Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

har forleden dag prøvd meg på en timelapse av solnedgangen her ute i Austrheim, ikke at den er noe spesiell, men ble ganske fornøyd med resultatet..

[video:youtube]

Kom gjerne med konstruktiv kritikk :)

Mvh Tommy

Skrevet

Ja, det ble rundt 2000 bilder, i etter tid har eg delt de inn i puljer på 300 bilder og eksportert dem som AVI filer i Quicktime Pro.. Deretter når AVI filene var klare ble de lagt inn i Windows movie maker og lagret i høyest mulig kvalitet, merk at det er vista sin Movie maker, den har noen flere alternativer enn den i XP ;)

Skrevet

Stilig!

Jeg kan absolutt ingenting om slikt, men kanskje det hadde vært mulig å benyttet ett filter foran kameraet slik at det ikke ble så overeksponert? Synes også høyspentledningen var ett forstyrrende moment. Synes også selve solnedgangen skulle blitt fanget opp litt til høyre i bildet, nå forsvant jo sola ut av syne. :grin:

All in all, herlig! :grin:

Skrevet
Må pc-en stå ute sammen med kameraet da?

Neida, tar det gjennom vinduet ;) Står på stativ som eg kan vippe toppstangen på, da kommer eg nærmere vinduet og får derfor ikke med sprosser, gardiner etc... :)

Eirik: det ville vert mye arbeid og croppe 2000 bilder ;)

Legger straks ut dagens timelapse solnedgang...

Skrevet

Timelaps er gøy! Og resultatet ble jo veldig bra det Tommy.

Har surret en del med dette selv, og prøvd meg på voksende planter, motering av en grill, og litt av hvert.. :grin:

Dette var bra! :)

Hvor mange bilder ble brukt i filmen?

Er det mye jobb å sette sammen til en film når det er så mange bilder?

Man bestemmer jo selv men jeg har pleid å bruke 20-30 bilder i sekundet for den ferdige filmen' date=' så er det jo bare å regne ut. Man bør jo ikke ende mer for langt resultat, og jeg har bare tilpasset litt på feelingen, og det kommer vel kanskje litt an på hva det er også?

For de som vil prøve seg på dette har jeg et utrolig enkelt og greit program der man bare stapper alle bildene rett fra kamera i en mappe, velger målmappe for ferdig film, antall bilder i sekundet, og til slutt velger man hvor mye komprimering, så man slipper å gjøre det etterpå. Så er det bare OK, og ferdig film kommer i valgt mappe etter en stund.

Enkelt og greit. :)

Heter Jpegvideo (i menyen på venstre side) og programmet er bare 0,5MB stort og er freeware.

Ser slik ut:

270789.jpeg

Skrevet

Flott film!

Han mente vel at man setter sammen de bildene man har tatt slik at man spiller av rundt 30 i sekundet, ikke at man tar 30 i sekundet med kameraet. Og ja, FPS'en er jo høy i en timelapse-film, men bildene er tatt med så store mellomrom. Man spiller av en lang "innspilling" på kort tid.

Skrevet

Ha ha, ja det ble jo tungvidt måte å lage video på Audun.

Men var bare litt dårlig formulert, mente som de andre sier.

Ca 25 bilder i sekundet er fremvisningshastighet, og det blir dermed 1500 bilder pr minutt film. Tar man 1 bilde pr sekund blir altså 25 minutters hendelser, til 1 minutts ferdig film.

skal man filme blomster som vokser tar man kanskje 2 i timen, og er det litt raskere ting, tar man mye oftere. :)

Vedrørende crop så har jeg et bittelite freeware program for det også om noen er interessert. Da velger man crop på et av bildene i mappen, også kopieres denne handligen slik at alle bildene cropes likt. Så det er i alle fall en mulighet. Er sikkert mulig å crope filmen etterpå også, men det har jeg aldri gjort selv, så der er jeg blank.

Noen får lage en film med aktiviteten på Gardermoen eller liknende! Jeg formoder at mengden flytrafikk rundt Austrheim ikke er egnet for timelaps Tommy..?

Men de var uansett fine filmer begge to syns jeg. :)

Skrevet

Ja, i disse tider er det vel ikke umulig at det kommer litt uvær, i så fall er eg klar :grin:

Christian: Ang flytrafikk så det som regel et par flygninger fra D.A.T som passerer over her, ellers noe småfly de dagene det er fint ver :grin: Du kan gjerne sende det programmet ditt per mail til tommybernes@hotmail.com, så skal det prøves ;) Hørtes genialt ut!

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Opprett ny...