Geir Teigo Skrevet 29. oktober 2008 Skrevet 29. oktober 2008 Ser i avisene at det har vært en del uhell på veiene i dag. La spesielt merke til en bil som hadde grøfta i Son. Her var det nok sommerdekk som var årsak. Legg merke til hva som står på hengeren :crazy: Sikkerhet meg midt i hakket! Siter
Lars B. Frostad Skrevet 29. oktober 2008 Skrevet 29. oktober 2008 Ja dette skjer hvert år, ingen unnskyldning - for de som ENNÅ ikke har skiftet til vinterdekk. Man fikk advarsler om at dette kunne skje, i god tid - men noen skal jo alltid "prøve lykken": Bildeserie: 1 - Så kom den første snøen: http://www.yr.no/nyheter/1.6285182 Bildeserie: 2 - Snøkaos på Østlandet: http://www.yr.no/nyheter/1.6285226 Her er de siste trafikkoppdateringene: E6 er stengt i to felt i retning Hvam-krysset mellom Karihaugen og Skedsmovollen. Her har flere biler problemer med å komme fram. Bakken fra Hvam mot Djupdalstoppen så i morgentimene mer ut som en parkeringsplass enn en motorvei med tre felter. E6 ved Djupdalen mellom Frogner og Karihaugen er stengt i ett felt på grunn av bilberging. Rv 120 i Akershus er stengt mellom Kjeller og Skedsmokorset. I Akershus er Rv 120 stengt mellom Kjeller og Skedsmokorset pga vanskelige kjøreforhold. E18 har vært stengt i ett felt ved Maritim bomstasjon, men var ved 10.20-tiden åpnet igjen. Politiet opplyste onsdag morgen at det stod biler som ikke kom opp bakken ved E18 Drammensveien mot Vækerøtoppen sørgående. Det var kø helt tilbake til Oslo sentrum. Utsikter til opptil 30 cm. snø i morgen, så man kan trygt si at vinteren er over oss ja. Siter
Erlend Andrè Larssen Skrevet 29. oktober 2008 Skrevet 29. oktober 2008 Kjørte nettopp hjem fra jobb, glad jeg la om til vinterdekk for to dager siden for å si det sånn.. Kjørte ikke E6 mellom Son og Moss, så jeg fikk ikke sett bilen som gikk i grøfta, men mange hadde valgt å parkere bilene sine langs veien så jeg. Siter
Kent-Ruben Johansen Skrevet 29. oktober 2008 Skrevet 29. oktober 2008 Ble buss på meg i dag, da jeg hadde "utsatt" å skifte til vinterdekk! Men var jo koselig med en busstur også Blir vel dekkskift i kveld da.... Edit: typo! Siter
Christian Paulsen Skrevet 29. oktober 2008 Skrevet 29. oktober 2008 Ja dette skjer hvert år' date=' ingen unnskyldning - for de som ENNÅ ikke har skiftet til vinterdekk. [/quote'] Hmm, kom som julekvelden på kjerringa for meg dette her gitt. Jeg satte min lit til global oppvarming, og blitt så vant med julefeiering med grønne plener, at jeg har visst ikke fått byttet hjul... Men så må jeg heller ikke ut å kjøre, og jeg er helt ening med deg. Det er tullete å begi seg ut i Oslo trafikken med sommerdekk nå. Dette at at "alle" kjører av veien i feks Oslo området hver bidige første snøfall, (og forsåvidt generelt gjennom vinteren), er jo et artig og interessant fenomen, men årsakene er nok litt sammensatt tror jeg. Jeg har bodd andre steder der dette fenomenet ikke har vært fullt så synlig, og noe av forklaringer ligger vel i noe så enkelt som trafikktettheten. Grunnet kø "overalt" blir det mye bakkestarter, der man normalt ikke ville prøvd seg på det, og faren for å sneie borti noe ved den minste lille feil, er stor de fleste steder. Noe annet som er spesielt for området er at vi nå har over 80% på piggfrie dekk. Polering av is/snø med piggfrie dekk skaper jo en ny dimmensjon av glatthet. Så er det ett sted man virkelig ikke bør begi seg ut med sommerdekk så er det vel akkurat Oslo området. En annen ting er vel at det neppe er en overdrivelse hvis vi sier at bortimot 10% av bilister, har dårlige tekniske ferdigheter i bilkjøring. Når det så passerer rundt 400.000 biler gjennom bomringen pr døgn, kan selv en marginalt liten gruppe, stelle i stand veldig mye elendighet. PS, linkene dine er helt like Lars B Siter
Even Moe Egenes Skrevet 29. oktober 2008 Skrevet 29. oktober 2008 Snødde 2 fnugg her i Bjørheimsbygd også! EDIT: Faktisk i hele 20 sekunder!! Siter
Lars B. Frostad Skrevet 29. oktober 2008 Skrevet 29. oktober 2008 Christian: sorry, så ikke dette før nå. Er dog rettet opp i, to ulike er postet nå - takker for info! Videoklipp fra NRK, om kaoset på veiene: http://www1.nrk.no/nett-tv/nyheter/spill/verdi/79427 Siter
Gert Andreas Barring Skrevet 29. oktober 2008 Skrevet 29. oktober 2008 Like morsomt hvert år når snøen kommer og folk begir seg ut på veien med sommerdekk Siter
Johannes Winther Farstad Skrevet 29. oktober 2008 Skrevet 29. oktober 2008 like morsomt når snøen kommer i Oslo-området. "Snø-kaos" hææ? Snøen har jo kommet hver vinter i all herrens tid.. kanskje på tide å huke av på kalenderen at vinteren KAN komme mellom oktober og mars, liksom... Så slipper man å bli så utrolig "overrasket" hvert år.. Siter
Ola H. Skjellnan Skrevet 29. oktober 2008 Skrevet 29. oktober 2008 Det er ikke så sikkert at det er spesielt mange ulykker og kaos i Oslo området, hvis en regner i forhold til innbyggertallet. Altså er det ikke personene som bor der som er dårligere på å forutse vær. Siter
Johan Luiggi Skrevet 29. oktober 2008 Skrevet 29. oktober 2008 Var ikke snakk om â komme seg til t-banen för jeg hadde hjulpet med vinterdekkene! Siter
Harald Strand Skrevet 29. oktober 2008 Skrevet 29. oktober 2008 Vell, satt og humra når dere skriver dette! Naboen stod ute i pøsregnet i går og skifta til vinterdekk, og jaggu meg kommer det ikke snø på mårran! det kaller jeg timing folkens! :grin: Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.