Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Jeg har tatt opp noen små snutter av ungene som stuper. Jeg tenkte jeg skulle sette dem sammen og sende filmen til kreti og pleti. Dere vet, det er sånt besteforeldere liker å se på ;-).

Er det noen som har et tips på et redigeringsprogram, shareware eller freeware, hvor jeg kan sette sammen AVI-snuttene og, enda viktigere, greier å snu enkelte av filmene 90 grader. Jeg tok opp noen av snuttene med kameraet på høykant.

Frode

Skrevet
  • Forfatter

Ja, takk for tipset. Bruker den, men lurte på om det var noen som var bedre.

Bør jeg beholde det i .AVI eller er det andre formater som er bedre på komprimering når det skal sendes som e-post?

Frode

Skrevet

Windows Media er vel kanskje et "bedre" format, da de aller fleste kan lese det. AVI-filer er jo ikke en videokodek - men en "pakke" som inneholder video av valgfri kodek... Kamera og spesielt mobiltelefoner har ofte egne, merkespesifikke kodeker til video.

Det er også enkelt med Movie Maker / Windows Media Encoder å komprimere AVI-filene dine til Windows Media-filer som kan være så store eller små du ønsker.

Selv redigerer jeg video på Premiere på PC, og bruker Windows Movie Maker til å komprimere til WMV når jeg skal sende filer over epost, og filstørrelsen må under 10MB. Dette er et eget valg her.

Quicktime er også et godt alternativ, dersom du har kjøpt en Pro-versjon av QT.. (den har innebygget encoder)

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …