Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Eivind Oterhals
Skrevet

Hva er det med du å Frankfurt da?! :grin:

 

Forøvrig et KJEMPE bra bilde fra deg dette her! :)

Skrevet
Flott bilde.. Flaps samt gear å hele rukklet oppe før 300 fot er nådd jo? Er en rasking du.. :grin:

 

 

Hehehehe, neia, flaps er ute tror jeg. Bruker bare 5 på den lange rullebanen. TAKK til deg som lagde en nydelig guide om hvordan jeg fikk på AA ;) Tror det var det at Gamma et eller annet som ikke stod på, derfor funka det ikke. ;)

Skrevet

Ja rimelig sikker hehe. eller mulig de bruker det noen ganger, men vet at normale takoff prosedyrer med normal vekt er flaps 1 800/900 er jeg ikke sikker på, mulig de bruker 5 der?

Skrevet

Flaps 5 i 737-700 på take off er helt normalt det. Det spørs jo hvor mye fuel som er lastet ombord i flyet og hvor lang rullebane det er. Er rullebanen veldig lang og flyet lett lastet, er flaps 1 sikkert gunstig. Men hvis flyet er tungt og rullebanen kort kan godt flaps 10 brukes. Desto mer flaps på take off desto lavere blir VR og man slipper å bruke hele rullebanen.

Skrevet

Ja, skal ikke lage noen diskusjon på det :) Men ivhertfall med min erfaring fra klapp osv så har de brukt flaps 1, men vet også at 10 og 5 også kan være noramlt ;)

Gjest Eivind Oterhals
Skrevet

Jeg bruker flaps 5 uansett på 737 på avgang :)

Skrevet

Er ganske så sikkert!

 

Jeg har sitti klapp med SAS på både Boeing 737-600 og 737-800, med Boeing 737-600 brukte vi flaps 1, og ganske mye reduced Takeoff thrust, 18.5K derate, å flaps 1, vi var lett lasta da, men siden vi brukte reduced takeoff thrust så brukte vi lang bane.

Til og med på ruta Tromsø-Chania, brukte SAS Flaps 1 på takeoff, det var på grunn av at flyet klatrer mye kjappere enn med flaps 5, så kan ofte lønne seg å ta av med lite flaps selv på tung maskin. MEN da skal du også ha lang bane.

Da jeg satte på klapp med Boeing 737-800 brukte vi og Flaps 1 på gardermoen for å komme oss opp i lufta, å det gikk kjempefint!

 

Men har opplevd å ta av med både Flaps 5 og 15 grader på 800...Men da skal det sies at man er meget tung og..

 

Standard Flaps posisjon på 600 og 700 for meg, i FS er 1 grader. Men det går etter vekt og banelengde, men standard Flaps posisjon på 600 og 700 er Flaps 1.

 

Mens på Boeing 737-300/400/500 er det ikke lov å ta av med mindre en Flaps 5 på grunn av flyets konstruksjon. Eneste er Boeing 737-300 som er sertifisert til å kan ta av med flaps 1, men er en god del limitations ute å går der, FØR B733 kan ta av med 1 grader flaps, mens resten av CL serien er minimum Flaps 5 takeoff.

 

Håper det ble litt mer klarhet her nå. :)

Gjest Eivind Oterhals
Skrevet

Mens på Boeing 737-300/400/500 er det ikke lov å ta av med mindre en Flaps 5 på grunn av flyets konstruksjon.

 

Da skjønner jeg hvorfor jeg bestandig kjørte av rullebanen i molde :grin:

 

Håper jeg ikke drepte tråden din nå!

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...