Ivar Skaugstad Skrevet 8. oktober 2008 Skrevet 8. oktober 2008 TALLINN (VG Nett) 65 passasjerer fryktet det verste da flyet fra Oslo til Tallinn kolliderte med hele 50 gjess. http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=517121 Denne var litt spenstig: Kapteinen har fortalt at dette er det største antallet fulgler han har kollidert med. - Han beregner antallet gjess til cirka 50, sier Eskelinen. Just another day at the office? :eek: Siter
Christian Paulsen Skrevet 8. oktober 2008 Skrevet 8. oktober 2008 Det hørtes litt heftig ut ja, med så mange og store fungler. Kan virke som fuglene trenger bedre opplæring og strengere rutiner. Å bedrive formasjonsflyvning rett ved en flyplass og i feil høyde er ikke bra. Hun opplyser at gjessene fløy i formasjon da frontkollisjonen inntraff.- Fuglene og flyet kolliderte snute mot snute, sier hun til VG Nett. Snute mot nebb var det vel faktisk? - Det var en gang tre gjess av typen rødhalsgås som skulle fly fra Sibir til Tyrkia. De havnet i Tønsberg, forteller han. Grov navigasjonsfeil av rødhalsene! Ellers er jo i grunn IRS systemene hos fugler nokså fascinerende vil jeg påstå. Siter
Clamer F. Meltzer Skrevet 8. oktober 2008 Skrevet 8. oktober 2008 Minner meg om ATIS i Bourgas. "There are som birds in the area of OM, altitude unknown" Det hadde vel nesten vært for mye å vente at de skulle ha transponder. Stemmte gjorde det også de lå og sirklet i nærheten av outer marker omtrent i høyden man ville kommet inn der. Siter
Christian Paulsen Skrevet 8. oktober 2008 Skrevet 8. oktober 2008 Nei jeg mener å ha lest om enkeltindivider med transponder, men det er vel ikke vanlig, og opererer forhåpentligvis på andre frekvenser. Men si meg Clamer, du som vel sloss om territorer der oppe til daglig, i hvilken grad vil man prøve seg på unnamanøvre fra en fugleflokk egentlig? Siter
Lars-Petter Meyer Bedin Skrevet 8. oktober 2008 Skrevet 8. oktober 2008 Kan vel være så riktig grisete,og farlig noe sånnt ja. Her fra en A330-200 på innflygning....ohh jævlar..kan man si.. :grin: [video:youtube] Siter
Clamer F. Meltzer Skrevet 8. oktober 2008 Skrevet 8. oktober 2008 Men si meg Clamer' date=' du som vel sloss om territorer der oppe til daglig, i hvilken grad vil man prøve seg på unnamanøvre fra en fugleflokk egentlig? [/quote'] Det har jeg ikke noe fasitsvar på, siden det er avhengig av situasjonen. Å begynne med store unnamaøvreringer i lav høyde på innflygning f.eks. er sjelden noen god ide. Det hender jeg gjør en liten justering om det er mulighet for det, men det har man også sjelden tid til. Når det gjaldt flokken med store fugler ved Bourgas valgte vi å ta en visual approach nærmere banen. Det var faktisk så store fugler at de var lette å se på lang avstand. Har også opplevd å komme ut på en Cat II omtrent ved minima med en kråkeflokk som det første vi ser. Da får heller kråkene sørge for evt. unnamanøvrering. Ved et par anledninger har man jeg opplevd birdstrike under utrulling på banen. Det er som oftest ikke så mye man kan gjøre. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.