Ivar Skaugstad Skrevet 2. januar 2009 Skrevet 2. januar 2009 Jøss! Stod batteriet i bilen? :eek: Siter
Bjørn J. Jensen Skrevet 2. januar 2009 Forfatter Skrevet 2. januar 2009 Stod i bilen ja.. Vaska og skylla i to timer helt til klokka 12 på natta, men var heldig så fikk låne et oppvarmet verksted så sent. Bytta batteri og alt funker igjen. Min teori over hva som kan ha skjedd er at siden batteriet mest sannsynlig er 12 år gammelt så har det opplevd mange vintre, men nå i det siste har den stått ute. Forrige eier hadde garasje til den så den opplevde kanskje ikke like mye kulde. Når batteriet blir kjølt ned, varmet opp, kjølt ned igjen, varmet opp igjen osv. skapes det kondens i toppen av batteriet. Som alle vet så funker vann i syre heller dårlig.. Så det har gått til et bristepunkt så når det ble utsatt for sterk påkjenning (som start av motor) gikk det til slutt galt. Siter
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 2. januar 2009 Skrevet 2. januar 2009 Huffda Men hva er den kjemiske formelen for batterisyre? Regnes batteriet som et lukket system? Hvis noen vet... Siter
Bjørn J. Jensen Skrevet 2. januar 2009 Forfatter Skrevet 2. januar 2009 Batterisyre inneholder opptil ca halvparten svovelsyre (H2SO4) pluss noen andre stoffer etter det jeg vet.. Resten er vel vann når jeg tenker meg om.. Siter
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 2. januar 2009 Skrevet 2. januar 2009 Må ikke et av de andre ukjente stoffene være en base da, for at dihydrogensulfat (H2SO4) skal kunne gi fra seg H til basen OH- og danne H2O? Eller kan fordamping og kondensasjon forårsake en reaksjon som etter hvert danner vanndamp, som du foreslo? Siter
Bjørn J. Jensen Skrevet 2. januar 2009 Forfatter Skrevet 2. januar 2009 Jo, men selve batterisyra er uttynnet svovelsyre. Hvordan selve batteriet fungerer er jeg ikke sikker nok til å forklare, men et kjapt søk på google fant jeg dette bildet: http://fag.utdanning.no/files/images/naturligvis%20060.preview.jpg Søk på howstuffworks ga heller lite.. Men hvis det er base inni der som tar til seg H'n så må det ha vært en gnist som har antent denne knallgassen.. Da ville jo slike batterier vært mye mer farlige? Siter
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 2. januar 2009 Skrevet 2. januar 2009 Jaa, uttynnet svovelsyre, såklart! Den er jo i vann, går jeg ut i fra, så dette kan jo muligens ha reagert (H2O og H danner H3O+). Det er en mulighet. Men jeg synes i hvert fall det høres logisk ut at knallgass har blitt antent. Jeg tror i hvert fall ikke at det skylles oksidasjon av plastdekselet som er utenpå batteriet, altså forbrenning (hvis det er plast...). Hadde det ikke vært for at jeg har andre kjemilekser, så kunne jeg sittet og grublet på denne en stund Siter
Åge Storli Berg Skrevet 2. januar 2009 Skrevet 2. januar 2009 Dæven, ser heftig ut! Min teori over hva som kan ha skjedd er at siden batteriet mest sannsynlig er 12 år gammelt så har det opplevd mange vintre, men nå i det siste har den stått ute. Batterier skal vel tåle såppas, batteriet på hytta til mormor er over 20 år gammelt og har nesten ikke tapt noe kapasitet i det hele tatt. Til gjengjeld er det veldig godt vedlikeholdt også. Siter
Arne Sommervold Skrevet 2. januar 2009 Skrevet 2. januar 2009 Denne typen batteri har som regel lufting i toppa(toppene)i dette tillfelle 6stk.Det er viktig å passe på gamle batteri med lufting,rengjør toppen,eller bytt til nye.Å så kan gamle batteri fryse,spesielt dem med lav syrevekt!!Å så en advarsel til dere som skal ladde batteri husk ta av toppene under lading, dersom du ikke har et lukket bat.da!! Bare en liten innfo!! Fortsatt GODT NYTTÅR ! PS:Husk det skal til en hver tid være nok vann/syre !! Siter
Tore Stabell Kuloe Skrevet 3. januar 2009 Skrevet 3. januar 2009 "Å så en advarsel til dere som skal ladde batteri husk ta av toppene under lading,".. - det er jo ikke noen grunn til å ta av toppene under lading, for batteriet står jo i bilen og lades som pokker når man kjører. Toppene behøver jo ikke tas av da heller. Så hydrogengassen (?) slippes ut gjennom noen luftehull. Ellers ville det sagt pang i alle biler;) Siter
Bjørn J. Jensen Skrevet 3. januar 2009 Forfatter Skrevet 3. januar 2009 Jaa' date=' uttynnet svovelsyre, såklart! Den er jo i vann, går jeg ut i fra, så dette kan jo muligens ha reagert (H2O og H danner H3O+). Det er en mulighet. Men jeg synes i hvert fall det høres logisk ut at knallgass har blitt antent. Jeg tror i hvert fall ikke at det skylles oksidasjon av plastdekselet som er utenpå batteriet, altså forbrenning (hvis det er plast...)[/quote'] Da må en jo spørre: Hva kan ha skapt gnist eller antent inni batteriet? For det var kun "svidd" innenfor dekselet. Utenfor batteriet var alt helt strøkent, bortsett fra plastbiter og syre da såklart :crazy: Siter
Arild Oldervoll Skrevet 3. januar 2009 Skrevet 3. januar 2009 For å gjøre det litt flyrelatert også så kan jeg fortelle at sjefen min fra flyskolen der jeg jobbet som instruktør i Atlanta opplevde en gang for mange år siden at dette skjedde med batteriet i flyet hans. For å gjøre det enda bedre så var han i lav IMC og på natten da alt ble svart, alle navigasjonshjelpemidler sluttet å virke og noen av instrumentene sluttet å fungere (kan ikke huske hvilken flytype det var snakk om, så kan ikke huske hvilke instrumenter det var snakk om heller). Tror han sa at han kom seg ned ved hjelp av stoppeklokken og gikk så ned til et par hundre fot der han kjente igjen noen lys som han fulgte inn til flyplassen. Siter
Arne Sommervold Skrevet 3. januar 2009 Skrevet 3. januar 2009 Du har helt rett Tore!Men når du ladder et batteri så tilfører du mere strøm på kort tid en i en vanlig bil under kjøring.Du kan se at det bobler nedi batteriet under ekstraladding,men det ser du ikke under vanlig bilklading. Mange bruker også hurtigladding,men med normalt bruk så er det veldig skjeldent at sånt skjer. Siter
Bjørn J. Jensen Skrevet 3. januar 2009 Forfatter Skrevet 3. januar 2009 Men vi etterfyller jo batteriet med (destilert) vann? Da må det nok ha vært knallgass.. Siter
Arne Sommervold Skrevet 3. januar 2009 Skrevet 3. januar 2009 Veldig vanskelig å si noe konkret hva årsaken til eksplosjonen var,det kan desverre skje sånne ting med gamle batteri.Bra at ingen blir skadet. Siter
Marius Arnesen Høiseth Skrevet 3. januar 2009 Skrevet 3. januar 2009 Da må en jo spørre: Hva kan ha skapt gnist eller antent inni batteriet? For det var kun "svidd" innenfor dekselet. Utenfor batteriet var alt helt strøkent' date=' bortsett fra plastbiter og syre da såklart :crazy: [/quote'] Jeg kjenner desverre ikke bilbatterier godt nok til å kunne svare på hvordan en gnist kan oppstå der inne. Kanskje skillet mellom cellene har forsvunnet på en måte, slik at noe har kommet i kontakt. Kjemi er mer mitt område, så herfra blir det bare spekulasjoner Siter
Bobbo Skrevet 3. januar 2009 Skrevet 3. januar 2009 Arne har helt rett i dette med lading. Og når batteriet er gammelt vil det bli dårligere på platene som igjen fører til at laderegulatoren "tror" at det trenger mere lading og gir full lading. Dette fører til mere utvikling av knallgass som er meget lett antennelig. Ved start (eller andre strømkrevende oppgaver) kan det, pga stort strømforbruk eller dårlig kontakt på polene, føre til gnistdannelse - da smeller det. De fleste batteri har avlufting, spesielt fritidsbatteri. På disse skal det kobles en slange på dem, for å føre ut gassen fra batteriet. Dette gjelder selvsagt ikke for biler eller batterier som står i motorrom og andre steder med tilgang til fri luft. For å sikre at det ikke er noe feil med bilens ladesystem - ville jeg ha fått målt ladespenningen. Den er sikkert helt ok, men da er du på den sikre siden i ettertid. Og rengjør polene på batteriet ved jevne mellomrom. Dette sikrer god kontakt både for lading og uttak av strøm. Dermed minimaliseres sjansen for gnistdannelse. Husk også på at et batteri kan ødelegges ved lading. Et lite batteri (4-7Ah) feks til moped eller små enheter blir fort ødelagt ved å benytte en "normal (stor) lader - 10Ah (og oppover) PÅ slike batteri er det nok med en lader på 1Ah til 2Ah. Om vinteren trenger batteriet all den "oppmerksomhet" det kan få. Dvs at man bør sørge for at det lades godt og småturer med flere startsekvenser er ikke bra. Selv om det i disse klimatider er "uklokt" å la bilen stå å bakke - kan det være godt for ladingen av batteriet dersom man kjører korte turer. Ekstern vedlikeholdslading bør skje med automatisk lader. Altså en som snakker med batteriet. Bakdelen ved de fleste av disse laderene er at de ikke klarer å ta opp et helt tomt batteri... Vel, dette ble mye, men batteriproblemer er jo noe som skjer oss alle innimellom. Siter
Bjørn J. Jensen Skrevet 3. januar 2009 Forfatter Skrevet 3. januar 2009 Ahh takker. Da er det kanskje det du sier at den tror den må lade mer. Men rart at det skjedde nå for hvis den overlader burde man vel se på batteriet at det "eser" utover? Husker det var en plentraktor på sommerjobben som hadde det problemet. Bilen lader forresten med 13.8-13.9V ved 3-4000rpm. Dynamoen skal klare å levere opptil 115A, men selve ladestrømmen vet jeg ikke. Tenkte å smøre på litt polpasta på polene i morra.. Siter
Christian Paulsen Skrevet 3. januar 2009 Skrevet 3. januar 2009 Min teori over hva som kan ha skjedd er at siden batteriet mest sannsynlig er 12 år gammelt så har det opplevd mange vintre' date=' men nå i det siste har den stått ute. [/quote'] Ja, hvis du da ikke i nyere tid har bedrevet utuktig omgang med en indisk gift kvinne, og som i tillegg tilhører en kaste over deg, slik at det hele er en ren hevnaksjon, på indisk vis..? Men heftig er det uansett, og skummelt er det også, så var bra det gikk godt med deg og bilen. Jeg jobbet en gang ved et BMW bilverksted der det var en eksplosjon som dette. Ingen ble fysisk skadet, men det ble en relativt dyr sak, med skader på biler som sto rett ved batteriet. Dette sto løst, og var til lading. Batterisyre er ingen spøk, og får man det på klær, er stoffet borte dagen etter. Så merkingen "Do NOT drink" er ingen overdrivelse på dette produktet. Hvis man vil ha enda et tips i tillegg til de Jarl kom med, så er det å være nøye med renhold også under batteriet. Svært mange biler er hardt angrepet av rust der batteriet står, og litt avhengig av plassering kan det få dramatiske følger. Feks vannlekkasjer inn i kupe. Det er forresten ikke helt uvanlig at det er ventilasjons-slange på bilbatterier også, som da leder elendigheten ned der batteriet står. Siter
Bobbo Skrevet 3. januar 2009 Skrevet 3. januar 2009 Batteriet endrer seg ikke ved en evt overladning. Det kan bli varmt, men sjelden at det smelter. Det blir bare mere gass fra batteriet og denne samler seg i og rundt batteriet. Derfor er det lurt å ta av troppene ved ekstern lading. Da får gassen komme ut og blander seg med lufta og tynnes dermed ut, slik at faren for et smell blir mindre. 13.8 til 13.9 er bra, optimalt er ladingen 14.4V men dette styres som sagt av batteri og laderegulator og ikke minst forbruk. Hurtiglading eller Boost gir vel ca 16V. Siter
Tore Stabell Kuloe Skrevet 3. januar 2009 Skrevet 3. januar 2009 Siste ord om lading, før denne tråden blir et bilbatteriforum:) "Men når du ladder et batteri så tilfører du mere strøm på kort tid en i en vanlig bil under kjøring." - å, nei. Tar du et halvutladet/halvslitent batteri, la oss si hvilespenning på 12 V, og setter på en vanlig ekstern batterilader for hjemmebruk, klarer laderen å puffe opp spenningen bare litt i starten, fordi det ikke er strøm nok. I en bil fyker spenningen nesten opp til maksimal ladespenning (som skal være 14- 14.4 V max). Så det går en masse strøm når man lader i bilen. En annen ting er at om man lader med en spenning på over 14.2 eller der omkring, begynner batteriet å gasse, og det skal det for å blande elektrolytten. Men om laderen ikke er laget for å stoppe lading ved å redusere strømmen ved 14.4, vil det gasse mer og mer. Allikevel kan jeg ikke tenke meg at luftehullene ikke er store nok. Så et batteri skal optimalt lades ved å sette på en høyere spenning enn 12 V (14.4 er fint) og så redusere strømmen så ikke batteriet ødelegges/eksploderer. For et vanlig bilbatteri kan man lade med rundt 10A. max. Når spenningen på batteriet etterhvert stiger etter som timene går, vil ladestrømmen minke, og laderen bør være laget slik at den gir maks 14.4V. Da vil strømmen være minimal etter et døgn eller så. Hvis laderen fortsetter å gi 14.4 etter dette gasser det unødvendig mye, og det er smart hvis spenningen da reduseres til om lag 14 V. Jeg har forresten funnet ut at en billader man kjøper på Claes Ohlson eller Biltema som skal gi 4 A aldri gir mer enn ca. 1.5. Det betyr at for et 100At batteri går det både to og tre dager før det er ferdig. (siste døgnet går det sikkert bare 500mA..) SÅ hvis ikke du har en monster-lader, av en slik type de har på bensinstasjoner og Viking Redningstjeneste, så er ladingen i bilen mye mere strømsterk enn om du lader batteriet i garasjen. Ha et "spennende" nytt år! Siter
Christian Paulsen Skrevet 3. januar 2009 Skrevet 3. januar 2009 Jeg ville tatt en titt på ladespenningen ved litt lavere turtall også Bjørn J. Biler som ikke er spesielt tilpasset for eksport til kaldt klima sliter litt i Norge, med kaldt vær og alltid lys på. 13,8V er som det blir nevnt helt normalt, men du bør ikke være avhengig av 3000-4000 rpm for å få det. Siter
Bjørn J. Jensen Skrevet 3. januar 2009 Forfatter Skrevet 3. januar 2009 Her kommer det mye info ja Ved tomgang lader den med nesten like høy spenning. 13.5-13.7 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.