsatt for den katastrofen i romjula 04 og 280.000 meneskeliv forsvant var Israel de første til å handle både økonomisk og i praksis. Desverre ble denne enorme hjelpen fra Israel mer eller mindre skjult og du måtte virkelig lete med lys og kløkt på FNs sider for å finne bidragene. Dette er altså det samme forumet som vår eminente statsminister snakker så varmt om, det samme fora som ikke har blygsel for å skjule de enorme og handlingskraftige bidragene fra ett lite land i midtøsten. Att Saudi Arabia hadde bidratt med rundt regna 20 minutters oljeintekter bøle slått stort opp, også her hjemme, men altså Israels bidrag iform av både reine økonomiske og ikke minst effektive, faglig uslåelkige og hardtarbeidende mannskap og utsyr ble altså ikke nevnt. Hvor mange tror dere ikke Israelske katastrofearbeidere gravde frem etter jordskjelvet i Tyrkia? Indonesia takket til og med nei til Israelske helikoptere da de heller lot sitt eget folk sulte og død før de lot Israelrne hjelpe. Fy faen sier jeg bare. Hadde Israel gjort rett ga de blanke F for all tid fremover når det gjelder krisehjelp til trengende, men det ligger liksom ikke for den jevne Israeler. Ett folk som blir framstilt så hatefullt og usympatisk slik SV og andre komunister gjør hadde ikke blitt den suverene suksesen det landet er blitt, og det uten sine nabolands enorme olje og gass inntekter. Om en ikke har noen kjennskap til Israel og folket der nede så kan til og med en femåring skjønne att det ikke henger på greip. Tenk sjæl, pleier jeg å si, bruk huet. Siter
Harald Strand Skrevet 8. januar 2009 Skrevet 8. januar 2009 "Syns også det var modig av Israel å stå fram med sin "friendly fucking" (de tre som ble skutt, og drept av sine egne).. (No rooms for smileys in this topic!) Hvorfor står fram som Israelsvennlig i denne konflikten? Nettopp fordi jeg mener Israel har retten på sin side, og jeg har lyst til å motbevise mye av løgnen media sprer. La oss ikke glemme at 80% av journalistene er sosialister, og de er jo kjent for å ikke være så Israelsvennlige Siter
Frode Skibrek Skrevet 8. januar 2009 Skrevet 8. januar 2009 La oss ikke glemme at 80% av journalistene er sosialister' date=' og de er jo kjent for å ikke være så Israelsvennlige [/quote']Haha. Tror nok spennet er større enn som så , gitt. Hadde det vært tilfellet hade det vært liten vits i å lese papiraviser( Det er det allerede da internett-aviser er bedre ) Siter
Harald Strand Skrevet 8. januar 2009 Skrevet 8. januar 2009 Nå er det jo faktisk sant da.... Det har blitt undersøkt i form av spørreundersøkelse, og de viste at 80% stemte på sosialister Siter
Mathias Ganss Skrevet 8. januar 2009 Skrevet 8. januar 2009 Vedlkomende sier "relativt lite farlige misiler" ,,,mener du seriøst at ett misil med sprengkraft til å jevne ett bolighus med jorda er realitvt ufarlig? Hvis du har sett et hus der en Qasamrakett har slått ned er det som regel et hull i taket. Huset er ikke jevnet med jorden. Relativt lite farlig rakett betyr i denne sammenhengen stjerneskudd i forhold til hva Israel har å stille opp med. Att Israel har utviklet midtøstens eneste demokrati og der borgerne har ett samfun på linje med vesten blir brukt mot dem. Hva med palestinske israelere? De er ekskludert fra værneplikten, og værneplikten er en viktig inngangsbillett til rettigheter i det israelske systemet. Ja jeg sier falsk for det lyser ekte komunistisk jødehat fra alle disse venstrevridde som fyller gatene med harme og hat og media med propaganda som knapt Gøring kunne greid i sin tid. Det høres ut som om du har snakket med Shomrat. Å hate staten israel er noe annet enn jødehat. Må oigså minne folk om sist Israel måtte rydde i naboens gårdsrom, da de inntok Libanon sist. Der var det utplasert bla, Canadiske offioserer og politi som skulle overvåke hizbolla men ble totalt overkjørt og diktert av hizzerne. Ja det var jo samme krigen der Israel bombet en FN-OP. FN har aldri, og jeg gjentar ALDRI fått til noe resultat for siviliserte land og folk, og kansje ikke så rart da 2/3 del av stemmelanda er diktatur, regimer og tyranner./quote]Sikkerhetsrådet, som er det eneste overnasjonale organet i FN, har 15 medlemmer, der 10 er på rundgang og 5 er faste. De fem faste har vetorett, av disse er Kina diktatorisk og Russland semi-demokratisk. Jeg og de andre som står på Israels side i retten til å forsvare seg på den måten de er istand til lider foir hvert sivile liv som går tapt, men det er IKKE Israels ansvar att noen forsøpler deres nabolag slik att de må rydde opp. Verste er att de tar jaggu meg regninga selv også uten blygsel. Israel har ansvar for å begrense tap av sivile. Det virker ikke som dette skjer. Hva mener du de tar regningen for? Med viten og vilje ødelegges infrastrukturen på Gaza, og du tror vel ikke at Israel kommer til å bygge opp dette? Ett folk som blir framstilt så hatefullt og usympatisk slik SV og andre komunister gjør hadde ikke blitt den suverene suksesen det landet er blitt, og det uten sine nabolands enorme olje og gass inntekter Det er neppe feil å si at det er mye hat i Israel, men det gjelder selvfølgelig også for palestinerne. Og SV er ikke kommunistisk, bare så du vet det... Mvh Mathias Siter
K L Skrevet 8. januar 2009 Skrevet 8. januar 2009 Mathias her kommer du med mye rart synes jeg: "Hvis du har sett et hus der en Qasamrakett har slått ned er det som regel et hull i taket. Huset er ikke jevnet med jorden. Relativt lite farlig rakett betyr i denne sammenhengen stjerneskudd i forhold til hva Israel har å stille opp med." Hvorfor er det sprengkraften og antall drepte som mange henger seg opp i, det er vel det samme om de hadde skutt med hagle over grensen, eller om de hadde sent kinaputter med brevduer, så lenge Israelske personer blir skadet eller drept så har staten Israel lov til å forsvare seg" Du mener vel at å bombe Hiroshima og Nagasaki var helt ute av proporsjoner også, de bombene i 2 verdenskrig gjorde at millioner slapp å dø både japanske og ikke minst allierte styrker som faktisk var den part som var angrepet først! Mathias du kødder nå ikke sant? Hva med palestinske israelere? De er ekskludert fra værneplikten, og værneplikten er en viktig inngangsbillett til rettigheter i det israelske systemet. Du mener ikke seriøst at Israelerne skal slippe palestinerne til i det Israelske forsvaret sammtidig med at de feirer når en Israelsk buss fullastet med barn blir sprengt innen for Israelske grenser!Etter å ha levd med en arabisk trussel hengene over seg i 50 år så skal de altså slippe Palestinerne inn i sitt forsvar! skule vi tatt med Tyskere i milorg og da? Ja det var jo samme krigen der Israel bombet en FN-OP. Ja i alle kriger så skjer det, i den krigen også, feil mål blir bombet, blue on blue dvs egne mot egne situasjoner og en masse andre ting som sikkert kunne ha vørt ungått, men det er derfor det heter krig, det er en masse informasjon fra begge sider og ikke minst en masse feilinformasjon, alt er kaos og de politiske og militære lederne kan selfølgelig fatte fatale besluttninger. Ja det var jo samme krigen der Israel bombet en FN-OP. Skal du delta i diskusjonen må du da prøve å være saklig Mathias, hvilket svar er dette?, svarer du at "Ja det var jo samme krigen der Israel bombet en FN-OP" på et sitat som omhandlet at FN aldri har hatt noen reel mulighet for å rydde opp i Libanon, når FN`s medarbeidere ikke får mulighet til å stanse Hizbolla som fortsatte med sinn angrep på Israel så svarer du med at Israel gjorde en feil da de bombet en FN OP!!!!! Ja de gjorde kanskje det men nok engang så glemmer du det lille men så viktige poenget at krigen begynte med at Hizbolla, som kun er iranske styrker med et annet navn, gikk inn på Israels territorium, drepte seks israelere og kidnappet to soldater.... Hva menr du med at Israelerne ikke prøver å begrense sivile? Israel har ansvar for å begrense tap av sivile. Det virker ikke som dette skjer. Hva mener du de tar regningen for? Med viten og vilje ødelegges infrastrukturen på Gaza, og du tror vel ikke at Israel kommer til å bygge opp dette?. Israel har da en masse andre muligheter til å jevne Gaza stripen til jorden på ca 1 time, disse midlene bruker de ikke her de prøver å bombe strategiske mål fra fly og art. dette kan da ikke være så vanskelig å skjønne.... Det er neppe feil å si at det er mye hat i Israel, men det gjelder selvfølgelig også for palestinerne. Og SV er ikke kommunistisk, bare så du vet det...?. Hvorfor hevder du så hardnakket at det er mye hat i Israel, de feirer ikke i gatene når noen av deres naboer har blitt drept!, det gjør stort sett alle arabere, de sprenger seg ikke i luften i et rent hatangrep, de preker ikke om at alle arabere må dø uansett hvor det er og at hvis man dreper en Jøde så kommer man til himmelen med en drøss av lekre damer, her er du helt ute å kjøre Mathias og jeg tror du en renhuga SV mann, Sv er nå det partiet som har blitt en parodi i Norge, partiet MOT ALT, deres uttalelser i denne konflikten er så langt ut å kjøre at man kan begyne å lure om de har vett i skallen, Man skal altså kalle hjem Norges ambasadør fra Israel men ha kontakt med en terror organisajon som heter Hamas, ha ha ha....................jeg må le.men egentlig har jeg lyst til å gråte. Lenge leve duste norge med en SV finansminister som sa "sitat! "Shop så det svir" midt i den værste økonomiske krisen Norge har hatt siden 2. verdenskrig, vanskelig å shoppe så det svir, når man har mottatt permiterings varselet, er det ikke? Til å ha UiO-Statsvitenskap i profilen din Mathias så ber jeg deg nok en gang lese deg opp på historie fra begge sider i denne konflikten, helst fra flere kilder og å la være å ta all SV propaganda for god fisk! Jeg er ingen FRP mann bare så det er sagt!om noen skulle tro det.Men jeg har sympati for begge sider i denne konflikten og at Israelerne får brorparten av min støtte JA det er sant! Siter
Harald Strand Skrevet 8. januar 2009 Skrevet 8. januar 2009 Her kom du med mye fornuftig Kenneth, og jeg støtter deg fult ut! Siter
Gunnar Seljeseth Skrevet 8. januar 2009 Skrevet 8. januar 2009 Dersom konflikten samsvarer med demonstrasjons-mønsteret vi ser i Norge, så er det i alle fall all grunn til å støtte Israel... Siter
Mathias Ganss Skrevet 9. januar 2009 Skrevet 9. januar 2009 Når du snakker om saklighet skal du få svar på tiltale. Hvorfor er det sprengkraften og antall drepte som mange henger seg opp i, det er vel det samme om de hadde skutt med hagle over grensen, eller om de hadde sent kinaputter med brevduer, så lenge Israelske personer blir skadet eller drept så har staten Israel lov til å forsvare seg Jeg svarte deg på hvorfor Qasamraketter er "relativt lite farlige". Jeg regner med at du husker hva du skriver før du går til frontalangrep. Og ja, det har noe å si hva slags angrep det er, for det bestemmer hva som er akseptable motangrep. Dersom det hadde vært spretterter ville det ikke vært det samme. Enig? Du mener vel at å bombe Hiroshima og Nagasaki var helt ute av proporsjoner også, de bombene i 2 verdenskrig gjorde at millioner slapp å dø både japanske og ikke minst allierte styrker som faktisk var den part som var angrepet først! Ja det mener jeg så absolutt! Les deg opp på historie selv. Du kan jo begynne med Jonathan Glovers "Humanity". Dette burde sette ting i perspektiv for deg. Jeg mener også blokkaden av Tyskland under 1. verdenskrig var helt ute av proporsjoner, som et eksempel. Du mener ikke seriøst at Israelerne skal slippe palestinerne til i det Israelske forsvaret sammtidig med at de feirer når en Israelsk buss fullastet med barn blir sprengt innen for Israelske grenser Nei, det mener jeg ikke, og det har jeg ikke sagt. Jeg sier at den israelske samfunnsstrukturen er bygd opp slik at personer uten værneplikt ikke uten videre kan nyte godt av de samme samfunnsgodene som de som har hatt værneplikt. Siden palestinere, av forståelige grunner, ikke kan avtjene værneplikt, kan ikke samfunnsstrukturen bygges opp på denne måten. Du ser at det er urettferdig? Ja i alle kriger så skjer det, i den krigen også, feil mål blir bombet, blue on blue dvs egne mot egne situasjoner og en masse andre ting som sikkert kunne ha vørt ungått, men det er derfor det heter krig, det er en masse informasjon fra begge sider og ikke minst en masse feilinformasjon, alt er kaos og de politiske og militære lederne kan selfølgelig fatte fatale besluttninger. Etter hva jeg har hørt er det delte meninger om hva som skjedde da denne OPn ble angrepet. Den var godt merket. Noen mener det ikke var feil. Jeg vet ikke hvordan det var, det gjør ikke du heller. Israel har da en masse andre muligheter til å jevne Gaza stripen til jorden på ca 1 time, disse midlene bruker de ikke her de prøver å bombe strategiske mål fra fly og art. dette kan da ikke være så vanskelig å skjønne.... Nei, det er klart de ikke jevner Gaza med jorden i løpet av en time. At israelerne bevisst ødelegger Gazas infrastruktur er det jo ingen tvil om, det kan ikke en gang du betvile. Militært er det for å kutte forsyningslinjer, men spørsmålet er om det er en annen agenda også. Hvorfor hevder du så hardnakket at det er mye hat i Israel, de feirer ikke i gatene når noen av deres naboer har blitt drept!, det gjør stort sett alle arabere, Arabere feirer når naboen er blitt drept? Hvor har du dette fra? Tullpreik! Selvfølgelig er det mye hat i Israel, akkurat som i andre land som titt og ofte opplever krig. Har du noen gang sett en israelsk bosetter? Stort mer fanatiske mennesker finner du ikke. de preker ikke om at alle arabere må dø uansett hvor det er og at hvis man dreper en Jøde så kommer man til himmelen med en drøss av lekre damer, her er du helt ute å kjøre Mathias og jeg tror du en renhuga SV mann, Sv er nå det partiet som har blitt en parodi i Norge, partiet MOT ALT, deres uttalelser i denne konflikten er så langt ut å kjøre at man kan begyne å lure om de har vett i skallen, Man skal altså kalle hjem Norges ambasadør fra Israel men ha kontakt med en terror organisajon som heter Hamas, ha ha ha....................jeg må le.men egentlig har jeg lyst til å gråte. Du ble litt opphissa ser jeg. Du snakker om saklighet, men presterer å skrive et avsnitt som dette. Snakk om hykleri! De færreste arabere sprenger seg i luften, det skjønner sikkert du og. Og om jeg er SV-mann eller ikke er totalt irrelevant. Men nei, det er jeg ikke. Lenge leve duste norge med en SV finansminister som sa "sitat! "Shop så det svir" midt i den værste økonomiske krisen Norge har hatt siden 2. verdenskrig, vanskelig å shoppe så det svir, når man har mottatt permiterings varselet, er det ikke? Men dersom de som har jobb handler mer enn vanlig blir det mer penger i omløp. Med andre ord så er det fornuftig å handle mye i disse tider så lenge man har sikker jobb. Tipset er ikke så dårlig, det handler om å få folk til å bruke penger. Du må forstå argumentet før du angriper det. Til å ha UiO-Statsvitenskap i profilen din Mathias så ber jeg deg nok en gang lese deg opp på historie fra begge sider i denne konflikten, helst fra flere kilder og å la være å ta all SV propaganda for god fisk! Ja, det virker som om du har lest historie fra flere kilder i allefall. Imponerende ensidig klarer du å presentere stoffet ditt. Og at jeg studerer Statsvitenskap har vel ingenting med min mening om konflikten å gjøre? Nok en gang, vær saklig! Som jeg har skrevet har jeg ikke noe problem med å fordømme Hamas' rakettangrep, selv om jeg er mer kritisk til Israel. Kanskje det er du som bør lese deg opp? Og nok en gang denne SV-svadaen. Nesten hele Europa samler seg bak en appell til Israel om å stoppe kamphandlingene. Det er ikke bare SV som er kritiske til israels krigføring på Gaza. Men jeg har sympati for begge sider i denne konflikten og at Israelerne får brorparten av min støtte JA det er sant! Ja, din sympati for palestinerne skinner virkelig i gjennom. Det neste innlegget ditt er kanskje mer saklig enn det du nettopp skrev, og kanskje også noe mer balansert. Du skal gjøre som du preker. Mathias Siter
Frode Skibrek Skrevet 9. januar 2009 Skrevet 9. januar 2009 Nå er det jo faktisk sant da....Det har blitt undersøkt i form av spørreundersøkelse' date=' og de viste at 80% stemte på sosialister [/quote']Den undersøkelsen ble vel tatt på Klassekampens kontorer den da? :grin: Tviler på at så mange er sosialistr... skjønt det forklarer jo hvorfor så mange kommuner er blitt ødelagt av den sosialistiske tankegangen. Siter
Harald Strand Skrevet 9. januar 2009 Skrevet 9. januar 2009 Det er forsatt og feil Frode, undersøkelsen ble tatt over hele landet Siter
Harald Strand Skrevet 9. januar 2009 Skrevet 9. januar 2009 Dersom konflikten samsvarer med demonstrasjons-mønsteret vi ser i Norge' date=' så er det i alle fall all grunn til å støtte Israel... [/quote'] Støttes! Har en kompis som oppholdt seg i Oslo, og jeg fikk høre at tilhengerne til Israel gikk fredelig, mens motstanderne begynte å hive stein, og blandt annen banket opp en gammel mann som gikk med et Israelflagg, og en reporter som filmet det. Siter
K L Skrevet 9. januar 2009 Skrevet 9. januar 2009 Ja nok engang har palestinere bevist at vold er det som ligger deres hjerte nærmest. gårsdagens voldelige opptrinn i Oslo beviser jo bare at å utøve vold mot ytringsfrihet det er noe som er en selvfølge for en palestiner. Deres holdninger stammer nok fra hjemme, men de får nok ikke mye kjeft for å angripe norsk politi med brostein og molotov coktails. Hvorfor i huleste angriper dere norsk politi. Her i landet har vi ytringsfrihet uansett! det er en av våre viktigste grunnpilarer og et angrep på dette er et angrep på vårt levesett og tankemåte, om dere liker vold så mye så dra tilbake til Palestina og verv dere til mer vold, og mer vold, avler enda mer vold, så da blir det nok fred skal dere se. Så tilbake til diskusjonen omkring krigen: Jeg har forsøkt å vise sympati for begge sider i denne krigen uansett hva noen av dere måtte mene om min holdning her. Men jeg oprettholder min støtte til det eneste demokratiske landet i hele, ja hele regionen. De resternede landene rundt Israel er styrt av militante og personer som ikke engang vil begyne å forstå demokratiets prinsipper eller menneske rettigheter, med untak av dronning Ranias positive budskaper fra Jordan, bare synd at hun snakker for døve ører på hjemmebane. Jordan har forøvrig en meget stor Palestink befolkning og de vil kunne være med på å skape fred i området om de la seg litt mer i selen. Dette betyr ikke at jeg støtter Israels bakkeoperasjoner der faren for civile tap er mye større en ved å fortsette å ta ut Hamas fra luften.jeg synes at Israels bakkeoperasjoner inne på Gaza er for mye og at den bare vil rekrutere enda flere soldater til Hamas og andre ultravoldelige . For å forstå Israelerne så er det viktig å skjønne at det ikke bare er snakk om antall drepte av raketter skutt fra Gaza mot sør Israel, det er snakk om at Israel er et land som må bevepne seg uansett hvor Israelere samles, om det er barnehager, skoler,busser,og religise samlingspunkt les litt av de linkene jeg legger ved, de viser at det er ikke bare Palestinerne som er redde: sak 1 sak 2 sak 3 Israel har alltid svart med "overkill", dette burde Hamas ha lært av og isteden for å sende raketter burde de bruke sin nyvunnede makt til å komme i politisk dialog med Israel.ikke bruke den på å kjempe mot Fatah og å rekrutere enda yngre folk, ved å gjøre om barne tv til en forherligelse av martyrdom. hvordan mener der at Israelere skal tenke om Hamas, tror der at tanken "Hamas er jo et selvvalgt parti valgt av et demokratisk valg" eller at "Hamas vil fortsette å angripe våre barn på skoler og på busser og overalt de ellers ferdes, derfor må vi ta dem ut uansett". se her : Palestinsk barnetv Les her og om dere ikke finner dette like rystende som Israelske bomber så skjønner ikke jeg noe. Israel har trekkt seg ut av Gaza i 2005 og de har tvangsflyttet mange av sine nybyggere, noe som Israel hadde store problemer med å godta til å begynne med, men etter stort press gav de seg. Jeg er ikke noe talsmann for en Israelske nybygger, Ja Mathias jeg har sett mange nybyggere med egne øyne, de er stort sett veldig fanatiske og jeg har ikke noe sans for dem i det hele tatt. Hvem vet kanskje til og med Israel ville løftet litt på blokaden som var rundt Gaza om man hadde fortsatt med en reel våpenvile fra begge sider, ikke en liksom våpenvile med raketter fra begge sider hele tiden. Dette er selfølgelig sett fra mine øyne, sett fra Israelernes side så fikk Palestinerne et fritt valg, de valgte Hamas som har som mål å utlsette staten Israel ikke lett å løse opp på en blokade da. Egypt kunne også ha hjulpet til mer her, de kunne hatt en mye strengere grensekontroll inn mot Gaza, slik at ikke så mye våpen ble sent inn dit, men selfølgelig, Egypt liker jo ikke Israel noe serlig de heller. Så til det utrolige faktum at militante palestinere eller folk fra Hizbolla som igjen begyner å skye raketter mot nord- Israel. Har de ikke lært noen ting overhodet, siste gang Israel fikk tap; 6 soldater drept og 2 kidnappet. så angrep de landet med en så stor styrke at all infrastruktur i Libanon ble ødelagt og vil være det i lang tid fremover, selv om at arabiske naboer har gitt lån og pengegaver til Libanon så kommer de til å betale for hizbollas feilvurdering i mange år fremover. La oss håpe at Libanon klarer å stanse flere aggresjoner ovenfor Israelere i nord, ellers så tror jeg at et Israel foran et nyvalg kommer til å svare meget, meget sterkt. Men her er jo Iran Israels erkefiende også med på banen, og med dagens fastlåste situasjon der, Hamas på den ene siden nekter å gi seg, og med Israelske militæret som vil gå dypere inn så er jeg redd for at antall drepte kommer til å stige mye, mye mer. Siter
Mathias Ganss Skrevet 9. januar 2009 Skrevet 9. januar 2009 Fint innlegg Kenneth. Ja nok engang har palestinere bevist at vold er det som ligger deres hjerte nærmest. gårsdagens voldelige opptrinn i Oslo beviser jo bare at å utøve vold mot ytringsfrihet det er noe som er en selvfølge for en palestiner. Dessverre er det noen som handler slik de gjorde i Oslo igår. Jeg tror ikke det er riktig å si at det er palestinerne som gjør det. Jeg tror det er mer riktig å si at det er noen individer som bevisst søker slike situasjoner for å lage bråk. Uten å ha noen beviser for dette, vil jeg tro dette er de samme som Casuals på Ullevål f.eks. At noen angriper norsk politi er helt på trynet. Det gagner ingen. Å demonstrere foran den israelske ambasaden er selvfølgelig i orden, men det må kunne foregå uten at politiet må bruke tåregass. Håpløst å skulle begynne med steinkasting! Jeg synes at Israels bakkeoperasjoner inne på Gaza er for mye og at den bare vil rekrutere enda flere soldater til Hamas og andre ultravoldelige. Her treffer du spikern på hodet. Denne krigen fører til en oppslutning om ekstreme standpunkter på begge sider av grensen. Det kan umulig komme noe godt ut av dette. Israel har alltid svart med "overkill", dette burde Hamas ha lært av og isteden for å sende raketter burde de bruke sin nyvunnede makt til å komme i politisk dialog med Israel. Dette har du også helt rett i, men jeg frykter at Hamas har handlet slik de har gjort nettopp for å få Israel til å handle slik. Det er ingenting som forener et folk som krig. Hamas kan regne med massiv støtte fremover. Hvem vet kanskje til og med Israel ville løftet litt på blokaden som var rundt Gaza om man hadde fortsatt med en reel våpenvile fra begge sider, ikke en liksom våpenvile med raketter fra begge sider hele tiden. Det kan være at Israel ville løftet blokkaden dersom våpenhvilen hadde fortsatt, men faktum er at de ikke gjorde det fra juli til november. Dette betyr ikke at jeg støtter Hamas' angrep, men det førte til enorme lidelser på Gaza. Hvem som brøt våpenhvilen først er ikke enkelt å si. Uri Avnery skriver at Israel hadde som mål å avslutte våpenhvilen på en måte som gav Hamas skylden. Dette ble gjort gjennom å bombe forsyningstunnellene til Hamas 4. november i år. At disse ble bombet har jeg ingen problemer med å forstå, men det er allikevel et brudd på en våpenhvile. Hele denne debatten er vanskelig. Spesielt vanskelig er spørsmålet om proporsjonalt svar fra Israel. Dersom man stempler Israels aksjoner som ute av proporsjoner, må man også ha en viss forståelse for hva som ville vært akseptabelt. Og hva som er akseptabelt er ikke lett å si. Et siste interresant spørsmål er Israels motiver. Dersom Israel ønsker en snarlig fred i midtøsten, mener jeg Israel handler kontraproduktivt. Denne krigen vil gjøre en fredsprosess vanskeligere og utsette den med mange år. Men en fredsløsning med Hamas er vel uansett lite trolig. Mvh Mathias Siter
Harald Strand Skrevet 9. januar 2009 Skrevet 9. januar 2009 Jeg er enig Israel må begynne å forhandle! Hamas kommer tilbake, det er det ingen tvil om! Men for hver de dreper rekruterer de vell 10 ekstra, så en rask tilbaketreknig må nok skje fortes mulig etter våpenvilen er ingått Siter
per berge Skrevet 9. januar 2009 Skrevet 9. januar 2009 Når du snakker om saklighet skal du få svar på tiltale. Jeg svarte deg på hvorfor Qasamraketter er "relativt lite farlige". Jeg regner med at du husker hva du skriver før du går til frontalangrep. Og ja' date=' det har noe å si hva slags angrep det er, for det bestemmer hva som er akseptable motangrep. Dersom det hadde vært spretterter ville det ikke vært det samme. Enig?[/quote'] Qasam misiler er dødelige som alt annet våpen med sprengladninger, og att qasamrakketer bare lager ett hull i taket er det reneste sludder, Dette hullet du snakker om kalles på fagspråket "penetrering", dvs den første ladningen som skal sørge for att den dødbringende sprengsatsen kommer seg inn gjennom hinderet, være seg murvegg, panser eller annet som skiller målet fra skytteren enig? Ja det mener jeg så absolutt! Les deg opp på historie selv. Du kan jo begynne med Jonathan Glovers "Humanity". Dette burde sette ting i perspektiv for deg. Jeg mener også blokkaden av Tyskland under 1. verdenskrig var helt ute av proporsjoner, som et eksempel. Bombinga av Hiroshima og Nagasaki var som nevnt ett nødvendig onde. Om en tar for seg historien, den sanne mao, kan enhver se hvilket tyrani dette Japanske diktaturet sto for, og da snakker jeg først og fremst overfor Japanere og de nærligende land og folk. Om du studerer statsvitenskap og ikke har fått med deg dette bør du kansje revurdere dine studieretning. Forøvrig skal jeg ikke lage en lang epistel om Japans herkser tyrani her men overlate til enhver som gidder å sjekke det ut selv. Iw done my homework. Nei, det mener jeg ikke, og det har jeg ikke sagt. Jeg sier at den israelske samfunnsstrukturen er bygd opp slik at personer uten værneplikt ikke uten videre kan nyte godt av de samme samfunnsgodene som de som har hatt værneplikt. Siden palestinere, av forståelige grunner, ikke kan avtjene værneplikt, kan ikke samfunnsstrukturen bygges opp på denne måten. Du ser at det er urettferdig? Hva spesifikt tenker du på når du med att de ikke får de samme godene? Og snakker du om pal-Araberne på vestbredden og Gaza eller Israelske Arabere bosatt i Israel og med Israelsk statborgerskap? Du bør kansje skille slik att folk kan skjønne hva og hvem du snakker om. Det hjelper utrolig på en debat om en gjør litt nærmere rede for sine påstander vet du ,o) Ja i alle kriger så skjer det, i den krigen også, feil mål blir bombet, blue on blue dvs egne mot egne situasjoner og en masse andre ting som sikkert kunne ha vørt ungått, men det er derfor det heter krig, det er en masse informasjon fra begge sider og ikke minst en masse feilinformasjon, alt er kaos og de politiske og militære lederne kan selfølgelig fatte fatale besluttninger. Etter hva jeg har hørt er det delte meninger om hva som skjedde da denne OPn ble angrepet. Den var godt merket. Noen mener det ikke var feil. Jeg vet ikke hvordan det var, det gjør ikke du heller. Det er ikke noen delte oppfatninger, men det er mange sopm gjør hva de kan for å fremme løgner. Jeg har selv lest brevet sendt fra en Canadisk ofiser til hans kone og barn hjemme i Canada. Han beklaget og advarte om att han muligens ikke overlevde hizzbollas okupasjon av deres OP. Han sendte brevet til sin kone og ikke gjennom de vanlige militære kanaler da han regnet med hans innformasjon da ville blitt sensurert og om han døde ville ikke hans familie kunne fått frem sannheten. FNs OP ble okupert av hizzbola lenge før Israel satte inn militært angrep på sør Libanon, og når da hizzbolla bevist bruker disse OP til å sende misiler inn i Israel kan jo for svarte hel,,,te ikke Israel stå å se på? De vet bedre enn noen hvor hyklersk FN alltid har vært. Det var jo til og med FN som rota det til noe jæ,,,ig den gangen staten Israel ble etablert. Det skal jeg gi kritikerne, men fra det til å støtte en bevist rasistisk irasjonel og tyranisk drapskampanje på det 6te tiåret mot jødene pga oppretelsen av Israel er noe helt annet. Ja britene og franskmenna gjorde endel bomerter men dette har de fleste Araberstatene lagt bak seg, dvs ledelsene i Egypt, Jordan især har lagt denne tiden bak seg. Desverre for Israel tillot de att Egypt takket nei til å ta tilbake Gaza. Fatter ikke hva de tenkte på men det var vel omtanke da disse nomadene ellers ville stått helt alene. Nei, det er klart de ikke jevner Gaza med jorden i løpet av en time. At israelerne bevisst ødelegger Gazas infrastruktur er det jo ingen tvil om, det kan ikke en gang du betvile. Militært er det for å kutte forsyningslinjer, men spørsmålet er om det er en annen agenda også. Det landet som har bidratt mest i å bygge innfrastruktur og å avhjelpe disse pal-Araberne er Israel. De fleste hadde jo både jobb og skolegang i Israel helt til hamas satte en stopper for dette. Israel har ingen ting å tape på en fred med disse Araberne men alt å tjene. Nå må de hente Asiatere som arbeidskraft istedenfor de Araberne som tidligere jobbet der. Snakk om å skjære av den greina en selv sitter på du. Om du i ett øyeblikk av blackout får den tanken att Israel gjør så enorme militære grep for en fille av ei sandkasse bør du vurdere å be om uføretrygd på bakgrunn av lite vett. Mener du seriøst att Israel bruker så mye resurser og mannskap og lidelser for denne flekken? Get real a duden. Bruk huet som jeg har sagt tidligere og tydsligvis må fortsette å oppfordre til. Arabere feirer når naboen er blitt drept? Hvor har du dette fra? Tullpreik! Selvfølgelig er det mye hat i Israel, akkurat som i andre land som titt og ofte opplever krig. Har du noen gang sett en israelsk bosetter? Stort mer fanatiske mennesker finner du ikke. Jo det så vi både under 11/9,,7/9 og vi ser det ellers rundt omkring i verden. Muslimer samler seg i gatene og feirer drap på sivile, noe du IKKE ser Israelere eller vesten gjør. Med mindre statsviteren har andre oplysninger kan du vel innrømme dette. Og disse bosetterne er enda mer forhatte av den jevne Israeler enn du hater dem, tro meg. Desuten er de få, svært få i anntall og hva de får gjort av ugang. Derimot er pressen der med en gang en av disse 5-600 ortodokse taperdyrkerne hiver seg over en stakkar eller to. Du raljerer om proposjopner så hvordan kan du fremme en liten fjert med idioter som om de repr, Israel og Israels kamp mot terror? Nesten hele Europa samler seg bak en appell til Israel om å stoppe kamphandlingene. Det er ikke bare SV som er kritiske til israels krigføring på Gaza. Og hele Europa slipper den samme trusselen døgnet rundt som Israel,noe som en vel bør ta innover seg om en skal ta stilling til det spørsmålet? Det var jo ett av hovedpoengene med støtteparolen utenfor stortinget i går kveld, men desverre har vi importert de reineste islamistene som gjorde hva de kunne for å kvele demokratiet, og til hvilken pris mener du vi skal gi fra oss det frie ord? Mathias Forøvrig syns jeg det er utilslørt gammalt grums av komunistisk jødehat som driver mye av Israelkritikerne. Godt hjulpet av islamistene med samme agenda. Merkelig hvor mye mer en kan finne ut av ting om en tenker logisk og rasjonelt. For om en ser på engasjementet for denne lille befolkningen på en åskam i midtøsten hos venstresida er det skammelig å se det totalt manglende innteressen for de 5000+ drepte bare i 2008 i kampen mellom mexicanske myndigheter og narkokarteller der hele landsbyer er blitt henretta av bandittene, små barn inkl. Og hvor er engasjemnetet for de sivile i Kongo og Uganda? Det var noen som snakket så høyt og belærende om proposjoner her,,,hvem var nå det tro? Siter
per berge Skrevet 9. januar 2009 Skrevet 9. januar 2009 Nå er det jo faktisk sant da....Det har blitt undersøkt i form av spørreundersøkelse' date=' og de viste at 80% stemte på sosialister [/quote']Den undersøkelsen ble vel tatt på Klassekampens kontorer den da? :grin: Tviler på at så mange er sosialistr... skjønt det forklarer jo hvorfor så mange kommuner er blitt ødelagt av den sosialistiske tankegangen. Neida, denne undersøkelsen gikk Europa rundt og til alle de toneangivemnde innen mediabransjen, både aviser, magasiner, TV og radio. 2005-06 tror jeg denne raporten ble lagt frem. Siter
Harald Strand Skrevet 9. januar 2009 Skrevet 9. januar 2009 Så du mener det ikke gjelder lenger da? Uansett gir det deg et bilde av at et stort flertall påvirkest i den rettningen Siter
Mathias Ganss Skrevet 9. januar 2009 Skrevet 9. januar 2009 Jeg ser du er ny, men god debattskikk har du ikke med deg. Skal jeg diskutere med deg får du holde deg for god for visse yttringer. Om du i ett øyeblikk av blackout får den tanken att Israel gjør så enorme militære grep for en fille av ei sandkasse bør du vurdere å be om uføretrygd på bakgrunn av lite vett. Mener du seriøst att Israel bruker så mye resurser og mannskap og lidelser for denne flekken? Get real a duden. Bruk huet som jeg har sagt tidligere og tydsligvis må fortsette å oppfordre til. Skjerp deg! Ikke forsøk deg med dårlig skjulte hersketeknikker. Fungerer dårlig når de er så åpenlyste som dine. Omen tar for seg historien, den sanne mao, kan enhver se hvilket tyrani dette Japanske diktaturet sto for, og da snakker jeg først og fremst overfor Japanere og de nærligende land og folk. Om du studerer statsvitenskap og ikke har fått med deg dette bør du kansje revurdere dine studieretning. Du kan ikke for alvor mene at man skal bombe sivilbefolkningen dersom regime er undertrykkende? Det henger ikke på greip. I henhold til din logikk så er det akseptabelt å drepe hundretusener av sivile dersom deres regime er undertrykkende. Jeg tror ikke du skal si så mye om statsvitenskap, for her har du ikke peiling. Forøvrig syns jeg det er utilslørt gammalt grums av komunistisk jødehat som driver mye av Israelkritikerne. Godt hjulpet av islamistene med samme agenda. Merkelig hvor mye mer en kan finne ut av ting om en tenker logisk og rasjonelt. Så du klarer ikke å se forskjell på jødehat og israelkritikk? Du er en av de som kaster antisemittkortet ved første anledning? Ja det er logisk og rasjonelt. For om en ser på engasjementet for denne lille befolkningen på en åskam i midtøsten hos venstresida er det skammelig å se det totalt manglende innteressen for de 5000+ drepte bare i 2008 i kampen mellom mexicanske myndigheter og narkokarteller der hele landsbyer er blitt henretta av bandittene, små barn inkl.Og hvor er engasjemnetet for de sivile i Kongo og Uganda? Det var noen som snakket så høyt og belærende om proposjoner her,,,hvem var nå det tro? Hva har dette med saken å gjøre? Skal vi diskutere alle som lider? Med mindre det neste innlegget ditt viser litt debattskikk er jeg ferdig med å diskutere med deg. Mathias Siter
Gjest Geir-Finstad Skrevet 9. januar 2009 Skrevet 9. januar 2009 Har bare en ting og si, endelig noen som har satt fast en dyktig debatant, bra PER. Jeg har rigget meg til med popkorn og en brus. Jeg sitter i Vegas og har sjekket litt nyheter i dag, det er jo galematias det som skjer i oslo? Siter
Ilan Sharoni Skrevet 9. januar 2009 Skrevet 9. januar 2009 Hvis du har sett et hus der en Qasamrakett har slått ned er det som regel et hull i taket. Huset er ikke jevnet med jorden. Det du egentlig sier Mathias, er at raketten er ikke farlig for et hus. En fireåring med en stein på en bru over motorveien kan lett drepe flere, selv om bilen får bare små skader. Og ja, det har noe å si hva slags angrep det er, for det bestemmer hva som er akseptable motangrep. Men hva foreslår du da? Å sende tilbake raketter av små kaliber mot sivile mål? Hva ville du ha gjort om du selv satt med ansvaret? Nesten hele Europa samler seg bak en appell Hva et evt. flertall har å gjøre med hva som er sann eller hva som er riktig? …er det jo ingen tvil om, det kan ikke en gang du betvile Her traff du spikeren på hodet Mathias: Når f.eks. en norsk søskenflokk arver foreldrene, hender det av og til at hver av dem må skaffe seg en advokat for å bevise sin utvilsomme enerett på den ene og den andre. Og selv om erfarne dommere prøver sin beste, blir ofte én eller flere sure for resten av livet (Av og til sure nok til å skytte hverandre). Og det gjelder for en liten gruppe med samme bakgrunn, samme språk og samme kultur som lever innenfor samme rettsystem. Ingen av disse betingelser er tilstedet i Midtøsten. Da når en norsk (eller europeisk) repporter eller en politiker eller en statsviter mener at han eller hun sitter alene med vettet, i beste fall kan det ikke tas alvorlig, i verste fall skader den nettopp de man prøver å beskytte. Eller skaper faenskap i helt andre steder, i Oslo f.eks. F.eks.: Hva med palestinske israelere? De er ekskludert fra værneplikten, og værneplikten er en viktig inngangsbillett til rettigheter i det israelske systemet Hvor har du det ifra? Del 1 er riktig, del 1 er misvisende: Det er ikke plikten som avgjører, men om man har faktisk avtjent. Nesten hvem som helst kan verve seg, man behøver ikke en gang å være statsborger. Det er godt mulig at meningen var å diskriminere arabere, men for så vidt ser jeg ikke problemet med at folk som har jobbet gratis for offentligheten i tre år, får noe igjen for det. Og her bommer dere fullstendig med et argument som er en gjenganger hos norske politikere: Jeg synes at Israels bakkeoperasjoner inne på Gaza er for mye og at den bare vil rekrutere enda flere soldater til Hamas og andre ultravoldelige Her treffer du spikern på hodet. Denne krigen fører til en oppslutning om ekstreme standpunkter på begge sider av grensen. Det kan umulig komme noe godt ut av dette. Det er godt mulig at krigen skaper omstendigheter som mot hensikten hjelper Hamas. Selve hatet er dyrket i generasjoner og er så intens, at nettopp det er ikke en faktor som israelerne behøver å være bekymret for. Så du klarer ikke å se forskjell på jødehat og israelkritikk? Du er en av de som kaster antisemittkortet ved første anledning? Ja det er logisk og rasjonelt. Siden du faktisk ser forskjellen, kan du ta et skritt videre å se på hva som faktisk er til felles? jødehat og israelkritikk har nemlig ingenting å gjøre med verken jøder eller Israel. Disse er en del av en intern politisk spill, hersketeknikk med andre ord. Synes du ikke at det er merkelig at norsk ungdom kan flere detaljer om f.eks. verneplikten i et fremmed land enn i eget land? Situasjonen i Afrika er jo tusen ganger verre, hvor mange europeiske ungdom som kan nevne halvparten av landene i Afrika? Mange europeere tror i dag at Israel er en global trussel like intens som deres forfedre i middelalderen trodde at jødene spredte pesten. Det har ingenting å gjøre med jødedommen, de var bare uheldige nok til å være på feil sted til feil tid. Klart at det er mer beleilig å rette fremmedhat mot et land langt borte, men fremmedhat er fremmedhat og det får konsekvenser også her hjemme som du ser nå i Oslo. . Siter
Mathias Ganss Skrevet 10. januar 2009 Skrevet 10. januar 2009 Det du egentlig sier Mathias, er at raketten er ikke farlig for et hus. En fireåring med en stein på en bru over motorveien kan lett drepe flere, selv om bilen får bare små skader. Det jeg sier er det jeg skriver. En Qassamrakett har en begrenset mengde med sprengstoff og er like treffsikker som en nyttårsrakett. Dette er primitive saker. Selvfølgelig er den farlig dersom du får den i hodet, eller den lander rett ved siden av deg, men du må se det relativt. En hær som kjemper med muskedundere er dømt til å tape en moderne krig, men blir du skutt av en muskedunder er det allikevel farlig. Men hva foreslår du da? Å sende tilbake raketter av små kaliber mot sivile mål? Hva ville du ha gjort om du selv satt med ansvaret? Dersom du har lest resten av det jeg har skrevet så forstår du at det er dette som er problemet. Det er ingen fasitsvar. Israel er dømt til å overdrive i den forstand at de er totalt overlegne Hamas. Det er ingen som vet hva de ville gjort dersom de satt med ansvaret. Det er et hypotetisk spørsmål som er umulig å svare på. Jeg håper jeg ville ha valgt andre løsninger enn Israel har gjort frem til nå. Hva ville du gjort? Hva et evt. flertall har å gjøre med hva som er sann eller hva som er riktig? Sant eller riktig? Jeg sier at de fleste landene i Europa stiller seg bak en appell til Israel om å stoppe krigføringen. Det er bred enighet om nettopp dette. Jeg sier ikke noe mer enn det. Hvor vil du hen? Det er godt mulig at krigen skaper omstendigheter som mot hensikten hjelper Hamas. Selve hatet er dyrket i generasjoner og er så intens, at nettopp det er ikke en faktor som israelerne behøver å være bekymret for. Jeg regner med at du er enig i at en fredsprosess settes mange år tilbake etter denne krigen? Det er ganske godt dokumentert at kriger forener et folk. Når palestinerne nå forenes vil de meget sannsynlig stille seg bak Hamas, som er et ekstremt parti. I Israel er det noe mer usikkert. Trekker krigen ut kan det føre til at "haukene" taper lende til fordel for "duene". Men det er ingen tvil om at kriger fører befolkningen mot ytterpunkter. jødehat og israelkritikk har nemlig ingenting å gjøre med verken jøder eller Israel. Disse er en del av en intern politisk spill, hersketeknikk med andre ord. Den første setningen din forstår jeg rett og slett ikke. Har ikke israelkritikk noe med Israel å gjøre? Israelkritikk betyr kritikk av Israel, ergo er Israel ganske sentralt for Israelkritikken. Poenget er at det må være mulig å kritisere staten Israel uten at det skal bli oppfatten som en kritikk av jøder. På samme måte er det mulig å kritisere staten USA uten å kritisere amerikanere. Synes du ikke at det er merkelig at norsk ungdom kan flere detaljer om f.eks. verneplikten i et fremmed land enn i eget land? Hvilke norske ungdommer er det som kan mer om værneplikten i andre land enn i Norge? Mange europeere tror i dag at Israel er en global trussel like intens som deres forfedre i middelalderen trodde at jødene spredte pesten. Jeg tror ingenting på at mange europeere ser på Israel som en global trussel. Hvor har du lest eller hørt dette? Klart at det er mer beleilig å rette fremmedhat mot et land langt borte, men fremmedhat er fremmedhat og det får konsekvenser også her hjemme som du ser nå i Oslo. Hvorfor er det mer beleilig å rette fremmedhat mot et land langt borte? I Oslo var det paradoksale at kun 1 av 5 arresterte demonstranter var av utenlandsk opprinnelse. De aller fleste voldelige demonstrantene var norske. Mathias Siter
Ilan Sharoni Skrevet 10. januar 2009 Skrevet 10. januar 2009 Jeg sier at de fleste landene i Europa stiller seg bak en appell til Israel om å stoppe krigføringen. Det er bred enighet om nettopp dette. Jeg sier ikke noe mer enn det. Hvor vil du hen? Jeg trodde at det var du som vil mene noe med det? Men glem det, vi kan starte på nytt: Bred Europeisk enighet. Om hva for noe? Med en bordantenne har jeg ikke sett noe annet enn norske kanaler i mange år. Men om vi snakker om bred enighet, og antar at Norge er en del av Europa, kan vi bli enige om at norsk media kan regnes som representativ for europeisk media? Prøv selv: slå på NRK eller TV2. Minst én gang i uke får du se noe fra den israelsk-palestinske konflikten. Se for et øyeblikk vekk fra innholdet og konsentrer på rammen: Se hvem som er de foretrukket intervjuobjekter, se hvem de velger som skal delta i debatter, se hvor mye av sendingstiden gis til faktiske representanter til de involverte, og hvor mye gis til deres norske ”representanter”. Hvor vil jeg hen? At Europa har verken troverdighet eller sunn grunnlag til å ha noe produktiv mening. Boikott Israel – hurra! Er det rart at når man faktisk trenger en internasjonal innblandning, stoler ikke israelerne på Europeerne? Jeg regner med at du er enig i at en fredsprosess settes mange år tilbake etter denne krigen? Tja... det kan godt tenkes at krigen vil derimot presse en løsning fram. Det blir i hvert fall ikke første gang at en tragisk hendelse har ført til positive konsekvenser på sikt. Men jeg er ikke synsk. Det er ganske godt dokumentert at kriger forener et folk Nettopp. Israelkritikk betyr kritikk av Israel, ergo er Israel ganske sentralt for Israelkritikken La meg prøve en gang til: Israel gjør noe galt – Israel får kritikk. Det finnes ikke bare en bindestrekk her, det finnes også et bindeledd, et aktivt bindeledd. Og hva er alternativene: * Bare Israel gjør noe som er kritikkverdi. * Det som Israel gjør er såpass mer kritikkverdi enn det alle de andre gjør, at man må først konsentrere seg om Israel. * Av de som gjør noe kritikkverdi, bare Israel lytter til kritikk. Tror du at noen av punktene ovenfor stemmer? Det tviler jeg sterkt på. Min egen (uvitenskaplig) observasjon er at Israelkritikken er ikke mye mer enn et slag under beltet til de kristne HER i landet - til glede og nytte til motstanderne HER. Jeg tror ingenting på at mange europeere ser på Israel som en global trussel. Hvor har du lest eller hørt dette? I denne rapporten (Fra BBC: Nearly 60% of Europeans said yes when asked in the Eurobarometer survey if Israel presents a threat to peace, putting it ahead of Iran, North Korea and the US, each of which polled 53%). Hvorfor er det mer beleilig å rette fremmedhat mot et land langt borte? På grunn av at et fremmed land * Vil ikke slå tilbake, vil kanskje ikke en gang få vite det. * Vil ikke starte opptøyer og kaste stein på politiet og McDonald’s. * Vil ikke saksøke deg for ærekrenkelse Og det har blitt forresten mindre attraktivt generelt i det siste å mobbe minoritetsgrupper. . Siter
Mathias Ganss Skrevet 11. januar 2009 Skrevet 11. januar 2009 Bred Europeisk enighet. Om hva for noe? Om at Israel må stoppe kamphandlingene. At Europa har verken troverdighet eller sunn grunnlag til å ha noe produktiv mening. Boikott Israel – hurra! Er det rart at når man faktisk trenger en internasjonal innblandning, stoler ikke israelerne på Europeerne? Først sier du at du kun får med deg norske nyheter, men deretter at Europa ikke har noen troverdighet. Hvordan vet du så det? Hvorfor skulle ikke Europa ha noen troverdighet elle sunt grunnlag for en produktiv mening? Er det fordi de ikke nødvendigvis støtter ditt syn? slå på NRK eller TV2. Minst én gang i uke får du se noe fra den israelsk-palestinske konflikten. Se for et øyeblikk vekk fra innholdet og konsentrer på rammen: Se hvem som er de foretrukket intervjuobjekter, se hvem de velger som skal delta i debatter, se hvor mye av sendingstiden gis til faktiske representanter til de involverte, og hvor mye gis til deres norske ”representanter”. Jeg er helt enig. Norske medier er alt for lite balanserte. Men dette diskvalifiserer ikke støtte til palestinerne. Selv om pressen er ubalansert kan den allikevel ha rett, hypotetisk sett. Når jeg skriver at kriger forener et folk betyr det mot en ytre fiende. Det er udelt negativt for fredsforhandlinger. Min egen (uvitenskaplig) observasjon er at Israelkritikken er ikke mye mer enn et slag under beltet til de kristne HER i landet - til glede og nytte til motstanderne HER. Israelkritikk er ikke noe mer, eller mindre, enn Italia eller Frankrikekritikk. Det er kritikk av en stats handlinger, i denne sammenhengen Israel. Den eneste grunnen til at det er mer fokus på ordet israelkritikk, er at mange har problemer med å skille antisemitisme og kritikk av staten Israel. Det er et ganske viktig skille mellom disse to. Jeg tror få av de som kritiserer Israel gjør det for å angripe norske kristne. Den koplingen blir litt tynn. I denne rapporten (Fra BBC: Nearly 60% of Europeans said yes when asked in the Eurobarometer survey if Israel presents a threat to peace, putting it ahead of Iran, North Korea and the US, each of which polled 53%). Ja mot FRED ja. Du skrev at flertallet av europeere ser på Israel som en global trussel. Det er noe ganske annet. På grunn av at et fremmed land* Vil ikke slå tilbake, vil kanskje ikke en gang få vite det. * Vil ikke starte opptøyer og kaste stein på politiet og McDonald’s. * Vil ikke saksøke deg for ærekrenkelse Og det har blitt forresten mindre attraktivt generelt i det siste å mobbe minoritetsgrupper. Jeg misforstod hva du mente med å rette fremmedhat mot et land langt borte. Forstår jeg deg rett mener du at det er en fordel å rette hatet mot noen langt borte, i forhold til å rette det mot noen i eget land. Riktig? Sist så vil jeg nok en gang hevde at de opptøyene og voldshandlingene i Oslo er noe mer enn mot Israel. Jeg tror det her handler om ungdommer med ulike sosiale problemer som får utløp for sin aggresjon. Disse menneskene søker bevisst mot slike arrangementer der de kan blande seg med mengden og ikke lenger være individer, men en mobb. Jeg tror det er samme typen mennesker som drar på fotballkamper kun for å sloss. Og igjen vil jeg minne om at kun 1 av 5 av de arresterte i Oslo hadde utenlandsk opprinnelse. Mathias Siter
Ilan Sharoni Skrevet 11. januar 2009 Skrevet 11. januar 2009 Ja mot FRED ja. Du skrev at flertallet av europeere ser på Israel som en global trussel. Det er noe ganske annet. Jo da, om vi skal vurdere trusselbildet i Europa, men er det det vi diskuterer her? Spørsmålet var: For each of the following countries, tell me if in your opinion, it presents or not a threat to peace in the world? Og 59% har svart ja på noe som er særdeles vag når det gjaldt Israel. Kan du definere hva som er ”peace in the world” og forklare hvorfor nettopp Israel har scoret høyst? Israelkritikk er ikke noe mer, eller mindre, enn Italia eller Frankrikekritikk. Det er kritikk av en stats handlinger, i denne sammenhengen Israel Mener du virkelig at mengden av kritikken som Israel får i forhold til dets kritikkverdige handlinger, er av samme størrelsesorden som kritikk som andre land får? mange har problemer med å skille antisemitisme og kritikk av staten Israel. Jeg kan ikke støtte noen som mener at din kritikk, eller Kåre Willoch sin er et utrykk for jødehat. Men at man faktisk tror slik er dessverre ikke bare paranoia. I store deler av verden tror man at den jødiske staten er bare et kapitel i den store jødiske konspirasjonen, der mordet av Jesus, forræderiet mot Muhammed og angrepet mot tvillingstårnene i New York er bare noen andre. Og som gløder til å gjøre noe med det. Hvorfor skulle ikke Europa ha noen troverdighet elle sunt grunnlag for en produktiv mening? Er det fordi de ikke nødvendigvis støtter ditt syn? Prøver du å ta meg Mathias? Jeg skrev jo ikke at Europa tar feil, bare at enigheten er bygget på feil grunn. Og jeg skrev jo at jeg har ikke hatt tilgang til TV fra andre land. Mener du at mediadekningen av konflikten er fundamentalt annerledes i f.eks. Spania eller Tyskland? I så fall trekker jeg påstanden tilbake og skriver i stedet at bare det norske grunnlag er tynt. Jeg kan vise f.eks. til Odd Karsten Tveit sin trilogi Alt For Israel som NRK sendte for noen år tilbake: Etter Tveit kom jødene i 1948 fra Europa og okkuperte Palestina med tanks og jetfly. Man kan selvsagt få til noe riktig på feil grunnlag, men det gjør det vanskelig å få gehør. Ellers er det jo ikke urimelig å kreve en umiddelbar stans i kamphandlingene. Det vil bety helle verden for gutten som vil bli drept i morgen og familien han. Men er det realistisk? Begge sidene ”holder tigeren i halen”, de kan ikke bare pakke sammen og gå når de ikke gidder mer. Alle viste at krigen er på vei, og å hindre den ikke var umulig. Hvor var Europa da? Norske medier er alt for lite balanserte. Men dette diskvalifiserer ikke støtte til palestinerne. Balanse har ingenting å gjøre med saken, hva for merverdi får man f.eks. av å vise like mye ofre fra begge sider? ”balanse” er nettopp det som både NRK og TV2 misbruker for å støtte det de prøver å formidle: Først står et norsk kollega fram som ekspert med ”sanheten”, ofte nettopp Odd Karsten Tveit, for deretter slepper de inn en norsk kristenekstremist som skal representere Israel. ”Balanse” er også det man misbruker når man teller drepte i hver side, og ja, når man viser et hull gjennom et tak. Nei da, ikke diskvalifiserer støtte til palestinerne, bare trekker ut teppet under muligheten til å gjøre nettopp det. Når jeg skriver at kriger forener et folk betyr det mot en ytre fiende. Det er udelt negativt for fredsforhandlinger. Her snakker du av egne ønsketanker. Både fred og reelle fredsforhandlinger krever betingelser som har ikke vært tilstedet i flere år. Å forene folket er nettopp én av disse betingelser. Forstår jeg deg rett mener du at det er en fordel å rette hatet mot noen langt borte, i forhold til å rette det mot noen i eget land. Riktig? Ja. Sist så vil jeg nok en gang hevde at de opptøyene og voldshandlingene i Oslo er noe mer enn mot Israel. Jeg tror det her handler om ungdommer med ulike sosiale problemer som får utløp for sin aggresjon. Jo da, men vi alle har en del aggresjon i oss som venter på anledning til å bryte ut. Fysisk vold er ikke den eneste type vold. Men jeg sikter ikke på disse sjakk-bønder. ”skurken” her er heller droningen som har bygget sin makt på fremmedhat og som burde ha vist bedre. . Siter
Fredrik Edvardsen Skrevet 11. januar 2009 Skrevet 11. januar 2009 Ja mot FRED ja. Du skrev at flertallet av europeere ser på Israel som en global trussel. Det er noe ganske annet. Jo da' date=' om vi skal vurdere trusselbildet i Europa, men er det det vi diskuterer her? Spørsmålet var: [i'] For each of the following countries, tell me if in your opinion, it presents or not a threat to peace in the world? [/i] Og 59% har svart ja på noe som er særdeles vag når det gjaldt Israel. Kan du definere hva som er ”peace in the world” og forklare hvorfor nettopp Israel har scoret høyst? Det kan selvfølgelig være saker som denne som gjør at folk mener at Israel er en trussel mot verdensfreden... Siter
K L Skrevet 11. januar 2009 Skrevet 11. januar 2009 JA USA bør jo bombe dem selv. Ikke rart at Israel er redd for et Iran med atomvåpen, Iran er jo Hizbollas våpenbror og en svoren fiende av alt Israelsk. Med et Iran som medlem av atomklubben kan da også endel andre land i verden plutselig få seg atomvåpen, hurra om Hugo Chaves plutselig sitter på en 10-12 stridshoder, da blir det nok fred i verden ja. Siter
Mathias Ganss Skrevet 12. januar 2009 Skrevet 12. januar 2009 Jo da, om vi skal vurdere trusselbildet i Europa, men er det det vi diskuterer her? Spørsmålet var: For each of the following countries, tell me if in your opinion, it presents or not a threat to peace in the world? Og 59% har svart ja på noe som er særdeles vag når det gjaldt Israel. Kan du definere hva som er ”peace in the world” og forklare hvorfor nettopp Israel har scoret høyst? En global trussel vil være et land med kapabilitet til å angripe igangsette militære handlinger over hele kloden. Det har ikke Israel. Israel har heller aldri kriget utenfor midtøsten, med unntak av Mossadagenter som har henrettet og kidnappet enkeltindivider på 60 og 70-tallet. Jeg er helt enig med deg, Peace in the World er et utrolig vakt begrep. Spørsmålet er dermed dårlig egnet til å kartlegge enheters oppfatning av Israel. Mener du virkelig at mengden av kritikken som Israel får i forhold til dets kritikkverdige handlinger, er av samme størrelsesorden som kritikk som andre land får? Ja, jeg mener Israel kan kritiserer for utrolig mye. Mye av kritikken er absolutt berettiget, men som med all kritikk så er det noe som ikke stemmer. I store deler av verden tror man at den jødiske staten er bare et kapitel i den store jødiske konspirasjonen, der mordet av Jesus, forræderiet mot Muhammed og angrepet mot tvillingstårnene i New York er bare noen andre. Absolutt, det er jeg helt enig i. Men i Norge er dette veldig sjeldent og, slik jeg ser det, ikke noe våre folkevalgte gir uttrykk for. Derfor synes jeg det er veldig ille når Shomrat snakker om jødehat som et kjempeproblem i Norge. Gahr Støre har fått høre av Shomrat at Norge er det mest antisemittiske landet i Europa (det hadde hans kollega i Irland også fått...). Det har til og med vært avholdt en konferanse i Israel om norsk og svensk antisemittisme. Ja, Norge er sikkert et av de mest Israelkritiske landene i Europa, men absolutt ikke mest antisemittisk. Prøver du å ta meg Mathias? Jeg skrev jo ikke at Europa tar feil, bare at enigheten er bygget på feil grunn. Jeg er ikke ute etter å ta deg, men når jeg mener du tar feil, sier jeg ifra. Jeg vet ikke hvorfor du mener Europas enighet er bygget på feil grunnlag. Her må du i såfall utdype. Balanse har ingenting å gjøre med saken Tvert imot, balanse har veldig mye med saken å gjøre. Media er utrolig mektig. En totalt ensidig dekning av en sa kan volde mye skade. Balanse” er også det man misbruker når man teller drepte i hver side, og ja, når man viser et hull gjennom et tak. Å telle antall drepte er absolutt ikke å misbruke ordet balanse. Dersom tallene er korrekte er det ganske enkelt fakta. Da er det balanse. Her snakker du av egne ønsketanker. Både fred og reelle fredsforhandlinger krever betingelser som har ikke vært tilstedet i flere år. Å forene folket er nettopp én av disse betingelser. Nei, det er ikke egne ønsketanker. Hvorfor skulle jeg ønske at fred ikke lenger er mulig? Betingelsene er tilstede for å fremforhandle en våpenhvile, men ikke en varig fredsavtale. Jeg er overbevist om at midtøsten trenger en tostatsløsning. Den tror jeg er lenger unna enn på over 15 år. Mvh Mathias Siter
Ilan Sharoni Skrevet 12. januar 2009 Skrevet 12. januar 2009 Jeg vet ikke hvorfor du mener Europas enighet er bygget på feil grunnlag. Her må du i såfall utdype. ? Jer er ikke med Mathias, hva mener du? jeg har jo begrunnet nettopp det i innleggene mine ovenfor? Hva tror du egentlig at jeg har prøvd å si? . Siter
Mathias Ganss Skrevet 12. januar 2009 Skrevet 12. januar 2009 Jer er ikke med Mathias, hva mener du? jeg har jo begrunnet nettopp det i innleggene mine ovenfor?Hva tror du egentlig at jeg har prøvd å si? Nei, jeg vet ikke hva du har prøvd å si, men du har tydeligvis ikke klart det. Du sier at media er lite balansert og at Europa dermed ikke kan ha en godt begrunnet mening, men så innrømmer du at du ikke vet hvordan media i Europa fremstiller saken. Mathias Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.