Skrevet 20. desember 2008 16 år Japaneren drakk seg full ombord på flyet, banket opp kona, og nå saksøker han og kona United Airlines på bakgrunn av at han ble "skjenket" av crew'et. (Hendelsen fant sted i 2006) http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=545443
Skrevet 20. desember 2008 16 år Jeg tror ikke det søksmålet ville vunnet frem i Norge i alle fall, men jeg skal ikke være for skråsikker heller. Det blir vel omentrent det samme som at jeg skal ta meg et glass for mye på det lokale utestedet, for deretter å kjøre bil i (meget) påvirket tillstand, for deretter å bli tatt for fyllekjøring, for så å gå til sak mot det lokale utestedet for å ha sjenket meg et glass for mye... (bytt gjerne fyllekjørings-eksemplet med f.eks; uprovosert vold) Jeg er i alle fall glad for at det ikke er mulig å si "fylla har skylda" i det norske rettssystemet.
Skrevet 20. desember 2008 16 år Det er jo ikke utestedets ansvar å passe på at du ikke kjører bil når du har drukket, men det er fortsatt ulovelig å overskjenke kunder iht. alkoholloven. Jeg kan fint se for meg at det samme søksmålet kunne funnet sted i Norge, men utbyttet av det vil nok være betraktelig lavere enn i statene :whistle:
Skrevet 20. desember 2008 16 år Søksmål mht. oversjenking er vel strengt tatt en sak mellom påtale/bevilgningsmyndighet, og ikke den som har fått et glass for mye. "Straffen" er vel stort sett inndragning av bevilgningen...
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.