Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

God dag,

vi har hatt litt HTML, CSS ol. på skolen de siste ukene. Har egentlig fått ganske greit tenken på de to overnevnte språkene og bittelitt javascript.

Det jeg har veldig lyst til er å lære meg er XML. Selve oppsettet med egendefinerte tagger ol. virker ganske greit. Men om jeg vil at XML skal styre innholdet på en internettside, hva krever det?

Leste på w3schools.com, som forøvrig er en veldig bra side. Jeg falt litt ut når det kom til "parsing" av XML filer osv.

Noen som kan gi meg noen dytt videre om hvordan jeg kan lære meg XML? Gjerne noen som kan det selv..

:)

Skrevet

XML er et format som gjør det lett å organisere innhold på en side, men en XML-fil vil ikke utføre noen handlinger selv. Noe som er vanlig er å ha innhold lagret i en database (f.eks. MySQL), og strukturere denne informasjonen som XML ved hjelp av et server-side script, gjerne representert ved PHP eller ASP(.NET).

Mitt tips: Lær grunnleggende programmering :) Python er en ypperlig læringsplattform. Derfra kan man veldig enkelt hoppe videre til webutvikling, f.eks. PHP, JavaScript eller ActionScript (Flash).

MySQL/PHP(XML)/HTML+CSS er en SVÆRT kraftig kombinasjon som det ikke skal så mye til å mestre :) Lærer man seg dette godt har man virkelig lagt et solid grunnlag.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...