Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei og hopp!

 

I.o.m at jeg akkurat har fullført kurs nr. 4, navigasjon, i opplegget til Luftfartsskolen, så ville jeg repeter litt! Lagde derfor en operativ flygeplan som omfattet ruten Notodden - Gardermoen! For å se om jeg hadde regnet riktig med regneskive osv, tok jeg meg en tur på VATSIM.

Ruten var som følger:

-ENNO

-MEHEIA

-SYLLING

-HAKADAL

-NANNESTAD

-ENGM

 

Akkurat ferdig med å fylle ut flygeplanen!

IMG_0395.jpg

 

En nærmere kikk

IMG_0396.jpg

 

Så til flightsim, her taxer jeg til holding rwy 30

fsscr000-18.jpg

 

Airborne fra bane 30, rotate på 55 kts. Dagens flygetid er satt til 32 minutter

fsscr001-17.jpg

 

Klatrer videre opp mot 4500 ft etter å ha passert MEHEIA som er et utflygingspunkt fra Notodden

fsscr003-11.jpg

 

Passerer Hokksund flyplass, heading 057` for SYLLING

fsscr005-13.jpg

 

Passerer SYLLING og sørenden av Tyrifjorden

fsscr006-16.jpg

 

fsscr007-13.jpg

 

Utsikt mot Oslo

fsscr008-11.jpg

 

Kommer opp til HAKADAL, descender 2000 ft

fsscr009-12.jpg

 

Svinger inn mot right downwind rwy 19R

fsscr010-7.jpg

 

Kommer inn på short final

fsscr012-10.jpg

 

Taxer bort til fulepumpa ved GA.

fsscr013-11.jpg

 

Total flygetid, 38 min, 6 min. etter skjema er da ikke så værst til å være første gangen! Håper dere likte reportasjoen :) Legg gjerne igjen noen kommentarer.

 

 

Skrevet

Takker!

 

Lars-Petter: Ja, det var meg det, men ikke på denne turen. Hadde en tur litt tidligere på ettermiddagen som bestod av landingsrunder på ENGM, på en av landingene stod visst ICE319 på holding A9 ;)

 

Ivar: Det skal jeg fortelle deg hvis du gir meg kilden fra Alaska-kartene dine :grin: Hehe, neida. Det er hentet fra IGA prognosen på ippc.no, det sies at det ikke er så nøyaktig, men det gir en god indikasjon :)

 

https://www.ippc.no/ippc/aisiga.jsp?bulletinId=FBNO41

Skrevet

Hehe, tja, er jo snart jul, kanskje det blir julegave på deg? :grin:

 

Jeg ser at du har benyttet samme vind for 2500ft, som for 4500ft. Om du benyttet IGA vinden for 2000ft eller 5000ft på de ikke eksemplene er ikke kjent, men det er nok lurt å benyttte de videne som er nærmest den høyden man har planlagt å holde. Skal du ut på en lengre tur kan det også være lurt å sjekke vindkartene.

 

Regner med du regnet med ca. 100 knop fra Notodden til Meheia, husk at du på denne strekningen gjør en utklatring hvor du ligger på ca. 80 knop. Forskjellen er på kun 1,2 minutter, men er målet å være "bæng on" i tid så burde du ha det i baktankene. ;)

Skrevet
Hehe' date=' tja, er jo snart jul, kanskje det blir julegave på deg? :grin:

 

Jeg ser at du har benyttet samme vind for 2500ft, som for 4500ft. Om du benyttet IGA vinden for 2000ft eller 5000ft på de ikke eksemplene er ikke kjent, men det er nok lurt å benyttte de videne som er nærmest den høyden man har planlagt å holde. Skal du ut på en lengre tur kan det også være lurt å sjekke vindkartene.

 

Regner med du regnet med ca. 100 knop fra Notodden til Meheia, husk at du på denne strekningen gjør en utklatring hvor du ligger på ca. 80 knop. Forskjellen er på kun 1,2 minutter, men er målet å være "bæng on" i tid så burde du ha det i baktankene. ;) [/quote']

 

Takker for tips, Ivar! :)

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...