Skrevet 27. november 2008 16 år God kveld Vel, ivertfall i Braathensfarger. Skulle gjerne ønsket at de beholdt ett fly i disse fargene, for minnens skyld. Boeing 737-flyet LN-BRX «Sigurd Munn» har flydd Norge og Europa rundt i Braathens blå-hvite farger siden 1993. Nå er det slutt. I helgen ble flyet lakkert i SAS-farger. http://www1.vg.no/bildespesial/show/spesial.php?id=6542
Skrevet 27. november 2008 16 år Huff, gruet meg til denne dagen... R.I.P Braathens! Synes ærlig talt SAS kunne vært litt greie, men det er vell kansje å forlange for mye..
Skrevet 27. november 2008 16 år For å være helt ærlig, hvor mange setter egentlig pris på "uferdige flyselskaper"? Når et flyselskap baserer seg på ett design, så virker det jo uten tvil negativt å ha en haug av fly i totalt andre liverys. Tenk på passasjerene som ikke har så god peiling. Bestilt og booket tur med SAS, også står det et Braathens-fly ved gaten. Det gir jo dem en viss tvil om de står ved riktig gate. Nei, få heller malt om flyene!
Skrevet 27. november 2008 16 år Hvis man da tar boarding kortet opp fra lommen. Det står SASBraathens eller bare SAS da for den saks skyld på det, ser på flightnummeret kanskje 1436 til københavn og det står 1436 på skjermen ved gaten og det står København Kastrup der og... Da hadde jeg ikke vært i tvil iallefall Men som du sier en viss tvil kan vel kanskje komme over dem ja..
Skrevet 27. november 2008 16 år Forfatter Nei, det tror jeg faktisk ikke. Er da svært få som bryr seg, og de som bryr seg vet at selskapene er sammenslått. Ofte står jo flyet med nesen mot terminalen, ved gate, og det er lite synlig hva som står på siden av flyet... Er dog enig at det blir uryddig om alle fly skal ha hver sin farge, men det er da ikke det vi snakker om her. SAS har vel en Airbus i retrofarger? Hvorfor da ikke én Boeing i Braathens?
Skrevet 27. november 2008 16 år Tro meg, jeg vet om nok av pensjonister som ikke skjønner mye når det står et Braathens-fly utenforgaten der de forventet en blå SAS-hale.
Skrevet 27. november 2008 16 år Hvorfor da ikke én Boeing i Braathens? Hvorfor skal SAS ha Braathens i retro-farger? SAS har ingenting med Braathens å gjøre overhodet i løpet av de 60 årene de har holdt på. Utenom oppkjøpet da. Da stemmer jeg heller for et SAS-fly i retro-SAS farger slik som OY-KBO.
Skrevet 27. november 2008 16 år Synes jeg huske SAS sa noe om Braathens da de kjøpte det opp, hva var det igjen?
Skrevet 27. november 2008 16 år Synes jeg huske SAS sa noe om Braathens da de kjøpte det opp' date=' hva var det igjen? [/quote']"Vi har nå kjøpt opp Braathens"?
Skrevet 27. november 2008 16 år JAA :grin: Nei, men Braathens er en era i norsk luftfartshistorie, dette vet SAS, da de har konkkurert mot dem fra den bitre børjan..
Skrevet 27. november 2008 16 år Såklart er Braathens en av det aller mest kjente med norsk luftfart, men jeg ser ikke sannsynligheten i at SAS som har vært et konkurrerende selskap i alle år, plutselig skal begynne å male om flyene sine til en Ex. rival.
Skrevet 27. november 2008 16 år Hoi Kim Jørgen, du er vist skikkelig anti-braathens i denne posten Blir pensjonister forvirret av et Braathens-fly så blir de allefall forvirret av et retro-sasfly. Pensjonister ligger kanskje ikke først i linja når det kommer til ny teknologi, men å lese fra TV-skjermen i taket greier de nok, så jeg tror ikke du trenger bekymre deg for akkuratt pensjonister (heller litt trege mennesker i alle aldre, men intet samfunn uten). Jeg mener også at SAS burde beholde en Braathens, som honnør til Norges flyselskap no.1 fram til oppkjøpelsen. Erlig talt er den siste versjonen av Braathenspainten det fineste liveryet som er, i alle fall etter min mening. Men sjansene er vel ikke store, i alle fall ikke når den siste er blitt SAS-malt
Skrevet 27. november 2008 16 år Når jeg eier et flyselskap (kommer aldri til å skje) så skal jeg kjøpe BRX.. å male den om.. som du sier Meese, vi burde beholdt det i honnør til ex flag carrier.. Syns den med "hornet" som logo på halen var finest jeg (ikke det siste, men det ant siste)
Skrevet 27. november 2008 16 år Jeg synes de burde beholdt det. Braathens har vært en bauta i norsk flyhistorie. Og også det opprinnelig heleide norske. Ble deler av det eid av Norge, eller har det alltid vært på private hender? SAS er jo delvis eid av både Norge, Sverige og Danmark, og er vel kanskje litt heldige sådan. Tilslutt så vil jeg egentlig bare påpeke at det er mengder av "shared-connections" for tida. (Usikker på om det er riktig ordbruk." Dvs. at Norwegian passasjerer flyr med Easyjet eller noe sånt. (Tatt rett ut av løse lufta.) Det er vel også litt uferdig i så måte.
Skrevet 27. november 2008 16 år Syns det er trist at alle spor av Braathens nå er borte. Heldigvis fikk jeg noen bra bilder av dette flyet tidligere i høst, så hos meg lever den i beste vellgående i Braathens farver.
Skrevet 27. november 2008 16 år Hoi Kim Jørgen' date=' du er vist skikkelig anti-braathens i denne posten [/quote'] Hehe, jeg skulle gjerne hatt Braathens videre i norsk luftfart! Men jeg er ikke noe fan av at SAS skal drive "Braathens-Ånden" videre. Du ser BRX fra utsiden i fulle Braathens-farger, men inne ombord, SAS-loger og uniformer og velkomsthilsner. Det blir bare så totalt gærn't som mulig. Nei, skal SAS ha noe retro, så får det være i sine egne farger.
Skrevet 28. november 2008 16 år "Jajajjajajaja, sterke ord her fra Kim-Jørgen." Du har ett rimelig godt poeng, men som tidligere nevnt, det er en era i norsk luf.his..
Skrevet 28. november 2008 16 år Det sitatet der har jeg ikke lest noe sted enda men. Selv om Braathens er en era i norsk luftfart, så blir det totalt feil at SAS skal drive å fly i Braathens-farger.
Skrevet 28. november 2008 16 år Det var ikke ett sitat, det skulle være en "in-game" kommentar fra kommentatoren.. Mulig det, men jeg syns det jeg tidligere har skrevet..
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.