Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jula er opprinnelig en hedensk tradisjon, hvor man feiret vintersolverv. Da kristendommen ble innført i Norge ble det hele gjort om til en feiring av Jesus fødsel, men det hedenske navnet har blitt værende helt frem til i dag. I dag er vel julen en blanding av alt man finner mellom himmel og jord, og har vel egentlig ikke så mye religiøst over seg, det er en tid hvor familier kommer sammen, spiser, koser seg og deler ut gaver. Noe som i mine øyne er langt viktigere enn å feire forskjellig overtro.

Skrevet
Hvorfor har det som ikke er medlem av statskirka og ikke er døpt eller konfimert juleferie? Og helligdagstillegg??

Jula er strengt tatt eldre enn både kristendommen og statskirka her i landet. Måten man feirer den på har forandret seg veldig med tiden' date=' men som det ble nevnt her er mat og familiehygge viktig. På vikingtiden feiret man at solen kom tilbake etter en lang mørketid, som ble feiret med hjemmebrygget øl og mye mat. Vikingene kunne virkelig drikke, det vanket bøter på gårdsbruk som ikke hadde brygget eget øl.

Er selv verken statskirkemedlem, døpt eller konfirmert på noen måte. Har forsåvidt ikke juleferie fra jobben heller, men får vel helligdagstillegg.

Feirer med familien, god mat og disneyfilmer på TV. Er ingen kirkegjenger og jesus tror jeg ikke på.

EDIT:

1. Når er det vintersolverv?

2. Hva het den Egyptiske sol-guden?

3. Hvilken dag går de kristne i kirka?

1. I år var det 21. desember.

2. Ra?

3. 25. desember er det kristmesse. 24. desember er en nordisk vri.

Skrevet
Hvorfor har det som ikke er medlem av statskirka og ikke er døpt eller konfimert juleferie? Og helligdagstillegg??

Jeg er ingen av delene :grin:

Men vi feirer julenissen.

1. Når er det vintersolverv?

2. Hva het den Egyptiske sol-guden?

3. Hvilken dag går de kristne i kirka?

1. I år var det 21. desember.

2. Ra.

3. Hver søndag.

Skrevet

Vi ferier jul i Norge, fordi Norge er ett kristent kongerike, og har vært det i svært mange år. Slik at det kanskje dreier seg mer om tradisjon nå om dagene. Dog, enkelte feirer fortsatt jul i kristen tro og fordi Jesus Kristus ble født på denne dag.

Skrevet

Vi hadde nok feiret jul selv om Norge aldri hadde blitt kristnet, mye fordi vi feiret jul her i landet lenge før kristendommen ble innført, men også fordi det religiøse aspektet ved julen blir mer og mer diffust for hvert år som går. Folk får selvfølgelig feire julen slik de selv måtte ønske, men personlig mener jeg at det er en tid for nærhet og hygge med familie og venner uavhengig av om man er religiøs eller ikke.

Skrevet

Jeg lurer på hvor folk har det ifra at vi feiret JUL før kristendommen kom til Norge?

Kan dere være så snill å vise meg noen referanser/kilder.

I Norge ble Midtvinterdagen (norøn mytologi) feiret rundt den tiden vi senere feirer jul, som feirers pga jesus kristus fødsel.

"Mens den kristne julen er en feiring av guds godhet og kjærlighet til menneskene, som bevises ved Jesu fødsel. Dette minner mennesker på sin medmenneskelighet, som Jesus skulle bli et godt forbilde til."

Det er denne julen som feires rundt om i verden.

"Julen ble med innføringen av kristendommen til minne om Jesu fødsel. I dagens samfunn har det kommet til noen nye skikker, men nesten samtlige har utspring fra den kristne tradisjonen, bl. a. julenissen, juletreet, og gaveutvekslingen."

Skrevet

Ja, det er til dels der vår dags julefeiring kommer fra, men selve konseptet med å feire jul, mange av tradisjonene rundt feiringen og tilogmed ordet "jul" er av hedensk opprinnelse.

Jul (av norr. jól som egentlig refererer til jólablót) er navnet både på den opprinnelig' date=' hedenske feiringa av midtvinterdagen i Norden, senere også av den kristne høytiden og festen til minne om Jesu Kristi fødsel.[/quote'] Ergo feiret vi jul også før Norge ble kristnet. Ta gjerne en titt på denne artikelen også, så ser du kanskje at jula ikke er så kristen som du måtte tro.
Skrevet

Julen slik vi feirer den i dag er vel mer eller mindre en religionskollisjon uten like.

Hva har treet og pyntingen av dette med den krsitne tro å gjøre, nissen? gaver? matfråtsingen? etc.

Den gavegivende "nissen" kommer vel opprinelig fra Tyrkia, mens selve den rødkledde tykke kvitskjegg nissen kommer fra en svenskamerikaner som en gang i tiden tegnet denne for Coca Cola. Den norske nissen er egentlig en liten suring som bor på låven, og blir sur visst han ikke fikk grøt på jouledagen. Treet har vel egentlig med feiringen av naturen og dens resurser som ble gitt mennesket. Ølldrikking på ved juletider var nærmest en plikt, og gårder ble straffet om man ikke brygget øll til Joulablotet.

Norge ble Kristnet rundt 1030 og da med kristningen kom også det kristne budskap med i julefeiringen men man beholdt mye av de gamle hedenske skikker. likeså som de første kirker som ble bygget i Norge også har hedenske symboler på bygget.

Mange menigheter og sekter feirer ikke jul, nettopp pga av dette er en hedensk skikk. hvem hyrder foresten sine lam på marken i Desember?

Skrevet

Eller på dansk: Det danske ord jul stammer fra den hedenske tids jól. Dengang fejrede man midvinteren med store mængder sul og mjød. Festerne blev typisk holdt i januar og gik under navnet jól (oldnordisk), yule (engelsk) og joulu (finsk). Ordets oprindelse er ukendt.

Omkring 300 efter Kr. fastlagde man Jesu fødselsdag til den 25. december, der også var tiden for epifani-festerne. Da kristendommen i vikingetiden kom til Norden, smeltede de hedenske midvinterskikke sammen med de kristne juleskikke, og navnet jul blev bibeholdt, selvom man prøvede at indføre navnet kristmesse.

Den egyptiske solgud hed rigtig Amon-Ra. Faraoerne blev ofte opkaldt efter ham (f.eks. TutankAMON. Tutankamons far, Aknaton, lavede en religiøs revolution, og forbød alle de gamle egyptiske guder (Ra, Ptah, Osiris, Ibis etc.). Han ville kun tillade, at man tilbedte 1 gud, som han kaldte Aton. På bildet ses Aton som solen med armene.

Aten_disk.jpg

Da Akenaton døde, og Tutankamon overtog tronen, bestemte hans rådgivere (han var jo selv mye ung, kanskje 8-9 år), at Aton skulle forbydes, og de gamle guder tilbage. Man havde jo tilbedt dem i hemmelighed mens Aton var eneste gud.

Så faktisk findes 2 solguder i Eygpten. Amon-Ra og Aton.

Men tilbage til julen.

I juleevangeliet får man mange informationer om tidspunktet, men der er ikke rigtig noget som passer. Man har fundet ud af, at der var en Super nova i år 7 før kr. mens andre af personerne først kom til magten eller var døde flere år før/efter. Så faktisk kan tidspunktet være år 7 før Kr. +/- 10 år.

Skrevet

Herlig at folk her inne har mye forskjellig informasjon! Selv er jeg ikke kristen, og mener bibelen er en eventyrbok.

For all del, ikke slakt meg nå. Jeg respekterer andre som har en tro.

Men blir bare litt frustrert over hvor mye religiøst det går bla. på tv i juletiden.

Skrevet
Herlig at folk her inne har mye forskjellig informasjon! Selv er jeg ikke kristen' date=' og mener bibelen er en eventyrbok.

For all del, ikke slakt meg nå. Jeg respekterer andre som har en tro.

Men blir bare litt frustrert over hvor mye religiøst det går bla. på tv i juletiden. [/quote']

TV burde være innom alle religioner, eller ingen!

Skrevet

På en måte er det jko egentlig HELT feil å snakke om Jesu fødsel som grunn for feiringen.Er somsagt opprinnelig en hedensk skikk som kristendommen fikk jesufødsel innlemmet i for å passe inn..enklere slikt.Jesus var jo ikke født 24 desember,derimot i april,og heller ikke årstallet han var født er riktig,men,men..ingen runn til og endre tidsegningen vår av den grunn :D :D Nei feir jul og ha det trivelig med familie og venner uansett hva nå du vil legge til grunn for feiringen...Jesus eller at "sola snur" etc Ha en fortsatt trivelig Juletid.

Skrevet
Jesus var jo ikke født 24 desember' date='derimot i april [/quote']

Det der har fattern sagt hver jul siden jeg ble født omtrent, så det var godt å få det fra noen andre også :)

Men jeg lurer på hvorfor mange mener at han ble født på en annen dato enn 24. des? Hvilke "bevis" har man?

Skrevet

Julen er avlyst, Josef er avslørt.

Fra spøk til revolver, dette med jul er en så gammel tradisjon med så mange forskjellige kulturer innblandet at jeg blir helt tussette av å diskutere det. Den har sin opprinnelse plantet dypt mange plasser. Datoen kommer hovedsakelig av kristendommen (vi kan vel kalle oss en smule morbid når vi feirer Jesu død, men det var jo for å ta synden fra mennesket så hvorfor ikke). Temaet er derimot hentet fra litt av hvert, julenissen = St. Nicholas f. eks. Så har vi jo juletrær, julepynt, julekaker, gaveutveksling (St. Nich igjen?), marsipan og sjokolade og annet julegodt, julebrus, juleøl, dårlige amerikanske julefilmer, bedre am. julefilmer, tsjekkiske (var det ikke det?) tre nøtter til askepott, norske reisen til julestjernen, og disneys jul.

Dere kan jo prøve å fiske fram bakgrunnen til alle disse tradisjonene og til alle de andre dere kommer på (men dere trenger ikke poste dem :eek: ). En ting er sikkert, vi feirer ikke jul av en enkeltstående grunn, det er mange faktorer med i bildet (ikke minst kjøps- og salgsmarkedet, som står bak utvidelser av de fleste tradisjoner og høytider).

Gledelig jul og godt nytt år!

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...