Petter Tandberg Skrevet 15. november 2008 Skrevet 15. november 2008 Hei og hopp! I.o.m at jeg akkurat har fullført kurs nr. 4, navigasjon, i opplegget til Luftfartsskolen, så ville jeg repeter litt! Lagde derfor en operativ flygeplan som omfattet ruten Notodden - Gardermoen! For å se om jeg hadde regnet riktig med regneskive osv, tok jeg meg en tur på VATSIM. Ruten var som følger: -ENNO -MEHEIA -SYLLING -HAKADAL -NANNESTAD -ENGM Akkurat ferdig med å fylle ut flygeplanen! En nærmere kikk Så til flightsim, her taxer jeg til holding rwy 30 Airborne fra bane 30, rotate på 55 kts. Dagens flygetid er satt til 32 minutter Klatrer videre opp mot 4500 ft etter å ha passert MEHEIA som er et utflygingspunkt fra Notodden Passerer Hokksund flyplass, heading 057` for SYLLING Passerer SYLLING og sørenden av Tyrifjorden Utsikt mot Oslo Kommer opp til HAKADAL, descender 2000 ft Svinger inn mot right downwind rwy 19R Kommer inn på short final Taxer bort til fulepumpa ved GA. Total flygetid, 38 min, 6 min. etter skjema er da ikke så værst til å være første gangen! Håper dere likte reportasjoen Legg gjerne igjen noen kommentarer. Siter
Lars Hassel Skrevet 15. november 2008 Skrevet 15. november 2008 Veldig fin reportasje, og ikke minst, alle tiders bilder! En fryd får øyet! Har absolutt ikke noe imot om det kommer flere bilder fra denne kanten;) Mvh Lars P Siter
Tommy Bernes Skrevet 15. november 2008 Skrevet 15. november 2008 Ute og lufter Bergenseren ser eg Flott reportasje og bilder, og lykke til videre med PPL! Siter
Petter Tandberg Skrevet 15. november 2008 Forfatter Skrevet 15. november 2008 Takker, takker! Jaja, er en utrolig flott paint Gunnar har laget... Siter
Sindre S. Lillehaug Skrevet 15. november 2008 Skrevet 15. november 2008 Nydelig! Kom som andre sier gjerne med flere reportasjer som dette. Siter
Lars-Petter Meyer Bedin Skrevet 15. november 2008 Skrevet 15. november 2008 Fine bilder,og fin dokumentasjon. Var det du som landa da jeg stod på hold,ved 19R? Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 15. november 2008 Skrevet 15. november 2008 Flotte bilder og en flott reportasje! Dog, Drammenselva så mer eller mindre ut som vanngrafikken i SimCity2000.. :grin: Hvor fikk du vind dataene fra, og hvilken høyde av disse dataene brukte du? Siter
Petter Tandberg Skrevet 16. november 2008 Forfatter Skrevet 16. november 2008 Takker! Lars-Petter: Ja, det var meg det, men ikke på denne turen. Hadde en tur litt tidligere på ettermiddagen som bestod av landingsrunder på ENGM, på en av landingene stod visst ICE319 på holding A9 Ivar: Det skal jeg fortelle deg hvis du gir meg kilden fra Alaska-kartene dine :grin: Hehe, neida. Det er hentet fra IGA prognosen på ippc.no, det sies at det ikke er så nøyaktig, men det gir en god indikasjon https://www.ippc.no/ippc/aisiga.jsp?bulletinId=FBNO41 Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 16. november 2008 Skrevet 16. november 2008 Hehe, tja, er jo snart jul, kanskje det blir julegave på deg? :grin: Jeg ser at du har benyttet samme vind for 2500ft, som for 4500ft. Om du benyttet IGA vinden for 2000ft eller 5000ft på de ikke eksemplene er ikke kjent, men det er nok lurt å benyttte de videne som er nærmest den høyden man har planlagt å holde. Skal du ut på en lengre tur kan det også være lurt å sjekke vindkartene. Regner med du regnet med ca. 100 knop fra Notodden til Meheia, husk at du på denne strekningen gjør en utklatring hvor du ligger på ca. 80 knop. Forskjellen er på kun 1,2 minutter, men er målet å være "bæng on" i tid så burde du ha det i baktankene. Siter
Petter Tandberg Skrevet 16. november 2008 Forfatter Skrevet 16. november 2008 Hehe' date=' tja, er jo snart jul, kanskje det blir julegave på deg? :grin: Jeg ser at du har benyttet samme vind for 2500ft, som for 4500ft. Om du benyttet IGA vinden for 2000ft eller 5000ft på de ikke eksemplene er ikke kjent, men det er nok lurt å benyttte de videne som er nærmest den høyden man har planlagt å holde. Skal du ut på en lengre tur kan det også være lurt å sjekke vindkartene. Regner med du regnet med ca. 100 knop fra Notodden til Meheia, husk at du på denne strekningen gjør en utklatring hvor du ligger på ca. 80 knop. Forskjellen er på kun 1,2 minutter, men er målet å være "bæng on" i tid så burde du ha det i baktankene. [/quote'] Takker for tips, Ivar! Siter
Premium Medlem Gunnar van der Meeren Skrevet 18. november 2008 Premium Medlem Skrevet 18. november 2008 Dette var en fin serie Petter, og godt underbygget! :grin: La oss håpe at noen lager et brukbart Garmin 1000 system som kan puttes i 172'en. Siter
Petter Tandberg Skrevet 18. november 2008 Forfatter Skrevet 18. november 2008 Dette var en fin serie Petter' date=' og godt underbygget! :grin:La oss håpe at noen lager et brukbart Garmin 1000 system som kan puttes i 172'en. [/quote'] Jo, takk! Og gratulerer med dagen! Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.