Audun Braastad Skrevet 22. november 2008 Skrevet 22. november 2008 Neida, Ivar. Jeg hadde ikke glemt bildeserien! Du binder deg til å lage en heidundrandes bildefremvisning på forumet når du er tilbake. :cool: Dette er fra tråden der Ola Haldor la ut sitt Sigma 10-20 for salg i september. Jeg skulle på høstferie til Barcelona' date=' og måtte smelle til med et godt bud for å få objektivet tidsnok til avreisen. Jeg har hatt mye å gjøre den siste tiden, men nå har jeg endelig blitt ferdig med Barcelona-bildene! Stort sett alle bildene er tatt med Sigma 10-20. Et fantastisk objektiv til byfotografering! Evt. bildetekst står under bildet. [img']http://img141.imageshack.us/img141/5240/img8488rki7.jpg[/img] Dette er vel sånn ca over Frankrike tror jeg. Første kveld sto tapas på menyen. Dette er grønn pepper For å få litt trim tok jeg trappa opp hver gang (nesten). Hadde rom i sjette etasje. Utsikten fra rommet. Skal si det var liv nede på gata! Første dag dro vi til La Sagrada Familia. Noe annet enn domkirken i Oslo Så dro vi videre. Flere steder i byen var det hektisk aktivitet, sånn som her. Og det manglet ikke på gatefeiere! Spansk lukeparkering! Så kom vi fram til Park Güell. Utrolig kul arkitektur som er verdt et besøk! Vi var ikke aleine der. Og på toppen lå det en enorm, åpen plass. Siter
Audun Braastad Skrevet 22. november 2008 Forfatter Skrevet 22. november 2008 Utsikt over byen. Det var mange som solgte diverse ting på den store plassen. Her er noe av det man kunne få kjøpt. Jeg vet dette er litt "jalla", men jeg ble plutselig lei av å lage vanlige bilder.. Ganske spesielle byggverk i denne parken Hadde ikke hatt noe i mot å ha dette som fritidsbolig. Det har seg sånn at jeg har betennelse i akillesen for tida. Hadde ganske vondt etter all gåingen, og så så jeg denne trappa.. Og på toppen satt brodern og venta Men jeg kom meg opp til slutt, og fikk et vakkert syn! Og så var det ned igjen. Denne gangen i en jungel-aktig natur. Nede ved den store plassen, på en café, traff vi på denne dua. Og her prøver den å drepe en ostebit. Sånn ser det ut langs kanten av den store plassen. Kveld i tjukkeste Barcelona sentrum. Siter
Audun Braastad Skrevet 22. november 2008 Forfatter Skrevet 22. november 2008 På vei hjem til hotellet snudde jeg meg plutselig for å se inn i et butikkvindu. Gjett om jeg skvatt når jeg så dette beistet halvannen meter unna meg! Dette er tatt omtrent ett minutt etter at jeg våkna neste morgen. Vi tok en guidet busstur rundt i Barcelona. Her er noe av arkitekturen vi fikk se. La Sagrada Familia, igjen Og så: et av turens høydepunkter. Nei, dette er ikke en kirke, men Europas største fotballstadion! Camp Nou. Det har faktisk innebygget kapell. Dere ser formen av tribunen i taket. Tilskuerkapasitet: 98000! Togstasjonen i Barcelona. Litt finere enn Oslo S? Og det mangler ikke på drosjer Og her jobbes det? Ikke veldig effektiv bruk av arbeidskraft. Siter
Audun Braastad Skrevet 22. november 2008 Forfatter Skrevet 22. november 2008 Dette skulle visst være et bygg med viktige personer inni. Men jeg husker ikke hva det het. Barcelonas svar på Markusplassen. Ordentlig koselig atmosfære på denne plassen! Nede ved småbåthavna. Og her inne i en ny flott park. Det er ikke bare Paris som har Triumfbue. Sånn ser det ut "inne i" buen. Så var det tid for å besøke det enorme markedet. Her kunne man kjøpe alt fra godteri med E-stoffer til kjempestore reker og annen sjømat. Dette slår godteributikken på Svinesund! Utvalget av tørket frukt o.l. var heller ikke dårlig. Siste kvelden fikk jeg tatt noen kveldsbilder fra taket på hotellet. Har brukt enormt med tid på bildene, og det tok en time bare å laste dem opp til forumet, så jeg håper du legger igjen en kommentar Siter
A L Skrevet 22. november 2008 Skrevet 22. november 2008 oi oi oi oi oi!!!! Dette var utrolig fine bilder Audun! Fy F*** veldig god variasjon, fin redigering, ikke for mye.. Lurer på om de lærer og lukeparkere på den måte når de tar lappen jeg? Siter
Ola Haldor Voll Skrevet 22. november 2008 Skrevet 22. november 2008 Trakk godt på smilebåndet når jeg så arbeidsfordelingen blandt veiarbeiderne. Ikke så ulikt det vi har her hjemme. :grin: Likte det siste bildet i serien veldig godt. Fin glød i byen, og naturlig kveldssol og fin, lun, men litt kjølig atmosfære. FLOTT!! Siter
Eirik Vole Rye Skrevet 22. november 2008 Skrevet 22. november 2008 Dette var det jevnt over utrolig bra kvalitet på og innimellom hadde du noen helvetes tøffe bilder! Veldig bra dokumentert. Siter
Mathias Røsberg Mauren Skrevet 22. november 2008 Skrevet 22. november 2008 Kult! Har selv vært i Barcelona og kjenner meg igjen i mange av gatene og byggningene. La Sagrada Familia var bare en av de plassene du har besøkt som jeg også har vært. Utrolig kult å se arkitekturen der - For de har jo rett. Hvorfor skal alt være firekantet og rett? Synd du ikke fikk oppleve en fullsatt Camp Nou - For det fikk jeg da jeg var der Siter
Even Moe Egenes Skrevet 22. november 2008 Skrevet 22. november 2008 På vei hjem til hotellet snudde jeg meg plutselig for å se inn i et butikkvindu. Gjett om jeg skvatt når jeg så dette beistet halvannen meter unna meg! Jeg har sittet i en :grin: Men anyways, skal ikke skrøyte av mine bedrifter, men dine! Var sinnsykt flotte bilder! og likte spessielt bilde 8?) det første av de veiarbeiderne. Dæven, bare se på omgivelsene! Siter
Kim Jørgen Brenna Skrevet 22. november 2008 Skrevet 22. november 2008 Utrolig flotte bilder dette her. Spania er mitt favorittland nummer 1! Så det var utrolig gøy å se noen bilder igjen. Siter
Petter Tandberg Skrevet 22. november 2008 Skrevet 22. november 2008 Utrolig bra, Audun! Kos å våkne opp til sånne bilder! Siter
Timmy Brandt Skrevet 22. november 2008 Skrevet 22. november 2008 Fantastiska bilder det här !! Barcelona är en otroligt vacker och livlig stad, jag var där i Januari 2006 och såg allt du visar här på bilderna och lite till. En favoritbild av alla här över: Grön kaktus på svart-vit bakrund. Har precis hittat den funktionen direkt i min Ixus 80IS och tycker den ger otroligt spännande motiv. Siter
Tommy Bernes Skrevet 22. november 2008 Skrevet 22. november 2008 Ufattelig bra, Audun! Dette var flott og våkne til på en lørdags morgen Siter
Gjest Aleksander Milde Skrevet 22. november 2008 Skrevet 22. november 2008 Ufattelig bra' date=' Audun! Dette var flott og våkne til på en lørdags morgen [/quote'] Siter
Sindre Holberg Skrevet 22. november 2008 Skrevet 22. november 2008 Enormt flotte bilder! Som Tommy sa: flott å våkne opp til sånne bilder på en Lørdagsmorgen Siter
Arild Oldervoll Skrevet 22. november 2008 Skrevet 22. november 2008 Her var det veldig mye knask, og en veldig flott fremstilling av en spennende by Siter
Audun Braastad Skrevet 22. november 2008 Forfatter Skrevet 22. november 2008 Takk for kommentarer Noen som har konstruktiv kritikk / tips til hva som kan gjøres bedre å komme med? Siter
Lars B. Frostad Skrevet 22. november 2008 Skrevet 22. november 2008 Ingen tvil om at denne gutten kan å ta bilder ja, helt utrolig og vannvittig flott å se igjennom!! (Audi R8 er vill ja, både utseende og pris. Her i Sverige får man den ny for ca. Kr: 940.000 omregnet i NOK - i Norge koster den ca. Kr: 1.800.000.- så dyr er den uansett. Da med 4.2 FSI-motor (V8) og 420 HK.) Siter
Magnus F. Meese Skrevet 22. november 2008 Skrevet 22. november 2008 Kult å se bilder fra sommerferiens feriested Dette var ekselente bilder, jeg finner ikke noe å pirke på! Var du kjøtt-delen av markedet der man kunne finne hjerte, hjerne, øyer, hel lever og masse annet snadder fra dirverse husdyr? Lækkert Siter
Andreas F Berger Skrevet 22. november 2008 Skrevet 22. november 2008 Kjempeflotte bilder! Gleder meg til jeg skal dit i sommerferien. Du kunne ikke gitt en kort forklaring på hvordan du kommer til det stede hvor du tok dette bilde: Siter
Audun Braastad Skrevet 22. november 2008 Forfatter Skrevet 22. november 2008 Var du kjøtt-delen av markedet der man kunne finne hjerte' date=' hjerne, øyer, hel lever og masse annet snadder fra dirverse husdyr? Lækkert [/quote']Hmm.. Tror ikke jeg var der. Hadde nok husket det hvis jeg hadde sett de tingene du beskriver Andreas: Først må du komme deg til Park Güell. Deretter går du oppover til du kommer til den store plassen. Deretter kan du se kartet jeg linker til. Tror vi tok en snarvei gjennom skogen et sted, for det er et stykke å gå. EDIT: Tror jeg fant ruta vi brukte. Masse flott å langs denne veien i tillegg til utsikten på toppen! Park Güell - Google Maps Siter
Mathias Røsberg Mauren Skrevet 23. november 2008 Skrevet 23. november 2008 Går også slike "guide-busser" fra andre siden av gaten ved Hard Rock Cafè. Vet ikke om der er flere, men i alle fall denne jeg mener. Vi tok denne bussen og ble guidet opp på denne plassen hvor vi så hele byen. Så kjører den ned på andre siden og ned til havneområdet Der kan du se enorme luksus yatcher og ett yrende folkeliv om kvelden. Er busser med guide på flere forskjellige språk (følger med noe jalla ørepropper) og du kan sitte i 2. etg uten tak. Siter
Andreas Grindvoll Skrevet 23. november 2008 Skrevet 23. november 2008 Dette var rett og slett veldig overraskende tøffe og veldig veldig bra bilder! Det kan høres ut som om jeg overdriver, men jeg sa vel nærmest "oi" for de aller aller fleste bildene! Hva har du drevet med siden sist jeg så bilder fra deg? Skaffet deg vidvinkel tydeligvis, men fargemessig så virker det som om du har eksperimentert og funnet ut noen saker om fargemetning du godt kunne delt med oss også Siter
Timmy Brandt Skrevet 23. november 2008 Skrevet 23. november 2008 Takk for kommentarer Noen som har konstruktiv kritikk / tips til hva som kan gjøres bedre å komme med? Amatörkritik och det första jag tänkte på. Bild 1: Horisonten ser sned ut, ser ut som det är mer blå himmel på höger sida. Bild 2: Synd att du inte fick med hela den gröna pepparn. Bild 3: Där ville jag ha tagit med den siste biten längst ner som är ute av bild. Bild 4: Bild 5: Tittar man på huset närmast med stupröret, så är bilden lite sned, eller? Bild 6: Bild 7: Bild 8: (ACSA påminner mig om Airport Company South Africa) Bild 9: Bild 10: Bild 11: Överexponerat? (vit himmel) Bild 12: Fint om du låtit spegligen av tornen visas till fullo i vattnet. Bild 13: Bild 14: Nice beach! Bild 15: Bild 16: Bild 17: Bild 18: RIKTIGT nice!! Bild 19: Hade blivit finare med blå himmel som på bild 20 och inte så vit som det är där. Bild 20: Den här himlen (skyerne) på bild 19! Bild 21: Tråkig. Ger inte den gamla känslan som ett svart vitt foto borde förmedla. Bild 22: Har en likadan panorama bild från Barcelona faktiskt. Bild 23: Bild 24: Synd att vänster vinge inte är med 100%. Bild 25: Bra fokus på duvan och fint när vingarna rör på sig. Bild 26: Fattas lite lite av duvans haleroder Bild 27: Bild 28: Bild 29: Bild 30: Bild 31: Du vet att du är med i glaset (spegelbild)? Bild 32: För mycket spegling i glaset här också. Bild 33: VACKERT Bild 34: Bild 35: Bild 36: Bra plassering av LSF. Bild 37: Bild 38: Du lyckas förmedla storleken på arenan med den här bilden, bra. Bild 39: Samma här. Bild 40: Jag kan inte bestämma mig om den är finare i färg eller svartvitt. Bild 41: Bild 42: Dom gula bilarna gör sig riktigt bra mot blåa hus och himmel. Bild 43: Kommentar om arbetarna över passar bra här. Bild 44: Fantastiskt stämningsfull. Bild 45: Den gröna busken under statyen hade varit fin grön där, som kaktusen över. Bild 46: Bra belysning och fokus. Bild 47: Bild 48: Bild 49: Bild 50: Tror den hade passat i färg. Bruna (sand) triumbågen med blå himmel och gröna palmer bredvid. Bild 51: Som sagt, jag älskar den här effekten med svartvit vs färg. Bild 52: Överexponerat. Bild 53: Reklambild, riktigt fin. Bild 54: Bild 55: Bild 56: Bild 57: Kvällsstämmning. Bild 58: Tycker om kvällen, bilarna, skyerne, storstadskänslan kombinerat med något gammalt och litet (en bakgård eller liknande). Det var mina kommentarer. Hoppas du fattar Svensk nu då Bilder helt utan kommentar betyder bara att bilden var väldigt bra/fin. Siter
Johan Luiggi Skrevet 23. november 2008 Skrevet 23. november 2008 Var i Barcelona for et âr siden eller 2, sâ det meste du sâ her, tror jeg posta noen bilder pâ forumet, men dine bilde knuser mine! Siter
Audun Braastad Skrevet 23. november 2008 Forfatter Skrevet 23. november 2008 Dette var rett og slett veldig overraskende tøffe og veldig veldig bra bilder! Det kan høres ut som om jeg overdriver' date=' men jeg sa vel nærmest "oi" for de aller aller fleste bildene! Hva har du drevet med siden sist jeg så bilder fra deg? Skaffet deg vidvinkel tydeligvis, men fargemessig så virker det som om du har eksperimentert og funnet ut noen saker om fargemetning du godt kunne delt med oss også [/quote'] Takk for det, Andreas Stemmer at jeg har eksperimentert litt. Fikk et tips fra Kristian Jørgensen i sommer, som jeg har videreutviklet litt Jeg bruker to Hue/Saturatin adjustment layers. Begge setter jeg på Colorize. Den første setter jeg på: Hue: 55 Saturation: 55 Lightness: 15 Det neste setter jeg på: Hue: 225 Saturation: 55 Lightness: 15 Deretter setter jeg begge på Soft Light, og opacity på 20-60%. Alt ettersom hvordan fargene og lyset i bildet er fra før av. Deretter bruker jeg et nytt Hue/Saturation adjustment layer, og setter saturation på 10-30. (Ikke Colorize). Det er vel stort sett sånn jeg justerer fargene. Timmy: Tusen takk for flotte tips/konstruktiv kritikk! Bild 5: Tittar man på huset närmast med stupröret, så är bilden lite sned, eller?Hva er stuprør, og hva betyr sned? (Er ikke veldig god på svensk ) Bild 11: Överexponerat? (vit himmel)Himmelen er overeksponert ja, men hadde jeg eksponert etter himmelen hadde jo det andre blitt mørkt. For å unngå dette må man sette sammen to forskjellige eksponeringer, og så viske fram en mørkere himmel. Orket rett og slett ikke gjøre dette på alle bildene. Tar en del tid. Bild 31: Du vet att du är med i glaset (spegelbild)?Bild 32: För mycket spegling i glaset här också. Ja, jeg vet jo at speilbildet av meg er med på bildet. Men hva kunne jeg gjort for å unngå det? Har ikke polariseringsfilter, så da er det vel umulig å unngå refleksjonene? Bild 45: Den gröna busken under statyen hade varit fin grön där, som kaktusen över. :smile: Hvilken statue mener du? Bild 52: Överexponerat.Jeg burde stått på andre siden da jeg tok bildet. Da hadde jeg fått sola mer bak meg, og en bedre himmel. Som sagt, takk for posten din Siter
Pål Næss Skrevet 23. november 2008 Skrevet 23. november 2008 stuprøret er nedløpsrøret fra takrenna, og han mener det er skjevt. men hadde det blitt rettet, hadde noe annet blitt skjevt i stedet, med mindre du hadde skutt med tilt/shift-linse. og jeg er uenig i at refleksjonen der er en BadThingTM. Man kan nesten se for seg guttungen stå der med sikkelet rennende av drømmebilen der i vinduet. Det SKAL være refleksjon der. jeg er imponert av billedblikket ditt, jeg. og takk for innblikket i hvordan du mekket fargene, der er det noe å teste ut. Siter
Audun Braastad Skrevet 23. november 2008 Forfatter Skrevet 23. november 2008 stuprøret er nedløpsrøret fra takrenna' date=' og han mener det er skjevt. men hadde det blitt rettet, hadde noe annet blitt skjevt i stedet, med mindre du hadde skutt med tilt/shift-linse.[/quote']Takk for det, Pål Det er sant som du sier. Når man skal rette opp et vidvinkel-bilde må man se på vertikale linjer i midten av bildet. I ytterkantene av bildet "skal" det være skjevt når man bruker vidvinkel. Dette kan både være en ulempe eller en ting som gjør bildet kulere. Siter
Pål Næss Skrevet 23. november 2008 Skrevet 23. november 2008 Bild 11: Överexponerat? (vit himmel)Himmelen er overeksponert ja' date=' men hadde jeg eksponert etter himmelen hadde jo det andre blitt mørkt. For å unngå dette må man sette sammen to forskjellige eksponeringer, og så viske fram en mørkere himmel. Orket rett og slett ikke gjøre dette på alle bildene. Tar en del tid.[/quote'] åja, det glemte jeg: Gråfilter (neutral density). :grin: Siter
Audun Braastad Skrevet 23. november 2008 Forfatter Skrevet 23. november 2008 Men hadde ikke alt blitt mørkere da? Selvom himmelen hadde blitt riktig hadde vel resten blitt for mørkt? Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.