Arild Oldervoll Skrevet 26. desember 2008 Skrevet 26. desember 2008 Hei, var ute og gikk tur i skogen i dag, og så et merkelig lite dyr som jeg lurer på hva var for noe. Jeg trodde først det var en mus da det løp foran meg, var omtrent den størrelsen, men det var mer avlangt, lignet nesten på en kritthvit mini-mini-røyskatt, om jeg ikke husker helt feil så hadde den "fingre" på potene. Noen eksperter her som har forslag til hva det var for noe? Siter
Frode Skibrek Skrevet 26. desember 2008 Skrevet 26. desember 2008 Kan tenke meg det var en mink. De er kunstige i norsk fauna og således ikke noe man naturlig ville hatt i Norge. Alle mink i Norge er unnsluppet pelsfarm-mink eller barn av disse. Siter
Frode Skibrek Skrevet 26. desember 2008 Skrevet 26. desember 2008 Lemen?? Tvilsomt siden den var hvit..."Fingrene" tyder på at det er snakk om Nord-Amerikansk Mink Siter
Arild Oldervoll Skrevet 26. desember 2008 Forfatter Skrevet 26. desember 2008 Om det var en mink så var det i vertfall en unge, som sagt på størrelse med en mus, ikke mer enn 10 cm. Og i følge wikipedia så har den vel også kommet fra et oppdrettsannlegg siden pelsen var helt hvit. Så desverre ikke om den hadde hale da den sprang og hjømte bakkroppen i et hull i bakken. Edit: Dette bildet av en mink ligner veldig på det jeg så da den bare stakk hodet ut, bare at den jeg så var altså mye mindre og hvit. Tenkte først at det kunne være en unge, men er det virkelig så mange små unger midt på vinteren? Siter
Arild Oldervoll Skrevet 26. desember 2008 Forfatter Skrevet 26. desember 2008 Ja, det som står om snømus på Wikipedia passer ganske bra, så tror kanskje det var det ja. Takk Siter
Fredrik Edvardsen Skrevet 26. desember 2008 Skrevet 26. desember 2008 Alle mink i Norge er unnsluppet pelsfarm-mink eller barn av disse.Jepp, som om ikke pelsdyrhold skaper nok av problemer fra før av... Det er jo lov å håpe at det blir slutt på det snart, selv om jeg dessverre tviler... Forøvrig tror jeg også at det var ei snømus som Arild så Siter
Arild Oldervoll Skrevet 27. desember 2008 Forfatter Skrevet 27. desember 2008 Tja, at det er ville brønnpissere rundtom her er ikke umulig, men tviler på at det var en tibetansk brønnpisser jeg så siden den som sagt var helt hvit i pelsen. Snømus står fortsatt øverst på listen... Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.