Skrevet 2. november 2008 16 år Gjør det lettere å lære å lese hvilken periode TAFen dekker, men det må vel være en veldig unødvendig endring? -Eller er dette noe som er tvunget ned over hodene på Avinor som følge av JAR, ICAO eller hva nivået over Avinor heter?
Skrevet 2. november 2008 16 år Forfatter Vet ikke hvor du leser slike nyheter for andre FIR's enn Norge. Men METAR/TAF skal vel skrives etter JAR-Standard?
Skrevet 2. november 2008 16 år -Eller er dette noe som er tvunget ned over hodene på Avinor som følge av JAR' date=' ICAO eller hva nivået over Avinor heter?[/quote']Det var da svært... "tvunget ned over hodene"... "New ICAO regulations bring along changes in format and routines for aerodrome forecasts (TAF)." Men her er det i alle fall ICAO som er ute og går. Ellers synest jeg det er en bra ting at Avinor følger opp slike reguleringer fra ICAO, uansett om det er "tredd ned over hodene" eller frivillig. Luftfarten har behov for standardiserte formater, blandt annet for å unngå forvirring...
Skrevet 2. november 2008 16 år Spørsmål besvart Kanskje en overdrivelse med "treing over hodene på folk" men jeg tror ikke ICAO tar seg nær av det - ei heller noen andre her inne
Skrevet 2. november 2008 16 år Synes det var enklere å lese de gamle TAF-ene, men det er kanskje en vanesak? En annen ting er at hvis de ikke forbedrer lang-TAF-ene får vi dårligere værvarsel. Kort-TAF-ene er jo mer presise og korrekte.
Skrevet 2. november 2008 16 år Jepp. Godt mulig de lager TAF med 24t gyldighet, men som etter en generell sak legger til perioder med vær noe ala dette: KLAW 021137Z 021212 VRB04KT P6SM SKC FM1600 18008KT P6SM SCT250 FM2000 19012G16KT P6SM BKN250 FM0100 15008KT P6SM BKN250 Selv om det er en TAF fra en amerikansk flyplass i staten Oklahoma. -Men TAFen dekker 24t og deler i tillegg opp i perioder ved å fortelle hvordan været blir fra visse klokkeslett. Slik går det jo an å få korttaf (FC) inn i langtaf (FT).
Skrevet 2. november 2008 16 år Disse endringene er et resultat av Amendment nummr 74 til ICAO Annex 3, som altså er "bibelen" for flygeværtjenesten. Å endre måten å angi gyldighet er long overdue. Vi som har ansvar for diverse systemer som skal fremvise disse har utfordringer når gyldigheten angis som f.eks 021818, her må vi bruke assumptions. Når så enkelte land ønsker å gå over til 30 timers gyldighet er det nødvendig å gjøre noe. Denne nye måten å angi gyldighet blir også gjennomført i selve TAF-en, f.eks BECMG 0206/0212 osv.... Vi har også gjort en endring i IPPC hvor vi nå viser både "inneværende" TAF og den som ikke er gyldig ennå. Da vil sistnevnte stå under headingen TAF NOT YET VALID. Fra og med 5/11 12UTC vil det kun bli utstedt en type TAF pr flyplass, de som har både FC og FT vil da kun få FT. Men den blir utstedt mye oftere enn dagens FT. Mvh,
Skrevet 2. november 2008 16 år Vil utfordre dere til å tillate lister over TAF og METAR i ippc, slik at man kan få opp f.eks. SANO81 og FTNO81/83? eller hva det var... Må være veldig greit å få opp alt på en gang dersom man ikke har en NAIS-maskin og kan få dette uansett..
Skrevet 2. november 2008 16 år Så dette formatet er noe vi etter hvert vil se i mer eller mindre alle ICAO land? En annen ting som bare er halvveis på tema: Er det noen mulighet på IPPC for å se tidligere METARer? I USA kunne vi se METAR og TAF gitt ut siste 24 timer og dermed få et veldig bra bilde over endringene som har skjedd de siste timene og hva som er i ferd med å skje.
Skrevet 3. november 2008 16 år Frykter at det vil bli stadig oftere at vi kan planlegge med "closed destination" når vi flyr til plasser i øst når dette innføres iallefall. De er forsiktige nok som det er, men med 24t gyldighet skal det bli veldig interessant.
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.