Skrevet 23. desember 2008 16 år God kveld! Nå er det slik at jeg er 14 år og skal snart begynne på PPL, men så har pappa fått inn i hodet sitt at PPL er ganske dyrt og han maser mye på meg om hvordan jeg skal tjene penger til PPL, da må jeg svare han: "Er ikke helt sikker, desverre". Så nå har noen forslag kommet inn i hodet mitt som journalist, butikk, maler osv. Men så er spørsmålet: Har dere forslag til hvordan jeg kan tjene meg penger til PPL? Hilsen Eivind
Skrevet 23. desember 2008 16 år Hvordan du skal tjene? Enkelt. Du skal jobbe. Prøv å gjør noe du liker å gjøre, slik at du ikke føler deg "tvunget" til det, og da får du mye mer lyst til å gjøre det. Selv jobber jeg på Eplehuset her i Trondheim, noe jeg trives godt med.
Skrevet 23. desember 2008 16 år Noen som har forslag til hva en 15 åring kan jobbe som? Bor ikke i urbane områder heller.
Skrevet 23. desember 2008 16 år Jeg tjener penger nå og da som freelance-journalist i lokalavisa her hvor jeg bor. Fikk idag 1100 kr for to artikler jeg har laget for avisa. Så om du liker å ta bilder, skrive, og være der det skjer ting, så kanskje en jobb i lokalavisa di hadde vært noe? Det avhenger naturligvis på hvor frekvent det skjer noe i området der du bor Inderøy er ikke så veldig stort, men har en god del "småsaker" (dugnader, førjulskonserter, revy/kabaret, "lokal-helter" osv...) som er lett å tjene penger på
Skrevet 23. desember 2008 16 år Hmm.. i lokalavisa vår, Strandbuen (www.strandbuen.no) er det bare artikler som inneholder hvor lett det er for ungdom å kjøpe alkohol, ryfast, Jørpeland og hvor dårlig ungdomen er i dag. Den kommer ut to dager i uka..
Skrevet 23. desember 2008 16 år Nå har ikke jeg PPL, men selv synes jeg det virket meningsløst å jobbe som 14-15åring. Lønna man får som 14-åring er som regel ikke god nok til at det er fornuftig å bruke skolefritiden på jobb. Kan du ikke heller låne penger av foreldrene dine, og så ta et jobbår etter VGS for å betale tilbake? Si heller at du vil prioritere å gjøre det bra på skolen.
Skrevet 23. desember 2008 16 år Gå med aviser? det gjorde eg en liten periode, gir ikke mye penger, men i den alderen så gir det i alle fall lommepenger
Skrevet 23. desember 2008 16 år Hmm.. i Bergen er sikkert det kjempe bra, men i griskante strøk som i Bjørheimsbygd (Maks 300 innbyggere og 1000 sauer) så gir ikke det så mye penger
Skrevet 23. desember 2008 16 år jepp, du sier noe der, eg bur ikkje så veldig nærmt bergen (en times tid unna) eg fikk solgt 30 aviser, men det var nok til at eg hadde litt lommepenger.. vel vel, bruker ikke så mye eg da. men rundt en 500-600 i måneden.. Men som sagt, er nok bedre i Bergen
Skrevet 24. desember 2008 16 år Selv jobber jeg i regionalavisa TK, og lokalavisa nordvestnytt Siste lønning var på ca 2300kr
Skrevet 24. desember 2008 16 år Hvordan er det med å jobbe for kommuneavisa siden den er lokalavisa mi?
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.