Jump to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Flightsim.no

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

Heisann, lenge siden jeg har fløyet passasjerfly nå. Står at det er lov med et kolli håndbagasje. Men tidligere har jeg fått lov til å ta med fotobag og sekk, har disse reglene endret seg siden 2006/2007, og blir dette stoppet i sikkerhetskontrollen i såfall, eller hva?

Du blir isåfall ikke stoppet i sikkerhetskontrollen, da det ikke er deres ansvar å sjekke hvor mye håndbagasje du tar med inn i terminalen. Det er som regel ikke noe problem å ta med f.eks. en laptopbag i tillegg til vanlige håndbagasje så en bag med et fotokamera går helt sikkert fint.

Du blir isåfall ikke stoppet i sikkerhetskontrollen' date=' da det ikke er deres ansvar å sjekke hvor mye håndbagasje du tar med inn i terminalen.[/quote']

 

Det er deres ansvar å sjekke at man ikke tar med seg mer enn tillatt håndbagasje, jo...

 

Europeiske regler begrenser av "sikkerhetshensyn" tillatt håndbagasje gjennom sikkerhetskontrollen til et kolli innenfor gitte dimensjoner, pluss feks håndveske, laptopbag, liten fotobag etc. De vil sjekke at antallet kolli ikke overskrider denne begrensningen, men ikke at vekten tilfredstiller selskapenes krav... vekten er ikke deres ansvar å kontrollere.

 

 

Hilsen T

Mulig det er slik i teorien Torbjørn, men fungerer i praksis desverre ikke slik på norske flyplasser. De stopper deg gjerne om du kommer med en stor koffert som øyensynlig burde vært innsjekket, men utover dette bryr de seg fint lite.

Torstein har rett. I praksis kan man til og med få med seg den store kofferten gjennom kontrollen, reglene for håndbagasje varierer veldig mye fra selskap til selskap også. AirEurope for eksempel, tillater EN gjenstand på 5 KG, KLM derimot lar deg ta med EN gjenstand på 12 KG pluss en laptop eller håndveske (laptop skal i teorien være uten veske, altså bare laptopen.

Jøss viste jeg ikke. Jobbet ved sikkerhetskontrollen på gardermoen og det eneste vi fikk beskjed om var å snu var folk med bagasje som måtte sjekkes inn. Men som Torstein sier så var det ingen som holdt styr på antall, størrelse eller vekt av håndbagasjen.

Har aldri hatt problemer med å ha med en sekk pluss en kamerasekk. Eneste gangen de har kontrollert var en full flight mellom Oslo og Bergen, og da gikk det greit så lenge jeg kunne plassere en ting i hyllen over setet og en under setet foran meg.

Jeg vet da pokker, men de tok det ikke så alvorlig da jeg kom for sent til å sjekke inn bagasje når jeg skulle fly MOL-TRD med fokker i juni, da fikk jeg ta med flymage-kolli gjennom security etter en rask sjekk (de sto og funderte litt over monopod'en min, men de brukte bare en 30 sekunder på å vurdere) og stue den i crew's baggage compartment ombord.

 

En ting jeg lurer på dog: Når jeg kom ombord som siste pax (forhåndsinsjekk) og spurte om klapp, fikk jeg som svar at de hadde gjort loadsheets og at det derfor ikke lot seg gjøre om de ikke skulle gjøre alt på nytt. I tillegg ville de flytte meg bak på 23A i stedet for 5D som jeg hadde booket. Er det virkelig en så stor forskjell på én pax i turboprop/fokker 50?

Ja, en person kan ha mye å si. Har vært med på at vi bare var 80 kg i fra å CG utenfor lovlige grenser. I en 737 har kanskje ikke vekten av en person så mye å si, men man må fremdeles skrive en del papirer på ny, og hvis man da ikke har tid så får du et nei.

En ting jeg lurer på dog: Når jeg kom ombord som siste pax (forhåndsinsjekk) og spurte om klapp' date=' fikk jeg som svar at de hadde gjort loadsheets og at det derfor ikke lot seg gjøre om de ikke skulle gjøre alt på nytt. I tillegg ville de flytte meg bak på 23A i stedet for 5D som jeg hadde booket. Er det virkelig en så stor forskjell på én pax i turboprop/fokker 50? [/quote']

 

 

Flyet var nok framtungt siden du ble flyttet fra sete 5D til 23A, og dette var nok også en faktor for de ikke vurderte klapp til deg i det hele å det store. og ja, 1 pax kan faktisk ha ganske mye å si indeksmessig sett på balance sheet.

 

 

Ja' date=' en person kan ha mye å si. Har vært med på at vi bare var 80 kg i fra å CG utenfor lovlige grenser. I en 737 har kanskje ikke vekten av en person så mye å si, men man må fremdeles skrive en del papirer på ny, og hvis man da ikke har tid så får du et nei. [/quote']

 

80 kg fra CG?... vell... Vekten har ingenting å si i seg selv, alt kommer ann på hvor vekten er plassert. Så lenge man har vekt til det i utgangspunktet. Som f.eks i en Q400 kan 1 pax ha utrolig mye å si på balance sheet, i og med at dette er et langt og smalt fly. Og CG ligger like over vingene. Så på Q400 kan man vell si at liten hump kan velte stort lass.

100 serien er framtung, så med lite pax og lite bag må vi ha en del pax helt bakerst for å få flyet i balanse.

 

De aller fleste som handler 737 (som jeg vet om) bruker Central Load Control, så de fyller ikke ut noe for hånd. Så da kan det ta litt tid å stokke om på pax visst man plutselig skal ha en på klapp. Men i Widerøe bruker vi manuelle loader og balance sheet, så da tar det meg 22,5 sek å balansere flyet med 1 på klapp. om forholdene tilsier dette da seff.

Men i Widerøe bruker vi manuelle loader og balance sheet' date=' så da tar det meg 22,5 sek å balansere flyet med 1 på klapp. om forholdene tilsier dette da seff. [/quote']

 

Bruker du så lang tid på det? :)

80 kg fra CG?... vell... Vekten har ingenting å si i seg selv, alt kommer ann på hvor vekten er plassert.

 

Ja, hvis det hadde blitt plassert 80 kg mer på flightdeck, hadde vi gått utfor grensene.. noe selvfølgelig kapteinen spøkte med og sa det var godt han ikke hadde spist så mye til jul det året :)

Jeg sier bare hva reglene sier... Ikke at jeg verken støtter dem, eller kritiserer vektere som ikke følger dem til punkt og prikke, og lar et ekstra kolli slippe gjennom.

 

 

Hilsen T

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.