Gå til innhold

Hva synes dere om urolighetene rund palestinia?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eget land???? hvilket land, har vi annerkjent et nytt land, dette er i såfall noe nytt.

Land er ikke det samme som stat. Landområder trenger ikke være underlagt en anerkjent stat for at et folk skal se på det som sitt.

Hamas er et pakk som burde vært fjernet for lenge siden, de gir blaffen i sitt eget folk og eneste måten å få til en fremtidig to statsløsning er ved dialog, ikke ved å skyte raketter inn over et annet annerkjent demokratisk land som man hadde en annerkjent våpenvile med.

Det er vel ingen som er uenige i at Hamas er en forferdelig organisasjon? Men våpenhvilen hadde visse problemer ved seg. Gaza var/er hermetisk lukket. De siste månedene har nesten ingen nødhjelp sluppet til. Hamas kan ha sett seg trøtte på dette, selv om raketter ikke er akseptabelt.

Hadde dere likt hvis Sverige plutselig hadde funnet ut at de skulle fyre opp 80 raketter inn i Norge, og hele verden sa fy,fy Norge hvis vi gjorde noe tilbake?

Det er en viss forskjell på Sverige og Palestina. Sverige er en anerkjent stat, det er ikke Palestina.

Noen nevnte at det var 44% for Hamas og 41% for Fatah, joda sant nok det men la oss ikke glemme at Fatah var et korrupt parti som brukte mesteparten av pengene de fikk til private ting

Fatah er korrupt som bare det, men er allikevel et langt bedre alternativ enn Hamas. Det er det ingen tvil om.

Palestina har blitt tilbytt hjelpesendinger fra Egypt, men de ville ikke Hamas ha.

Forholdet mellom Egypt/Mubarak og Hamas er langt fra godt...

Mvh

Mathias Tangvall

• Svar 92
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Skrevet

Det er mye feilinformasjon fra alle kanter om denne krigen, IKKE minst fra legene i Gaza som ikke er israel vennlige i det hele tatt, med en fortid som AKP(ml)`r står Gilbert meget sterkt på palestinernes side i denne konflikten, jeg har sagt det før og jeg sier det igjen, jeg mener at Israelerne nå gjør mye galt men begge sidene her må ta sitt ansvar ovenfor sivilbefolkningen på begge sider.

jeg mener sammtidig at en organisasjon som Hamas ikke bør være med i noen samtale omkring Palestinernes fremtid, hva om FN proklamerte en palestinsk stat på linje med den Jødiske stat, samtidig garanterte for den indre sikkerheten og den ytre.Bare ønsketenkning, men da ville Verdens sammfunnet prøvd å rydde opp etter seg!

Hvorfor i huleste står verden samlet om å ikke diskutere noe som helst med all verdens terror organisasjoner, men VÅR regjering synes det er greit å samtale med dem!

Det er oppriktig synd at Hamas har klart å fremprovosere denne krigen, med hjelp fra krigshissere i Israel selfølgelig, men husket ikke Hamas hva som skjedde i Libanon eler har de nå fått det akkuratt der hvor de ville ha Israel.

Meget tragisk uansett at så mange sivile blir drept, men i en krig er det altid de sivile som rammes hardest.

Vet ærlig talt ikke hva som er værst, å bombe et hus fullt av sivile eler å skyte pasienter på lokale sykehus i hodet i ren henrettelses stil!

Skrevet

"Fatah er korrupt som bare det, men er allikevel et langt bedre alternativ enn Hamas. Det er det ingen tvil om"

Er ikke helt enig i den! Folket hadde jo en peiling hvordan Fatah var, de viste ikke alt om Hamas.

Som noen andre nevnte, det vil altid bli sivile tap!

Jeg er i den mening at Hamas må stoppe rakettene før de får fred, "Leker du med ilden, brenner du deg!"

Skrevet

Er ikke helt enig i den! Folket hadde jo en peiling hvordan Fatah var, de viste ikke alt om Hamas.

Så du mener Hamas er bedre enn Fatah? Hamas vil ikke anerkjenne Israel i det heletatt. Hamas er en terrororganisasjon, det er ikke Fatah. Du kan gjerne mene Hamas er bedre, men da tror jeg du er i et ganske stort mindretall.

Mathias

Skrevet
Lurer egentlig litt på hvorfor dere sier at Israel er den store synderen her?

Fordi de fleste er jøder.

[color:#FFFFFF]Sett fra arabisk vinkel og ikke min egen[/color]

Hadde dere likt hvis Sverige plutselig hadde funnet ut at de skulle fyre opp 80 raketter inn i Norge' date=' og hele verden sa fy,fy Norge hvis vi gjorde noe tilbake?[/quote']

Hadde ikke brydd med drøyten når rakettene overhode ikke treffer målene de er beregnet for. Hadde det vært Hamas-raketter så ville de nok havnet i skauen.

Greit med litt opprydding i skauen, da slipper vi å gjøre det selv.

Som noen nemnte tidligere ble rundt 500 drept, ja det stemmer men la oss ikke glemme at ca 400 av disse var Hamas "folk"

Her kommer du med et veldig veldig viktig poeng i framstillingen av denne konflikten. Om tallene dine stemmer, kan jeg ikke si noe om. Men jeg har registrert at media omtaler både sivile og militante palestinere som vanlige palestinere. Da blir det jo særdeles vanskelig å finne ut om det er jævler som er knerket eller sivile.

Når det gjelder bakkeinnvasjonen, så stiller jeg meg positiv til dette. Rett og slett fordi det er på tide å knerte de jeklane som drive med terrorvirksomhet. Pluss en er mer sikre på å treffe rett mål ved å sende bakkestyrker enn luft.

Eks: En mann står i en gjeng med fire sivile, mannen skal drepes fra luften. Resultat: Fire sivile og en militant dør.

Skal mannen tas fra bakkestyrker vil det være mye mer sannsynlig at det sivile tapet er betydelig mindre.

Men forstå meg riktig, jeg støtter ikke selve okkupasjonen eller den militære aksjonen som er satt i gang. Men jeg ser heller at det settes inn bakkestyrer enn luftstyrker.

Skrevet

Hadde dere likt hvis Sverige plutselig hadde funnet ut at de skulle fyre opp 80 raketter inn i Norge' date=' og hele verden sa fy,fy Norge hvis vi gjorde noe tilbake?[/quote']

Hadde ikke brydd med drøyten når rakettene overhode ikke treffer målene de er beregnet for. Hadde det vært Hamas-raketter så ville de nok havnet i skauen.

Greit med litt opprydding i skauen, da slipper vi å gjøre det selv.

Hahahaha! Hadde du ikke brydd deg om sverige hadde sendt raketter inn mot Norge? Hahahahahahaha! Steike, ikke rart nordmenn er så dumsnille.

Skrevet

Øyvind: Så hvis en nordmann var ute i skauen, hadde du brydd deg lite om raketten traff han? Men er helt enig med at det var på tide Israel begynte å renske ut "bastardene"!

Mathias: Tror og du mistforstod meg litt angående støtting av parti, personlig synes jeg ingen av partiene er gode, men du velger vell lettere et parti som kan utvikle seg i forhold til et parti som du har funnet ut på grunn av erfaring suger?

Skrevet

Jeg tar utgangspunkt i at det var Israel, ikke Hamas, som brøt våpenhvila først. Det var noen få problemer i starten, som skyldes at Hamas er en veldig løs og allsidig organisasjon der det tidvis er vanskelig å holde kontroll. Allerede fjerde november tok den velorganiserte og topptunge israelske hæren det første skrittet mot denne krigen ved å sende tropper inn på Vestbredden. Allerede i den trefningen døde det flere Hamas-folk enn det har dødd israelere så langt (Dagens Klassekampen, s 10, samt The Guardian: http://www.guardian.co.uk/world/2008/nov/05/israelandthepalestinians )

Jeg vil også påpeke at sjøl om medlemmer av Hamas er drept, er ikke det nødvendigvis bra. Hamas driver med veldig mye anna, og det er en katastrofe at politistyrker, sykehusansatte, sosialarbeidere av ymse slag og andre viktige i samfunnslivet blir satt ut av spill på denne måten. Det argumenteres med at Israel er det eneste demokratiet i Midtøsten, men denne krigen gjør ikke mye for å skape flere.

Sammenligninga Norge/Sverige er forresten helt ubrukelig. Forholdet oss imellom kan ikke sammenlignes overhodet, til det er det lille som har eksistert av konflikter her for gammelt og utdatert.

Skrevet

Så dette betyr ikke noe det da fra samme artikkel.

"This was a pinpoint operation intended to prevent an immediate threat," the Israeli military said in a statement. "There is no intention to disrupt the ceasefire, rather the purpose of the operation was to remove an immediate and dangerous threat posted by the Hamas terror organisation"

Fra Times online

"The Egyptian-brokered ceasefire began to disintegrate last week when Israeli forces entered Gaza to try to destroy what the military said was a tunnel dug by militants to carry out a planned cross-border raid"

Man må da kunen ta ut en tunnel som åpenbart ike peker i noen humanitær retning, men som åpenbart skal brukes til faenskap!

Cnn Online:

Israeli military officials said Hamas militants fired more than 65 rockets into southern Israel on Wednesday -- four days after a cease-fire officially ended.

Mye å si om denne konflikten men at Hamas får som de bestillte og mer til det er sikkert.

En annen ting jeg synes er rart er at det snakkes kun om Palestinkse sårede og drepte fra den norske regjering med de aller fleste av mediehusene på slep, de sier alle sammen Palestinske drepte, det er da slik at IDF er ute etter Hamas og at de dreper flest av dem, det vil alltid gå med en masse sivile liv også men det er en vesensforskjell på å skyte raketter mot sivile mål for å drepe sivile og det å skyte på Hamas og uheldigvis drepe sivile!

Skrevet
synes befolkningen der nede burde tatt et oppgjør med seg selv og ryddet opp i egne rekker så hadde det nokk blitt både forståelse og respekt for hverandre.

Historien har vist oss at man kan sjeldent kvite seg med et uheldig regime og få noe bedre i stedet. Europa slett jo i tusenvis av år med forskjellige tyranner som bare ble byttet ut med nye tyranner. De siste seksti år i vesten var helt unike.

Se f.eks. hva som hendte i Russland etter at de kvitet seg med Tsarens korrupte regime. Iran og har kvitet seg med et korrupt regime, bare til å sitte igjen med presteskapet. Spania derimot har hatt flaks. Palestinerne har som regel ikke det.

Ellers kan man jo se på resten av regionen: Når alt godt kommer fra Gud og alt ondt kommer fra jødene, har man ingen ansvar for egen situasjon. Det er en ond sirkel som neppe kan forsvinne av seg selv.

Men jeg vil likevel tilbake til ditt innledende innlegg og utvide litt:

Mener dere at asylsøkere skal behandles annerledes enn andre om de bryter loven her?

Mener dere at vedkommendes rolleblad skal ha avgjørende betydning til utfallet av asylsøknaden?

I så fall, hvor mye må man krysse strekken før man sendes tilbake (noe som i praksis kan bety en dødsstraff)?

Skal man forbeholde en slik praksis bare til asylsøkere, eller kan man se også på andre aktuelle områder? Hva f.eks. med å sende røykere lengre tilbake i helsekøen?

Har dere lagt merke til forresten at ingen barn døde i Afrika de siste dagene?

.

Skrevet

loven er lik for alle, er du asylsøker og bryter loven så my at det vil medføre fengsels straff så er det ut mener jeg.

Det er ofte slik at når det skjer "nye" hendelser i mediaverden så blir de helt tråstyrte, ingenting annet betyr vist noe. dette utnytter farlige og onde regimer verden over.

Skrevet

Jeg vil også påpeke at sjøl om medlemmer av Hamas er drept' date=' er ikke det nødvendigvis bra. Hamas driver med veldig mye anna, og det er en katastrofe at politistyrker, sykehusansatte, sosialarbeidere av ymse slag og andre viktige i samfunnslivet blir satt ut av spill på denne måten. Det argumenteres med at Israel er det eneste demokratiet i Midtøsten, men denne krigen gjør ikke mye for å skape flere. [/quote']

Mener du at Israel bare skal stå å se på mens Hamas driver å sender raketter inn i landet deres, og truer innbyggerne?

Skrevet

Kenneth:

Det fins mye mer å ta av. En del av avtalen var at Israel skulle lette på blokaden av Gaza, det har ikke skjedd. (http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/7570605.stm) Uansett mener jeg ikke at det du siterer gjør det til et noe mindre brudd på våpenhvilen. Israel angrep Hamas, det var et brudd på avtalen, men det var ikke det eneste. De gangene raketter er sendt over grensa, er det enten som svar på Israelsk aggresjon, eller så er handlingene utført av andre grupper som ikke har vært tilknytta Hamas.

Harald:

Hvis Hamas hadde stått som verdens fjerde største militærmakt, og vært i stand til å sende like mye død, blod og faenskap utover Israelske borgere, hadde jeg kanskje skjønt en reaksjon av den skalaen vi ser i dag. Hvis målet er å stanse oppskytingen av (relativt lite farlige) raketter, trenger ikke Israel å drepe hver eneste Hamas-politimann eller -sykepleier, eller bombe grønnsaksmarkeder. Det siste er jævlig drøyt uansett.

Skrevet
Så lenge Israel okkuperer palestinske områder' date=' så vil det aldri bli fred i det området, så enkelt er det dessverre... Og siden vi i den vestlige verden lar Israel ture frem akkurat som de selv vil, så kommer de aldri til å trekke seg tilbake, og konflikten vil fortsette. [/quote']

Israel okuperer ikke noe land noe sted på denne jord de ikke rettmessig har krav på iflg, internasjkonale regelverk. Disse regelverkene sier att land tatt under krig slik som i 67 under 6 dagers krigen der Israel knuste 3 fiendtlige agresorer på 3 fronter, så har Israel full rett til å kontrolere agressors teritorium inntil de selv finner det for godt å overlate landet igjen til den tapende part, herunder Egypt, Jordan og Syria. Egypt ble tilbudt å få tilbake Gaza samtidig med de fikk tilbake Sinaiørken, Jordan fikk tilbake sitt land mens altså Syria som ikke har inngått fred med Israel og heller ikke annerkjent Israels rett til å eksistere har ikke fått tilbake Golanhøyden. Dette er i korte trekk de fakta som særlig de unge i dag ikke har fått med seg. Syntes det måtte bli tatt med da det er helt esensielle faktagrunnlag for å mene noe som helst om midtøsten konflikten. En annen ting er att det jødehatet som hamas har som sin kilde for all den faenskapen de driver med er ikke noe motstandskamp.

Det er heller ikke noe nytt att Arabere har kriget mot alt og alle og især jødene så staten Israel er ikke skylden for dette. Dette jødehatyet til visse Arabere har drøyt 1400 årig historie og er så irrasjonelt som det går an å få det.

Altså i korthet. Israel driver ikke en ulovlig okupasjon av Arabisk land og har heller aldri gjort det. De trakk seg helt ut i 2005 og overlot til pal-Araberne selv å styre. Samtidig rev Israelerne ulovlige (5000 i tallet) ultra ortodokse jødiske nybyggerboliger og tvang disse med jernhånd tilbake til Israelsk jord.

Israel har helt siden fredsforhandligene med Egypt startet på syttitallet tilbudt dem Gazastripa og dets folk mens Egypt altså takket nei.

Noe mere enn dette vil jeg ikke bruke flightsim forumet til, men overlater slike ting til politiske forum. Jeg bare følte en plikt til å rydde opp i endel faktafeil på tråden omkring denne konflikten.

Back to flightsim for mitt vedkoemende.

Skrevet

Per kan ikke være mer enig, men ikke slutt med innlegg, dette er snackbaren ikke flightsim snakk, det er bare sunt å få luftet forskjellige ytringer fra alle, dette angår oss alle sammen.

Det virker som om midt i alle lidelsene på begge sider i denne konflikten så glemmer de fleste at alle ALLE naboer rundt Israel har forøkt å drepe dem en gang eller fler, tror dere at et folkeslag glemmer en slik massiv agressjon lett, da må dere nok tro om igjen.

Israelere er på godt og vondt blitt et hardbarket folkeslag som består av krigere, menn som kvinner.

Det er en grunn til at Egypt ikke vil ha Gaza, de finnes jo ikke noe mer ustabilt politisk område i hele verden, Hamas og Fatah klarer jo ikke engang å holde fred seg imellom.

Egypt har nok av sine egne problemer med esktremisme om ikke de skulle få et område til, som de måtte slite med. men det bør hvere et STORT tankekors at noen av de andre Arabiske landene ikke engang har sluttet fred med staten Israel, noen støtter med penger og våpen til terror, andre har ikke engang skrevet under en fredsavtale etter at de tapte krigen mot Israel, bra poeng Per!

Israel har vært en land i krig mot ekstremisme og politsike meninger fra andre land i Verden fra dag en, noen folk til venstre i politikken er noe så grenseløse historieløse, de tror at selv om man nå ser en for meg meget høy grad av Israelsk maktmisbruk, så kan ikke Israelere tenke på en annen måte, det er en grunn til at de hadde nødt til å bli verdens fjerde største militærmakt, de måtte vokse for å overleve.

Jeg synes de siste dagers SV utallelser vitner om at de er og vil for all tid bare bli et tulleparti som desverre alt for mange folk støtter. de ser seg blinde på det faktum at FN ga Israelerne dette land og at det var deres naboer som angrep dem først.

Det har og vil alltid være krig i midt østen intill arabernasjonene godtar at staten Israel er der for godt, og at samarbeid er bedre enn å stadfeste i et politisk manifest at "staten israel må tilintetgjøres"(IRAN)som forøvrig er Hamas og en drøss av andre terror organisasjoners ukritiske pengestøtter og våpenfrakter.

En konflikt har altid mer en en side, ensidig støtte til den ene part er et horribelt utgangspunkt for å forstå en konflikt.

Dere som er så imot staten Israel ta og les litt om hva denne nasjonen har måtte gjennomgå siden dets fødsel, om dere fortsatt er ueninge etter dere har lest dere opp så får det være, men jeg tror personlig at enhver som leser Israels historie vil skjønne at landet som idag er som det er, har blitt formet av andre nasjoners aggresive holding ovenfor dem.

Tror dere som er helt på palestinernes side i denne konflikten at Israelseke mødre og fedre sender sine sønner og døttre i krig med et lett hjerte?

Idag fikk vi vite Israelernes svar på hvorfor de skjøt mot den skolen der det ble drept en mase mennesker, jeg synes svaret om det er riktig eller galt fra Israelernes side er helt greit, jeg beklager selfølgelig at det gikk tapt uskyldige mennesker og barn, det er jo helt grusomt, men om dere noen gang har vært utsatt for en beskytning fra en fiende ville dere forstått at man da ønsker å beskyte tillbake for å unngå tap av egne styrker så raskt som mulig.

Men med en befolkning som består av værnepliktsnektere og unnasluntrere så skjønner vel ikke mange det jeg her skriver om, men slik er altså realiteten.

Jeg repekterer at mange er totalt imot krigen, det er jeg også til de grader, men man må forstå konflikten, man må forstå hvordan en militær operasjon utføres før man bare skriker at Israelerne bare er ute etter blod, det er de ikke, de er krigstrøtte de også, som alle andre i hele regionen.

Håper nå at det blir inngått en våpenvile og at verdens samfunnet kan komme inn med mat og medesiner!

Skrevet

"Hvis Hamas hadde stått som verdens fjerde største militærmakt, og vært i stand til å sende like mye død, blod og faenskap utover Israelske borgere, hadde jeg kanskje skjønt en reaksjon av den skalaen vi ser i dag. Hvis målet er å stanse oppskytingen av (relativt lite farlige) raketter, trenger ikke Israel å drepe hver eneste Hamas-politimann eller -sykepleier, eller bombe grønnsaksmarkeder. Det siste er jævlig drøyt uansett."

Joda er enig i noe, MEN det vil alltid være sivile tap i en krig! og Israel kan jo ikke stå å se på mens Hamas sender raketter inn i landet deres, det er du vell enig i?

Når vi nevner sivile her, så er det snakk om rundt 500 drepte så lang i denne krigen, MEN ca 400 som hadde noe med Hamas og gjøre!

Skrevet
Israel har nådd ett nytt lavpunkt' date=' i og med at de har bombet en FN-Skole, der 40 barn ble regelrett slaktet.. [/quote']

Idag fikk vi vite Israelernes svar på hvorfor de skjøt mot den skolen der det ble drept en mase mennesker, jeg synes svaret om det er riktig eller galt fra Israelernes side er helt greit, jeg beklager selfølgelig at det gikk tapt uskyldige mennesker og barn, det er jo helt grusomt, men om dere noen gang har vært utsatt for en beskytning fra en fiende ville dere forstått at man da ønsker å beskyte tillbake for å unngå tap av egne styrker så raskt som mulig.

Men med en befolkning som består av værnepliktsnektere og unnasluntrere så skjønner vel ikke mange det jeg her skriver om, men slik er altså realiteten.

Skrevet
Joda' date=' men står det ikke en eller annen plass at du ikke skal skyte mot mål der sivile kan komme til skade? [/quote']

Er kanskje sånn, men på det feltet er Hamas noen pingler! De driver og gjemmer seg bak nettopp det du sa, sivile plasser hus og lignende og der driver de å skyter mot Israel.

Hva mener du Israel skal gjøre da? Bare stå å se på mens de sender granater mot dem?

Skrevet

"Even Moe Egenes

Hadde Israel sluppet inn forsyninger i landet, så hadde nok Hamas sluttet å sende missiler, det samme hvis Israel sluttet å plage vestbredden."

Vil bare påpeke at dette også er en feil påstand.. Sanheten er at Israel alene har sendt inn over 400 lastebiler med nødhjelp.

Israel transporterer og syke og skadde inn i Israel for å gi de behandling der.

Skrevet
"Even Moe Egenes

Hadde Israel sluppet inn forsyninger i landet' date=' så hadde nok Hamas sluttet å sende missiler, det samme hvis Israel sluttet å plage vestbredden."

Vil bare påpeke at dette også er en feil påstand.. Sanheten er at Israel alene har sendt inn over 400 lastebiler med nødhjelp.

Israel transporterer og syke og skadde inn i Israel for å gi de behandling der.

[/quote']

Usikker på den der du.. Sett den dokumentaren som gikk på TV2 for en stund siden? Der du kunne se at det komm daglige lastebiler fra vestbredden (ikke så mange). Disse ventet i flere timer i solsteken, fisken ble ødelagt, og det meste av maten, ja.. Ikke akseptabel etter norsk standard (men så er vi jo kresne også..).

Hvis du nærmet deg.. tja, vet ikke jeg, 800 fra gjerdet, kunne du risikere å bli drept o.l.

Fælt, men slik er det.. Det du sier med nødhjelp, er jo for det de har funnet ut at de, og Hamas, har påført så mye skade at de over 2000 skada ikke får nok hjelp, og ikke får plass på sykehuset. Noe må jo de også gjøre for å se litt bedre ut.

Men når det gjelde det du ser i avisene og lignende media, så velger jeg å tro på 50-70% av det. Husk, presse vil først og fremst selge produktet sitt?

Syns også det var modig av Israel å stå fram med sin "friendly fucking" (de tre som ble skutt, og drept av sine egne)..

(No rooms for smileys in this topic!)

Skrevet

Men dette må jo være feil, er ikke alle israelere bare ute etter å drepe alle Palestinere da! huff hva skal venstre siden si nå da.....

Skrevet
Men med en befolkning som består av værnepliktsnektere og unnasluntrere så skjønner vel ikke mange det jeg her skriver om' date=' men slik er altså realiteten. [/quote']

Tja, litt forsiktig i svingene. Vi er ikke alle nektere og unnasluntrere. Selv ønsket jeg meg til marinen eller samband, men det blir tydeligvis tjeneste i Sivilforsvaret når jeg er ferdig med utlands-studiene...

Men jeg kan love for at det frister å nekte, for de som jobber med å kalle inn folk til førstegangstjeneste brukte to år på først å frita meg fra milletær værneplikt, for deretter å kalle meg inn til Sivilforsvaret... :mad:

Skrevet

Er klar over det, men jeg reagerer nå likevel dersom det generaliseres på den måten. Hva om jeg skriver "en nasjon av voldsforbrytere" om Israel eller "et terrorristfolk" om palestinerne?

Generelle utrykk bør inneholde virkerlighet, og antall milletær-nektere i Norge er neppe stort nok til å "bekrefte" det generelle utrykket ut over det at de færreste av oss har opplevd hva en krig faktisk innebærer...

Skrevet

Vel jeg har opplevd det og det som forbauser meg i mange debatter om krig er at det er så mange som tror at det er bare en side som har noe galt. Og at enkle løsninger kan løse konflikter som har opparbeidet seg over hundrevis av år.

du sier at ""en nasjon av voldsforbrytere" om Israel eller "et terrorristfolk" om palestinerne?" ja men dert er jo slik retorikk som mange har i denne konflikten.

Som f.eks utrykket "la israel stoppe bombingen og gi tilbake gaza stripen til Hamas, jippi la oss gi terroristene mer da vil de nok roe seg betraktelig...

Ingen hater krigen mer en de som har nødt til å utføre den....

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...