Gå til innhold

Featured Replies

Skrevet

Så tok man like godt en tur med Stena Line og "M/S Stena Saga", hun holder

seg fortsatt godt vedlike etter den siste store "facelift" og større oppgradering -

der spesiellt fellesområdene virkelig ble moderne og langt mer tiltalende!

 

I denne trip-report er det ikke så mange bilder fra fellesområdene rundt,

men fokusert litt på de to beste lugarkategoriene, samt skip i

Fr.havn/Hirtshals samt litt flyplass/fly-bilder fra "AAL" (Aalborg Lufthavn).

 

 

Utenfor høysesong, kan man med Stena Line og "M/S Stena Saga"

reise på langcruise; dvs. to netter ombord da selve minicruiset

er på 36 timer (i stedet for de vanlige 23 timene, og kun én natt ombord).

Utreise er søndager kl: 19:30 fra Oslo, med ankomst Fredrikshavn (litt vel tidlig)

klokka: 07:30 mandag morgen. Med avgang igjen fra Fredrikshavn

kl: 18:30, og ankomst Oslo tirsdag (like grusomt tidlig) kl: 07:30.

Fordelen med et slikt langcruise, er dermed at man beholder

lugaren under hele seilasen - og slipper å måtte forlate lugaren

to timer før ankomst Oslo (som man må på 23-timers minicruise).

 

For kun noen få hundrelapper ekstra kan man også ta med bil, slik at man

kjører direkte inn på bildekk i Oslo og ut ved ankomst i Fr.havn - så

kan man disponere sin egen bil de ca. ti timene man har før avgang.

Her rekker man fint kjøretur til både Skagen, Hirtshals, Aalborg,

m.m. Eller evt. kjøre direkte til Billund eller Århus, noe man rekker

uten problemer - går bra unna med 130 kilometers grense på

motorveien. Så kjører man bilen ombord på bildekk igjen i Fr.havn,

og ut igjen neste dag i Oslo - behagelig siden man ikke behøver

å sette en fot i terminalen verken i Oslo eller Fr.havn; men kjører

rett til bilinnsjekk begge steder.

 

I denne trip-report, er det noen få bilder fra de to "beste" lugarklassene

ombord, nemlig "Comfort Class" og "Captains Class" - sistnevnte beskriver

Stena Saga som en "MiniSuite" ombord, med tilhørende privat lounge.

 

 

IMG_6430.jpg

"M/S Stena Saga" forlater Fredrikshavn ca. 1.5 time etter ankomst kl: 07:30, dette gjør

hun fast i lavsesongen på mandager. Nå går turen over til Gøteborg, hvor det

blir bunkring og skifte av crew. Lastebiler og cargo, kan også bli med på ruten:

Fr.havn-Gøteborg - men skipet seiler uten pax/cargo på turen fra Gøteborg til Fr.havn.

 

 

IMG_6420.jpg

Dekksoversikt fra Dekk:6, her ser man det er "Comfort Class" nesten hele langsiden

både på styrbord og babord side (bortsett fra noen få lugarer midtskips, og tre stk.

helt akter på begge sider) - en viss størrelseforskjell kan sees, spesiellt ved

sammenligning med innvendig lugar.

 

IMG_6415.jpg

Vekommen inn i "Comfort Class"-lugar nr.: 6418 - noe større enn de vanlige utvendige, og ligger både

på Dekk:5 og Dekk:6. Denne lugarkategorien koster kun Kr: 300.- ekstra (for hele lugaren)

opp fra en vanlig utvendig lugar - anbefales!

 

Den største forskjellen er at disse "Comfort Class" (tidl. "Seaside Plus") er noe

romsligere med mer gulvplass osv. , i tillegg til "fri" minibar (to øl, to brus, samt peanøtter),

og muligens såvidt noen ekstra millimeter på badet. Denne lugartypen er ellers et "minstekrav"

dersom man må ha plass til barnevogn/seng (noe jeg forøvrig vil understreke, er helt

irrelevant for undertegnende!) :cool:

 

 

 

IMG_6418.jpg

Ganske basic ja, men det fungerer.

 

 

Så over til den beste lugarkategorien ombord, nemlig "Captains Class" (MiniSuite)

som faktisk er ganske så populær. Dette til tross for at denne lugarkategorien koster

Kr: 1,400 (for hele lugaren) opp fra vanlig utvendig lugar, selv ikke i denne

beste lugarkategori er frokost inkludert!

 

 

IMG_6423.jpg

Dekksoversikt fra forut på Dekk:6, her ser man de åtte "Captains Class" helt

forut - som er betydelig større enn "Comfort Class" og ikke minst sammenlignet

med de svært små innvendige lugarene.

 

 

IMG_6483.jpg

Inngangen til "Captains Class"-lugarene og loungen er adskillt fra de andre lugarene

forut på Dekk:6, her må man bruke lugarnøklen/boardingkortet for å komme inn.

Dermed blir det stille utenfor disse lugarene, noe man ikke bør beregne dersom

man har andre lugarer.

 

 

IMG_6484.jpg

Innenfor lugargangen som leder til alle de åtte "Captains Class"-lugarene, det er

hele tre innganger til denne loungen.

 

 

IMG_6485.jpg

IMG_6495.jpg

Som skiltet viser, serveres det altså rykende fersk kaffe/te samt wienerbrød ved

ankomst Fr.havn/Oslo på morgenen.

 

 

 

IMG_6473.jpg

Velkommen inn til "Captains Class"-lugar nr.: 6024, det er totalt åtte stk. av disse lugarene -

alle (bortsett fra to stk.) ligger altså helt forut med utsikt over baugen og fin-fin utsikt

over bølgene. De beste er helt klart hjørne-"suitene", hvor man får også utsikt til siden

pga. noen ekstra vinduer - men disse er populære og blir ofte booket raskt.

 

 

IMG_6476.jpg

Både skinnsofaen og stolene er behagelige.

 

 

IMG_6478.jpg

"Captains Class" minisuite inneholder fri minibar, som her består også av to øl, to brus -

med i tillegg to vann med kullsyre, samt en liten flaske med både rød- og hvitvin; samt helflaske

med Cava/Sekt. Tidligere har det faktisk vært helflaske med ekte Champagne (Moet & Chandon),

men her har Stena Line desverrevalgt å spare litt - og byttet om til langt enklere

(og simplere) Cava....fysjom! Det finnes også sjokolade på lugaren, i tillegg til ett enklere fruktfat.

 

 

IMG_6477.jpg

Vanlige frittstående senger på gulv, ja det finnes altså kun på disse åtte

stk. "Captains Class" - og er noe mykere enn sengene på de ordinære lugarene

(bl.a. takket være en ekstra overmadrass). Legg merke til LCD-tv'en, denne lugarkat.

er den eneste ombord som har TV i lugarene.

 

 

IMG_6480.jpg

Med to senger og sofa som kan omgjøres til sovesofa (og dermed to ekstra soveplasser),

er denne lugaren populært blant bl.a. barnefamilier og grupper på tre til fire personer.

 

 

IMG_6481.jpg

Badet er også en god del større, enn på de ordinære lugarene. Her kan man i det minste

ta seg en ordentlig dusj, uten fare for å støte på inventaret. :/

Skrevet
  • Forfatter

 

 

IMG_6499.jpg

Noe utsiktsbilde på dagtid har jeg ikke denne gangen, men her ser man innseilingen

til Oslo på returen på tirsdag litt over klokken 07.

 

 

 

Så noen bilder fra havneområdene rundt i Fredrikshavn:

 

 

IMG_6441.jpg

IMG_6440.jpg

IMG_6439.jpg

IMG_6433.jpg

IMG_6432.jpg

IMG_6436.jpg

Ja da, Kystlink (rederiet som snart er historie for godt) sitt tidligere skip

"M/S Pride of Telemark" ligger fortsatt fortøyd i Fr.havn - og er snart ferdig reparert.

Her kunne vi faktisk kjøre helt inntil skipet, til tross for noen "halvhjertede" forsøk

med ISPS-gjerder - var det såpass åpent at vi tok sjansen..

 

 

 

For å avslutte trip-reporten, rakk jeg å ta noen bilder fra "AAL" - altså

Aalborg Lufthavn. Ikke flyplassen med altfor mye trafikk, men noe er

det da; alt fra Cimber med sine CRJ-maskiner, Sterling med

B737 Classic/NG, samt SAS med både MD-82/-87 samt A319 osv. -

og snart de lekre CRJ-900 maskinene!

 

IMG_6470.jpg

IMG_6443.jpg

Sånn ca. én ankomst/avgang i timen, de fleste til/fra København: Kastrup naturlig nok -

hvor SAS Danmark selvsagt er det dominerende selskap. I tillegg til at Cimber Air, samt

Sterling har noen få ruter hver seg. Også én og annen flight til/fra Oslo med British Airways

(Sun-Air of Scandinavia), i hovedsak med de lekre turboprop-maskinene: Dornier-328.

 

Man kan også se på bildet ovenfor at Sterling denne dagen hadde ruteflyvning

til London: Gatwick (LGW) som oftest med B737-500 maskiner, og

en charterflyvning til Gran Canaria: Las Palmas (LPA) senere på kvelden;

som mest trolig blir operert med B737-800 maskiner. Flyvningen er med

chartergjester fra Falk Lauritsen Rejser, Bravo Tours og Apollo.

 

 

Så til noen få bilder av fly på tarmac:

 

 

IMG_6442.jpg

IMG_6460.jpg

SAS Danmark med én av sine MD-87 maskiner, denne har nettopp ankommet fra

København: Kastrup (CPH) som "SK1213" - og returnerer tilbake kun 25 min. etter ankomst

her på AAL tilbake til CPH som "SK1214".

 

 

IMG_6455.jpg

"SE-DIP" (Margret Viking) har vært i SAS-flåten siden maskinen ble levert ny til

selskapet i slutten av Oktober: 1991 (17 år med andre ord).

 

IMG_6465.jpg

 

 

 

(Alle bilder er som vanlig tatt med et lite kompaktkamera, Canon Digital IXUS:50

med "hele" 5 megapixler og kun 3x zoom. Gjør også oppmerksom på at bildene

er redigert ved bruk av LCD-skjerm, bildene kan derfor oppleves som noe

mørke på visse CRT-skjermer.)

 

 

Så håper jeg bildene falt i smak, legg gjerne igjen kommentarer

eller spørsmål dersom ønskelig!

Skrevet

Veldig fin rapport fra en helt sikkert nydelig tur, og vis alt går som det måtte gå, så kan jeg jo prøve og få tatt noen bilder av båten jeg jobber på, og legge ut her! Det er riktignok ikke helt den standarden da, samt at det er jo mer likt båten på det ene bildet ditt;)

Skrevet

Fantastiske rapporter...jeg og kona skal i desember sjekke ut en av dine tidligere rapporter basert på netopp din rapport....stå på...

Skrevet
  • Forfatter

Takker for kommentarer fra dere begge, setter stor

pris på tilbakemeldingene!

 

Lars H.: ser helt klart frem til bilder fra deg, selv

om det ikke er pax-skip - er slikt uansett interessant!

 

Geir-Finstad: veldig hyggelig å høre! Får stadig

tilbakemeldinger både fra privatpersoner (og DFDS),

om folk som har lest reisebrevene mine og blitt

"inspirert" til å prøve bestemte lugarer osv.

Er det en DFDS-tur dere skal ta?

 

 

 

Som et lite apropos kan jeg ta med følgende:

 

Stena Line introduserer en "ny" lugarkategori på "M/S Stena Saga":

denne nye heter "Comfort Class PLUSS". Forskjellen på ordinær

"Comfort Class" og denne nye "Comfort Class PLUSS" er at

sistnevnte inneholder dobbeltseng samt TV. Koster kun Kr: 50.-

ekstra pr. person. Denne klassen kan allerede bookes fra nettet,

og har blitt lansert i det "stille" - så man kan ikke lese om dette

enda på www.stenaline.no ; men det vil komme etterhvert.

 

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …