K J Skrevet 29. november 2008 Skrevet 29. november 2008 Just a simple question: Er der forskel på lydkvaliteten alt efter om man downloader musik på iTunes eller laster ned musik fra en (original) CD? Siter
Ola Haldor Voll Skrevet 29. november 2008 Skrevet 29. november 2008 I bitrate - ja. Jeg er ingen lyd-freak, så jeg greier ikke høre forskjell på 264 (??) kbps/320kbps eller CD. fra 192kbps og nedover hører jeg merkbar forskjell. Bruker forsåvidt alltid AAC om mulig, da mp3 komprimerer hardere. Kjøp på iTunes er også AAC. Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 29. november 2008 Skrevet 29. november 2008 Ja. :grin: Man vil ikke høre veldig stor forskjell når man benytter små øretelefoner, men jo større systemet rundt det hele blir, jo tydligere blir forskjellen. Siter
Ola Haldor Voll Skrevet 29. november 2008 Skrevet 29. november 2008 CD vs. MP3? CD er definitivt best. Men du kan som sagt fint spille av komprimerte formater (AAC/MP3) - forutsatt at det er høy bitrate. Til sammenligning er CDer ukomprimert lyd, som er på omkring 1500kbps. Siter
Johan Clausen Skrevet 29. november 2008 Skrevet 29. november 2008 Ditto. Intet overgår knaseriet fra en LP! Også er det sjovere at se på en LP kører rundt end på en CD. Det er som om, at LP'en bare er nostalgi. Siter
Kent-Ruben Johansen Skrevet 29. november 2008 Skrevet 29. november 2008 Er jo mykere og mer fyldig lyd i vinyl etter min mening, bassen får en ny dimensjon Siter
K J Skrevet 29. november 2008 Forfatter Skrevet 29. november 2008 CD vs. MP3? CD er definitivt best. Men du kan som sagt fint spille av komprimerte formater (AAC/MP3) - forutsatt at det er høy bitrate. Til sammenligning er CDer ukomprimert lyd' date=' som er på omkring 1500kbps. [/quote'] Men det er vel ikke ukomprimeret længere, når det først er lastet ned på computeren via iTunes? Siter
Andrew Thomsen Skrevet 30. november 2008 Skrevet 30. november 2008 Jo, det er fremdeles komprimert etter nedlasting. MP3, selv med høyeste bitrate, er et *tapsformat*. Det betyr at mye av det opprinnelige musikksignalet er kuttet brutalt bort ut i fra noen matematiske teorier om frekvenser som maskerer hverandere og hva øret oppfatter. Jeg har alltid vært mot MP3. På min High-End stereo hører jeg tvert at MP3 er dårligere enn CD. Mye av romklangen forsvinner, og det høres flatt og uengasjerenede ut. Man kan også lett høre denne forskjellen med langt billigere anlegg enn det jeg har. Vil du ha et format som er *tapsfritt*, bør du satse på FLAC. Et fritt format som ikke eies av noen, og som blir mer og mer utberedt. Har for tiden alle mine 700 CD`er på en NAS, og lyden er bedre enn CD...fordi jeg nå unngår avlesningsmekanisme og feilkorrigering som man har når man avspiller en CD. Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 30. november 2008 Skrevet 30. november 2008 I grunnprinsippet er forskjellen mellom CD kvalitet og MP3 kvalitet at mye av de "ikke merkbare" (dog de er merkbare for det trente øre) dataene blir fjernet for å komprimere sangen slik at den tar mindre plass. For at ting skal bli mindre, må ting ofres. Greit, trenger man musikken for å trene fungerer MP3, men er man musikkelsker vil du etterhvert gjøre det du kan for å få tak i CD formatet. Hovedtrekket er som sagt ovenfor, at musikken blir mye "flatere", hvis man spiller en MP3 fil mot en CD vil man kunne høre at MP3 filen har, enten for mye bass, eller for høy diskant. Det er derfor best å ha en EQ tilgjengelig hvis man virkelig skal få det "beste" ut av en MP3 fil. Siter
Ola Haldor Voll Skrevet 30. november 2008 Skrevet 30. november 2008 Etter min mening er også AAC bedre enn MP3 Siter
Even Moe Egenes Skrevet 30. november 2008 Skrevet 30. november 2008 Er jo mykere og mer fyldig lyd i vinyl etter min mening' date=' bassen får en ny dimensjon [/quote'] Dette er jeg 100% enig i, selv om du ikke får det bedre enn benny lava med høy lyd og mye bass Jeg er jo egentlig født ETTER compact disc'ens "breakthru", men jeg nyter godt av de gamle creedens, Falco og Dire Straits LPene til fatter'n, samt Tandberg Huldraen Siter
Erlend Andrè Larssen Skrevet 30. november 2008 Skrevet 30. november 2008 Hehe, jeg kjører faktisk mp3-musikk fra PC'en igjennom en Huldra 10, Even Men sliter veldig med støyende potmetre, kommer vel til å koste en liten formue å få huldra til å synge rent igjen.. Siter
Even Moe Egenes Skrevet 30. november 2008 Skrevet 30. november 2008 Vi har selv en 12er stående nede kobla til LP spiller;) Fikk den nettopp tilbake fra en repratør, kostet en liten formue, men du verden så god avkastning det gir! Pleier å si til pappa at det er alt jeg trenger i arv :grin: Siter
Andrew Thomsen Skrevet 30. november 2008 Skrevet 30. november 2008 (dog de er merkbare for det trente øre) Mange "utrente ører" på besøk hos meg hører også lett forskjellen. Det avhenger av individuell hørsel og kvaliteten på innspillingen...samt kvaliteten på avspillingskjeden. Hva platespiller angår, kan jeg ikke lenger høre noen forskjell på LP fra direkte fra platespilleren kontra samme låt rippet til FLAC via en 24bit/96kHz ADC jeg bruker til formålet. Jeg ripper med andre ord LP`ene mine i en høyere oppløsning enn CD (som er 16bit/44.1kHz), og spiller av som FLAC 24bit/96kHz. Siter
Håkon Aarøen Skrevet 30. november 2008 Skrevet 30. november 2008 Nå skal ikke jeg kaste meg inn i diskusjonen om LP vs. CD, men jeg tror at en viktig årsak til at mange hører forskjell når de skal sammenligne CDer og LPer er at i "gamle dager", da man fortsatt ga ut popalbum på LP ble de mastret på en mer musikalsk måte - og ikke så hardt komprimert som dagens popskiver. (der en stor andel av RnB/hiphop-skiver faktisk er maksa så hardt i volum at de faktisk har distortion). Lær mer om temaet på denne linken: Får man tak i eldre CDer av klassikere som ikke er "remastered" er min mening at det ikke er fullt så lett å høre forskjell mellom CD og LP lenger, men det er viktig å dra opp volumet på de - for de kan tilsynelatende høres lave ut volummessig. Siter
Andrew Thomsen Skrevet 30. november 2008 Skrevet 30. november 2008 Nå skal ikke jeg kaste meg inn i diskusjonen om LP vs. CD' date=' men jeg tror at en viktig årsak til at mange hører forskjell når de skal sammenligne CDer og LPer er at i "gamle dager", da man fortsatt ga ut popalbum på LP ble de mastret på en mer musikalsk måte - og ikke så hardt komprimert som dagens popskiver. (der en stor andel av RnB/hiphop-skiver faktisk er maksa så hardt i volum at de faktisk har distortion). [/quote'] Et veldig VIKTIG poeng. Hele platebransjen skulle forlengst vært sendt til en straffeleir!! Dette er noe som jeg har studert mye på og diskutert i mange fora. Mye av CD produksjon i dag er ren søppel teknisk sett. Har sett scope-bilder der man tydelig kan se at kurvene er brutalt kuttet i topp og bunn på grunn av hard komprimering og andre uhumskheter. Vil tippe at cirka 60% av CD samlingen min er søppel hva teknikken angår, noe som jeg også ofte kan høre. Derfor er det uhyggelig få CD`er jeg har kjøpt de siste årene. Kjøper kun kvalitetsinnspillinger som jeg har lest kritikker på, og kjøper og laster ned "studiomasters" i FLAC 24/96 fra steder som f.eks. Linn Records. Siter
Christian Paulsen Skrevet 30. november 2008 Skrevet 30. november 2008 Jeg må si jeg savner 78 platene og båndspillere, eller da man "rippet i lossless" med to kassettspillere inntil hverandre, play vs rec, og snike seg ut av rommet... Vel nei, det er nok mye en smaksak dette med LP. Helt siden min første CD (Madonna True Blue 1986 :grin: ) har jeg for min del alltid likt den litt overdrevent krispe og faste lyden av CD, og har ikke savnet det gamle siden. Vedrørende MP3 så har jeg ikke noe High-End annlegg, og skadet hørsel har jeg, men at noen vil rippe CD-samlingen sin i 128kbs MP3 syns jeg er merkelig. Men jeg syns det varierer litt, og syns jeg har hørt feks 320kbs som jeg ikke kan påstå at jeg opplever som dårligere enn CD, mens andre opptak får denne "typiske MP3 lyden" (som vel alle enkelt hører hvis man spiller av i høyttalere og bitraten blir lav nok) Er det flere faktorer enn bitrate her kanskje, eller er det bare fordi det er forskjellig musikk jeg har hørt i samme bitrate? Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.