Skrevet 16. desember 2008 16 år Hei! Har fått problemer med pcen i det siste, det har begynt å gå mye senere. Jeg kan verken logge på msn, gå innpå kontrollpanel, starte programmer, og det går mye tregere å logge på når jeg starter maskinen, og hvis jeg er for treg til å skrive inn passordet på jeg restarte pcen, rimelige irriterende kan man si. Og det tar alt ifra 30 sek til 1 min for å komme innpå task manager, i jevnlige mellomrom kommer det opp en mld der det står at jeg ikke har rettigheter til skjermkortet, og må vøre administrator for å ha rettigheter, men jeg er jo admin på denne pcen. Når jeg har logget meg innpå pcen og går innpå taskmanager ser jeg at pcen bruker mye mindre minne en til vanlig(nå 420mb, før over 500mb). Og windows media player klikker når jeg skal innpå og høre på musikk eller noe, det samme skjer med firefox og til tider. Har kjørt mange virusprogram for å prøve å finne noe virus, men finner ingenting, og jeg har også prøvd systemgjenoppretting til tideligere datoer hvor pcen har vært virusfri, men problemet er her forsatt. Meldingen jeg får av ATI i jevnlige mellomrom er: "No ATI graphics driver is installed, or the ATI driver is no functioning properly. Please install the ATI driver appropriate for your ATI hardware" Kan dette være problemet? Har prøvd å innstalert en driver til skjermkortet , men står at jeg mangler directx 8, men jeg har jo 9 allerede. Og i innstalasjonen kommer det bare melding: "Setup did not find a driver compatible with your current hardware or operating system. Setup wil now exit" Specs: Acer Incorporated AMD Athlon™ 64 Processor 3500+ 2.21 GHz. 1,00 GB RAM Skjermkortet: ATI Radeon X1550 Setter veldig pris på hjelp!!! Aleksander
Skrevet 17. desember 2008 16 år det vanlige spørsmålet igjen: Task manager, sortert på "prosesser": hvilken prossess er det som bruker krefter? Og har du Norton Internet Security-pakke innstallert?
Skrevet 17. desember 2008 16 år Tenk igjennom om du har installert noe nytt, av hardware eller software, i såfall fjern det igjen. Så: Fjern lankabel så den ikke er på nett / deaktiver trådløst. Stopp alle firewalls og virusbeskyttelse nmidlertidig Så sjekker du: - at maskinen gjenkjenner all installert minne ved oppstart. - at du har nok ledig plass på disk - start maskinen i safemode og kjør defragmentering Start opp på vanligmåte: -Kjør drivecleaner og fjern alle rester av skjermdriver -last ned og installer ny ATI driver Sjekk maskinen igjen om den er bedre, isåfall kan du aktivere firewall og antivirus osv. Post resultater her så kanskje vi kan hjelpe mere.
Skrevet 17. desember 2008 16 år KOONGE!! Det funket, tusen takk for hjelpen!!! Fulgte rådene dine, Toril, og det funket knall!!! :grin:
Skrevet 17. desember 2008 16 år Toril er data kyndig, skal komme til deg neste gang jeg har problemer med dataen Toril!!
Skrevet 17. desember 2008 16 år He he, du mente dronning ikke sant! Hva var det som var problemet ditt, som løste det ?
Skrevet 17. desember 2008 16 år Hmm, har ikke peiling, restarte pcen igjen og innstalerte driveren. Også gikk det som smurt. Må si jeg fikk en god følelse da! Tilbake til FS nå
Skrevet 18. desember 2008 16 år Mamma ordner alltid opp vet du Even! Problemet er jo løst, men jeg klarer ikke la vær å nevne et litt generelt tips her. Ved første tegn til ledig tid/fritid høres det ut som du bør vurdere en liten opprydding Alexander. Hvis du altså til vanlig har over 500MB minne i bruk med XP, høres det ut som du har mye unødvendig resursbruk. Og når du bare har 1GB, totalt er det ikke akkurat det beste utgangspunktet for FS. En ren XP installasjon har til sammenlikning ca 20-22 kjørende prosesser, og noe rundt 80-120mb minnebruk. Enkelt sagt; jo mindre du har, jo raskere blir det, og mindre utsatt for problemer blir det også.
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.