Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, det er en glædelig nyhed! Nu får vi se de næste år, hvor meget "Change" der kommer. Sandsynligvis ikke vældig meget. Men lidt kan jo også gøre det :)

Skrevet

Dette vil nok medføre langt mer forandringer enn

hva mange tror, men dette vil naturlig nok ikke

skje "magisk" over natten - dette er en lang prosess.

Spesiellt etter Bush har klart å kjøre landet såpass

ned i grøfta som han har, det vil ta tid å komme seg

opp av denne økonomiske hengemyra som man kan takke

Bush for. Bare at presidentvalget er avklart, vil påvirke

resten av verden positivt - nå som situasjonen blir

langt mer stabil og avklart.

Er delvis amerikansk selv (pga. min far kom fra USA),

og selv bodd i perioder "over there" og har snakket

med svært mange - som rett og slett

var flaue over å være amerikanere; sist Bush ble

gjenvalgt. Jeg har både trodd og sagt til svært mange

selv, at jeg var totalt overbevist at Obama ble den

neste presidenten - og dette med GOD margin. Mange

mente det kunne bli svært jevt, og det er derfor

med lettelse at flertallet ble såpass stort for Obama.

Man kan trygt si dette ble et brakvalg for han,

noe annet ville vært overraskende.

Skrevet
Dette vil nok medføre langt mer forandringer enn

hva mange tror' date=' men dette vil naturlig nok ikke

skje "magisk" over natten - dette er en lang prosess.

Spesiellt etter Bush har klart å kjøre landet såpass

ned i grøfta som han har, det vil ta tid å komme seg

opp av denne økonomiske hengemyra som man kan takke

Bush for. Bare at presidentvalget er avklart, vil påvirke

resten av verden positivt - nå som situasjonen blir

langt mer stabil og avklart.

Er delvis amerikansk selv (pga. min far kom fra USA),

Man kan trygt si dette ble et brakvalg for han,

noe annet ville vært overraskende.

[/quote']

Signeres :D

Det jeg ikke skjønner er hvorfor ikke mange i Bush administrasjonen, inkludert hamstern selv ikke har blitt avsatt og stilt for riksrett for lenge siden. Det er jaggu godt gjort å kjøre ett land så til de grader til helsikken som det han har klart.

Jeg har troen på Obama og noe tilsier meg at han kommer til å bli i presidentstolen i mer en 1 periode.

Gjest Aleksander Milde
Skrevet

Grattis til Barack Obama!! Heiet på han hele veien og håpet at han vant!

Skrevet

Var på valgvake til klokken 7 og syntes det startet mer spennende enn ventet. CNN meldte lenge too close to call. Og selv om antallet valgmenn vunnet av Obama til slutt var dobbelt så mange som McCain, så var popular vote relativt jevnt. Det er naturligvis sånn det blir i et toparti-system.

Mvh

Mathias

Skrevet

Er delvis amerikansk selv (pga. min far kom fra USA)' date='

[/quote']

Joda, men det kommer jo litt an på hvem du snakker med. Jeg syns også det er litt flaut å være norsk når jeg forklarer besøkende at de må betale bompenger 2 ganger med 1Km s mellomrom for å stå i kø på ruglete vei om de vil inn til Oslo en tur, eller at vi har en finansminister som ikke kan noe om økonomi. Noen er sikkert stolte av det samme...

Personlig er jeg som de langt fleste her glad det ble Obama. Hovedsaklig da fordi jeg tror han er av en type som vil være bedre egnet for å skape et fredligere "klima" utenriks enn det Bush, og den banden han henter sine råd fra, har gjort. Jeg har inntrykk av at det er svært få i Norge som mener noe annet. Men jeg syns likevel det er interessant at det jo faktisk ikke er så alt for langt unna halvparten av velgerne som ønsket McCain. Det var såvidt jeg har fått med meg noe rundt 140mill som stemte, og man kan jo da velge å idiotforklare 70 millioner amerikanere, men jeg tror ikke det er fullt så enkelt.

For meg er det 90% utenrikspolitikken som betyr noe, om de har flat skatt, eller endrer velferdsystem, og en hel rekke saker som er viktig for amerikanere selv, er i grunn ikke særlig viktig for meg. De siste 10% betyr noe fordi det for verden generelt er greit at USA ikke er helt skakkjørt økonomisk.

Poenget mitt er bare at vi nok ikke bør glemme at de vi blir servert fra USA, og som danner grunnlaget for våre meninger ikke nødvendigvis likner så mye på det amerikanere selv legger til grunn, eller er opptatt av. Det må jo være en grunn til at så mange mener noe annet.

Bush var jo etterhvert usedvanlig lite populær, så at mange var flaue over akkurat hans fremferd er nok helt riktig. Men statistisk så vil vel altså bortimot halvparten av de du snakker med være misfornøyd med utfallet av dette valget.

Jeg for min del kommer dog til å savne de velformulerte og strålende gjennomførte talene til Bush.

Feks denne, er jo et greit eksempel på hva jeg mener, og hvor han også utstråler en enorm klokskap...

[video:youtube]

Så ja, gratulerer Obama! :D

Skrevet
Jeg syns også det er litt flaut å være norsk når jeg forklarer besøkende at de må betale bompenger 2 ganger med 1Km s mellomrom for å stå i kø på ruglete vei om de vil inn til Oslo en tur

Hvor gjør du det?

På 11 forskjellige nye betalingspunkter som er satt opp rett på utsiden av den gode gamle bomringen i Oslo. Så feks om du kommer E18 fra sør og vest landet' date=' så betaler du først ved Lysaker, også betaler du igjen ved Skøyen. Bom nr 67 og 31 på kartet

[img']https://www.fjellinjen.no/images/layout/kart1.png[/img]

Jeg syns sånt er flaut.

Skrevet

Var oppe kl. 01:00-03:00 for å se hvordan det lå an... Allerede da var det mye som tydet på en seier til Obama. McCain lå langt under det Bush gjorde i de fleste statene!

I USA er det slik at hvis den ene kandidaten får en stemme (popular votes) mer enn den andre så vinner han alle elctoral votes for den staten (winner takes all) dermed så kunne Obama vinne selv om han kun hadde hatt en stemme mere enn McCain i mer enn halvparten av statene. Totalt av de som stemte så fikk Obama 52% mot McCains 46% og det indikerer at veldig mange amerikanere har stemte på gammern. Personlig er jeg fornøyd med at Obama vant, så kan vi håpe at USA igjen blir venner med resten av verden. Tenk vilken katastrofe om Palin og McCain hadde vunnet, temmelig skremmende at så mange faktisk stemte på de.

Skrevet

nå skal jeg ikke uttale meg alt for skråsikkert, men er det ikke slik at når det er electoral votes som teller, så kan man vinne selv med et mindretall av popular votes?

Nå er det greit at man får flere electoral votes fra en stor stat enn en liten stat (2 fordi det er to senatorer, samt en pr. congressman, som er det tallet som varierer avhengig av størrelsen på staten). Men dersom man da hadde vunnet en haug med småstater, er det da mulig å overgå mostsanderen som har et fåtall store stater, og derfor flere popular votes, men altså mindre electoral votes?

Skrevet

Sten Arne

Takk og lov.. Endelig har noen vettuge mennesker tatt over makten. og det amerikanske folket er ikke _så_ ******* idiotiske som jeg fryktet.. Ikke at McCain hadde vært det aller verste alternativet. Han var i forhold til O store Leder George Walker Bush jr nesten liberal og regne..

Men hvis han hadde blitt lagt i penalet, så hadde Sarah "blondie) Palin fått makten. da hadde jeg mistet nattesøvnen. Den dama var ikke patent i hodet for fem øre..

Det var mange som var flaue på USAs vegne mellom 2000 og spesielt etter 2004.. Endelig er det kanskje ikke så flaut og være amerikaner i utlandet likevel..

Når det gjelder forandringer.. Det vil ta en tid før vi ser forandringer i USA. Til det er landet grundig og solid gått på tryne under disse 8 årene med Bush bak spakene.. Det vil ta minst ett tiår og få ting på plass igjen.. Først må USA få ned utgiftene - og da håper jeg de gjør det på en måte der de som har minst ikke taper mest.. Kutt litt i forsvarsbudsjettet, og enda har de mer en nok til og bombe hver eneste turbankledde banditt som ønsker og gjøre dem ondt til småbiter..

Det eneste jeg håper på, er at Obama vil samarbeide med sine venner og allierte.. Sammen kan vi gjøre en stor forskjell.. Eller vi kan henge hver for oss.. Nå har vi muligheten til og henge sammen, og gjøre en forandring.. Noe som er til det beste for alle..

Oddvar

Skrevet
nå skal jeg ikke uttale meg alt for skråsikkert, men er det ikke slik at når det er electoral votes som teller, så kan man vinne selv med et mindretall av popular votes?

Jo det stemmer det. Popular vote er fint å telle, men på valgresultatet har det ingenting å si. Det betyr også at man kan bli valgt til president selv med færre antall stemmer på landsbasis enn din motstander.

Mvh

Mathias

Skrevet

Tenk vilken katastrofe om Palin og McCain hadde vunnet, temmelig skremmende at så mange faktisk stemte på de.

Jeg tenkte jeg skulle gi dere en liten smakebit fra studiet mitt på akkurat dette. Hvorfor stemmer nesten halvparten av alle amerikanere på McCain? Først må vi se på struktur. Hva slags partisystem? Et toparti-system. Joda, det finnes flere uavhengige alternativer (Nader f.eks.), men disse er ikke relevante alternativer med mulighet til å påvirke eller vinne makten.

Giovanni Sartori forklarer hvorfor stemmegivingen i et toparti-system blir ganske lik. De to partiene "eier" sine fløyer, dvs det er ingen partier til venstre for demokratene som kan ta fra dem velgere på den kanten. Dette gjør at begge partier vil søke inn mot midten på den politiske høyre-venstreakse, såkalte sentripetale krefter. Det er her de påvrkelige velgerne befinner seg. Når du hører kommentatorer si at McCain la seg for langt til høyre i valgkampen betyr det rett og slett at han ikke lanserte en politikk for sentrumsvelgerne. Dette er mange grunner til at han ikke gjorde det, men den kanskje viktigste er at han hadde en svak posisjon i det Republikanske partiet. Mange så på McCain som for liberal. McCain var ikke redd for å miste stemmer til Obama på høyresiden, det ville uansett vært utenkelig. Det McCain var redd for var at disse ikke skulle gidde å stemme. Derfor måtte han lansere en politikk som også favnet det ekstreme høyre. Denne politikken er ikke så interessant for sentrumsvelgere.

I tillegg må en huske på at man kun har to alternativer å velge mellom. Naturlig nok var mange imot den konkrete politikken Obama vil innføre. Det er ikke dermed sagt at de var store McCain-tilhengere. Det er jo mulig de stemte mot Obama enn for McCain.

Dette er da en liten del av det man studerer på Statsvitenskap:)

Mvh

Mathias

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...