Gå til innhold

Hva synes dere om urolighetene rund palestinia?

Anbefalte innlegg

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Hei, hva synes dere at i Norge, lille Norge, kastes stein og brannbomber mot Norsk politi etc i forbindelse med Israelske ambasade? Er vi på riktig track her i Norge eller har vi blitt en arena for fundametalister?

Jeg synes at dette burde vi ha hvert spart for i Norge? har du flyttet til Norge så får man respektere Norsk lov og ktyme for hvordan man oppfører seg.....noen tanker?

• Svar 92
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Skrevet

Hei!

I sist tråd om rasisme skrev jeg min mening, men dette går jo ALT for langt! Ihvertfall så lenge det norske politiet er blandet inn, den krigen de har nede i midtøsten får de holde på med så mye de vil.. men for guds skyld ikke la aggresjonen gå utover Norge!

var enig med deg der Geir, at når de kommer til norge og får bo her må de jaggu ikke la konfliktene i midøsten ha noe å si for oss Norske

Skrevet

Hvis du spørger hvad vi synes om urolighederne nede i mellemøsten, så ved jeg ikke hvad jeg skal svare, for jeg er ærligt talt blevet lidt forvirret efterhånden. Det er jo ikke til at sige om det er israelerne eller palæstinenserne, der er "the bad guys". De er vel lige gode om det, tænker jeg...

Senest er to israelere blevet skudt her i Danmark, og det formodes at gerningsmændende er palæstinensere/arabere.

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Jeg mener helt klart at om du sender en haug av rakketter inn i et annet land, må du skjønne at responsen kommer....og jeg håper de ryddder opp....og så har vi alle palestinia venner i Norge som har fått stats støtte i alle år,( nå må vi reagere) hva med asfalt?

Skrevet

Så lenge Israel okkuperer palestinske områder, så vil det aldri bli fred i det området, så enkelt er det dessverre... Og siden vi i den vestlige verden lar Israel ture frem akkurat som de selv vil, så kommer de aldri til å trekke seg tilbake, og konflikten vil fortsette.

Skrevet

Vi tørr ikke pga USA, ingen vil trosse dem. Det går en grense for hvor langt noen land vil gå, det er ved protester, der har de satt opp sperrebånd: "Hit, men ikke lenger".

Det finnes to land som skal kunne være i stand til å gjøre noe uten at de trenger støtte: Iran og Russland.

Skrevet

Jeg vil si Norge er involvert. Tross alt har Israel atomvåpen takket være oss. Så litt demonstrering går helt fint for meg!

Det er snakk om tre israelitter som er drept i denne konflikten som pågår nå for tiden. Og nesten 500 palestinere. Hvorfor skal hele Palestina avstraffes kollektivt, når mange ikke støtter Hamas og er helt i mot rakettskytinga!? Jeg blir mer og mer forbanna på hele Israel for hver dag som går! De misbruker makta si og bryter alt som er av internasjonale konvensjoner og menneskerettigheter og det hele. Bombinga deres rammer alt for mange sivile til at der forsvarlig også. Ikke vil de sende inn hjelp, ikke får journalister komme inn og dekke det ... [color:#CC0000]Hvordan dere klarer å finne det Israel holder på med rettferdig klarer jeg faen ikke å forstå![/color]

Skrevet

Først og fremst kommer israelerne inn på Palestinsk område og okkuperer det og kjeppjager palestinerne vekk. Palestinere slenges i fengsel uten dom. Det er snakk om tusenvis av palestinere som sitter uten å ha blitt dømt i fengsel. Israelske bosettere og soldater terroriserer også palestinere jeg ble fortalt en historie om noen gutter som kastet stein etter en israelsk tanks som var kommet inn i landsbyen, så begynte soldatene å kjøre etter guttene og lete dem opp. De fant en av guttene og stakk geværløpet ned i halsen hans rett foran foreldrene. Moren var naturligvis livredd, mens soldatene sa at om hun kom et skritt nærmere så ville de trekke av. Sånne historier er det mange av.

Rakettskytinga til Hamas er idiotisk, ja. Men Israel avstraffer hele Palestina og kutter strøm og forsyninger og nekter nødhjelp å komme inn. Det er langt fra alle palestinere som støtter Hamas og rakketskytinga. Men sånn som Israel holder på så øker selvfølgelig oppslutninga til Hamas.

Kast den israelske ambassaden i Norge på huet ut sier jeg bare. Arrogante som faen også representerer de verdens største terrornasjon.

Skrevet

Må si meg enig med Eirik her.

For selv om det er feil å skyte raketter inn over Israel, så er det så vidt de når over grensen på et relativt stort land. Palestinerne er innestengt på et relativt lite område. Israelerne har revet ned hjemmene til Palestinerne uten sakelig grunn og uten at palestinerne har bygd de ulovlig. Israelerne har terrorisert palestinerne i åresvis. De siste årene har også grensene vært stengt slik at ingen kommer lett inn eller ut, folk kommer ikke til lege, folk får ikke handlet eller gjort helt vanlige sysler som alle andre tar som en selvfølge. De har ikke mat, strøm, vann eller legehjelp. Hjelpesløse barn skytes på vei til det som er igjen av skoler.

Israelerne har ikke holdt sin del av avtalen ved å la de få bo ifred. De bruker skitne metoder i håp om at de tilsutt skal gi opp og flytte vekk. Feks det med at en palistinsk famile som lovlig eier tomt setter opp et hus, også river Israelern e det ned. De bygger på nytt og det rives på nytt.

Å sammenligne Israeler med verdens tredje største (penger og utstyr) militære og alt nødvendig sykehus, mat, skole frihet til å gjøre hva de vil, beskyttelse, bomberom osv med lutfattige, sultne og mishandlede folk over lang tid bli som å skyte spurv med kanon. Sorry men Israels oppførsel er totalt forkastelig i sin oppførsel. De har utviklet seg til å bli det mest torturerende og militante land i verden mot palestinere.

Det er klart palestinerne bruker de få midlene de har for å markere seg, alternativet er å legge seg ned å dø, la seg drepe eller flykte til andre land i midtøsten.

Hvem har rett til landet? kan de noen gang klare å leve i fred? Nei det tror jeg vi har fått bevist nå at de aldri klarer. Israelerne vil aldri gi seg før samtlige Palestinere er borte på den ene eller andre måten.

Andre land er redd for å si Israel imot i fare for å bli kalt antisemetister. Hvorfor er det helt ok for Israel å oppføre seg på den måten som de selv sier at de har blitt behandlet?

Nei, total boikott av Israel, et USA som tør å sette ned foten og en samlet verden som forlanger våpenhvile fra begge parter er det eneste som er håpet. En total re-oppbygging av Palestina på andres regning må også til for at freden skal bli varig. Fattigdom og urettferdigheter er grobunn for krig.

Skrevet

En nasjon kan ikke være en terrornasjon, men de som leder den kan være terrorister.

Ja jeg synes at Israel går alt for langt nå, som de gjorde i Libanon, MEN Israelerne har også rett til å forsvare seg, man kan ikke her sette opp antall drepte på hver side mot hverandre!.

3 drepte mot 500 drepte akkuratt nå ja, men Israelerne har levd med angrep siden de ble fortalt av FN at de kunne bosette seg der de bor nå, Israel har øket sine grenser, men mye av det land de nå har, har de okkupert etter at de selv ble angrepet av andre arabiske land rundt seg.

Sammenlign Norge med Israel, hva om vi dag inn og dag ut fikk busser og hus sprengt av raketter og selvmordsbombere, skulle vi da telle våre egne drepte for så og drepe det samme antallet mot vår fiende.

Hamas bruker en taktikk der de lagrer våpen i moskeer og i skoler, de vet at Israel har totalt herredømme i luften og de vet at droner og overvåkning ser disse våpenlagrene som da blir definert som et lovlig militært mål, husk Irak invasjonene det samme skjedde der, USA bombet våpenlagre med skoler i.

Hvorfor er det ingen som snakker om Egypt og de andre Arabiske land, grensen fra Egypt inn mot Palestinerne er jo som en sveitserost, hva med å frakte inn mer nødhjelp og å kutte ned på våpen som skal brukes til død og terror.

Israel har vært under konstant angrep fra dag 1 fra alle kanter, jeg tror ikke vi kan forestille oss hvordan det er ,likeledes kan vi ikke sette oss inn i hvordan en lovlydig Palestinsk familie må lide under både et meget strengt Hamas regime samt konstanta militære svar fra Israel.

Israel bruker altid overmakt mot sine fiender og det burde Hamas lært av, men beklageligvis så er nok begge sidene like gode her.

Hamas ha som sitt fremste mål å terge verdens 4 største militær makt, det får konsekvenser selfølgelig, at så mange stemmer på Hamas får det Israelske folk til å føle at de(Palestinerne) er en gjeng med blodtørstige terrorister.

At Israel nå bomber stort sett alt Palestinerne hadde klart å bygge opp får verden til å se på Israel som blodtørstige terrorister.

Husk at ved siste angrep på en barneskole i israel med mange drepte så strømmet det tusenvis av folk ut i gatene på Vestbredden og i Gaza og feiret, Hamas kalte det en

viktig seier, man må ikke sympatisere med noen som bevist angriper sivile mål og bare det, selfølgelig så er det enklere for en Palestiner å angripe en nybygger eller en barneskole, men det er forskjell på å forsøke å ta ut militære mål og å bevist angripe kun rene sivile mål!

Jeg har selv vært nede i Libanon og andre steder med mye vondt, fellesnevneren på alle steder jeg har vært på er at hevnen ligger under overflaten hele tiden, alle har noe å hevne, generasjon på generasjon klarer ikke å komme seg ut av voldspiralen.

Det er snart valg i Israel det er en faktor.

Hamas har veldig mange tillhengere, det at de nekter å ta bort sin politiske setning om at Israel skal ødelegges og at alle Israelere skal drepes er selfølgelig veldig provoserende for Israel.

Hvorfor kan ikke alle de arabiske vennene til Palestinerne gi bort litt land da, Jordan og egypt kunne jo fint huset en drøss med Palestinere.

Sammtidig må Israelerne stagge sine riv ruskende gale nybyggere, en mye hardere linje her og rask tilbakeføring nybygger okkupert land er et viktig steg på veien mot fred.

En kan si masse om det som nå skjer nå, jeg er i tvil hva jeg skal synes, men jeg er veldig enig i at Hamas må bort og at Israel går for alt for langt.

Skrevet

En kan si masse om det som nå skjer nå jeg er i tvil hva jeg skal synes, men jeg er veldig enig i at Hamas må bort og at

Israel går for langt.

De fleste er enig i det skulle jeg tro, likevel så er overdrevet makt(mis)bruk mot et folk som allerede ligger nede ikke bra, og all respekt, og medfølese for Israel blir fort borte i lys av det. Om det er rett eller galt klarer vi ikke å si, men at det er grusomt uansett hvordan man snur det.

At andre land skal gi sine områder blir litt rart for meg, bygger du det på at de også er muslimer? eller er det på et generelt grunnlag? Det blir jo det samme som å inrømme at Israel har all rett på sin side.

Skrevet
At andre land skal gi sine områder blir litt rart for meg, bygger du det på at de også er muslimer? eller er det på et generelt grunnlag? Det blir jo det samme som å inrømme at Israel har all rett på sin side.

Ren geografisk tillhørighet, det bor jo veldig mange palestinere i alle de andre land rundt om Israel:

Jordan 2,700,000[2]

Israel 1,318,000

Syria 434,896

Lebanon 405,425

Chile 300,000

USA 67,842[11]

Egypt 70,245

Honduras 54,000[3]

Kuwait 50,000

Brazil 50,000[4]

Yemen 24,000[3]

Canada 23,975 (2006 Census)[5]

Australia 15,000

Colombia 12,000[3]

Guatemala 1,400[3]

Palestinerne har jo ikke sitt eget land de ønsker selvstyre og de har en tillhørighet i Palestina, men om de andre arabiske landene er SÅ medfølende for sine Palestinske brødre og søstre så kan jo de gi eller sammle seg om et landområde der de kan ha netopp et selvstyre og å leve i fred!, de fleste i Gaza og Vestbredden jobber jo i Israel og Israelerne er avhengige av dem for å få hjulene til å snurre rundt.

Palestinerne og Isralitene har jo levd sammen siden tidenes morgen, området de kom fra var både dagens Israel og jordan.

Etter FN`s fatale land deklarasjon så angrep jo alle arabiske nasjoner rundt Israel sammen. da de ikke lykkes så kunne de satt seg ned med Israelerne og fått til en deling som kunne lykkes, men med kun ett mål for øye nemmelig å kaste alle Israelere ut på havet igjen så blir det jo vanskelig å forhandle!

For å fortsette litt fra i sted så var det Hamas som ikke ønsket å forlenge våpenvilen.

Etter Israel bombet i Gaza så tilbød nok en gang Israel våpenvile, men Hamas svarer altid med raketter, hva mener dere at Israel skal gjøre......

La det palestinske folk kvitte seg med Hamas, Og la det Israelske folk få en regjering som er mer moderat så vil nok situasjonen roe seg, men nå som bakkeoperasjonene har begynt er jeg redd for at Israel gjør en kjempetabbe, Hamas vil vokse seg sterkere en før.

Skrevet

Sammenlign Norge med Israel, hva om vi dag inn og dag ut fikk busser og hus sprengt av raketter og selvmordsbombere, skulle vi da telle våre egne drepte for så og drepe det samme antallet mot vår fiende.

Denne sammenlikningen bør du trekke lengre. Før Israel ble en egen stat bodde det relativt få israelitter i dette området. Palestinerne bodde der under britisk herredømme. Hvordan ville det vært om Østfold ble gitt bort til et annet folk? Jeg regner med at mange ville sett på dette som blodig urettferdig.

Det er en viktig forskjell på Israel og Palestina: Israel er en velfungerende stat, Palestina er det ikke. I Palestina er det en forferdelig nød og fattigdom, det er det ikke i Israel. Det at Palestinerne har valgt Hamas er selfølgelig tragisk, men man kan ikke vente så mye annet av et folk som er fullstendig ødelagt. Men man kan vente annet av Israel enn at de handler på den måten de gjør.

At Israel nå bomber stort sett alt Palestinerne hadde klart å bygge opp får verden til å se på Israel som blodtørstige terrorister.

Dette er vel ikke så rart? De gjør jo situasjonen langt værre enn nødvendig.

Hvorfor kan ikke alle de arabiske vennene til Palestinerne gi bort litt land da, Jordan og egypt kunne jo fint huset en drøss med Palestinere.

Gi bort litt land? Det bor jo millioner av palestinske flyktninger i landene rundt Israel.

Å straffe et helt folkeslag for Hamas' ugjerninger er rett og slett barbarisk. Man kan trekke denne diskusjonen mye lenger og f.eks. diskutere segresjonen som skjer innad i Israel eller i Jerusalem. Og, som du er inne på Kenneth, denne krigen vil gjøre Hamas sterkere. Ingenting forener et folk som en ytre fiende.

Mathias

Skrevet

Finnes det ikke andre forum som egner seg bedre for denne diskusjonen?

Palestina og Israel har holdt det gående i flere tiår.

Ikke noe nytt der i gården.

Blir bare oppgitt og sliten av å tenke på at Norge i det hele tatt gidder å sende nødhjelp dit.

Penger som kunne vært brukt mye bedre her hjemme.

Noen burde slippe en A-bombe over begge landene.

DA hadde det kanskje blitt slutt på alt der tullet fra begge parter.

Palestinerene burde bare innse at de har tapt, pakke snippesken og flytte til ett annet sted.

DA vil de nok få fred.

Skrevet

Jeg har ikke lest igjennom hele emnet her, men jeg vil nok tenke meg frem til at det er KRIG som diskuteres.

Jeg er ikke noen krigstype. Synes det er ille å tenke på hvordan folk neddi slike land må ha det, iforhold til oss her som bekymrer oss for en økonomikrise.

Siterer teksten fra en sang fra "Emire og Lillebror - 99% Ærlig" : " de løper for lønna men jeg løper for liv"

Handler altså om OSS, nordmenna, vi løper gjerne for å få mer lønn ellernosånn, imens de har nok å tenke på bare å holde seg i live....

Krig er no dritt.

Skrevet

Noen burde slippe en A-bombe over begge landene.

DA hadde det kanskje blitt slutt på alt der tullet fra begge parter.

Vel Frode dem "noen" du sikter til er Hamas, de gir en god dag i hvor mange de dreper, selv sine egne, de blir jo bare martyrer, og NÅR de en dag, de eller en annen fanatisk organisasjon får tak i en skitten bombe så kommer de til å bruke den garantert.

Tillgjengeligheten på virkelige farlige våpen blir lettere og lettere, og organisasjoner som viser at de er villige til å bruke dem må tillintetgjøres så snart som mulig.

Israel er nå engagd det eneste demokratiske landet i midt-østen, bare det faktum at Israelere nå protesterer mot sin egen regjering er jo et bevis på at demokratiet fungerer i Israel. Hvor mange her inne tror at å demonstrere mot Hamas på Gaza-stripen hade fungert?, de som hadde demonstrert hadde blitt skutt på flekken for å være Israel vennlige.

Vi må aldri glemme hvilken urett jødene har vært utsatt for av den vestlige verden, bare synd at Israelerne ikke husker hva som er rett og galt selv.

Skrevet

Israel er nå engagd det eneste demokratiske landet i midt-østen, bare det faktum at Israelere nå protesterer mot sin egen regjering er jo et bevis på at demokratiet fungerer i Israel. Hvor mange her inne tror at å demonstrere mot Hamas på Gaza-stripen hade fungert?, de som hadde demonstrert hadde blitt skutt på flekken for å være Israel vennlige.

Jeg synes du kommer med et godt poeng her, men kanskje på en annen måte enn du tenker. Palestinerne har holdt ett demokratisk valg siden 1996. Resultatet ble at Hamas fikk 44% og Fatah fikk 41%. Dette sier to ting: Ingen fikk numerisk flertall (ergo flertallet støttet ikke Hamas) og at partisystemer tenderer mot et topartisystem. Det siste er problematisk i et krigsherjet land. Et pluralistisk system har modererende krefter. I Israel er det stikk motsatt, her er det ekstremt pluralistisk.

Israel burde støttet politisk pluralisme i de palestinske områdene. Dersom du får et system de koalisjonsregjeringer er eneste alternativ vil de mest ekstreme partiene bli ekskludert fra regjeringsmakten. Et flerpartisystem der ingen får flertall i parlamentet ville kunne moderere de palestinske regjeringene.

Vel Frode dem "noen" du sikter til er Hamas, de gir en god dag i hvor mange de dreper, selv sine egne, de blir jo bare martyrer, og NÅR de en dag, de eller en annen fanatisk organisasjon får tak i en skitten bombe så kommer de til å bruke den garantert.

Tror neppe Hamas ville sluppet noen atombombe over Israel. Området er ekstremt lite, så dette ville tatt livet av dem selv.

Hilsen

Mathias

Skrevet

Når Hamas eller al-Qassam som er den rene militære delen av Hamas har som Eneste mål å drepe enhver sionoist og å kaste alt som er sionistisk på havet tror jeg de ikke ville kviet seg for å bruke en skitten bombe(ikke atombombe)selv om det ville betydd millioner av martyrer.

Husk at vi snakker om et folk som ser på martyrer som helter over alle helter. I libanon kunne man frivillig en dag i året melde seg frivillig til å bli martyr, dvs man ble kledd i grønt og så ble man drept med sverd av andre fanatikere mens familien gråt sine øyne ut og så på at deres far eller bestefar, bror eller fetter ble spidet på torget!

skjønn det dere som vil men jeg vil altid holde en (bitteliten)knapp på Israel uansett hvor ille de nå farer frem!

Jeg tror også at denne bakke operasjonen som nå har startet vil føre til mange flere fredsvennlige israelere enn før i Israel.

Vi må ikke glemme at vi snakker om en konflikt som er hundrevis av år gammel, det har allti vært krig i midt-østen og så lenge det vil finnes fossilt brennstoff der vil det alltid være krig der i all fremtid.

Religioner som står steilt mot hverandre har alltid krevd blod og vil i fremtiden også gjøre det

løsningen i midt-østen er å få stoppet volden for deretter å forsøke med baby steg å nerme seg noe som kan kalles en fred.

Synd at Hamas nektet å forlenge våpenvilen, men i realiteten så sendte de raketter inn over Israel selv om det var våpenvile uansett.Israelerne svarte ikke på rakett angrepene til å begyne med, men så kom hatet tilbake og vi ser nå resultatene av at Hamas ikke ønske noen form for fred i sitt nabolag!

Skrevet
Jeg vil si Norge er involvert. Tross alt har Israel atomvåpen takket være oss. Så litt demonstrering går helt fint for meg!

Det er snakk om tre israelitter som er drept i denne konflikten som pågår nå for tiden. Og nesten 500 palestinere. Hvorfor skal hele Palestina avstraffes kollektivt' date=' når mange ikke støtter Hamas og er helt i mot rakettskytinga!? Jeg blir mer og mer forbanna på hele Israel for hver dag som går! De misbruker makta si og bryter alt som er av internasjonale konvensjoner og menneskerettigheter og det hele. Bombinga deres rammer alt for mange sivile til at der forsvarlig også. Ikke vil de sende inn hjelp, ikke får journalister komme inn og dekke det ... [b'][color:#CC0000]Hvordan dere klarer å finne det Israel holder på med rettferdig klarer jeg faen ikke å forstå![/color][/b]

Først og fremst kommer israelerne inn på Palestinsk område og okkuperer det og kjeppjager palestinerne vekk. Palestinere slenges i fengsel uten dom. Det er snakk om tusenvis av palestinere som sitter uten å ha blitt dømt i fengsel. Israelske bosettere og soldater terroriserer også palestinere jeg ble fortalt en historie om noen gutter som kastet stein etter en israelsk tanks som var kommet inn i landsbyen' date=' så begynte soldatene å kjøre etter guttene og lete dem opp. De fant en av guttene og stakk geværløpet ned i halsen hans rett foran foreldrene. Moren var naturligvis livredd, mens soldatene sa at om hun kom et skritt nærmere så ville de trekke av. Sånne historier er det mange av.

Rakettskytinga til Hamas er idiotisk, ja. Men Israel avstraffer hele Palestina og kutter strøm og forsyninger og nekter nødhjelp å komme inn. Det er langt fra alle palestinere som støtter Hamas og rakketskytinga. Men sånn som Israel holder på så øker selvfølgelig oppslutninga til Hamas.

Kast den israelske ambassaden i Norge på huet ut sier jeg bare. Arrogante som faen også representerer de verdens største terrornasjon. [/quote']

Helt enig med disse her asså!

Må få legge til det at det er blitt drept over 30 Israelske soldater den siste natten.

Frode: Det er ikke staten som sender nødhjelp, det er NorWac, og de vil det selv. Så noe på nyhetskanalen for en knapp time siden, intervju med han ene, han sa at de to var de eneste VESTLIGE i HELE Gaza, de eneste.. De sa at de ikke kan dra fra Gaza før de får avløsning. Sykehusene har ikke kapasitet til de som kommer; Med tarmer som ligger utenfor kroppen, åpne bryst, heftige hodeskader, mangler underkroppen osv. Og dette er SIVILE. Greit at jødene hadde det vondt for 60 år siden, men må de ta det igjen på ett folkeslag som hadde minimalt med det å gjøre?

Disse legene ønsket ingen i hele verden å få se dette, for det var så vondt. De kan heller ikke dra for de mener selv de er de eneste fra den vestlige verden som kan rapportere om hva som skjer, det finnes ingen reportere fra USA, Europa eller noen andre vestlige plasser i Gaza, alt er Palestinske reportere som får betalt for å filme.

Skrevet

Jeg mener ikke at Hmas eller Israel skal slippe en A-bombe, men at USA eller noen andre land ser seg lei og en gang for alle avslutter uenighetene der nede.

Hadde kanskje vært like greit.

israelittene hargrått i over 60 år over hva som skjedde med de under Holocaust og så går de hen og gjør slik som dette? Piss meg i øret for en dobbeltmoral.

Da kan Israel ta det de får. Bare Norge ikke sender "fredsbevarende styrker" ned dit og kaster bort norske skattepenger, så samme for meg. JEG støtter aldri en krig og kommer ikke til å ta noen part i denne diskusjonen. Alikevel er jeg dog mest forarget på Israel.

Skrevet
Alikevel er jeg dog mest forarget på Israel.

De er de eneste som kan gjøre noe i den konflikten.

Hadde Israel sluppet inn forsyninger i landet, så hadde nok Hamas sluttet å sende missiler, det samme hvis Israel sluttet å plage vestbredden. Skal ikke gi noen skyld, men Israel har mest.

Skrevet
Jeg synes at dette burde vi ha hvert spart for i Norge? har du flyttet til Norge så får man respektere Norsk lov og ktyme for hvordan man oppfører seg.....noen tanker?

Hei igjen Geir' date=' long time no see.

Du bør nok bestemme deg, skal de respektere norsk lov, eller skal de følge norske skikker? De innfødte som du vet jo godt, bryr seg fint lite om norsk lov når det passer seg sånt.

Selv har jeg koset meg de siste dagene med å lese leserinnlegg, særlig hos Aftenbladet. Imponert å se at ”amatørene” kan en god del mer enn både norsk media og norske politikere. Jeg anbefaler alle å se på CNN eller BBC, der de faktisk gidder (ulikt norsk media) å spørre de involverte framfor å kunne alle svarene selv.

Ellers støtter jeg selvsagt Frode sitt forslag om å bombe dem alle sammen (selv om jeg ikke helt forstår hva han mener med [b']begge[/b] landene). Forslaget er jo i tråd med fylkesmannens miljøvernavdelingene i sørvestfylkene om en menneskefri verden.

Men hvorfor stanse der? Hva med å rydde opp f.eks. hele Afrika? De jobber jo på saken selv, men vil aldri bli ferdig tidsnok til å rede flere truet dyrearter. Og hva med klima? Alle vet jo at amerikanerne er de største syndere. Det er bare å be Putin fint om å trykke på knappen, og vips, Amerika er vekk.

Det som gjenstår er da bare demonstrantene, de kan vi sikkert bare skytte selv.

.

Skrevet

"Two wrongs don't make a right".

At det går heftig for seg i midtøsten gir ikke pøblene blankofullmakt til å rasere området rundt den Israelske ambassaden i Norge.

Det finnes, slik jeg ser det, kunn 2 vesentlige forskjeller mellom Israel og Hamas; Slagkraft og Metode.

- Israel har massevis av moderne våpen og en stor milletær slagkraft. Hamas sitt våpenlager består (såvidt jeg vet) av gamle AK47'ere og en del hjemmelaget skrap.

- Israel har egne milletære baser hvor sivile har begrenset eller ingen adgang. Hamas setter seg så og si midt i folkemengden.

- Israels milletære sikter på Hamas. Hamas sikter på Israels sivile befolkning.

Ellers er det nok trygt å si at en "julegave" på 80 raketter skutt inn over eget område nok ville få de fleste statsledere til å se rødt...

Forøvrig forstår jeg godt at Israel vil Hamas til livs, da Hamas sine vedtekter fremdeles fastslår at "Jødene skal kastes på sjøen". Og før noen spør; ja, jeg har lest flere oversettelser av nevnte vedtekter (de fleste kjenner det nok som "Hamas' charter"), og maken til rasistisk makkverk skal du lete lenge etter. Blandt annet får jødene skylden for både den Franske og Russiske revolusjonen med påfølgende tap av liv, den "Fransk-Tyske" krigen sent på 1800-tallet, samt WW1 og WW2.

Gjest Geir-Finstad
Skrevet

Hei igjen Geir' date=' long time no see.

Du bør nok bestemme deg, skal de respektere norsk lov, eller skal de følge norske skikker? De innfødte som du vet jo godt, bryr seg fint lite om norsk lov når det passer seg sånt.

Selv har jeg koset meg de siste dagene med å lese leserinnlegg, særlig hos Aftenbladet. Imponert å se at ”amatørene” kan en god del mer enn både norsk media og norske politikere. Jeg anbefaler alle å se på CNN eller BBC, der de faktisk gidder (ulikt norsk media) å spørre de involverte framfor å kunne alle svarene selv.

Ellers støtter jeg selvsagt Frode sitt forslag om å bombe dem alle sammen (selv om jeg ikke helt forstår hva han mener med [b']begge[/b] landene). Forslaget er jo i tråd med fylkesmannens miljøvernavdelingene i sørvestfylkene om en menneskefri verden.

Men hvorfor stanse der? Hva med å rydde opp f.eks. hele Afrika? De jobber jo på saken selv, men vil aldri bli ferdig tidsnok til å rede flere truet dyrearter. Og hva med klima? Alle vet jo at amerikanerne er de største syndere. Det er bare å be Putin fint om å trykke på knappen, og vips, Amerika er vekk.

Det som gjenstår er da bare demonstrantene, de kan vi sikkert bare skytte selv.

.

Hei Ilan, godt nytt år.

Det jeg mener er vell egentlig at om man er så engasjert at man må kaste stein og oppføre seg som bytinger i Oslo, så burde man egentlig ha reist ned dit og vært bajas, ikke her i Norge mener nå jeg. Men jeg har stor forståelse for den tragedie som utspiller seg der nede nå, det er ikke lett og være innesperret og bli slaktet ned slik de bli nå, det er alt annt en riktig. Men de må jo forvente seg reaksjoner når man holder på slik som de har gjort lenge? synes befolkningen der nede burde tatt et oppgjør med seg selv og ryddet opp i egne rekker så hadde det nokk blitt både forståelse og respekt for hverandre. Men stakkars folk der nede som opplever alt den grusomheten som de gjør, små barn etc.

Skrevet
Ellers er det nok trygt å si at en "julegave" på 80 raketter skutt inn over eget område nok ville få de fleste statsledere til å se rødt...

Det hadde gjort meg og sannsynligvis deg også temmelig rasende å bli gjort til flyktning i eget land og satt til å leve med fattigdom, sult nød og null verdighet.

Er det rart palestinere blir hatefulle? Det går i arv også.

Skrevet

Eget land???? hvilket land, har vi annerkjent et nytt land, dette er i såfall noe nytt.

Det erikke bare israelerne som går "litt over streken" her, siste stuntet fra Hamas idag var at de gikk inn på et sykehus i Sufa og henrettet pasienter som de mente var koloboratører.

Hamas er et pakk som burde vært fjernet for lenge siden, de gir blaffen i sitt eget folk og eneste måten å få til en fremtidig to statsløsning er ved dialog, ikke ved å skyte raketter inn over et annet annerkjent demokratisk land som man hadde en annerkjent våpenvile med.

Bare for å minne på igjen: Dette er ikke en godkjennelse fra meg på israels fremgangsmåte nå!den er forkastelig.

En intesnsivering i likvidasjonene av Hamas sine politiske og militære ledere hadde nok vært mer "spiselig" for verden.

Skrevet

Lurer egentlig litt på hvorfor dere sier at Israel er den store synderen her?

Hadde dere likt hvis Sverige plutselig hadde funnet ut at de skulle fyre opp 80 raketter inn i Norge, og hele verden sa fy,fy Norge hvis vi gjorde noe tilbake?

Selfølgelig er begge skyld i dette, men legge all skyld på Israel det blir feil!

Som noen nemnte tidligere ble rundt 500 drept, ja det stemmer men la oss ikke glemme at ca 400 av disse var Hamas "folk"

Noen nevnte at det var 44% for Hamas og 41% for Fatah, joda sant nok det men la oss ikke glemme at Fatah var et korrupt parti som brukte mesteparten av pengene de fikk til private ting. Så la oss sette oss inn i sitvasjonen, da regner jeg med at de fleste palestinerne tenkte at det kunne vell ikke bli mye verre så da kunne de vell greit nok stemme på Hamas da....

Hamas nekter og å si ifra til folket sitt når de vet det kommer bomber. Har hørt en historie der plakater hvor det står at denne plassen kan bli bombet har blitt revet ned av nettopp Hamas.

Palestina har blitt tilbytt hjelpesendinger fra Egypt, men de ville ikke Hamas ha.

Spør du meg virker det som Hamas egentlig vil bli kvitt sitt eget folk, og terger opp Israel til og ta dem nettopp fordi de vil bli kvitt Israel. De har jo selv sakt at de vil utrydde Israel og alle jøder, og prøver å få hele verden til å se på Israel som den store stygge...

Jeg tror hvis det skal bli fred, så må Hamas ta det første steget å slutte og sende raketter inn i Israel

Skrevet

Det hadde gjort meg og sannsynligvis deg også temmelig rasende å bli gjort til flyktning i eget land og satt til å leve med fattigdom' date=' sult nød og null verdighet.

Er det rart palestinere blir hatefulle? Det går i arv også. [/quote']

Du understreker så inderlig godt hvorfor det ikke blir fred mellom Israel og Palestinerne; inngrodd hat, fordommer, og manglende vilje til å legge fortiden bak seg og tenke fremover...

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...