Lars B. Frostad Skrevet 31. desember 2008 Skrevet 31. desember 2008 Etter å ha vært ca. én måned på Gran Canaria, ble det ulike leiebiler - og her kommer en liten samlepost med både naturbilder fra Gran Canaria (og såvidt litt fra Lanzarote) i spedd en del bilder fra leiebilene - der SAAB 9.3 Cab.'en helt klart skiller seg godt ut. Pleier å leie fast fra Cicar / Cabrera Medina, der alt er inkl. av forsikringer og egenandel - samtidig som de har ett godt utvalg av leiebiler med automat (som jeg kjører hjemme). Via www.cicar.com kan man enkelt velge om man vil hente leiebilen på flyplass eller kontor, eller få den levert på hotellet / leiligheten. Skal ikke legge skjul på at for en bilgal person som meg, ble det ett ekstra bredt smil rundt munnen - når jeg hadde blitt oppgradert hele fire klasser og fikk levert en nydelig SAAB 9.3 Cabriolet. Hadde jeg booket denne opprinnelig, hadde jeg måttet betale ca. kr: 821.- pr. dag - mens jeg nå slapp unna med ca. kr: 374.- pr. dag. SAAB 9.3 Cabriolet, 2 liters turbomotor med 180 hester. Dog "bare" fire sylindret, men i Vector-utgave. 2006-utgave, som var 1.gangsregistrert: 30/11-05 med ca. 60.000 på telleren: Bildet ovenfor: bagasjeplass når taket er oppe, greit nok.. Bildet ovenfor: bagasjeplass når taket er NEDE, da snakker vi minimalt med oppbevaringsrom ja.. Ja egoistbil er egoistbil, og baksetene egner seg vel kun for anorektikere - man må lide for skjønnheten ja.. Så over til noen naturbilder fra Gran Canaria, før vi fortsetter med enda mere leiebil (Volvo): (undertekst, hvem sier at Gran Canaria kun er en brunsvidd øy..) Siter
Lars B. Frostad Skrevet 31. desember 2008 Forfatter Skrevet 31. desember 2008 Bildet ovenfor viser ett av flere kratere på øya, denne måler 500m i diameter og er ca. 80 meter dyp. Så over til neste leiebil, nemlig Volvo S40 - merke og modell som jeg har hatt svært mange ganger - på både Gran Canaria, Tenerife og Lanzarote. Dette er en behagelig og potent bil å ferdes rundt på øyene med, spesiellt morsomt siden det er 2.4 liters fem sylindret motor med 140 hester - som gjør at denne relativt lette og mindre bilen svært kjapp. Volvo S40 Sedan, 2.4 liters fem-sylindret motor med 140 hester. Begge bilene nedenfor er 2005-modeller, og 1.gangsregistrert Juli-måned 2005. Begge hadde ca. 50.000 kilometer på telleren: Bildet ovenfor viser Puero Rico-området, samt naboøya Tenerife synes i bakgrunnen - med fjelltoppen Teide hvor man også såvidt kan skimte litt snø. Siter
Lars B. Frostad Skrevet 31. desember 2008 Forfatter Skrevet 31. desember 2008 Ytterst til høyre ser man litt av "Anfi del Mar"-komplekset som avdøde Bjørn Lyng bygget opp. Begge de to bildene ovenfor viser litt av det enorme "Anfi del Mar"- komplekset - alt sammen er timeshare og personlig kan jeg ikke fatte og begripe at noen investerer i dette. Kunne ha skrevet mye om både timeshare og ferieklubber, men begrenser meg til å riste på hodet - der jeg går utenfor dette timeshare-anlegget der man stadig kan se skandinavere og nordmenn gå med nesa i sky gjennom portene. Å betale minst Kr: 400.000 for å få "lov" til å benytte en leilighet i kun to uker hvert år fremover, er sinnsykt synes nå jeg - og de bedre leilighetene langt over millionen - velbekomme.. Så en rask tur over til Lanzarote, med en Opel Astra 1.6 (Twinport) i sedanutgave - foran Arrecife-flyplassen (ACE) på øya: Bildet ovenfor viser Matagorda-stranden, like ved flyplassen. En ekstra leiebil for én dag måtte til for å få ordnet noe, ingen tvil om at de nyere "småbilene" virkelig vokser. Her en Peugeot 207 som kun var ca. 3.5 måned gammel, og hadde fortsatt litt herlig "nybil-lukt": Så ender denne rundturen oppe ved Agaete / Puerto de las Nieves, oppe på nordvest-kysten av Gran Canaria. Hvor Fred.Olsen Express har rute over til Tenerife og Santa Cruz, med de flotte fartøyene "Bentago Express" og "Bencomo Express" (ca. 60 min. overfart) "Bentago Express" har kapasitet til 971 pax, 260 meter med cargo, og 80 biler. Siter
Lars B. Frostad Skrevet 31. desember 2008 Forfatter Skrevet 31. desember 2008 Like lekre Scania-busser med Irizar-karrosseri, med fin-fin Fred.Olsen Express-reklame på siden. "Bentago Express" på vei over til Tenerife: Santa Cruz i opptil 38 knops hastighet (ca. 70 km/t). (Alle bilder er som vanlig tatt med et lite kompaktkamera, Canon Digital IXUS:50 med "hele" 5 megapixler og kun 3x zoom. Gjør også oppmerksom på at bildene er redigert ved bruk av LCD-skjerm, bildene kan derfor oppleves som noe mørke på visse CRT-skjermer.) Så håper jeg bildene falt i smak, legg gjerne igjen kommentarer eller spørsmål dersom ønskelig! Siter
K J Skrevet 1. januar 2009 Skrevet 1. januar 2009 Spændende som vanligt, Lars! Jeg har aldrig selv været på de kanariske øer, men det er jo ganske flot natur de har. Må være en fornøjelse at køre cabriolet i det klima og i de omgivelser Jeg må også lige korrigere, da den Astra du har fotograferet vel ikke er en sedan. Og så kan jeg ikke huske om jeg har spurgt om det tidligere, men er Fred. Olsen et norsk rederi, eller hur? Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 1. januar 2009 Skrevet 1. januar 2009 Spennende lesestoff, og ikke minst flotte bilder! SAAB'en falt meg ikke helt i smak, bakenden så litt bestemorsaktig ut. :grin: Siter
Lars B. Frostad Skrevet 2. januar 2009 Forfatter Skrevet 2. januar 2009 Takker for respons og kommentarer! Kristian: jo den Astraen er nok heller en kombi-coupé (hatchback) mer enn en sedan. Ja Fred.Olsen Express som firma er spansk, men hovedeier er norske Fred Olsen - som dog bor på La Gomera (visstnok) der han også eier det store "Jardin Tecina" komplekset. Jeg har skrevet litt om Fred Olsen og hans Fred.Olsen Express tidligere, og om Jardin Tecina osv osv. på La Gomera - bla ned til ca. halv-veis i dette eldre innlegg så finner du mer info dersom du er interessert: Mer info om Fred.Olsen Express osv.. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.