Arild Oldervoll Skrevet 17. januar 2002 Skrevet 17. januar 2002 Jeg hører ofte snakk om CAT 1 og 2 og så videre, hva er det? Har forstått det slik at en i vertfall kan lande i null sikt visst flyplassen har CAT1? Og så har jeg hørt snakk om CAT A og B og så videre, hva er det? Og på skiltene langs taxebanene står det ofte CAT I/II hva betyr det? Siter
Gjest Skrevet 17. januar 2002 Skrevet 17. januar 2002 Hej! CAT1, 2 och 3 är olika approach kategorier, med olika sikt krav för landning. CAT1 är den vanligaste kategorien för instrument approacher. CAT2 har lägre sikt krav än CAT1 men kräver autopilot, flightdirector och radar altimeter. Övriga krav till backup och nöyaktighet av NAV utstyr i flyget och på backen. Speciella krav till hinderfrihet och glidbane vinkel, f.eks. Approach flygs autocoupled men landas manuellt. CAT3 finns i A, B och C subkategorier där C inte har något krav till sikt eller minima. Vid en CAT3C approach så kan altså flyget landa själv utan att piloterna någon gång sett RWY. Ytterligare krav till utstyr, såsom Autoland funktion på autopiloten. "CAT I/II" som du sett på taxiway är holdings före RWY. Vid CAT2 operationer så används en holding som är längre från RWY än vid CAT1 operationer. Kategori A, B, C och D syftar till flygmaskinerna. Generellt sett: Större flyg=Högre kategori. Den avgjörande faktorn är Threshold speed, d.v.s. den hastighet flygplanet är designat att kryssa terskeln med vid landning. A Vth<91kts B Vth 91->120kts C Vth 121->141kts D Vth 141->166kts Något annat du undrar över? Siter
Antun Pejakovic Skrevet 31. januar 2002 Skrevet 31. januar 2002 Kan for øvrig legge til minima for de forskjellige Cat'ene: Cat 1 ILS: DH ned til 200FT, 750m RVR eller 800m Sikt. (med CL-lys HIALS-lys og TZ-lys 550m RVR) Cat 2 ILS: DH 100FT, 300m RVR. Cat 3a ILS: DH under 100FT 200m RVR. Cat 3b ILS: DH under 50FT 75-200m RVR. Cat 3c ILS: Ingen DH, Full autoland. Pilotene trenger ikke ha banen i sikte før landing. Disse verdiene kan variere noe hvis du f.eks flyr JAR-ops, Singlepilot, utstyr på flyet, banelys ute av drift o.s.v... (Verdiene gjelder også for MLS) CAT kan også stå for "Clear Air Turbulece" DH=Decision Height ILS=Instument Landing System RVR=Runway Visual Range CL=CenterLine HIALS=High Intensity Approach Light System Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.