Skrevet 24. oktober 2008 16 år Så tok man like godt en tur med Stena Line og "M/S Stena Saga", hun holder seg fortsatt godt vedlike etter den siste store "facelift" og større oppgradering - der spesiellt fellesområdene virkelig ble moderne og langt mer tiltalende! I denne trip-report er det ikke så mange bilder fra fellesområdene rundt, men fokusert litt på de to beste lugarkategoriene, samt skip i Fr.havn/Hirtshals samt litt flyplass/fly-bilder fra "AAL" (Aalborg Lufthavn). Utenfor høysesong, kan man med Stena Line og "M/S Stena Saga" reise på langcruise; dvs. to netter ombord da selve minicruiset er på 36 timer (i stedet for de vanlige 23 timene, og kun én natt ombord). Utreise er søndager kl: 19:30 fra Oslo, med ankomst Fredrikshavn (litt vel tidlig) klokka: 07:30 mandag morgen. Med avgang igjen fra Fredrikshavn kl: 18:30, og ankomst Oslo tirsdag (like grusomt tidlig) kl: 07:30. Fordelen med et slikt langcruise, er dermed at man beholder lugaren under hele seilasen - og slipper å måtte forlate lugaren to timer før ankomst Oslo (som man må på 23-timers minicruise). For kun noen få hundrelapper ekstra kan man også ta med bil, slik at man kjører direkte inn på bildekk i Oslo og ut ved ankomst i Fr.havn - så kan man disponere sin egen bil de ca. ti timene man har før avgang. Her rekker man fint kjøretur til både Skagen, Hirtshals, Aalborg, m.m. Eller evt. kjøre direkte til Billund eller Århus, noe man rekker uten problemer - går bra unna med 130 kilometers grense på motorveien. Så kjører man bilen ombord på bildekk igjen i Fr.havn, og ut igjen neste dag i Oslo - behagelig siden man ikke behøver å sette en fot i terminalen verken i Oslo eller Fr.havn; men kjører rett til bilinnsjekk begge steder. I denne trip-report, er det noen få bilder fra de to "beste" lugarklassene ombord, nemlig "Comfort Class" og "Captains Class" - sistnevnte beskriver Stena Saga som en "MiniSuite" ombord, med tilhørende privat lounge. "M/S Stena Saga" forlater Fredrikshavn ca. 1.5 time etter ankomst kl: 07:30, dette gjør hun fast i lavsesongen på mandager. Nå går turen over til Gøteborg, hvor det blir bunkring og skifte av crew. Lastebiler og cargo, kan også bli med på ruten: Fr.havn-Gøteborg - men skipet seiler uten pax/cargo på turen fra Gøteborg til Fr.havn. Dekksoversikt fra Dekk:6, her ser man det er "Comfort Class" nesten hele langsiden både på styrbord og babord side (bortsett fra noen få lugarer midtskips, og tre stk. helt akter på begge sider) - en viss størrelseforskjell kan sees, spesiellt ved sammenligning med innvendig lugar. Vekommen inn i "Comfort Class"-lugar nr.: 6418 - noe større enn de vanlige utvendige, og ligger både på Dekk:5 og Dekk:6. Denne lugarkategorien koster kun Kr: 300.- ekstra (for hele lugaren) opp fra en vanlig utvendig lugar - anbefales! Den største forskjellen er at disse "Comfort Class" (tidl. "Seaside Plus") er noe romsligere med mer gulvplass osv. , i tillegg til "fri" minibar (to øl, to brus, samt peanøtter), og muligens såvidt noen ekstra millimeter på badet. Denne lugartypen er ellers et "minstekrav" dersom man må ha plass til barnevogn/seng (noe jeg forøvrig vil understreke, er helt irrelevant for undertegnende!) :cool: Ganske basic ja, men det fungerer. Så over til den beste lugarkategorien ombord, nemlig "Captains Class" (MiniSuite) som faktisk er ganske så populær. Dette til tross for at denne lugarkategorien koster Kr: 1,400 (for hele lugaren) opp fra vanlig utvendig lugar, selv ikke i denne beste lugarkategori er frokost inkludert! Dekksoversikt fra forut på Dekk:6, her ser man de åtte "Captains Class" helt forut - som er betydelig større enn "Comfort Class" og ikke minst sammenlignet med de svært små innvendige lugarene. Inngangen til "Captains Class"-lugarene og loungen er adskillt fra de andre lugarene forut på Dekk:6, her må man bruke lugarnøklen/boardingkortet for å komme inn. Dermed blir det stille utenfor disse lugarene, noe man ikke bør beregne dersom man har andre lugarer. Innenfor lugargangen som leder til alle de åtte "Captains Class"-lugarene, det er hele tre innganger til denne loungen. Som skiltet viser, serveres det altså rykende fersk kaffe/te samt wienerbrød ved ankomst Fr.havn/Oslo på morgenen. Velkommen inn til "Captains Class"-lugar nr.: 6024, det er totalt åtte stk. av disse lugarene - alle (bortsett fra to stk.) ligger altså helt forut med utsikt over baugen og fin-fin utsikt over bølgene. De beste er helt klart hjørne-"suitene", hvor man får også utsikt til siden pga. noen ekstra vinduer - men disse er populære og blir ofte booket raskt. Både skinnsofaen og stolene er behagelige. "Captains Class" minisuite inneholder fri minibar, som her består også av to øl, to brus - med i tillegg to vann med kullsyre, samt en liten flaske med både rød- og hvitvin; samt helflaske med Cava/Sekt. Tidligere har det faktisk vært helflaske med ekte Champagne (Moet & Chandon), men her har Stena Line desverrevalgt å spare litt - og byttet om til langt enklere (og simplere) Cava....fysjom! Det finnes også sjokolade på lugaren, i tillegg til ett enklere fruktfat. Vanlige frittstående senger på gulv, ja det finnes altså kun på disse åtte stk. "Captains Class" - og er noe mykere enn sengene på de ordinære lugarene (bl.a. takket være en ekstra overmadrass). Legg merke til LCD-tv'en, denne lugarkat. er den eneste ombord som har TV i lugarene. Med to senger og sofa som kan omgjøres til sovesofa (og dermed to ekstra soveplasser), er denne lugaren populært blant bl.a. barnefamilier og grupper på tre til fire personer. Badet er også en god del større, enn på de ordinære lugarene. Her kan man i det minste ta seg en ordentlig dusj, uten fare for å støte på inventaret.
Skrevet 24. oktober 2008 16 år Forfatter Noe utsiktsbilde på dagtid har jeg ikke denne gangen, men her ser man innseilingen til Oslo på returen på tirsdag litt over klokken 07. Så noen bilder fra havneområdene rundt i Fredrikshavn: Ja da, Kystlink (rederiet som snart er historie for godt) sitt tidligere skip "M/S Pride of Telemark" ligger fortsatt fortøyd i Fr.havn - og er snart ferdig reparert. Her kunne vi faktisk kjøre helt inntil skipet, til tross for noen "halvhjertede" forsøk med ISPS-gjerder - var det såpass åpent at vi tok sjansen.. For å avslutte trip-reporten, rakk jeg å ta noen bilder fra "AAL" - altså Aalborg Lufthavn. Ikke flyplassen med altfor mye trafikk, men noe er det da; alt fra Cimber med sine CRJ-maskiner, Sterling med B737 Classic/NG, samt SAS med både MD-82/-87 samt A319 osv. - og snart de lekre CRJ-900 maskinene! Sånn ca. én ankomst/avgang i timen, de fleste til/fra København: Kastrup naturlig nok - hvor SAS Danmark selvsagt er det dominerende selskap. I tillegg til at Cimber Air, samt Sterling har noen få ruter hver seg. Også én og annen flight til/fra Oslo med British Airways (Sun-Air of Scandinavia), i hovedsak med de lekre turboprop-maskinene: Dornier-328. Man kan også se på bildet ovenfor at Sterling denne dagen hadde ruteflyvning til London: Gatwick (LGW) som oftest med B737-500 maskiner, og en charterflyvning til Gran Canaria: Las Palmas (LPA) senere på kvelden; som mest trolig blir operert med B737-800 maskiner. Flyvningen er med chartergjester fra Falk Lauritsen Rejser, Bravo Tours og Apollo. Så til noen få bilder av fly på tarmac: SAS Danmark med én av sine MD-87 maskiner, denne har nettopp ankommet fra København: Kastrup (CPH) som "SK1213" - og returnerer tilbake kun 25 min. etter ankomst her på AAL tilbake til CPH som "SK1214". "SE-DIP" (Margret Viking) har vært i SAS-flåten siden maskinen ble levert ny til selskapet i slutten av Oktober: 1991 (17 år med andre ord). (Alle bilder er som vanlig tatt med et lite kompaktkamera, Canon Digital IXUS:50 med "hele" 5 megapixler og kun 3x zoom. Gjør også oppmerksom på at bildene er redigert ved bruk av LCD-skjerm, bildene kan derfor oppleves som noe mørke på visse CRT-skjermer.) Så håper jeg bildene falt i smak, legg gjerne igjen kommentarer eller spørsmål dersom ønskelig!
Skrevet 24. oktober 2008 16 år Veldig fin rapport fra en helt sikkert nydelig tur, og vis alt går som det måtte gå, så kan jeg jo prøve og få tatt noen bilder av båten jeg jobber på, og legge ut her! Det er riktignok ikke helt den standarden da, samt at det er jo mer likt båten på det ene bildet ditt;)
Skrevet 24. oktober 2008 16 år Fantastiske rapporter...jeg og kona skal i desember sjekke ut en av dine tidligere rapporter basert på netopp din rapport....stå på...
Skrevet 25. oktober 2008 16 år Forfatter Takker for kommentarer fra dere begge, setter stor pris på tilbakemeldingene! Lars H.: ser helt klart frem til bilder fra deg, selv om det ikke er pax-skip - er slikt uansett interessant! Geir-Finstad: veldig hyggelig å høre! Får stadig tilbakemeldinger både fra privatpersoner (og DFDS), om folk som har lest reisebrevene mine og blitt "inspirert" til å prøve bestemte lugarer osv. Er det en DFDS-tur dere skal ta? Som et lite apropos kan jeg ta med følgende: Stena Line introduserer en "ny" lugarkategori på "M/S Stena Saga": denne nye heter "Comfort Class PLUSS". Forskjellen på ordinær "Comfort Class" og denne nye "Comfort Class PLUSS" er at sistnevnte inneholder dobbeltseng samt TV. Koster kun Kr: 50.- ekstra pr. person. Denne klassen kan allerede bookes fra nettet, og har blitt lansert i det "stille" - så man kan ikke lese om dette enda på www.stenaline.no ; men det vil komme etterhvert.
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.