Skrevet 11. oktober 2008 16 år Kjeder meg en smule nå så jeg testet blendertrinn fra 5,6-11 på Canon 18-55 IS objektivet for å se etter forskjell på skarphet, farge og lys. Alle bildene er tatt med samme innstillinger bare forskjellig blender.. Det første jeg la merke til er at blendertrinn 10 er lysest og ser ut til å være den skarpeste. For store bilder klikk på disse linkene: http://i269.photobucket.com/albums/jj47/gilera393/blendertest-1.jpg http://i269.photobucket.com/albums/jj47/gilera393/blendertest1-1.jpg
Skrevet 11. oktober 2008 16 år Yes. Jo høyere blender du bruker, jo mer dybde får man også i bildet. Slik at alt blir skarp, ikke bare det som er nermest linsa. Men fint ekspriment.
Skrevet 11. oktober 2008 16 år Forfatter Jo, men det kommer til et punkt der mindre blender (høyere tall) gir dårligere fokusering..
Skrevet 11. oktober 2008 16 år Yes. Jo høyere blender du bruker' date=' jo mer dybde får man også i bildet. Slik at alt blir skarp, ikke bare det som er nermest linsa. Men fint ekspriment. [/quote'] Nope, not true. Det er noe som heter "sweetspot" på ei linse. Altså det blendertallet hvor linsa er skarpest. Ofte ligger det rundt f/10 - f/11.
Skrevet 11. oktober 2008 16 år Hmm, det var jo litt fint at du kjedet deg da Bjørn. Har samme linse her også. Testet noe liknende selv med Tamron 70-300, fordi jeg leste at ekspertene sa at 9-11 (tror jeg det var) skulle være best med den. Men syns ikke forskjellen var fullt så lett og se som på de bildene dine. Så det var greit å se. Men når det snakkes om sweet spot, eller at 9 og 10 er best, er det da uansett avstand og lysforhold? Det med dybdeskarphet blir jeg heller ikke helt klok på. Man skal jo kunne se det god når man blender ned (for de som har knapp), men jeg ser i grunn bare at alt blir mørkere... :blush: Gode tips for dette?
Skrevet 11. oktober 2008 16 år Plassér f.eks. to brusflasker en halvmeter fra hverandre. Så bruker du først lavest mulig blendertall, og fokuser på den nærmeste flasken. Ta bilde. Legg merke til hvor uklar flasken bak blir. Deretter setter du blenderåpningen til f.eks. 16, fokuserer på den nærmeste igjen og tar bilde. Så kan du bla fram og tilbake mellom de to bildene, og se forskjellen Grunnen til at det blir mørkere når du bruker den knappen er at kameraet da gjør blenderåpningen så liten som du har satt den til. Da blir det naturlig nok mindre lys inn til kameraet. (Når du ikke trykker ned den knappen er blenderåpningen alltid på sitt største)
Skrevet 11. oktober 2008 16 år Takker og bukker Audun, da skal jeg prøve det. Jeg innbiller meg at det er nettopp slike "øvelser" som kan gjøre at en stakkars amatør har håp om å gjøre de rette tingene ute i felten. Og det ikke akkurat en ulempe å forstå hvorfor heller...
Skrevet 11. oktober 2008 16 år Føler ikke at du ga helt linsen sjangsen med det motivet der. En knørvet godtepose helt inn til en vegg er ikke det beste å teste ut slikt på Prøv å ta noe litt mer "flatt" og ta det litt fra vegger og slikt, slik kan du lettere kan se skarpheter og se dybdeskarpheten ved de forskjellige blenderne. Er også lettere for oss å se forskjellene jo større bildet du legger ut er
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.