Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Heisann!

Da eg var ferdig på skolen i dag, kunne eg ikke la ver å ligge merke til noen fantastisk flotte Cumulus skyer (mener det er det) som speilet seg i den synkende solen :D Da eg kom hjem rakk eg ikke å bytte objektiv, så det ble panorama bilde ved hjelp av Sigma 70-300mm :)

Serverer da 2 bilder, derav ene er svart hvitt..

MassivCumulus.jpg

MassivCumulussvarthvitt.jpg

Håper dere legger igjen en kommentar.. Kom også gjerne med konstruktiv kritikk, hvis noe er verdt å pirke på :)

Ha en Fortsatt God Helg!

Skrevet

Stilig!

Cumulunimbus ;) Flotte bilder' date=' men jeg ville jo gjerne sett dem med litt mindre brennvidde :) [/quote']

Hvordan ser du at det er en cumulonimbus og ikke en vanlig cumulus?

Skrevet

Pent bilde! Skyer blir ofte veldig vakre i solnedgangen, men jeg er enig med Magnus i at vi gjerne kunne sett litt mer av skyene, ble et veldig lite utsnitt dette.

Du ser på den vertikale utviklingen at det ikke er snakk om en vanlig cumulus-sky (Cu) men enten en Towering Cumulus (TCu) eller Cumulonimbus (Cb). Om det er TCu eller Cb er ikke helt lett å si ut fra et så lite utsnitt av skyen, den har ingen definert ambolt, men den begynner å få litt "slørete" topper. Personlig holder jeg en knapp på at det fortsatt er en TCu. Men det er jo egentlig bare pirk og ikke det som skulle diskuteres her :)

Skrevet

Må si meg enig Arild, nå er det jo litt høy brennvidde (ikke for å fornerme bildene dine Tommy :) ) så jeg ser ikke så godt med tanke på vinkel, men det ser ut som skyene går temmelig høyt, også fordi at de øvre luftlagene (bl. a. jet-strømmene) ser ut til å ha tatt litt tak i toppen og dradd ut begynende slørskyer.

Nok en gang, flott bilde :)

Skrevet
  • Forfatter

Hehe, takker for kommentarer..

Jo det ang brennvidde er eg ganske enig i, men det haddde seg slik at det blåste litt, så skyen ble fort dekket av nedre skylag.. Så av den grunn tok eg ikkje sjangsen på å gå inn å hive på 10-20mm.. Skyen var en slik regn/haggelsky, ganske solid og høy.. Så kan vel si meg enig i TCu. Bortsett fra det så var det stort sett ikke mere enn det som er på bildet som var interressant, resten var mye grått :)

Og Clamer. Ingen årsak, og virkelig flott bilde :)

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …