Skrevet 29. desember 2008 16 år satt her å surfet litt vilkårlig på dette med Engine failure, fant en veldig merkelig historie fra USA: Det som er spesielt er at FAA. sier en ting og at passasjerene har en heeelt annen historie å fortelle, les selv "The FAA reported the Boeing 737 returned because of some vibration in the number 2 engine." Men ser man her så er historien litt anderledes: Huff
Skrevet 29. desember 2008 16 år Takk for link ! Vibrasjon i motoren ja. Hjelpe meg, bildene taler jo for seg selv. De var heldige, helt utrolig at ingenting av motoren kom inn i cabinen. Mvh Nils
Skrevet 29. desember 2008 16 år Sometime during the last weeks, the NTSB has released a preliminary report on the Southwest engine failure incident on November 17, 2007 in Dallas, TX. Finally, we now know the proper registration number. NTSB Identification: ENG08IA002 Air Carrier operation of SOUTHWEST AIRLINES CO Incident occurred: Saturday, November 17, 2007 in Dallas, TX Aircraft: Boeing 737-300, registration: N676SW This is preliminary information, subject to change, and may contain errors. Any errors in this report will be corrected when the final report has been completed. “On November 17, 2007, a Southwest Airlines’ Boeing 737-300, registration number N676SW, flight number 438, experienced a failure of the No. 2 engine, a CFMI CFM56-3B1, while climbing through FL250 to FL330. The flight crew reported feeling severe vibration, pulled both throttles back to idle, declared an emergency and started an air turn back to Love Field (DAL), Dallas TX. While heading back the pilot reported seeing several cockpit warnings related to the No. 2 engine. The pilot reported closing the start lever on the No. 2 engine, continue back to DAL, and performed an uneventful single engine landing. No injuries were reported to any of the occupants. The flight was an IFR flight conducted under 14 CFR Part 121 from Dallas, Love Field, TX, to Little Rock (LIT), AR. Examination of the airplane revealed impact marks along the fuselage from about 10 feet aft of the right-hand forward entry door to about 6 feet forward of the right-hand aft entry door and almost along the entire length of right wing leading edge. The right horizontal stabilizer also exhibited impact marks along almost the entire leading edge. None of impact marks were punctures through fuselage. Examination of the engine revealed all the fan blades heavily damaged, all the fan blade roots remained installed in the disk, several fan blades fractured near the platform. The forward and rear spinner cones were no longer attached to the fan disk and a large penetration hole was noted on the right hand side of the fan cowl just forward of the engine fan case. No breaches of any of the engine cases or signs of fire damage were noted.” Source: NTSB Legg merke til det eg har utheva i NTSB Preliminary Report. Der ser du ting som stemmer overeins perfekt, med det desse "superkyndige" passasjerane har observert. Skadar på motor, slik skade VIL føra til kraftige vibrasjonar, skadar på flyskroget som følge av motordelar som har fått fly litt her og der. Det er lov å vera LITT skeptisk til slike ting. Lese kjelder fungerar ofte greit. Eg ser ikkje kva denne fyren skrik etter. Rapporten ser ut til å gi eit mykje betre og meir korrekt bilete av hendinga enn det han har fått med seg. Eksplosjon? Ingen spor etter brann (som er vanleg i ein eksplosjon i motoren). Det er merker etter delar som har forlatt motoren. Skadar på leading edge på vinga. Ganske normalt med slike skadar som var på motoren. Motoren eksploderte like etter avgang? Eg tenkjer CVR\\FDR og pilotane veit meir kva høgd flyet var på. Her vel eg å stole på flyet sine instrument føre passasjerane sine "halvsiræva" gjetting på høgd. Takk for meg.
Skrevet 29. desember 2008 16 år satt her å surfet litt vilkårlig på dette med Engine failure' date=' fant en veldig merkelig historie fra USA: Det som er spesielt er at FAA. sier en ting og at passasjerene har en heeelt annen historie å fortelle, les selv "The FAA reported the Boeing 737 returned because of some vibration in the number 2 engine." Men ser man her så er historien litt anderledes: Huff var vel ikke helt tilfeldig du søkte dette emnet i går eller?
Skrevet 29. desember 2008 16 år Passasjerene likte ikke at det skulle være så enkelt som i rapporten. De ville at det skulle ha vært en eksplosjon, noe spektakulært, at de var i virkelig fare. Dette er vel en typisk menneskelig reaksjon som jeg kanskje ville følt selv. Men publikuns observasjoner er sjelden pålitelige ved luftfartshendelser. Fjæra blir gjerne til 10 høner. Kom til å tenke på bildet her
Skrevet 29. desember 2008 16 år Det bilde får meg til å tenke på denne: Jada,vet den er postet før,men den tåler en reprise! :grin: [video:youtube]
Skrevet 29. desember 2008 16 år Forfatter He He Anders, nei det var nok ikke det, fikk colan i vrangstrupen da jeg satt i Cockpit sammen med svigers, jeg hadde linet opp alt perfekt, alle brytere og verdier i fmc og mcp var dobbelt sjekket og alt skulle tillsi en perfekt take off fra 09 på Enva. Kom til ca 1500 da jeg fikk Multiple engine failure......grøss og gru nesa ned og febrilsk prøve å finne feilen, ikke mye til hjelp ifra svigers han bare utbrøt " hva f skjer?" ikke viste jeg svaret det var feil på fuel og hydraulic, slo av og på pumper og prøvde manuell restart av begge motorene derfor meldte jeg "GOING DOWN" No hydraulics og no engines, jeg prøvde å holde airspeed oppe, skjønte at å prøve å snu ville bare medføre mere tap av airspeed, heldig vis i en høyde av tretoppene startet begge motorene og med full spiker samt en bitteliten positiv grad på nesa så kom det seg, klatret til ca 5000, men fortsatt oppførte flyet seg merkelig, men med god hjelp fra dere på Vatsim kom jeg meg ned på et vis...tror vi klarte oss ganske bra. uhyrlig morsomt med failures, men man får litt puls......
Skrevet 29. desember 2008 16 år He He Anders' date=' nei det var nok ikke det, fikk colan i vrangstrupen da jeg satt i Cockpit sammen med svigers, jeg hadde linet opp alt perfekt, alle brytere og verdier i fmc og mcp var dobbelt sjekket og alt skulle tillsi en perfekt take off fra 09 på Enva. Kom til ca 1500 da jeg fikk Multiple engine failure......grøss og gru nesa ned og febrilsk prøve å finne feilen, ikke mye til hjelp ifra svigers han bare utbrøt " hva f skjer?" ikke viste jeg svaret det var feil på fuel og hydraulic, slo av og på pumper og prøvde manuell restart av begge motorene derfor meldte jeg "GOING DOWN" No hydraulics og no engines, jeg prøvde å holde airspeed oppe, skjønte at å prøve å snu ville bare medføre mere tap av airspeed, heldig vis i en høyde av tretoppene startet begge motorene og med full spiker samt en bitteliten positiv grad på nesa så kom det seg, klatret til ca 5000, men fortsatt oppførte flyet seg merkelig, men med god hjelp fra dere på Vatsim kom jeg meg ned på et vis...tror vi klarte oss ganske bra. uhyrlig morsomt med failures, men man får litt puls...... [/quote'] må si jeg ble positivt overrasket over at du klarte å få landet trygt igjen med den maskinen i går ja, så mørkt ut en stund :grin:
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.