November 28, 200816 yr Augsburg Airways gjør tydeligvis noe ikke vi har med i landingstreningen på Q400, nemlig landing uten flap. Man merker at det ikke er så mye å leke med i forhold til flare [video:youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ToNyh1jUaPQ
November 28, 200816 yr Landingstrening står det i posten Såg litt røff ut den landingen ja.. Uten flaps synker man vel rimelig fort
November 28, 200816 yr Stilig! Ja, er hvertfall vanlig i PPL programet å trene på landinger uten flaps... Forksjellene er jo at man må komme inn med en del høyere hastighet enn vanlig, dersom man flarer som vanlig blir det en tricky landign for PPL'ere i.o.m. veldig høy nese...
November 28, 200816 yr Author Dette er som nevnt ikke noe vi trener på i flyet. Har gjort det i simulatoren og det får holde. Som det står i teksten til videoen har man med Q400 veldig lite spillerom i forhold til pitch-begrensninger når man kommer inn med 0-flap. Det er faktisk ganske lite å gå på når man lander med 15 grader og. Jeg vet ikke helt om jeg ser den store verdien av å gjøre dette i flyet. I dette tilfellet er flyet lett uten pax. Er stor forskjell på hvordan flyet oppfører seg og ikke minst hvilken hastighet man kommer inn med når flyet er tungt og lastet med folk og fe. I isingsforhold har vi ved høy landingsvekt minimum hastighet på rundt 180kts når vi flyr uten flap. Det er forholdsvis sporty for en turboprop.
November 28, 200816 yr Det var heftig ja! Kjenner fristelsen til å komme med en av alle min "morsomheter" ang landingshjul og Q400, men får vel besinne meg til å si at det for meg høres ut som en god ide at dere trener på dette i simulatoren.
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.