Gå til innhold

Hvilken julebrus syns du er best?

Anbefalte innlegg

• Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Skrevet

Kvalifiseres vell ikke som julebrus, da den er svart, og ikke rød. Julebrus skal være rød. Rød er julens farge på samme måte som at påsken er gul. (Hvorfor er julen rød?).

Den beste julebrusen er selvfølgelig ett CocaCola produkt - Simba julebrus. :D

Skrevet

nei nei nei Even.. :D

julebrus trengs aldeles ikke å være rød.. når ble jule øl rød??

Enig at Iskald cola med juletegninger på gjør susen, men når vi tenker på skikkelig julebrus syns jeg hamr og lillehammer's er best, og den er da mere brun farget :)

Skrevet
nei nei nei Even.. :D

julebrus trengs aldeles ikke å være rød.. når ble jule øl rød??

Enig at Iskald cola med juletegninger på gjør susen' date=' men når vi tenker på skikkelig [u']julebrus[/u] syns jeg hamr og lillehammer's er best, og den er da mere brun farget :)

Eeehr.. julebrus og juleøl er to forskjellige ting, og skal nytes på hver sin måte. julebrus skal være rød, og den skal hete Simba julebrus.

Håper vi ALDRI kommer til enighet på dette temaet med julebrus :grin:

Skrevet
Mack Julebrus... Og dersom jeg hadde drukket øl' date=' så hadde det sikkert blitt Mack det og...

(For ordens skyld; jeg er 22, så jeg er gammel nok til det meste) [/quote']

Mack øl er genial! Har ikke fått gleden av å prøve juleølen deres. Men den er sikkert god :)

Skrevet
Kvalifiseres vell ikke som julebrus' date=' da den er svart, og ikke rød. [b'] Jule[/b]brus skal være rød. Rød er julens farge på samme måte som at påsken er gul. (Hvorfor er julen rød?).

Djis, du er jo helt på villspor nå Even ;)

Hva er julebrus?

Jo:

Julebrus er en brus som selges i tida rundt jul. På Sørlandet og bl.a. på Hamar og andre midtre og nordlige deler av Østlandet (Oppland og Hedmark), og i Trondheim, er julebrusen brun og smaker litt som champagnebrus. Den vanligste julebrusen er rød(og smaker som Tom og Jerry eller Donald brus), men den kommer også i brun, grønn og gul. På Østlandet, Gjøvik og sørover, Vestlandet og i små deler av Nord-Norge er julebrusen stort sett rød, og er litt kraftigere i smaken enn eventyrbrus som er den vanligste røde brusen resten av året.

Skrevet
Kvalifiseres vell ikke som julebrus' date=' da den er svart, og ikke rød. [b'] Jule[/b]brus skal være rød. Rød er julens farge på samme måte som at påsken er gul. (Hvorfor er julen rød?).

Djis, du er jo helt på villspor nå Even ;)

Hva er julebrus?

Jo:

Julebrus er en brus som selges i tida rundt jul. På Sørlandet og bl.a. på Hamar og andre midtre og nordlige deler av Østlandet (Oppland og Hedmark), og i Trondheim, er julebrusen brun og smaker litt som champagnebrus. Den vanligste julebrusen er rød(og smaker som Tom og Jerry eller Donald brus), men den kommer også i brun, grønn og gul. På Østlandet, Gjøvik og sørover, Vestlandet og i små deler av Nord-Norge er julebrusen stort sett rød, og er litt kraftigere i smaken enn eventyrbrus som er den vanligste røde brusen resten av året.

Hvor har du funnet det Varvik? :grin:

Nei, julebrus skal være rød, smake rødt og ikke minst virke juleaktig!

God jul(ebrus heter Simba.)!

Skrevet

Det kan være tradisjoner Even, som gjør at folk drikker forskjellig julebrus. Kanskje dem i Ålesund har vokst opp med at Grønn julebrus, er julebrus. Dem i Tromsø har drukket rød julebrus, og er vant til at dette er julebrus. Men en i Kristiansand har drukket brun julebrus som smaker champagne.

Uansett, det meste vi forbinner med julen har med barndommen vår å gjøre, og om lokal bryggeriet ditt har laget rød, brun, grønn eller gul Julebrus vet jeg ikke, men som oftest så drikker folk samme julebrus som når de var mindre. Derfor, er det ingen som blir enige om at det KUN finnes rød julebrus, for det gjør det ikke.

Samtidig vil jeg heller ikke påstå at julen er så veldig rød :P

Skrevet

Julenissen er veldig rød! :grin:

For min del går det veldig an på hva som blir kjøpt inn i heimen.

Og det går stort sett i type rød julebrus.

Må si meg enig i at det man måtte foretrekke av forskjellige julebruser og andre juleting har vel en solid rot i barndommen.

Jeg ble pent nødt en gang å prøve den fantastiske julebrusen fra Hamar (noen venninder som tydeligvis gledet seg til brusen kom ut i butikkene), etter mye godprat og ville fantasier om hvordan denne skulle smake fikk jeg endelig smakt en flaske brun julebrus.

Og jeg kunne konkludere med at for meg var det ikke noe mer spesielt en vanlig flaske med sjampis. Godt, men ikke min tradisjon. ;)

Skrevet
Det kan være tradisjoner Even' date=' som gjør at folk drikker forskjellig julebrus. Kanskje dem i Ålesund har vokst opp med at Grønn julebrus, er julebrus. Dem i Tromsø har drukket rød julebrus, og er vant til at dette er julebrus. Men en i Kristiansand har drukket brun julebrus som smaker champagne.

Uansett, det meste vi forbinner med julen har med barndommen vår å gjøre, og om lokal bryggeriet ditt har laget rød, brun, grønn eller gul Julebrus vet jeg ikke, men som oftest så drikker folk samme julebrus som når de var mindre. Derfor, er det ingen som blir enige om at det KUN finnes rød julebrus, for det gjør det ikke.

Samtidig vil jeg heller ikke påstå at julen er så veldig rød :P [/quote']

Er det jeg som blir dummere, du som blir smartere eller har du alltid vært sånn?

Lov ord fra deg her! :grin:

Skrevet

http://www.media.allerinternett.no/php/obj.phpi?o=2426470&w=230&frame=0&ee=

Dette er min favoritt! Den smaker ikke bringebær, den smaker ikke jordbær, den har en heeeeelt spessiel smak denne trio julebrusen altså!

Så det var en test over her som slaktet Trio brusen, men hos Dinside scorer den høyt igjen:

http://www.dinside.no/php/art.php?id=496797

Triobrusen smaker mye appelsin/klementin aktig, noe som får meg i julestemning, ettersom jeg forbinder klementiner med juletider.

Nå drikker jeg lite appelsinbrus ellers, det er nok derfor jeg liker det speielt godt som julebrus. Også er jeg jo fra Skien da.. Henrik Ibsen ville valgt Trio's julebrus, det er jeg overbevist om:D

Skrevet

Jeg har jo enda ikke skrevet min favoritt, selvom jeg kjempet for at Mack faktisk laget den beste julebrusen i verden, så må jeg innrømme at jeg fikk smake Grans julebrus her om dagen. Og når jeg og madammen var å handlet, jo.. Da kjøpte vi inn masse Grans Julebrus, på de store flaskene. Og jada, den er rød. Noe av det beste jeg har smakt!

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...