Gå til innhold

X-plane video, min første i en rekke av flere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som noen av dere kanskje husker og forhåpentligvis nyter godt av ennå, lagde jeg noen flysim-videoer da jeg fløy FS9 og FSX.

Nå når jeg har anskaffet meg både utstyr og flysim igjen er det naturligvis morro å kunne gjøre noe av dette igjen. Har knapt fått mulighet til å bli kjent med X-plane ennå, og har bare lekt meg med fysikken ved landing og take-off - og nyter det til det fulle.

I går kveld tok jeg meg tid til å bruke FRAPS og har kokt sammen et lite minutt med stemningsfulle bilder, om jeg får lov å si det selv. Det er kun en take-off, men verdt å ta en titt, og tørr påstå at du ikke blir snytt for nedlastingstiden. :grin:

Last ned - krever QuickTime, VLC, e.l..

edit: her er youtube-video for de av dere som ikke gidder å laste ned. Vil dog foreslå at dere gjør det, da den er i 640x340px størrelse. Videoen prosesseres nå, og er kanskje ikke tilgjengelig nå mens jeg skriver innlegget.

[video:youtube]Aa0fHwHXr84

Skrevet

Det var en utrolig opplevelse å se denne lille snutten.

Sitter nå på en tur fra Vigra til Gardermoen med B200, og lurer på hvorfor jeg gidder det, når jeg ser dette.

Utrolig facinerende. Og som jeg forstår har x-plane en helt annen fysikk enn MSFS?

Hvordan er da systemsimuleringene og utvalg av addons til det?

btw; Bruker du Mac når du spiller dette?

Skrevet

Aeroworx B200 eller? Elsket den i FS9!! :)

Jeg har knapt fått prøvd å sette meg ned og fokusere på simulatoren, så dette tørr jeg ikke si noe særlig om. Det jeg kan si er at i virtual cockpit er man på langt nær fotorealisme slik dere er vant til (og som man blir bortskjemt med) i MSFS - derimot har man en visuell fremstilling av en cockpit som ser OK ut, og instrumentene er responsive, og flyter like godt som simulatoren ellers gjør. Kort og godt som varm kniv gjennom smør - og det er direkte lekkert å se hvor godt det flyter.

Fysikken i MSFS vs. X-Plane vil jeg si er som natt og dag. Legg f.eks. merke til hvordan flyet demper den bråstoppen i starten, og hvordan den nedover rullebanen kompanserer for humpene i rullebanen. Du har til dels slikt i MSFS så vidt jeg kan erindre, men det var så A4 og linært at det nesten virket pre-animert, ikke en greie som ble kalkulert og skjedde i real-time foran nesa på deg.

Bruker en PC til flysim. Macen er "strictly business", mens PCen gjør unna 3D-animasjon en gang i blandt :) PCen har følgende specs

- EVGA nForce 780i hovedkort

- Core 2 Duo 3GHz E8400

- 8GB OCZ Vista Platinum DDR2-PC6400 RAM

- EVGA GeForce 9800GTX

Kjører Vista x64 og bruker en Eizo 24" skjerm, med en Saitek Yoke kjøpt fra shoppen her på flightsim.no.

Skrevet

Aeroworx sin ja. Den er den jeg flyr mest med, alt anna ligger latent enda. Har jo hatt turen i den ekte saken, derfor syns jeg det er ekstra stas med den.

Men simmen ja. Virker veldig, veldig gjennomført og flott, ellers så er du som får den til å virke som det ;)

Uansett, så ser det nydelig ut, jeg tror, i likhet som du nevner at ting er litt annerledes, men at styrken til x-plane ligger i fysikken og ikke grafikken som MSFS tilstreber.

JEg må si jeg er fristet enn så lenge, men også de små planer om Mac må passe inn i alt jeg egentlig har lyst til å kjøpe ;)

Skrevet

X-Plane på Mac skal ikke være noe problem, og vet at flere bruker Saitek yoke/stikke under OS X med X-Plane. :)

Nå er jo disse bildene fabrikert, og jeg har selv bestemt hvordan lysforholdene skal være i forhold til årstid og tidspunkt på døgnet for å få den følelsen og atmosfæren jeg ville. Er ingen problemer å gjenskape scenarioet med morgenstemning som dette, ei heller solnedgang :)

Skrevet

Hei Ola Haldor.

Gratulerer med X-Plane ! :)

Hyggelig å se at ikke alle blir skremt fra å kjøpe det, med tanke på endel unyanserte innlegg her på forumet.

Hver sin smak og preferanse.

Jeg har brukt X-Plane siden versjon 5 (eller var det 6 mon tro...)Har også FSX, men ble lei av stutters og lav fps selv med topp maskinvare.

La inn endel screenshots tidligere, som viser forskjellige stemninger og scenery i simmen.

Bilder

Ellers er det gøy å ha den med på telefonen min (iPhone 3G) ;)

http://x-plane.com/iPhone/iPhone.html

Sjekk ut x-plane tråden her for mye info og tips.

Mvh.

Vidar

PS.Flere videoer takk :D

Skrevet

Gratulerer med X-plane Ola. Dette ser utrolig bra ut og med hensyn til fysikken som er lagt inn her vurderer jeg mer og mer og gå til anskaffelse av X-plane. Er nok ikke uten grunn at Elite sammen med X-plane har fått FAA-approval og flere benytter seg av denne i cockpit bygging. Ser frem til flere av disse flotte videoene dine. :)

Skrevet

Takk takk, Paul Thomas. :)

Kommer nok mer video etterhvert, og da må jeg vel prøve å øve litt på å lande disse propelldyrene. ;)

Til de av dere som VURDERER å kjøpe x-plane, kjøp NÅ! Prisen er for tiden nedsatt fra $59 til $39...

X-Plane 9.21 final is available on DVD- Only $39 FOR A LIMITED TIME

x-plane.com selger :)

Skrevet

Absolutte lekre bilder og film her, ser ut å flyte som hakka møkk dette!

Men i flightsim er og blir flyging fra cockpiten for meg det aller viktigste, og jeg lurte på om dere også kunne poste noen bilder av hvordan det ser der på de modellene dere har lagt ut? :)

Skrevet

Hyggelig for deg at du er fornøyd Ola, det er jo tross alt det aller viktigste. ;)

Jeg ser frem til flere filmer jeg. Har ikke prøvd det selv, men vet det er en innebygget funksjon for dette med flim også. Den krever at du har Quicktime (som du vel har om du er Apple fantom), og da kan du rett fra fil menyen ta opp film, og velge både fps og oppløsningen fra samme meny. Noe å teste ut kanskje?

Ellers så har jeg jo allerede sagt andre steder at flyten utvilsomt er bedre i X-plane, enn FSX, men vi må ikke ta helt av her...

X-plane på standard innstilling har fint vann og natur, men det vrimler ikke av flyplassbygninger osv hvis du ser deg litt om...Slidere og grafikkinstillinger har jo en litt merkelig skalering, som feks dette:

None

A lot

Tons

Mega tons

To many

Totally insane

Så med andre ord er default det samme som noe under minimum i mer normale skalaer som i FSX. Og jeg kan love at dersom man skrur opp alt dette, og kjører litt brukbar oppløsning så er det slutt på 60fps.

Så mitt råd til deg Ola, er at du pøser på med scenery, AA, osv helt til du kommer ned i noe rundt 30fps. Det er i alle fall det jeg oppfatter som beste ballanse mellom utseende og flyt i X-plane. Og da ser det også riktig bra ut, og blir litt mer spennende enn rullebane, skog og vann.

Legger med noen klikkbare bilder som til dels viser hva jeg mener. Detaljnivået på bilene langt unna er sånne små ting jeg syns er litt imponerende:

293187.jpeg

293190.jpeg

293193.jpeg

Hehe, til slutt, har du flydd på noen av disse enda?

293192.jpeg

Ok, lykke til med videre flyvning. Som Halvdan håper jeg også på cocpitvideo, og liker i grunn det aller best, eller en blanding. De flyene jeg har prøvd har ikke hatt så veldig imponerende 3D cocpit, bla virker det å være i dårlig oppløsning, men for film i dette formatet skulle vel ikke det blir så synlig? :)

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...