Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datoen 25. desember ble sannsynligvis valgt av kirken fordi den lå tett opp mot diverse "hedenske" høytider (slik som f.eks vintersolverv her i norden). Mye tyder dog på at han ikke ble født den 25. desember (om han i det heletatt har eksistert), de mest populære teoriene går på at gjetere ikke hadde dyr på beitet på den tiden av året pga. at været var for dårlig (og som vi husker var det jo gjetere som fikk beskjed om å gå til stallen og se Jesus), og at romerene ikke skrev manntall på den tiden av året, da været ville gjøre det vanskelig for folk å ta seg frem.

Datoen kommer hovedsakelig av kristendommen (vi kan vel kalle oss en smule morbid når vi feirer Jesu død' date=' men det var jo for å ta synden fra mennesket så hvorfor ikke).[/quote']Er det ikke fødselen hans de kristne feirer ved juletider da? ;)
Skrevet

Og tænk på, at man i f.eks Nederlandene får gaverne 6. december, hvor Sankt Nikolaus (Julemanden/santa claus) har lagt navn til dagen.

Andre igen venter til 6. januar hvor det jo er hellig tre konger. Det er jo ifølge kilderne den dag, de 3 vise mænd kom og gav Jesus gaver. Man siger, at der er gået 12 dage siden fødselen, og det passer med 25. december. (f.eks. den engelske julesang "12 days of Christmas").

At vi så får gaverne den 24. december er vist en misforståelse. I mange lande får man jo først gaverne om morgenen den 25. december, hvilket jo passer med den dag som 6. januar minus 12 dage giver. At julen så passer stort set sammen med den hedenske vintersol-fest, er så en helt anden sag.

Skrevet

Disneyfilmene er pr. i dag så speedet at man rekker ikke følge med på noen ting. Og de snakker norsk med så hysteriske, skingrende stemmer at man rømmer ned i bunkeren av mindre. Er det noe som IKKE er Jul lengre, er det Disney.

Skrevet
Jesus var jo ikke født 24 desember' date='derimot i april [/quote']

Det der har fattern sagt hver jul siden jeg ble født omtrent, så det var godt å få det fra noen andre også :)

Men jeg lurer på hvorfor mange mener at han ble født på en annen dato enn 24. des? Hvilke "bevis" har man?

Det som jeg har hørt fra TV/Illustert vitenskap (litt usikker) er at astronomi spiller her en vesentlig rolle. Julestjerna skal være en samling av flere planeter(?) som gjorde at det kom en stor prikk på himmelen. Ved å studere himmelen kan astrologer "skru" tiden tilbake og på den måten konkludere med når Jesus ble født.

EDIT: Se HER

Forskerne mener det må ha skjedd mellom fire og åtte år før vår tidsregning, trolig i år syv. Da sto Jupiter og Saturn veldig tett sammen på himmelen, tre ganger på ett år!

..

Tilbake til emnet:

Jeg tror vi i dag feirer jul slik at butikkene ikke skal gå til grunne. De må jo og tjene penger. Penger er altså grunnen til julefeiring i dag.

Skrevet

*Host*

Feire jul pga butikkene? Ja alle har vel sine hobbyer :grin: Det siste jeg tenker på er butikker. De må gjerne gå til grunne, det er vel meg knekkende likegyldig. Velger å tro at du mente dette som en spøk :whistle:

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...