Tore Rasch-Olsen Skrevet 28. desember 2001 Skrevet 28. desember 2001 Hey. Har et spørsmål: Eksempel: Jeg har lagd en flightplan i flightplannern feks ENGM-ENBR. Så får jeg IFR clearance fra clearance delivery. Så tar jeg av, og får beskjed om å klatre til 20 000. Så blir jeg "handa" over til Oslo center hvor jeg sjekker inn. Så sier fyren (Oslo center): Please expedite your descend to 20 thuosand feet. Detter sier han 3-4 ganger, før han sier: IFR cancelled, squawk 1200 osv....... Hva betyr expedite descend to 20000????? Jeg skal jo ikke ned til 20 000. Jeg skal jo opp. Og fortsetter jeg å klatre, sier han det bare flere ganger før han "canceller" meg. Skjønner ingen ting jeg...... Siter
Jan Erik Kristoffersen Skrevet 28. desember 2001 Skrevet 28. desember 2001 Hvis du flyr med real weather må du huske og stille QNH til 1013.2 eller 29.92 over 18 000fot Kan ikke tenke meg at det er noe annet som er galt Siter
Tore Rasch-Olsen Skrevet 28. desember 2001 Forfatter Skrevet 28. desember 2001 Altimeteret mitt står på 2992. Han begynner å mase om dette også før jeg kommer til 18 000. Er såå kjedelig, er det ingen andre som har dette problemet?? Får jo aldri fløyet en IFR flight. Siter
Jan Erik Kristoffersen Skrevet 28. desember 2001 Skrevet 28. desember 2001 Da kan det være at du stiger for sakte opp til 20000fot,hvis du feks stiger med 1800f kan det være for sakte,prøv med 2500f-2700f. Siter
Tore Rasch-Olsen Skrevet 29. desember 2001 Forfatter Skrevet 29. desember 2001 Hehe.. Har prøvd å stige med 5000 f/min, men det hjelper ikke. Dette sier han: Please expedite your descent to 20 thousand feet. Er det ingen andre her som har hatt dette problemet???? Jeg skal jo ikke descende/synke til 20 000 rett etter take off???? Herregud, jeg skjønner ingen ting. Er jo litt kjedelig å fly VFR hele tiden da.... Siter
Flemming H. Larsen Skrevet 29. desember 2001 Skrevet 29. desember 2001 Jo, da. Jeg har haft det problem. Når du er kommet op i 20.000ft, trykker du på "B". Så bliver altimeter automatisk stillet efter trykket udenfor. Husk at gøre dette jævnligt, da vejret ændres. Siter
Jan Erik Kristoffersen Skrevet 29. desember 2001 Skrevet 29. desember 2001 Da blir det hvertfall feil! QNH skal stilles til 1013.2--29.92 over TL 18 000 fot Det er du som må gjøre noe feil Siter
Peter Nørkjær Skrevet 29. desember 2001 Skrevet 29. desember 2001 Jo, da. Jeg har haft det problem. Når du er kommet op i 20.000ft, trykker du på "B". Så bliver altimeter automatisk stillet efter trykket udenfor. Husk at gøre dette jævnligt, da vejret ændres. Hov, nej da! FS02 bruger amerikanske TA's og det vil sige, at over FL180 / 18000' skal altimeter ALTID stå på 29.92 Problemet her er jo uforklarligt, da han ret efter T/O bliver bedt om at decente til FL200. Siter
Tarjei Lundarvollen Skrevet 29. desember 2001 Skrevet 29. desember 2001 At han bruker utrykket 20000 feet betyr jo at altimeteret skal stå på lokalt lufttrykk (det sist oppgitte normalt). Hadde altimeteret skulle stå på standard hadde han brukt flight leves. Expedite betyr kjapt, raskt eller hva du vil, og expedite descent betyr at du umiddelbart skal ned til den oppgitte høyden. Siter
Thomas Olafsen Skrevet 29. desember 2001 Skrevet 29. desember 2001 Heihei. Jeg har opplevd samme problemet i går kveld. Fløy fra Athen til Gatwick, og plutselig over Tyskland hørte jeg ATC "gå berserk".. "American Pacific, you are 4000ft above your assigned altitude, please expedite descent to 20' feet" ... Og slik gjentok det seg for alle flyene som hadde meldt seg til "Berlin Center". Mulig at dette er forvarsel for en feil, for etter landing + taxi på Gatwick, fyllte jeg drivstoff, og skulle fly til Arlanda. Taxet ut etter instruksene fra Ground, og fikk "cleared for takeoff..". Linet opp, sjekket avgangs-checklista, og begynte å gi gass.. Plutselig føk flyet oppover med 999kts ias, og i løpet av 10-15 sekunders tid var jeg oppe i 26' feet. Attpåtil var flyet i en slags immelmann, hadde redout hele tiden. Prøvde alt for å komme ut av denne situasjonen, inkl. shutdown av motorer, full flaps/spoilers, gear up/down... Ingen bedring. ATC skrek og hylte om at jeg måtte kontakte London center på ditt og datt, men før jeg fikk trykt "acknowledge" ble jeg bedt om å kontakte "Gatwick Approach".. Passerte 100' fot før jeg måtte bruke "svenskeknappen" for å avslutte.. Veldig snodig opplevelse. Flyet var B734 standard. Brukte FSNavigator 4 for FS2002, samt "real weather" fra FS2002. Noen andre som har opplevd lignende? Mvh, Kay-Thomas. Siter
Tore Rasch-Olsen Skrevet 31. desember 2001 Forfatter Skrevet 31. desember 2001 Jeg skjønner ingenting av ATC`en i FS2002... Da jeg skulle fly IFR fra Chicago O`hare intl til Gardermoen i går, fikk jeg beskjed fra tårnet om å klatre til 1000 fot. Jeg fikk oxo beskjed fra Chicago departure og center om å holde meg på 1000 fot. Er dette normalt eller???????????? Etter 15 min gadd jeg ikke mer og cancellerte IFR og steg til 30 000. Kan jo ikke drive å seile rett over hustakene med en 747....... Er det nesten bare jeg som har disse problemene??? Siter
Einar Kristiansen Skrevet 31. desember 2001 Skrevet 31. desember 2001 Hei Tore. Først og fremst,jeg antar at du bruker "flight-planner" når du lager deg en tur og her er det viktig at du forandrer på Flightlevelen (FL) som står under oppsettet,hvis du ikke gjør det,så vil ATC'en bruke den som står der (f.exs 10000).Når det gjelder altimeteret (lufttrykk) som du får oppgitt når du blir hand-off'a under en tur, så IKKE rør "B" knappen..La den være som den er,hadde også disse ploblemene som du har,og fant ut at det beste er ikke å gjøre noe med altimeter-innstillingene... LN-EMK(HEAVY) WIF-040 Siter
Einar Kristiansen Skrevet 31. desember 2001 Skrevet 31. desember 2001 Hei igjen.En liten ting så jeg glemte i farten.Jeg stiller altimeteret "kun" under take-off og når jeg får clarering ILS approach under landing..Prøv dette så skal du se at det funker [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] LN-EMK(HEAVY) WIF-040 Siter
Tore Rasch-Olsen Skrevet 1. januar 2002 Forfatter Skrevet 1. januar 2002 Hey. Vil bare si at jeg er kvitt alle problemene jeg har nevnt. Jeg hadde nemlig ikke tenkt på å stille inn cruise altitude i flightplannern. Når jeg gjør dette, går alt greit. Jeg fløy min første IFR flight fra Gardermoen til Flesland i stad. Så nå er jeg happy. Men tusen takk for alle svarene jeg har fått. Snakkes [image]images/icons/wink.gif" border="0[/image] Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.